Marloes1g schreef:De profeten van het OT waren geen evangelisten maar profeten die een 'last' van de Heere zelf kregen om het volk te waarschuwen.
Is er werkelijk een verschil? De profeten wezen op de zonden van het volk en de oplossing/redding -> bekering, Gods geboden weer gaan volgen.
Heeft God tegenwoordig een andere boodschap?
" 14 En als iemand u niet ontvangt en niet naar uw woorden luistert, vertrek dan uit dat huis of die stad en schud het stof van uw voeten.
15 Voorwaar, Ik zeg u: Het zal voor het land van Sodom en Gomorra verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor die stad. " (Mat. 10)
" 11 Zelfs het stof uit uw stad dat aan ons kleeft, schudden wij tegen u af. Maar weet dit, dat het Koninkrijk van God dicht bij u is gekomen.
12 Ik zeg u dat het voor Sodom verdraaglijker zal zijn op die dag dan voor die stad.
13 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren, die in u plaatsgevonden hebben, dan zouden zij zich allang, in zak en as gezeten, bekeerd hebben.
14 Maar het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in het oordeel dan voor u." (Luk. 10)
De discipelen kregen van de Heere Jezus de opdracht: 'Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen'.
Ja... en leert hen alles onderhouden wat ik u geboden heb.
"19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. " (Mat. 28)
"16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? " (Rom. 10)
8 wanneer Hij met vlammend vuur wraak oefent over hen die God niet kennen, en over hen die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. (2 Thess. 1)
Ik zie wat dit betreft geen verschil tussen de O.T. boodschap en die uit het N.T. Niet dat er helemaal geen verschillen op te merken zijn. Maar de kern boodschap blijft hetzelfde. Repent or perish.
" En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Denkt u dat deze Galileeërs grotere zondaars zijn geweest dan alle andere Galileeërs, omdat zij zulke dingen geleden hebben?
3 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.
4 Of die achttien, op wie de toren in Siloam viel en die daardoor gedood werden, denkt u dat zij meer schuld hebben gehad dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen. " (Luk. 13)
Ze kregen de opdracht: Gij zult Mijn getuigen zijn. Ik lees nergens dat de Heere Jezus hun gebiedt: Sla er maar eens lekker op los, scheldt ze allemaal maar eens flink uit.
Zie je in de teksten die ik hierboven noem zowel de liefde/vergeving boodschap en ook de boodschap van toorn/oordeel?
En er is ook het vermanen van mensen die beter moeten weten omdat zij zeggen dat ze Christus volgen. Er is ook het wegdoen van zuurdesem. Niets van dit alles heeft te maken met 'de ander lekker iets inwrijven om zelf een rechtvaardig gevoel te krijgen' of 'lekker al die zondaren uitschelden'. Als je denkt dat ik dat zo doe begrijp je niets van mijn motivatie en die gedeelten uit de Schriften waar ik me op baseer.
De Heere Jezus was God en kende het hart van de mensen, dus hij wist wie de slangen en adderengebroed waren. Weten wij dat ook?
Voorzichtigheid is geboden. Soms kunnen we echter doen wat Jezus zegt over de vruchten herkennen.
Paulus onderwijst in 2 Timotheus 24 en 25:
'En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren en die de kwaden kan verdragen'.
'Met zachtmoedigheid onderwijzende degene die tegenstaan; of God hen te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid'.
Klopt. Toch is het niet altijd maar zachtmoedigheid naar allen toe. Zie ook dezelfde Paulus iemand totaal veroordelen omdat er rotte vruchten zijn. Het is een noodzakelijkheid om dit wel te doen. Niet doen is nl. veel erger.
" 4 in de Naam van onze Heere Jezus Christus, als u en mijn geest bijeengekomen zijn, in de kracht van onze Heere Jezus Christus,
5 over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus.
6 Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7 Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus. " (1. Kor. 5)
Er zullen zondaren zijn die niet zullen veranderen. Ik ben bezorgder om de mensen die zich Christenen noemen maar ondertussen geen probleem maken van onbekeerde praktiserende zondaren in hun midden.
Maar dat groeit niet op onze akker Jan. Onze oude natuur wil het liefst dat de Heere vuur van de hemel laat regenen om alle (in onze ogen) kwaaddoeners te verdelgen.
De andere kant is dat God wel degelijk bepaalde kwaaddoeners wil verdelgen. Daarvoor geeft Hij wetten en we hebben vele getuigenissen uit de Bijbel van Gods handelen met bepaalde kwaaddoeners. Ook mensen kregen nog weleens de opdracht om Gods wil hierin uit te voeren. Ik denk met name aan een overheid die Gods wetten uitvoert. Dit alles heeft 100 procent met rechtvaardigheid, veiligheid, eerlijkheid, bescherming te maken. En 0 procent met een oude natuur volgen waarin er geen genade te vinden is. Zie je wat ik bedoel? Het evangelie van het koninkrijk is niet enkel een egoïstische persoonlijke boodschap. Dit evangelie wordt echter weinig gepredikt. Maakt het er niet minder waarachtig om. Het is maar of je het kunt zien er deel aan zult hebben.
Maar niet alzo! Als je zelf als de grootste van alle zondaren barmhartigheid hebt verkregen door het bloed van de Heere Jezus dan wil je je naasten voor Christus winnen en niet al scheldend en oordelend.
Toch hecht ik meer belang aan het getuigenis uit de Bijbel dan jouw verhaal van all-we-need-is-love.
Er is liefde, er is ontferming. En er is de Heilige Geest die mannen van God leid om het beestje bij de naam te noemen ook als het om een duivelskind gaat.
"Maar Saulus (die ook Paulus genoemd wordt), vervuld met de Heilige Geest, keek hem doordringend aan, en zei:
10 O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien?
11 En nu, zie, de hand van de Heere is tegen u en u zult blind zijn en de zon voor een tijd niet zien. En onmiddellijk viel er donkerheid en duisternis op hem, en rondlopend zocht hij naar mensen om hem bij de hand te leiden.
12 Toen de stadhouder zag wat er gebeurd was, geloofde hij, versteld over de leer van de Heere. " (Hand. 13)
Dan kan het voor iedereen nog want het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonden. Niemand heeft te zwaar of te veel gezondigd. Er is vergeving te verkrijgen. Ga dat nou eens prediken. Dat is de opdracht.
Laten we wel de hele waarheid spreken en niet een modern voel je goed evangelie.
Niet iedereen kan zich bekeren. Niet iedereen is door God uitgekozen. Er is adderengebroed voorbestemd voor de vernietiging. Maar geloof mij niet, zoek het eens op in de Bijbel, uitverkiezing, slangen, kinderen v.d. duivel. En verander je ideeën over wie God is en wat Zijn liefde inhoudt.