Nieuwjaarsochtend

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 15:07

We hebben het op dit forum wel gehad over een dienst op kerstavond, maar ik kon geen topic vinden over de kerkdienst op nieuwjaarsochtend.
Geen belangstelling voor?

Is er wel een kerkdienst in jullie gemeente, zo nee, waarom niet denk je?

En als deze er wel is, gaan jullie dan en is er na de dienst een gelegenheid om elkaar als gemeenteleden Gods Zegen voor het nieuwe jaar toe te wensen?

Mij lijkt het namelijk wel zinvol om het jaar af te sluiten met God en het nieuwe jaar ook te beginnen met Hem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Samanthi

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Samanthi » 29 dec 2014 15:10

Wij hebben op oudejaarsavond en nieuwjaarsdag een dienst.
Het is fijn om samen met de gemeente het jaar af te sluiten en het jaar te beginnen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2014 15:29

Off topic en verwijderd door moderator. De vraag is: 'Is er wel een kerkdienst in jullie gemeente, zo nee, waarom niet denk je?'

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2014 16:19

Chaya schreef:De vraag wordt nu gesteld aan de mensen die niet zonder God het jaar willen uitgaan.....
Uhhm, je hoeft niet persé naar de samenkomst te gaan om mét God het jaar uit en in te gaan.
Met oudjaar ben ik wel van plan te gaan, maar nieuwjaar mij niet gezien.
Dan moet ik de hele familie nog langs, drukke dag altijd dus ga ik niet vroeg opstaan voor een nieuwjaarsdienst. (ik weet niet eens of die er is eigenlijk)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2014 16:22

Chaya schreef:We hebben het op dit forum wel gehad over een dienst op kerstavond, maar ik kon geen topic vinden over de kerkdienst op nieuwjaarsochtend.
Geen belangstelling voor?

Is er wel een kerkdienst in jullie gemeente, zo nee, waarom niet denk je?

En als deze er wel is, gaan jullie dan en is er na de dienst een gelegenheid om elkaar als gemeenteleden Gods Zegen voor het nieuwe jaar toe te wensen?

Mij lijkt het namelijk wel zinvol om het jaar af te sluiten met God en het nieuwe jaar ook te beginnen met Hem.


Hallo Chaya,

Wij hebben een dienst op oudjaarsavond. Daarin word teruggekeken op het afgelopen jaar, er wordt gebeden en gedankt en er wordt vooruitgekeken naar het nieuwe jaar en gebeden om Gods zegen.

Ik vind dat voldoende. Ik zie niet zo goed in waarom je dan een halve dag later (en de meesten slapen dan ook niet zo vroeg) opnieuw samen te komen om een zegen te vragen voor het nieuwe jaar. Prima als men dat wel wil doen maar ik zie er het nut niet zo van in. Je kan met een oudjaarsdienst ook het jaar met Hem eindigen en het nieuwe jaar met Hem beginnen. We hebben wel de gewoonte om als we oud en nieuw met vrienden vieren, dan ook samen te bidden, voor elkaar te bidden, te danken en zo het nieuwe jaar met Hem te beginnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 16:30

Marnix schreef:
Hallo Chaya,

Wij hebben een dienst op oudjaarsavond. Daarin word teruggekeken op het afgelopen jaar, er wordt gebeden en gedankt en er wordt vooruitgekeken naar het nieuwe jaar en gebeden om Gods zegen.

Hoi Marnix,

Ja mooi altijd he, een dienst op oudjaarsavond, worden bij jullie dan de namen van de gestorvenen opgelezen en herdacht?
Marnix schreef:We hebben wel de gewoonte om als we oud en nieuw met vrienden vieren, dan ook samen te bidden, voor elkaar te bidden, te danken en zo het nieuwe jaar met Hem te beginnen.

Dat is fijn zeg. En lezen jullie dan ook Psalm 90, dat is heel passend op zo'n avond he.
Maar heb jij alleen christelijke vrienden? Wat doe je als er andersdenkenden bij zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor mona » 29 dec 2014 16:40

Chaya schreef:Is er wel een kerkdienst in jullie gemeente, zo nee, waarom niet denk je?
Bij ons is op oudejaarsavond een dienst en op nieuwjaarsmorgen ook.
Op oudjaar zit de kerk vol, op nieuwjaar niet.
Toch is het evengoed fijn om met elkaar het jaar te beginnen.
Ook al zit er in principe maar een paar uur tussen.

Ik ben er niet mee opgevoed om op nieuwjaar te gaan. Het lag open, en was geen verplichting.
Nu vind ik het fijn dat het kan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Evelien » 29 dec 2014 22:38

Zowel oudejaarsavond als nieuwjaarsochtend hebben wij geen dienst.
Denk dat er maar weinig mensen zijn (zowel van allerlei groepen zoals: muziekteam, geluid, beamer, kinderwerk etc.) en veel mensen zijn bij familie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 10:55

Chaya schreef:Hoi Marnix,

Ja mooi altijd he, een dienst op oudjaarsavond, worden bij jullie dan de namen van de gestorvenen opgelezen en herdacht?


Ik mijn huidige kerkverband wel. In mijn vorige kerk was ik dat niet gewend.

Dat is fijn zeg. En lezen jullie dan ook Psalm 90, dat is heel passend op zo'n avond he.
Maar heb jij alleen christelijke vrienden? Wat doe je als er andersdenkenden bij zijn?


Nee. Het ligt een beetje aan waar we het vieren. Vaak met christelijke vrienden en dan doen we het zo. Soms is er iemand bij die niet gelooft en doen we dat ook en bidden we ook voor die persoon. Dit jaar vieren we het met niet-christelijke vrienden elders. Dan gaan we niet naar de kerk of in de groep bidden maar doen we dat later wel zelf. Psalm 90 lezen we doorgaans niet thuis met oud- en nieuw. Ik weet dat dat bij sommigen een traditie is maar dat is bij ons niet het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 13:41

Inderdaad. Zegt Paulus ook. Voor de een zijn alle dagen gelijk, voor anderen niet. Laat elkaar in hun waarde en veroordeel elkaar er niet om. Romeinen 14 vanaf vers 5.

Dus Mealybug, laat mensen die dat doen dat gewoon doen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2014 20:58

Chaya schreef:We hebben het op dit forum wel gehad over een dienst op kerstavond, maar ik kon geen topic vinden over de kerkdienst op nieuwjaarsochtend.
Geen belangstelling voor?

Is er wel een kerkdienst in jullie gemeente, zo nee, waarom niet denk je?

En als deze er wel is, gaan jullie dan en is er na de dienst een gelegenheid om elkaar als gemeenteleden Gods Zegen voor het nieuwe jaar toe te wensen?

Mij lijkt het namelijk wel zinvol om het jaar af te sluiten met God en het nieuwe jaar ook te beginnen met Hem.


Het is toch elke maand wel of elke dag mooi om af te sluiten met God?

Voor mij heeft zo'n marathon aan kerkdiensten niet echt een bepaalde waarde, maar dat is iets heel persoonlijks.

Soms lijkt het er op dat mensen denken dat als ze een dienst missen of niet gaan omdat er toch al veel diensten zijn geweest in een week, ze niet een kind van God zijn.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor pannenkoek » 31 dec 2014 22:43

oudejaarsavond om 20.00 en nieuwjaarsmorgen om 10.00
Er is ook gelegenheid om elkaar de hand te schudden.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Jess » 01 jan 2015 17:09

Heb een hekel aan de opsmuk rondom oud en nieuw. Eerst al die kerstdagen met zitten en zitten, ouders op bezoek. Vervolgens oud en nieuwjaarsdag. We hebben niemand nieuwjaar gewenst, wij zijn niet ter kerke geweest, dat is een bewuste keuze. We hebben een heerlijke pyama-dag, luilakken en filmpjes kijken. Heerlijk!
Nu krijg ik net een berichtje dat mijn ouders niet blij zijn dat ze niet gebeld zijn. Waarom mag ik niet op mijn manier de dag doorbrengen hoe ik het wil??? Ben tenslotte 40+ moet ik nu nog mijn leven inrichten hoe hun het willen?

Wat Evelien zegt is ook herkenbaar. Als de ouders horen dat we niet zijn geweest, foei dat kan toch niet. #-o

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor mona » 01 jan 2015 20:42

Vanmorgen ging ik naar de kerk, ik verlangde er naar om samen met de gemeente het nieuwe jaar te beginnen. Het is heerlijk te ervaren dat God zo genadig in ons midden was.
En ik dacht: ook al zijn er hier op het forum mensen die vinden dat ik roomser ben dan de paus, wat doet het er toe? In Zijn aanwezigheid verdwijnen al deze dingen in het niets.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Nieuwjaarsochtend

Berichtdoor Boerin » 01 jan 2015 22:23

We hebben Oud en Nieuw met wat mensen van de kerk gevierd die zin hadden. De buren hadden een vuurwerkshow geregeld. Vandaag naar het circus geweest.
Om kwart voor 1 zag ik iemand appen en dacht: Joh, het zou wel aardig zijn als ik m'n moeder eens belde. Gelukkig was ze nog wakker. Ze was blij verrast.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten