Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor benefietdiner » 07 jan 2020 15:50

De Rechterflank CGK wil behoudend blijven om twee zwijgteksten.
Twee teksten uit de brieven van Paulus lijken expliciet te gaan over de rol van vrouwen in de kerk:

1 Kor.14:34 – Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen.
1 Timotheüs 2:12 – Ik sta haar niet toe dat ze onderwijst of gezag over de man heeft.

Het is opvallend dat deze teksten in onze tijd feitelijk alléén aangewend worden om vrouwen buiten
het ámbt te houden. In allerlei kerkelijke functies mogen vrouwen actief zijn. Als we dan echt naar de
letter deze teksten menen te moeten gehoorzamen, is er voor vrouwen geen ruimte om ook maar
iets te doen in de sfeer van publiek onderwijs. Op bijbelkringen, cursussen, tienerwerk, catechese,
enzovoorts.

Enkele opmerkingen bij de beide zwijgteksten.
- Paulus geeft hier richtlijnen in concrete situaties. Niet wetsteksten voor de dilemma's in de 20e
eeuw.
- Beide richtlijnen (1 Kor.14 en 1 Tim.2) wijken niet alleen af van ónze huidige ideeën, maar ook al
van de gangbare praktijk in de NT-ische tijd!
Gelovige vrouwen spraken in die tijd namelijk gerust bij openbare gelegenheden.
In 1 Kor.11:5,13 gaat Paulus zelf er doodgemoedereerd van uit dat vrouwen bidden en
profeteren in het midden van de gemeente. Volgens 14:26 kan ieder, man en vrouw, in de
gemeente namelijk iets bij te dragen hebben aan de samenkomst.
Aan Titus kan Paulus rustig schrijven dat oudere vrouwen onderwijs moeten geven aan de
jongere… (2:3)
Dat doet vermoeden dat Paulus iets uitzonderlijks bedoelt, als hij vrouwen het spreken of
onderwijzen verbiedt.
- Let op het informele in 14:26. In onze tijd maken wij streng onderscheid tussen eredienst en
andere manieren van samenkomen (gespreksgroep, kring en dergelijke). Bij informelere
gelegenheden zouden vrouwen dan wel mogen optreden. Het NT kent dit onderscheid niet.
- Het NT kent ook niet een scherpe afbakening tussen kerkenraad (ambt) en gemeente zoals wij
die kennen.
- In 14:28-34 maant Paulus maar liefst drie groepen in de gemeente tot zwijgen: bidders in andere
talen, profeten, vrouwen. Maar nergens klinkt zijn verbod absoluut. Alleen van de vrouwen zijn
wij het absoluut gaan nemen…
- Waaraan denkt Paulus concreet bij ‘spreken’? Hij kan niet denken aan profeteren, want dat heeft
hij in 11:5 nog toegestaan… Waarschijnlijk was de praktijk zo dat mannen en vrouwen
profetische woorden ontvingen, maar die profetieën moesten door middel van vraag en
antwoord getoetst worden. De geesten van de profeten zijn onderworpen aan de profeten,
14:30.
In Handelingen 21:10-14 profeteert Agabus. Hij geeft zijn eigen interpretatie aan wat hij heeft
gezien. Paulus geeft een andere interpretatie; hij spreekt en handelt er dus tegenin.
Waarom mochten vrouwen niet mee discussiëren, niet mee bepalen hoe een profetie
geïnterpreteerd moest worden? Waarschijnlijk omdat het risico bestond, dat ze in zulke
gesprekken tegenover hun eigen mannen kwamen te staan (veel handschriften hebben hier: ‘uw
vrouwen’). Dat zou naar de buitenwacht een buitengewoon slechte indruk geven.
- Vrouwen mogen dus wel in het publiek spreken, maar daarbij niet tegenover hun man gaan
staan.
- Als we het voorschrift om niet te onderwijzen absoluut moeten nemen, zou Priscilla nooit
Apollos hebben mogen onderwijzen en zou iedere vorm van bijbels onderricht de vrouw
verboden worden.
- Vrouwen die zich vanuit het heidendom of Jodendom tot het christelijke geloof bekeerden,
stonden qua kennis op achterstand bij de mannen. Zij willen graag een inhaalslag maken, maar
laat dat niet leiden tot huiselijk gebekvecht – dat is de strekking van deze passage.
- Paulus benadrukt de rust (1 Tim.2:11,12): het gaat erom dat de voortgang van het evangelie niet
verstoord wordt. Daarom maant hij de mannen ook om zonder onenigheid te bidden (2:8). Zo
mag de vrouw (enkelvoud) niet tegenover haar man (enkelvoud) komen te staan. Dat botst met
Gods schepping en wekt bij buitenstaanders de indruk dat het in die kerk maar een rotzooi is..
- Kan het zijn dat dit laatste argument, van rust en een goede indruk bij de buitenwacht, in onze
tijd kan leiden tot een omgekeerde aanbeveling: namelijk om vrouwen niet achter te stellen bij
mannen?
- Paulus gebruikt zowel in 1 Kor.14 als in 1 Tim.2 een argument ontleend aan de schepping. Deze
manier van argumenteren is nooit absoluut bedoeld. Zo deden de rabbijnen dat.
In onze tijd zou je met evenveel recht vanuit Genesis 2 kunnen beargumenteren dat de vrouw
‘als tegenover’ de man is gegeven. Niet onder of boven hem, maar complementair, gelijkwaardig.

Afz. Anker Gemeente Nieuwegein.

https://www.ankergemeente.nl/Uploads/An ... 202019.pdf

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2020 16:19

benefietdiner schreef:De Rechterflank CGK wil behoudend blijven om twee zwijgteksten.
Twee teksten uit de brieven van Paulus lijken expliciet te gaan over de rol van vrouwen in de kerk:


Weet je nu wat zo jammer is. Dat jij hier iets naar voren brengt waar je een smerige streek mee uithaalt. Want dit zegt de Ankergemeente niet, dit zegt benefietdiner. Want de CGK heeft in 1998 en in 2001 het standpunt wat de kerkenraad van de Ankergemeente al afgewezen en niet alleen 'de Rechterflank'. Het is geen zaak alleen van de 'Rechterflank'. Ten tweede staat in het besluit van 1998 veel meer dan alleen 'twee zwijgteksten'.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 07 jan 2020 16:33

Marnix schreef:Ik weet niet of vermengen het goede woord is, vooral is het meer dan men elkaar accepteert en de ruimte biedt om verschillend te zijn. Het is niet zo dat de lichte en zware gemeenten nou heel goed mengen en iedereen moeiteloos elkaars kerkdiensten bezoekt of erin voorgaat.

Dat is wel waar!
Ik heb zelf weleens met de behoudende predikanten gesproken en zij geven aan er geen enkele moeite mee te hebben om in het GEHELE kerkverband voor te gaan. Maar ze worden niet gevraagd!
En zoals jij praat:
Marnix schreef:Ik vind BHP voor mezelf inderdaad te zwaar, ik zie mezelf nooit lid worden van een BHP-gemeente.

hoor ik er meer en ik vraag me dan af of je wel voluit CGKer wil zijn.
Want je wilt wel de vederlichte lusten, maar de lasten aanvaard je totaal niet.

Ik kan je heel wat gemeentes opnoemen die niet tot de rechterflank behoren, maar wel regelmatig die predikanten op de kansel heeft.
Niet bij jullie, dat snap ik, want als ik het interview van jullie predikant lees, word ik heel droevig.
Daar herken ik totaal geen CGK meer in, zo verwaterd is die boodschap. Een flinke scheut New Wine, een snuifje Taizé.

Ik zou hier de week niet mee door kunnen komen, echt niet. Sterker nog, ik bleef geen lid meer van die gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2020 17:22

Chaya schreef:Dat is wel waar!
Ik heb zelf weleens met de behoudende predikanten gesproken en zij geven aan er geen enkele moeite mee te hebben om in het GEHELE kerkverband voor te gaan. Maar ze worden niet gevraagd!


Dat kan maar dan vullen ze doorgaans wel de dienst in zoals ze dat zelf gewend zijn en denken niet: ik pas mijn preek en de liturgie wel aan de gemeente waarin ik voorga aan. Maar dat moet een predikant uit de linkerflank weer niet in een behoudende gemeente proberen ;-)

En zoals jij praat:

hoor ik er meer en ik vraag me dan af of je wel voluit CGKer wil zijn.
Want je wilt wel de vederlichte lusten, maar de lasten aanvaard je totaal niet.

Ik kan je heel wat gemeentes opnoemen die niet tot de rechterflank behoren, maar wel regelmatig die predikanten op de kansel heeft.
Niet bij jullie, dat snap ik, want als ik het interview van jullie predikant lees, word ik heel droevig.
Daar herken ik totaal geen CGK meer in, zo verwaterd is die boodschap. Een flinke scheut New Wine, een snuifje Taizé.

Ik zou hier de week niet mee door kunnen komen, echt niet. Sterker nog, ik bleef geen lid meer van die gemeente.


Precies. Ik heb dan ook voor een plaatselijke gemeente gekozen, niet voor een BHP-gemeente. Daar zou ik ook geen lid van blijven net als jij, we zijn dus beiden niet bereid de “lasten” van een heel kerkverband op ons te nemen aangezien je een groot deel van je kerkverband openlijk afvalt. En dan verwijt je mij wel de lusten maar niet de lasten te willen dragen?

Over welke predikant en welk interview heb je het trouwens? Wij hebben al een poos geen CGK-predikant meer? Wel een emeritus-predikant die af en toe voorgaat en een predikant die nu zendingsconsulent is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2020 10:33

Het probleem wat dus steeds duidelijker wordt, gaat veel verder dan een paar discussiepunten zoals bijvoorbeeld vrouwen in het ambt. Chaya, je zegt: als je jezelf geen lid ziet worden van een BHP-gemeente wil je niet voluit CGK’er zijn. En tegelijkertijd zeg je: als ik lid van een linkse CGK was zou ik er geen lid willen blijven. En dat is op basis van wat er gepreekt wordt, niet op zozeer op basis van wie er in de kerkenraad zit.

Daarmee is wel duidelijk dat het probleem veel dieper ligt en verder gaat: er is weinig onderlinge acceptatie binnen de breedte van de CGK. Ik zou nooit zeggen dat er in BHP-gemeenten geen zuiver evangelie klinkt, ik zou me er gezien de vormen niet thuisvoelen maar zie ze wel voluit als broers en zussen... maar dat wordt de andere kant op wel glashard gesteld: de linkerflank verkondigt een waterig slap aftreksel van het evangelie, mij wordt verweten dat ik lid ben geworden van mijn gemeente omdat dat qua afstand wel gunstig was. En dat hoor ik al jaren, al ruim voor de discussie over vrouwen in het ambt. De pijnlijke en verdrietige vraag is of je dan nog samen in een kerkverband kan zitten. Dat is de oorzaak van de problemen die er zijn in de CGK en daarin is de houding van de linkerflank mede de oorzaak van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2020 11:00

Marnix schreef:Het probleem wat dus steeds duidelijker wordt, gaat veel verder dan een paar discussiepunten zoals bijvoorbeeld vrouwen in het ambt. Chaya, je zegt: als je jezelf geen lid ziet worden van een BHP-gemeente wil je niet voluit CGK’er zijn.

Omdat DAT de oorspronkelijke CGK is!
Marnix schreef:En tegelijkertijd zeg je: als ik lid van een linkse CGK was zou ik er geen lid willen blijven. En dat is op basis van wat er gepreekt wordt, niet op zozeer op basis van wie er in de kerkenraad zit.

Op basis van alles wat er gebeurt. Want dan is het een vorm met weinig inhoud geworden. Dan kan ik inderdaad net zo goed voor de PKN hier kiezen.
Ik zie en hoor weinig verschil eerlijk gezegd.
Of jij moet wel een verschil aan kunnen tonen?
Marnix schreef:Daarmee is wel duidelijk dat het probleem veel dieper ligt en verder gaat: er is weinig onderlinge acceptatie binnen de breedte van de CGK.

Is, niet was!
Marnix schreef:mij wordt verweten dat ik lid ben geworden van mijn gemeente omdat dat qua afstand wel gunstig was.

Dat was als antwoord met een :roll: smiley trouwens, dat jij je totaal niet verdiept hebt in een kerk, waar je lid van wordt.
En dat moet je zelf weten, maar je houdt vervolgens wel zo'n dikke mening op na, die dus waarop gebaseerd is eigenlijk?
Ja, op de tijdgeest die door de kerken waait.
En jij kunt als dertiger dan niet achterblijven als enige.
Want wat ik van jou allemaal gelezen heb in de loop van de jaren, behoor jij tot de uiterst linkerflank.
En die zijn inderdaad altijd bezig om vernieuwingen in te brengen. Het ene is er nog niet door of het andere punt wordt alweer ter tafel gebracht.
Marnix schreef:En dat hoor ik al jaren, al ruim voor de discussie over vrouwen in het ambt.

Dat lijkt me sterk, want die discussie loopt al meer dan 20 jaar.
Marnix schreef:De pijnlijke en verdrietige vraag is of je dan nog samen in een kerkverband kan zitten.

Nee, wat mij betreft niet.
En voor de goede orde, dit gaat niet alleen over de vrouw in het ambt, maar over de andere zaken die ook aan de orde zijn.
Als ik 50plussers uit onze en sommige andere gemeenten spreek, zeggen zij allemaal: ik herken onze gemeente helemaal niet meer. Ik voel me zo vervreemd.

Aan wie ligt dat dan volgens jou?

En er zijn 3 verschillende wijkgemeentes, de middagdienst wordt slechts in 1 kerk gehouden lees ik. Dat vermengt zich allemaal wel probleemloos?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2020 12:46

Chaya schreef:Omdat DAT de oorspronkelijke CGK is!


Onzin. BHP is in 1966 opgericht en de CGK is een stuk ouder. Dat de kerk door jaren verandert is altijd zo geweest, de CGK was bij oprichting eind 1800 ook anders dan in 1966 en honderden jaren eerder was het weer anders. Maar de behoudende flank claimt vaak dat veranderingen tot een bepaalde tijd goed waren en vanaf hun tijd niet meer. Dan zijn nieuwe vertalingen, berijmingen en liederen (speerpunten van de BHP bij oprichting) opeens niet meer goed. Dat over de vormen.

Op basis van alles wat er gebeurt. Want dan is het een vorm met weinig inhoud geworden. Dan kan ik inderdaad net zo goed voor de PKN hier kiezen.
Ik zie en hoor weinig verschil eerlijk gezegd.
Of jij moet wel een verschil aan kunnen tonen?


Om te beginnen: ik kan me goed kan voorstellen dat ik in bepaalde woonplaatsen voor een PKN zou kiezen. En wat de inhoud betreft: ik hoor in mijn gemeente een rijk, veelzijdig en voluit Bijbels evangelie. Over ellende, zonde, verlossing en dankbaarheid.

Dat was als antwoord met een :roll: smiley trouwens, dat jij je totaal niet verdiept hebt in een kerk, waar je lid van wordt.
En dat moet je zelf weten, maar je houdt vervolgens wel zo'n dikke mening op na, die dus waarop gebaseerd is eigenlijk?
Ja, op de tijdgeest die door de kerken waait.
En jij kunt als dertiger dan niet achterblijven als enige.
Want wat ik van jou allemaal gelezen heb in de loop van de jaren, behoor jij tot de uiterst linkerflank.
En die zijn inderdaad altijd bezig om vernieuwingen in te brengen. Het ene is er nog niet door of het andere punt wordt alweer ter tafel gebracht.


En dat gaat altijd over vormen. Semper reformanda.

En ik ken de kerkgeschiedenis en die van de CGK best wel een beetje. En tegelijkertijd kijk ik graag over verbanden heen want het is triest genoeg dat er zoveel kerkverbanden zijn die zich afhankelijk weten van het offer van Jezus Christus maar ondertussen zo verdeeld zijn.


Nee, wat mij betreft niet.
En voor de goede orde, dit gaat niet alleen over de vrouw in het ambt, maar over de andere zaken die ook aan de orde zijn.
Als ik 50plussers uit onze en sommige andere gemeenten spreek, zeggen zij allemaal: ik herken onze gemeente helemaal niet meer. Ik voel me zo vervreemd.


Als er al die tijd niets was veranderd hadden ook veel mensen dat gevoel gehad, maar dan aan de andere kant. Overigens hoor ik dit zelden terug in mijn gemeente.

Aan wie ligt dat dan volgens jou?


Waar twee kijven hebben twee schuld. Maar als de ene kant de ander niet als oprechte gelovigen meer wil zien en de ander de ene kant nog wel heb ik wel wat bedenkingen. Ik maak we eens wat opmerkingen over vormen aan de andere kant maar heb de rechterflank van de CGK altijd als broers en zussen in Christus gezien, die van harte Hem willen volgen. En jij geeft me het idee (of je versterkt dat beeld) dat dat totaal niet wederzijds is.

En er zijn 3 verschillende wijkgemeentes, de middagdienst wordt slechts in 1 kerk gehouden lees ik. Dat vermengt zich allemaal wel probleemloos?


Ja. Er zijn best wel eens wat strubbelingen in het eenwordingsproces maar men accepteert elkaar voluit als broers en zussen. We hebben ‘s ochtends op 2 locaties diensten en ‘s middags op 1 locatie plus af en toe een ochtenddienst met z’n allen, af en toe ook andere gezamelijke diensten zoals met biddag en dankdag. En dat gaat goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2020 13:14

Ik ben helemaal klaar met dit M en C ping pongen.

Bestudeer dit eens:
https://bewaarhetpand.nl/index.php/gesc ... reformeerd

en dan komt het misschien nog tot een inhoudelijke discussie.
Bovendien is het onwenselijk dat er slechts 1 afgevaardigde steeds aan het woord is, dus bij monde van jou en van mij.
Bovendien kom ik niet eens uit de BhP, maar kerk in de middenflank.

Ik zie het echter niet gebeuren dat een BhPer zich in ons midden gaat begeven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2020 14:05

Chaya schreef:Ik ben helemaal klaar met dit M en C ping pongen.

Bestudeer dit eens:
https://bewaarhetpand.nl/index.php/gesc ... reformeerd

en dan komt het misschien nog tot een inhoudelijke discussie.
Bovendien is het onwenselijk dat er slechts 1 afgevaardigde steeds aan het woord is, dus bij monde van jou en van mij.
Bovendien kom ik niet eens uit de BhP, maar kerk in de middenflank.

Ik zie het echter niet gebeuren dat een BhPer zich in ons midden gaat begeven.


Een adempauze lijkt me prima. Sowieso ben ik wel even bezig met het lezen van het geschrift waar je naar verwijst ;-)

Ik wens je al het goede, we zullen vast nog wel eens met elkaar spreken op dit forum!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 08 jan 2020 15:23

Chaya schreef:Ik ben helemaal klaar met dit M en C ping pongen.

Bestudeer dit eens:
https://bewaarhetpand.nl/index.php/gesc ... reformeerd

en dan komt het misschien nog tot een inhoudelijke discussie.
Bovendien is het onwenselijk dat er slechts 1 afgevaardigde steeds aan het woord is, dus bij monde van jou en van mij.
Bovendien kom ik niet eens uit de BhP, maar kerk in de middenflank.

Ik zie het echter niet gebeuren dat een BhPer zich in ons midden gaat begeven.


Helaas voor de discussie ben ik ook een CGK middenmotor.
Tot mijn schande moet ik erkennen dat ik, hoewel getogen CGK-er (gedoopte GG-er) ik ook volgens Chaya 's hoge standaard veelt te weinig weet van de achtergronden van onzer Christlijke Gereformeerde Kerken. :wink:
Ik ben dan ook voornemens, hetzij op een later tijdstip, het document van wijlen Prof. Velema te lezen om de inhaalslag te maken.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 08 jan 2020 15:50

pindas83 schreef:Helaas voor de discussie ben ik ook een CGK middenmotor.
Tot mijn schande moet ik erkennen dat ik, hoewel getogen CGK-er (gedoopte GG-er) ik ook volgens Chaya 's hoge standaard veelt te weinig weet van de achtergronden van onzer Christlijke Gereformeerde Kerken. :wink:
Ik ben dan ook voornemens, hetzij op een later tijdstip, het document van wijlen Prof. Velema te lezen om de inhaalslag te maken.

Euhm dit document is niet van wijlen prof. Velema, maar van zijn broer wijlen ds J.H. Velema... :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 08 jan 2020 16:01

Speedy schreef:Euhm dit document is niet van wijlen prof. Velema, maar van zijn broer wijlen ds J.H. Velema... :wink:



Des te meer reden mij in te lezen! Dank :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2020 16:17

pindas83 schreef:Helaas voor de discussie ben ik ook een CGK middenmotor.

Is niet helaas hoor. Ik zou blij dat er nog een paar CGkers in de discussie stappen.
pindas83 schreef:Tot mijn schande moet ik erkennen dat ik, hoewel getogen CGK-er (gedoopte GG-er) ik ook volgens Chaya 's hoge standaard veelt te weinig weet van de achtergronden van onzer Christlijke Gereformeerde Kerken.

Gelukkig heb jij zelfreflectie. :wink: Maar nee, dat begrijp ik echt niet en het wil er bij ook niet in, eerlijk gezegd.
Ik zie "overstappende mensen" daar juist zo serieus mee omgaan. Gaan eerst een aantal keren ergens luisteren, proberen contact te leggen met de k.r. of predikant, lezen zich in in de plaatselijke en landelijke geschiedenis.
En zo hoort het ook m.i.
Als je de belijdeniscatechisatie volgt, bestaan meerdere lessen uit deze informatie, want je doet belijdenis OOK van de leer.
En als overgaat naar een ander kerkverband, kan dat met de warme hand zoals dat heet, maar wordt er wel van je verwacht dat je die leer dan onderschrijft.

En het is dus niet Chaya's hoge standaard, maar ik vertolk gewoon de mening van de kerk in dit geval.
Waarom wordt dit zo slecht begrepen??

Het spijt me, maar het komt op mij soms nogal onnozel over. Alsof het allemaal niet uitmaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 08 jan 2020 16:57

Nou ik kan me niet heugen dat op catechisatie er heel veel cgk kerkgeschiedenis werd gegeven.

Nu weet ik net als Marnix wel de grondbeginselen en in grote lijnen de geschiedenis maar niet in detail. Toch durf ik haast wel te stellen dat ik wat meer achtergrond weet dan veel van mijn generatiegenoten.

Goed, we gaan het lezen... spoedig. 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2020 20:49

pindas83 schreef:Nou ik kan me niet heugen dat op catechisatie er heel veel cgk kerkgeschiedenis werd gegeven.

Nu weet ik net als Marnix wel de grondbeginselen en in grote lijnen de geschiedenis maar niet in detail. Toch durf ik haast wel te stellen dat ik wat meer achtergrond weet dan veel van mijn generatiegenoten.

Goed, we gaan het lezen... spoedig. 8-[


:-) ik ben trouwens dus ook niet in de CGK opgegroeid dus kreeg meer de algemene kerkgeschiedenis op school en die van de vrijgemaakte kerk in het bijzonder ;-) met catechisatie ging het niet over kerkgeschiedenis maar over de Bijbel. Toen ik op mijn 28e lid werd van een CGK werden me geen lessen kerkgeschiedenis van de CGK aangeboden. Ik heb wat over het ontstaan en zo toen wel opgezocht maar had totaal niet de behoefte me tot in detail in te lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten