"Paus' video vervult profetie"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4552
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor naamloos » 21 jun 2015 08:12

rotterdam schreef:Christus zegt ; op deze rots (dat is Petrus) zal ik mijn gemeente (niet gemeentes) bouwen.
Als ik het over gemeentes heb bedoel ik groepen mensen (een gemeente met een kleine g) die onderdeel zijn van de Gemeente (ekklèsia).
De bijbel leert elders duidelijk dat het Jezus, de hoeksteen, is waarop de gemeente gebouwd wordt.
Jezus wordt ook de rots genoemd, klopt met deze Petra = steenrots.
rotterdam schreef:Christus zegt ; op deze rots (dat is Petrus) zal ik mijn gemeente (niet gemeentes) bouwen.
http://www.oudesporen.nl/Download/OS1523.pdf
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=2994
rotterdam schreef:Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
Verschil van mening over bijzaken behoeft in tgeheel geen verwoesting te brengen.
Dat gebeurt alleen als je met elkaar aan het strijden gaat, daarom pleit ik voor elkaar respecteren.

Ik zal even meegaan in de gedachte dat God zijn gemeente op Petrus bouwt (auww, een belediging voor Christus).
Dan zijn Jezus en o.a. Paulus tegen elkaar verdeeld want hun leer is dan niet hetzelfde, dus kan Gods koninkrijk niet bestaan.
Bovendien is Petrus al lang bij de Heer, dus heb je nog geen argument dat alle gemeentes bij elkaar een top-leiding moeten hebben.

Ik kies voor de uitleg dat niet de persoon Petrus bedoelt wordt, maar dat Jezus doelt op de betekenis van zijn naam en de inhoud van zijn belijdenis. Dat harmoniseert met de rest van de bijbel inclusief de leer van Petrus zelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 21 jun 2015 10:56



De angst om in "rooms vaarwater" terecht te komen leidt menigmaal tot een vreemde uitleg.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4552
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor naamloos » 21 jun 2015 10:59

rotterdam schreef:De angst om in "rooms vaarwater" terecht te komen leidt menigmaal tot een vreemde uitleg.
Weer zo'n inhoudsloze oneliner. Als je niet meer hebt zijn we klaar! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 21 jun 2015 12:06

naamloos schreef:Weer zo'n inhoudsloze oneliner. Als je niet meer hebt zijn we klaar! =;


Jaap Fijnvandraat neemt tientallen bochten, uitsluitend om uit te komen bij de stelling die hij reeds had.

Het is een woordspel van Christus met het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam van Petrus.

Hij wordt aangesproken, Christus vertrouwt hem het "recht toe" tot binden en ontbinden en hij ontvangt de sleutels van het Koninkrijk.

"Gij zijt Petrus, en op deze rots zal ik mijn gemeente bouwen". Op deze rots - het lijkt me overduidelijk.

Dat jij dat inhoudsloos noemt zegt meer over jou dan over mij.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4552
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor naamloos » 21 jun 2015 13:20

rotterdam schreef:"Gij zijt Petrus, en op deze rots zal ik mijn gemeente bouwen". Op deze rots - het lijkt me overduidelijk.

Dat jij dat inhoudsloos noemt zegt meer over jou dan over mij.
Wat jij hier doet daar is een woord voor: liegen!
Dit noemde ik inhoudloos: De angst om in "rooms vaarwater" terecht te komen leidt menigmaal tot een vreemde uitleg.
rotterdam schreef:Hij wordt aangesproken, Christus vertrouwt hem het "recht toe" tot binden en ontbinden en hij ontvangt de sleutels van het Koninkrijk.
Alleen Petrus? In Math. 18 geeft Jezus dat 'recht' aan gelovigen in het algemeen: ... 17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn. 18 Voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u op de aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn; en alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn.
En in Johannes 20:23 heeft hij het ook niet tegen Petrus alleen: Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend. (ook door de heer Fijnvandraat opgemerkt.
rotterdam schreef:"Gij zijt Petrus, en op deze rots zal ik mijn gemeente bouwen". Op deze rots - het lijkt me overduidelijk.
Fijn dat het voor jou duidelijk is, echter is daar nog lang niet alles mee gezegd:

Is Petrus de rots waarop de
Gemeente gebouwd is?
Over het verschil tussen ‘petros’ en ‘petra’
door: G.H. Kramer

In deze WoordStudie staan we stil bij de woorden van de Heer in Matteüs 16:18, speciaal bij het
verschil tussen de naam Petrus en het Griekse woord voor ‘rots’. Het deel van de tekst dat we
bespreken, luidt in de Telosvertaling: ’En ook Ik zeg je dat jij Petrus bent, en op deze rots zal Ik mijn
gemeente bouwen’.
De vraag wie of wat bedoeld wordt met ‘deze rots’, is een vraag die de uitleggers al eeuwen lang
verschillend beantwoorden. Twee antwoorden zijn nog altijd actueel:
(1) Uitleggers van rooms-katholieken huize stellen dat met de rots Petrus zelf wordt bedoeld. Zij
zien in deze uitspraak de basis van het primaat (= oppergezag) van Petrus, die door hen
beschouwd wordt als de eerste paus.
(2) Niet-katholieke uitleggers zien in de rots een verwijzing naar Christus Zelf, dan wel naar
Christus zoals Hij in het voorafgaande gedeelte door Petrus is beleden als de Zoon van de
levende God.

Er is echter meer aan de hand. De gekozen uitleg van deze uitspraak van Christus hangt voor een
belangrijk deel samen met de vertaling die men ervan geeft. We inventariseren eerst de verschillende
weergaven van deze tekst in de Nederlandse vertalingen.
Telosvertaling: ‘En ook Ik zeg je dat jij Petrus bent, en op deze rots zal Ik mijn
gemeente bouwen’.
Statenvertaling (SV): ‘En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn
gemeente bouwen’.
NBG-vertaling: ‘En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn
gemeente bouwen’.
Nieuwe Bijbelvertaling (NBV): ‘En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal
bouwen’.
Willibrord-vertaling: ‘Op mijn beurt zeg Ik u: Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal Ik
mijn Kerk bouwen’.
Het Boek: ‘Jij bent Petrus. Op deze rots zal Ik mijn Gemeente bouwen’.
Naardense Bijbel: ‘En ik op mijn beurt zeg jou dat jij een Petrus, - rotsman, bent, en
op deze petra, -rots, zal ik mijn vergadering bouwen’.
Als we de balans opmaken, stellen we het volgende vast:

Uitleg (1) is eigenlijk alleen ondubbelzinnig te onderbouwen met de NBV en Het Boek. Kijken we ook
naar de in sommige vertalingen toegevoegde voetnoten, dan zien we dat de Willibrord-vertaling daar
kleur bekent door te stellen: ‘Petrus - en niemand of niets anders - wordt dus de steenrots genoemd,
waarop Jezus zal bouwen’. Een goede zaak is echter dat de Willibrord-vertaling de weergave van de
tekst niet laat beïnvloeden door de gekozen uitleg ervan, zoals de NBV heel duidelijk wél doet. In de
NBV wordt de vertaling van de tekst op een m.i. onverantwoorde manier ingekleurd door de uitleg die
de vertalers kennelijk voorstaan.

Uitleg (2) onderscheidt zich vooral hierin van uitleg (1) dat deze zich rekenschap geeft van het
verschil tussen de naam Petrus en het woord voor rots. De eigennaam Petrus is de Latijnse spelling
van het mannelijke Griekse woord petros dat ‘steen’, ‘rotssteen’ betekent. Het woord voor ‘rots’ is het
daarop lijkende vrouwelijke Griekse woord petra. Natuurlijk is er sprake van verwantschap en dus van
een woordspeling tussen beide woorden, zoals de NBV in een voetnoot vaststelt. Maar diezelfde NBV
kiest vervolgens voor een weergave van de tekst die de beide woorden zondermeer aan elkaar
gelijkstelt – en dat is uitleg, geen vertaling!
Het verschil tussen de beide woorden is in het Nederlands duidelijk zichtbaar gemaakt in SV en NBG,
die het Griekse woord petra nota bene gewoon in hun vertaling hebben overgenomen alsof het een
Nederlands woord is.
Heel aardig is in dit geval de weergave van de Naardense Bijbel. De verschillen tussen beide
woorden, Petrus en petra, zijn niet alleen duidelijk zichtbaar, maar beide worden ook nog eens
voorzien van een aan de tekst toegevoegde - en daarom gecursiveerde - correcte vertaling van de
twee woorden. Volkomen terecht: als de Heer had willen zeggen dat Hij zijn gemeente op Petrus zou
bouwen, had Hij eenvoudig kunnen zeggen dat Hij dat zou doen ‘op deze petros’ – en dat heeft de
Heer uitdrukkelijk niet gezegd.

Bron: Oude Sporen 2009
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 21 jun 2015 14:54

naamloos schreef:Wat jij hier doet daar is een woord voor: liegen!

Grote woorden voor zo'n klein mannetje.

Dit noemde ik inhoudloos: De angst om in "rooms vaarwater" terecht te komen leidt menigmaal tot een vreemde uitleg.

Toch doe ik er niets aan af.
:D

Over het verschil tussen ‘petros’ en ‘petra’
door: G.H. Kramer

Ja dat had ik al gelezen in je eerder gegeven link.
Ik stel voor dat we stoppen met dit onderwerp. Goede zondag en groeten.



naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4552
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor naamloos » 21 jun 2015 16:49

rotterdam schreef:Grote woorden voor zo'n klein mannetje.
Dat is het gangbare woord voor een onwaarheid, je mag het ook laster noemen. Vind je het leuk een ander te kleineren, en leugens over hem te vertellen? Denk daar maar eens aan wanneer je je lievelingspsalm 133 aan het zingen bent.
Nog een gratis tip voor je: vraag de Heer eens op welke manier je het beste meewerkt aan eenheid, met jouw manier bereik je het tegenovergestelde.
rotterdam schreef:Toch doe ik er niets aan af.
Ik kan er niet mee zitten, arrogante figuren die denken te weten wat een anders drijft zijn er altijd geweest.
Gelukkig ben jij God niet, je kunt beter een octaafje lager zingen.
rotterdam schreef:Ja dat had ik al gelezen in je eerder gegeven link.
Eigenlijk heb ik het voor de meelezers geciteerd, niet iedereen opent de linken die geplaatst worden.
Ik wil gewoon even goed duidelijk hebben dat het niet zo simpel is als jij zegt.
Dat is het alleen als je geïsoleerd van de rest van de bijbel één of anderhalve tekst leest.
rotterdam schreef:Ik stel voor dat we stoppen met dit onderwerp. Goede zondag en groeten.
Goed idee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2015 11:30

oekaboeka schreef:http://adventmedia.nl/video/play/paus-039--video-vervult-profetie

ik kwam dit tegen en wilde dit graag delen om te waarschuwen tegen dwaal leren.


De leer van een dwaal (een witte doek)?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor oekaboeka » 10 jul 2015 22:28

Optimatus : De leer van een dwaal (een witte doek)?

Je weet toch wel wat een dwaalleer is?

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 10 jul 2015 22:39

oekaboeka schreef:Optimatus : De leer van een dwaal (een witte doek)?

Je weet toch wel wat een dwaalleer is?

Wat iemand een dwaalleer vindt hangt zeer sterk af van de persoon zelf en zijn/haar eigen visie. Objectief is er niets over te zeggen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2015 06:18

Yoshi schreef:Wat iemand een dwaalleer vindt hangt zeer sterk af van de persoon zelf en zijn/haar eigen visie. Objectief is er niets over te zeggen.


Anderen betichten van een dwaalleer lijkt me een dwaalleer.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 11 jul 2015 15:49

Yoshi schreef:Vanuit zijn eigen context dus. Daarnaast hebben er wel meer apostelen gefaald. Falen is een menselijke eigenschap en de apostelen waren bovenal ook menselijk.

Het naar elkaar wijzen en roepen dat de ander een dwaalleer aanhangt/volgt heeft geen enkele zin behalve de zelfbevrediging.


Ward schreef: Als christen heb je toch echt de plicht om een broeder "uit het vuur te trekken", volgens mij.


En wordt herhaaldelijk gewaarschuwd tegen dwaalleer en leraars. Naast Paulus en Johannes ook Jezus zelf.

Markus 12:18-27:

En de Sadduceen kwamen tot Hem, welke zeggen, dat er geen opstanding is, en vraagden Hem, zeggende:

Meester! Mozes heeft ons geschreven: Indien iemands broeder sterft, en een vrouw achterlaat, en geen kinderen nalaat, dat zijn broeder deszelfs vrouw nemen zal en zijn broeder zaad verwekken.

Er waren nu zeven broeders, en de eerste nam een vrouw, en stervende liet geen zaad na.

De tweede nam haar ook, en is gestorven, en ook deze liet geen zaad na; en de derde desgelijks.

En al de zeven namen dezelve, en lieten geen zaad na; de laatste van allen is ook de vrouw gestorven.

In de opstanding dan, wanneer zij zullen opgestaan zijn, wiens vrouw zal zij van dezen zijn? Want die zeven hebben haar tot een vrouw gehad.

En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Dwaalt gij niet, daarom, dat gij de Schriften niet weet, noch de kracht Gods?

Want als zij uit de doden zullen opgestaan zijn, zo trouwen zij niet, noch worden ten huwelijk gegeven; maar zij zijn gelijk engelen, die in de hemelen zijn.

Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?

God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.



De stelling dat er geen dwaalleer bestaat gaat volgens mij regelrecht tegen de Bijbel in.
In dit stukje komt duidelijk naar voren dat de Saduceen een dwaalleer aanhangen door niet in de opstanding te geloven. De Here Jezus haalt niet Zijn schouders hierover op, zo van: "'Dat kan je ook prima geloven'' maar bestraft dit juist.
Met de opmerking dat apostelen er ook wel eens naast zaten kan ik niet zoveel want dan moet je al hun lering in twijfel trekken, wat hou je dan nog over?

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 11 jul 2015 16:03

pindas83 schreef:De stelling dat er geen dwaalleer bestaat gaat volgens mij regelrecht tegen de Bijbel in.

Die stelling heb ik dan ook niemand hier zien plaatsen.
In dit stukje komt duidelijk naar voren dat de Saduceen een dwaalleer aanhangen door niet in de opstanding te geloven. De Here Jezus haalt niet Zijn schouders hierover op, zo van: "'Dat kan je ook prima geloven'' maar bestraft dit juist.

En die hier aanwezige deelnemers zijn Jezus Christus, God de Zoon? Ik denk het niet.
Met de opmerking dat apostelen er ook wel eens naast zaten kan ik niet zoveel want dan moet je al hun lering in twijfel trekken, wat hou je dan nog over?

De apostelen waren menselijk inclusief tekortkomingen, stemmingswisselingen en veranderende inzichten. Ze hebben onderwijs genoten van Jezus dus je kan ze best heel serieus nemen. Dat is enker geen enkele reden om je eigen verstand compleet uit te schakelen en je geweten niet te laten spreken. We zijn immers ook weer 2000 jaar verder. Juist protestanten zouden moeten weten wat het oplevert als je elkaar als dwalende bestempeld om de kleinste kleinigheden. We zien dat het protestantisme nu verdeeld is tot op het bot en elkaar beconcurreerd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor pindas83 » 11 jul 2015 17:01

[/quote]Die stelling heb ik dan ook niemand hier zien plaatsen.

Klopt, je hebt gelijk, verkeerd geformuleerd.


En die hier aanwezige deelnemers zijn Jezus Christus, God de Zoon? Ik denk het niet.

Nee dat is hier niemand, scherp opgemerkt! Maar houdt dat dan in dat wij onze mond moeten houden?
Als dit nu vandaag aan de dag aan de orde zou zijn (misschien is dat het ook wel?!) en er zou in mijn kerk worden gepredikt dat er eigenlijk helemaal geen opstanding is/was/komt. Dan moet ik dus gewoon m'n mond houden, stil zitten en nog een pepermuntje nemen? Of weggaan, nooit meer terugkomen zonder opgaaf van reden? Of mag ik dan met dit Bijbelgedeelte bij de kerkenraad aangeven dat er een dwaalleer in de kerk is geslopen en dat we ons hiervan af moeten keren?



De apostelen waren menselijk inclusief tekortkomingen, stemmingswisselingen en veranderende inzichten. Ze hebben onderwijs genoten van Jezus dus je kan ze best heel serieus nemen. Dat is enker geen enkele reden om je eigen verstand compleet uit te schakelen en je geweten niet te laten spreken. We zijn immers ook weer 2000 jaar verder. Juist protestanten zouden moeten weten wat het oplevert als je elkaar als dwalende bestempeld om de kleinste kleinigheden. We zien dat het protestantisme nu verdeeld is tot op het bot en elkaar beconcurreerd.[/quote]

Ben zeker met je eens dat we ons eigen verstand en geweten moeten gebruiken. Ik ben ook geen voorstander om elkaar 'als dwalende te bestempelen om de kleinste kleinigheden', dat is inderdaad niet opbouwend. Het gaat wat mij betreft over fundamentele zaken, bijvoorbeeld zoals bovenstaand, niet over wel of geen hoedje op in de kerk en dat soort geneuzel.
Het is hierin ook belangrijk dat we de Bijbel kennen, vroeger gepaalde de priester wat je moest geloven, het toetsen van de leer aan de Bijbel was er dan ook voor de leek niet bij. Gelukkig kunnen we dat nu wel. en mogen/moeten misstanden aan de kaak worden gesteld.

Yoshi

Re: "Paus' video vervult profetie"

Berichtdoor Yoshi » 11 jul 2015 19:50

pindas83 schreef:Nee dat is hier niemand, scherp opgemerkt! Maar houdt dat dan in dat wij onze mond moeten houden?

Nee, maar het is de toon die de muziek maakt. Door de ander te verketteren is de toon gezet en zal je dus helemaal niets bereiken. Behalve dus zelfbevrediging omdat je jezelf superieur kan achten. En als je dan al termen als dwalen wil toepassen, wees je ervan bewust dat men andersom er net zo over kan denken.
Het is hierin ook belangrijk dat we de Bijbel kennen, vroeger gepaalde de priester wat je moest geloven, het toetsen van de leer aan de Bijbel was er dan ook voor de leek niet bij. Gelukkig kunnen we dat nu wel. en mogen/moeten misstanden aan de kaak worden gesteld.

Dat jij het belangrijk vindt dat je de bijbel kent is een stukje traditie. De eerste paar honderd jaar van het christendom bestond er bijvoorbeeld geen bijbel en men was er geen slechter christen door.

Vroeger bepaalde priesters wat je moest geloven dat klopt. Evengoed bepaalden dominee's wat je moest geloven. Voordeel van die eerste groep was dat ze indien ze al te ver buiten hun boekje gingen nog tot de orde geroepen konden worden. Bij dominee's lag dat veelal anders en ontstonden er afscheidingen na afscheidingen na afscheidingen. Dwars door families, gezinnen en dorpen heen.

Het toetsen aan de hand van de bijbel was er veelal niet bij, simpelweg omdat veel mensen niet konden lezen en omdat de bijbel een handgeschreven werk was. De protestantse mythe dat katholieken niet in de bijbel mochten lezen is overigens al lang en breed ontkracht.

Maar goed, de situatie binnen het protestantisme is vandaag de dag zo dat er op sommige plaatsen slechts nog ruïnes overblijven van geloofsgemeenschappen waar mensen elkaar de kerk uitvechten omdat ze er een andere bijbelinterpretatie op nahouden en dat ze hun eigen interpretatie op willen leggen aan de ander.

Dat je de bijbel kent wil niet zeggen dat je interpretatie de juiste is of dat je in staat bent om iets te toetsen. De bijbel is een samenstelling van behoorlijk complexe boeken die zeker niet overal even eenduidig in zijn en waar interpretatieverschillen ontzettend snel de kop opsteken.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten