Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elbert » 31 jul 2016 21:43

Marnix schreef:Elbert, uiteraard niet, we kunnen daar een hoop van leren. Maar tijden veranderen en misschien was ook niet alles vroeger goed en nu ook niet. Er zijn genoeg gewoonten in de kerk in de loop der eeuwen afgeschaft en met sommigen zijn we waarschijnlijk heel blij. Dus dat iets vroeger zo was zegt mij niet zoveel.
O, maar ik heb er ook geen moeite mee als mensen ergens vraagtekens bij zetten omdat misschien niet alles goed is. Dat kan natuurlijk, maar dan zie ik daar wel graag een onderbouwing bij. Want misschien is de zaak waar je vraagtekens bij zet juist wel goed. Daar komen we alleen achter door de reden ervan te achterhalen. Ik wil wel aangeven wat volgens mij de reden en achtergrond van die bepaalde gebruiken zijn (in dit geval tafelwachters). Voor mij is dat in elk geval reden om er de (Bijbels gefundeerde) waarde van in te zien.
Zonder onderbouwing iets roepen, daar ben ik in elk geval niet van onder de indruk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2016 10:32

elbert schreef:O, maar ik heb er ook geen moeite mee als mensen ergens vraagtekens bij zetten omdat misschien niet alles goed is. Dat kan natuurlijk, maar dan zie ik daar wel graag een onderbouwing bij. Want misschien is de zaak waar je vraagtekens bij zet juist wel goed. Daar komen we alleen achter door de reden ervan te achterhalen. Ik wil wel aangeven wat volgens mij de reden en achtergrond van die bepaalde gebruiken zijn (in dit geval tafelwachters). Voor mij is dat in elk geval reden om er de (Bijbels gefundeerde) waarde van in te zien.
Zonder onderbouwing iets roepen, daar ben ik in elk geval niet van onder de indruk.



Dat lijkt me interessant. Ik zie in de Bijbel niet zoveel redenen voor tafelwachten maar als jij die wel ziet ben ik natuurlijk geinteresseerd in je onderbouwing!

Overigens, als je terugleest zal je zien dat ik tafelwachten nergens afwijs of afdoe als een onbijbelse instelling. Ik heb er dan ook geen moeite mee als er tafelwachters zijn. Maar dat terzijde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2016 13:45

elburger schreef:Toen ik naar de hervormde kerk ging zat ik iedere keer aan , aan de avondmaal tafel.
Nu ik van kerk ben veranderd zit ik niet meer aan.
Ik kan het niet over mijn hart krijgen om aan te zitten.
Mijn zonde last is te groot en in mijn leven heb ik zulk een grote zondenlast opgebouwd dat ik tot besef ben gekomen dat ik niet aan den tafel mag zitten als ik mijzelf recht in de ogen wil kijken.


Ik zou zeggen, als er één aanhoort, ben jij het wel.
De waarachtige beproeving van onszelf is drieërlei:
Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.
Ten tweede onderzoeke een ieder zijn hart, of hij de vaste en zekere belofte van God gelooft dat hem al zijn zonden alleen vanwege het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn, en dat de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigendom is toegerekend en geschonken. En dit zo volkomen alsof hijzelf, in eigen persoon, voor al zijn zonden heeft betaald en alle gerechtigheid volbracht.
Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.

elburger schreef:Het is niet zo dat indien men aan het avondmaal zit dat de zonden vergeven zijn.
Daarvoor heb ik nog heel wat arbeid te verrichten.

Nee, dat is zo, het aangaan aan het H.A. op zich, vergeeft geen zonden, het is een uiterlijk teken, een sacrament.
Maar die arbeid hoef jij niet te verrichten Elburger, sterker nog, dat kun je niet eens.
God wil juist dat we dit aan Hem overgeven.

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.

Hoe zou een dode kunnen arbeiden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 01 aug 2016 14:53

Ik heb enkele reacties gehad op mijn schrijven van enkele dagen geleden.
Daar kan ik mij gedachtelijk goed in vinden, maar geestelijk heb ik er zelf grote moeite mee.
Een zondaar die erkent dat hij/zij een zondaar is , is m.i. al een heel eind op de goede weg.
Maar het moet gaan om de werken.
Zonder zonde kan en zal geen mens zijn dan Christus als mens alleen is geweest.
Maar ik weet van mijzelf dat ik een gelovige ben naar het vlees en geen gelovige naar de Geest.
Aleer ik zelf niet merk/weet, dat ik het vleesches afzweer - hoe men het ook wil noemen - eerder kan en wil ik niet aan het HA zitten.
Ik voel mij daar niet lekker bij.
Maar dank voor de beden en voor de lessen/woorden

God bless you all
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elbert » 01 aug 2016 21:29

Marnix schreef:Dat lijkt me interessant. Ik zie in de Bijbel niet zoveel redenen voor tafelwachten maar als jij die wel ziet ben ik natuurlijk geinteresseerd in je onderbouwing!
Graag. Die heb ik al gegeven (zie een paar posts terug). Het gaat om het zichtbaar maken van het onderwijs over het avondmaal. Bij het avondmaal wordt zichtbaar gemaakt wat daarover gezegd wordt. Dat wil niet zeggen dat je ook geen andere keuzes zou kunnen maken (en die worden ook gemaakt), maar ik vind de tafelwachten een goed zichtbaar teken dat het avondmaal er is voor de gelovigen en niemand anders en dat er ook tucht rondom het avondmaal is. Ook vind ik het aanzitten een beter zichtbaar teken dan een zgn. lopend avondmaal waarbij iemand brood en wijn al lopende komt afhalen. Het gaat immers om het aanzitten in het Koninkrijk van God (Luk. 13:29, een verwijzing naar de bruiloft van het Lam) en zie ook de instelling waarbij men lag/zat. Het avondmaal is dan ook geen lopend buffet. Zelfs het tafelzilver is een zichtbaar teken: het goud (het avondmaal van de bruiloft van het Lam) komt nog.

Nogmaals: je kunt ervan afwijken, maar de symboliek heeft een goede reden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2016 22:18

klopt. Ik heb daar ook geen moeite mee (net zo min als wanneer het soms om goede redenen anders gaat). Enige moeite die ik genoemd heb is als er fundamenteel onbijbelse zaken zijn die worden goedgekeurd onder het mom van "de kerkenraad staat boven je dus als die iets bedenken moet je blind gehoorzamen". Dat is de enige moeite die ik hier heb genoemd. Als voorbeeld heb ik genoemd als de kerkenraad mensen afwijst, bijvoorbeeld op basis van denominatie, waar Christus ze nodigt. Gelukkig gebeurt dat steeds minder maar in de GKV hadden ze daar vroeger bijvoorbeeld wel een handje van. En dan gaat het om meer dan symboliek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2016 22:32

elburger schreef:Ik heb enkele reacties gehad op mijn schrijven van enkele dagen geleden.
Daar kan ik mij gedachtelijk goed in vinden, maar geestelijk heb ik er zelf grote moeite mee.
Een zondaar die erkent dat hij/zij een zondaar is , is m.i. al een heel eind op de goede weg.
Maar het moet gaan om de werken.
Zonder zonde kan en zal geen mens zijn dan Christus als mens alleen is geweest.
Maar ik weet van mijzelf dat ik een gelovige ben naar het vlees en geen gelovige naar de Geest.
Aleer ik zelf niet merk/weet, dat ik het vleesches afzweer - hoe men het ook wil noemen - eerder kan en wil ik niet aan het HA zitten.
Ik voel mij daar niet lekker bij.
Maar dank voor de beden en voor de lessen/woorden

God bless you all


Paulus ging aan het avondmaal aan maar tegelijkertijd zegt hij: het goede wat ik wil doe ik niet, maar het kwade, dat doe ik. Toch wist hij zich verlost door Jezus Christus. Je wordt in dit leven niet volmaakt, je zult zonde blijven doen. Wanneer heb je het vlees precies afgezworen, denk je? Als je niet meer zondigt? Maar hoe gebeurt dat als we geloven dat we zelf niet kunnen afrekenen met de zonde en Christus dat daarom deed? Wat moet jij doen en in hoeverre is het avondmaal er niet voor volmaakte mensen maar voor zondaren die weten dat ze het zelf niet kunnen en alleen door Jezus Christus vergeven en verlost kunnen worden?

Hoe word je een gelovige naar de Geest en wat moet er dan gebeuren? Moet je dan geen zonde meer doen? Of wat anders?

Er zit hier ergens een spanningsveld. Wat doe jij en wat doet Christus? Breken met de zonde maar toch zondaar blijven. Wanneer leef jij goed genoeg om aan te gaan en wanneer mag je ondanks je zonden en gebreken aangaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 13:44

Precies. Die zinsnede staat juist in het gedeelte dat "Bemoediging" heet en gaat over het niet uit jezelf goed genoeg zijn, maar alleen in Christus. Daar draait het bij het avondmaal om. dat we niet uit onszelf heilig zijn maar alleen door Zijn dood en opstanding.

Geliefde broeders en zusters, je zou er toch moedeloos van worden, als je dit allemaal op je laat inwerken8. Maar dat hoeft niet! We vieren het avondmaal immers niet om te demonstreren dat we van onszelf volmaakt en rechtvaardig zijn. We zoeken ons leven juist buiten onszelf, in Jezus Christus. Daarmee erkennen we dat ons bestaan beheerst wordt door de dood.9 En inderdaad, er zijn nog veel zonden en gebreken in ons hart en leven.10 Zo hebben we geen volkomen geloof, dienen we God niet met zoveel ijver als we zouden moeten en hebben we dagelijks te vechten tegen de zwakheid van ons geloof en tegen onze slechte neigingen.11 Maar dankzij de heilige Geest hebben we van harte berouw over onze slechtheid en willen we graag tegen ons ongeloof strijden en volgens alle geboden van God leven.12 Wanneer onze daden in strijd zijn met onze wil13, mogen we er toch zeker van zijn dat God ons in genade aanneemt. 14 We zijn van harte welkom aan de tafel van onze Heer om te genieten van dit hemelse eten en drinken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor elburger » 06 aug 2016 11:46

Pracht discussie, en leerzaam.

Ik zit aan de avondmaalstafel als een verloste zondaar en deel in de heerlijkheid van Zijn opstanding. En dan mag je zeggen: "L'çhaim!"

Deze quote is van Zera.

Ik zit dus niet meer aan de tafel.
Op het laatst zat ik daar als zondaar en door aan te zitten zijn mijn zonden niet vergeven.
Ik kan er gaan zitten en de volgende dag weer gewoon verder leven als de dag ervoor.
Velen denken/zeggen, dat als men gedoopt is,belijdenis heeft gedaan en aan het HA zit dat de zonden je zijn vergeven.
Dat is volstrekt niet waar
Mijn zonden en ieders zonden worden pas vergeven als Jezus zich borg heeft gesteld voor mijn zonden.
Leef ik er maar op los, nou, dan zegt Jezus, Ik ken u niet, ga weg van mij.
Mijns inziens is het dus grote kolder om te denken dat als je aan het HA zit dat je zonden je zijn vergeven.

Laat ik het zo zeggen.
Leef naar de Geest en niet naar het vlees.
Dan pas is er genade en vergeving mogelijk.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2016 15:06

Voor een deel waar. Aan het avondmaal gaan betekent niet dat je zonden dus verlost zijn. Het is geen wondermiddel. Het brood en de wijn doen je zonden niet weg. Het zijn tekenen van het offer dat je zonde weg doet en is voor gelovigen die Hem als verlosser kennen en zich vergeven weten. Tegelijkertijd het dus voor zondaren die weten dat er alleen in Hem vergeving is en daarom Hem ook gaan volgen. Niet alleen op een avondmaalszondag maar hun hele leven.

Maar 1 ding is wat lastig. Dat je eerst naar de Geest moet leven leven en dan is er pad genade en vergeving mogelijk. Want hoe ga je naar de Geest leven zonder genade? Ga je de genade verdienen? Nee. Je bent er voor afhankelijk van Hem. Je moet je handen ophouden ipv de genade te willen verdienen door goed te leven. Daar heb je Hem ook voor nodig. Het gaat er om dat je voor ahem neerknielt, Hem als Heer belijdt en je aan Hem overgeeft. Met al je fouten en gebreken. Maar je krijgt geen nieuw leven door eerst goed te gaan leven, je hebt Zijn genade en liefde nodig om te veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Radical » 03 aug 2017 16:51

Het is Gods goedheid die bij ons berouw uitwerkt.

Romeinen 2: 4 Verachten jullie de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseffen jullie niet, dat de goedertierenheid van God jullie tot boetvaardigheid leidt?

Hier lezen we heel duidelijk dat Gods goedertierenheid, oftewel Gods genade, ons tot boetvaardigheid leidt.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 04 aug 2017 21:22

Radical schreef:Het is Gods goedheid die bij ons berouw uitwerkt.

Romeinen 2: 4 Verachten jullie de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseffen jullie niet, dat de goedertierenheid van God jullie tot boetvaardigheid leidt?

Hier lezen we heel duidelijk dat Gods goedertierenheid, oftewel Gods genade, ons tot boetvaardigheid leidt.


Waarom vier jij het avondmaal? Waarom wordt het brood volgens jou gebroken? We gedenken iets. Is er een verband tussen het avondmaal en genezing, volgens jou?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor Radical » 05 aug 2017 09:03

krid schreef:Waarom vier jij het avondmaal? Waarom wordt het brood volgens jou gebroken? We gedenken iets. Is er een verband tussen het avondmaal en genezing, volgens jou?


Wij vieren meestal elke zondag, en soms alleen of thuis met mijn gezin, of met vrienden.

Welk brood of matzes, of wijn, druivensap is voor mij niet relevant, wat veel belangrijker is, het besef, het weten, herinneren, de proclamatie.

Krid toen jezus voor dat zijn lichaam vreselijk toegetakeld werd en zijn bloed rijkelijk vloeide, het nieuwe (betere) verbond instelde hadden de discipelen nog geen flauw idee wat dit inhield, ook de opmerking van Jezus vlak voor het lijden, als jullie mijn bloed niet drinken en mijn vlees niet eten werd niet begrepen, velen verlieten Hem.

Ook vandaag de dag begrijpen veel mensen niet wat het inhoud dat wij (Hij als ons, voor ons )geleden en gestorven is, Hij zonder zonde, wij met, Hij is tot zonde gemaakt, dus wij hingen daar eigenlijk ""Jij dus"" Hij nam onze plaats in om zo de afstand die er was tussen Jou en God weg te nemen , en zichzelf met ons te verzoenen.
Deze eenmalige gebeurtenis was voldoende om alle zonde weg te nemen, en ons volkomen te reinigen van al onze ongerechtigheden.

Dit laatste is belangrijk omdat de aanklager onze positie in CHristus aanklaagt tussen jou oren, maar Jezus maakt het heel duidelijk niets kan jou nog langer scheiden van de liefde van de Heer ( Rom 8 ) ""NIETS"" dus onze positie door geloof en genade, is onwankelbaar.

toch zal de duivel er alles aan doen om jou tussen je oren wijs proberen te maken dat dit van jou gedrag afhangt, of een vroom leven, goede daden, en als je daar intrapt, je schuldig denkt te zijn, je gaat verwijderen van God, (tussen je oren) en zo gaat twijfelen aan je geloof aan het volbrachte werk.

Oorlogsgebied zit tussen je oren, (Paulus omschrijft dit als vurige pijlen die in jou gedachte worden afgeschoten) en deze bolwerken moeten geslecht worden met de waarheid, om ze onder de heerschappij te brengen van Christus.

Avondmaal, of de maaltijd van De Heer doet ons herinneren aan het volbrachte werk van Jezus, en sterkt ons naar Geest ziel en lichaam, en dit heeft een effect op alle drie,
Hij is opgestaan en jij met Hem Glorie Halleluja.

Je bent nu oa. Heilig, rein, puur, begunstigd, geliefd, begenadigd, rechtvaardig, gezegend, vergeven, en steeds meer als je dit volbrachte werk van jezus gaat beseffen als waarheid, dan zal dit steeds meer zichtbaar worden in jou leven, en zullen uit dat geloof de daden eruit voortkomen ""en niet andersom""

De Maaltijd van de Heer helpt ons hier geweldig mee om dit te beseffen.

Ps. de lichamelijke en de emotionele genezing kom ik een andere keer op terug anders wordt het voor nu te lang en teveel.

Groet en zegen,
Radical.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor krid » 05 aug 2017 11:41

Radical schreef:Ps. de lichamelijke en de emotionele genezing kom ik een andere keer op terug anders wordt het voor nu te lang en teveel.

Groet en zegen,
Radical.


Het is mij duidelijk hoor, Radical. Ik geloof in de volledige ruil. Jij ook? Jezus werd arm, zodat wij rijk zijn. HIJ had dorst, zodat wij nooit meer dorst zouden hebben (wat dronk HIJ aan het kruis?), Jezus werd gemarteld, geslagen, zodat ZIJN striemen onze genezing geworden is. Jezus werd beschuldigd en gestraft, zodat wij vrij zijn. We zullen grotere werken doen dat Christus, HIJ ging immers naar de Vader. We zullen demonen uitwerpen, zieken genezen, en zelfs... doden opwekken. Velen worden boos als ik dat beweer. Ik ken iemand die een zoon had, die dood verklaard was. Hij lag al uren in de koelcel. Deze broeder heeft hem opgewekt uit de dood, in Naam van Jezus. Het zijn hele gewone dingen. Voor de wereld abnormaal, maar helaas zelfs voor veel Christenen abnormaal. God herinnert onze zonden niet meer, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wij hebben de autoriteit door Jezus Christus! GENADE! Maar, genade is geen vrijbriefje tot zondigen. Ook daar zal je het ongetwijfeld mee eens zijn.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Avondmaal houden tot opbouw van je geloof

Berichtdoor schaapje » 05 aug 2017 13:44

*Verwijderd door moderator: off topic*
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten