Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 19 sep 2014 18:03

Hierbij een artikel uit het Nederlands Dagblad (het is helaas niet in zijn geheel toegankelijk):
http://www.nd.nl/artikelen/2014/septemb ... nd-blijven

De kop van dit artikel luidt:
Gemeenten binnen de rechterflank van de Christelijke Gereformeerde Kerken moeten op korte termijn gaan samenwerken met andere bevindelijk-gereformeerde kerken om hun behoudende identiteit te bewaken.


Samenwerking tussen kerken vind ik altijd wel wenselijk. Is bovenstaand voorstel van emeritus-predikant P. Roos (CGK) uit Burgum een goed voorstel voor de stroming "Bewaar het Pand" binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (rechterflank in de CGK)? Of is het beter dat de rechterflank van de CGK op zichzelf blijft en geen samenwerking zoekt met andere bevindelijk-gereformeerde kerken?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2014 20:15

Wat is behoudend? Wie bepaald dat?

Los daarvan zou ik ze aanraden om de verbondenheid met andere kerken te zoeken in een verkennende fase
Die verbondenheid hoort te liggen in Christus, en niet in het met elkaar over van alles en nog wat eens zijn. Ondanks grote verschillen kun je toch eensgezind zijn.
Dan kom je ver, samen op reis naar de Eeuwigheid, Eeuwig Samen met de Heere!

https://www.youtube.com/watch?v=D_piYB3ma_M

Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als Jezus weer zal komen op de wolken
Dat al wat leeft, de natiën, de volken
Zich voor Hem zullen buigen vol ontzag

Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als God zijn tent zal opslaan bij de mensen
Als volken niet gescheiden meer door grenzen
Zich zullen scharen onder Christus vlag

Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als heel de schepping zal gezuiverd wezen
Als de aarde zal vernieuwd zijn en genezen
Van al ons kwaad, van heel ons wangedrag

Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als God herstellen zal wat wij verknoeiden
Als rusten zullen, al de zwaar vermoeiden
Als tranen zijn verdreven door een lach

Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als God zijn volk met heerlijkheid zal kronen
En in het nieuw Jeruzalem doen wonen
Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 13:00

MoesTuin schreef:Wat is behoudend? Wie bepaald dat?


In het kerkelijke jargon betekent "behoudend" volgens mij zoiets als vasthouden aan bestaande tradities, met daarbij zo weinig mogelijk vernieuwingen doorvoeren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2014 18:54

Spreeuw schreef:
In het kerkelijke jargon betekent "behoudend" volgens mij zoiets als vasthouden aan bestaande tradities, met daarbij zo weinig mogelijk vernieuwingen doorvoeren.


ach....met bestaande tradities en zo weinig mogelijk vernieuwingen proberen door te voeren alleen, wordt je echt niet behouden.
Net zo goed als je het om zo draaien (weinig tradities en veel vernieuwingen)

Dan stel ik jou de vraag, wat zou "behoudend" betekenen voor de Heere God?

in 1 Johannes 5 staat het volgende

9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft.
10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon.
11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon.
12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.




Als je deze woorden tot je laat door dringen, wat heb je dan aan tradities, of aan vernieuwingen?
Helemaal niets.
Het is tijd om heel persoonlijk van binnen je hart te vernieuwen, het geloof is een gave van God, wat je geschonken wordt...

https://www.youtube.com/watch?v=osNMshx6Scw

Kom in mijn hart (tekst staat in de film)

Als dat ontdekt wordt, dan is samenwerken een deur die de Heere God openen zal!
De koude harde harten zullen omsmelten tot liefde en erkenning van elkaar en bovenal, van de Heere Jezus als hoofd van de Kerk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Jbkb

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Jbkb » 20 sep 2014 18:58

De CGK is misschien wel wat te breed om als hecht & onderling goed samenwerkend kerkverband te worden beschouwd. Ik snap de zorgen wel. Er is geen herkenning meer. Heeft weinig met tradities te maken, meer met polarisatie van zowel links (richting het evangelische, charismatische) als naar rechts (zelfs richting GGiN, in sommige gemeenten).

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 18:58

MoesTuin schreef:Dan stel ik jou de vraag, wat zou "behoudend" betekenen voor de Heere God?



1 Tessalonicenzen 5:19-21

19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 19:03

Jbkb schreef:De CGK is misschien wel wat te breed om als hecht & onderling goed samenwerkend kerkverband te worden beschouwd. Ik snap de zorgen wel. Er is geen herkenning meer. Heeft weinig met tradities te maken, meer met polarisatie van zowel links (richting het evangelische, charismatische) als naar rechts (zelfs richting GGiN, in sommige gemeenten).


De CGK is vanaf haar begin al breed geweest (wat betreft ligging van de kerkelijke gemeenten). Ik denk wel dat de verschillen in de loop der tijd wel groter zijn geworden.

Zo zijn er veel CGK-gemeenten die met samenwerken met de plaatselijke GKV, terwijl hierover grote zorgen zijn onder de "behoudende" vleugel van de CGK.

Anoniem_89

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 sep 2014 21:57

Spreeuw schreef:@Anoniem:

In behoudende kerken is men bang dat vernieuwingen aanleiding geven voor nog meer ongewenste vernieuwingen die afleiden van (de waarheid van) Gods Woord.


Dan zou iemand hen de tekst 1 Johannes 2:6 moeten geven (:
Die 'traditie' kennen zij niet denk ik ;)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 22:18

Anoniem_89 schreef:Dan zou iemand hen de tekst 1 Johannes 2:6 moeten geven (:
Die 'traditie' kennen zij niet denk ik ;)



1 Johannes 2:6
6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.


Wat heeft deze tekst met vernieuwingen in de kerk te maken?

Anoniem_89

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 sep 2014 22:31

Spreeuw schreef:1 Johannes 2:6
6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Wat heeft deze tekst met vernieuwingen in de kerk te maken?


Zie jij in de kerk vandaag (ja ook in mijn eigen) nog dat wij de leden zo wandelen zoals Jezus dat deed?
Genezen wij nog zieken, drijven wij nog demonen uit, gaan wij om met hoeren en zgn. tollenaars.
Gaan wij nog getuigen van Hem op straat?


En ook;
Matteüs 25:35-40
35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”


Dat zijn dingen die Jezus deed, wandelen zoals Hij, doen wij dat ook?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2014 16:48

Spreeuw schreef:MoesTuin schreef: wat zou "behoudend" betekenen voor de Heere God?


1 Tessalonicenzen 5:19-21

19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap


Beste Spreeuw, een hele mooi bijbelgedeelte is het, enkel het is jammer dat je enkel 3 versen eruit haalt, ervoor en erna, compleet is het veel mooier en ik bid dat de CGK openstaat hiervoor en de blik verder gaat naar buiten toe, naar kerkgemeenschappen die ook de Heere Jezus en die Gekruisigd belijden.


1 Tessalonicenzen 5

......toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid;
9 want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus,
10 die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven.
11 Vermaant daarom elkander en bouwt elkander op, gelijk gij dit ook doet.

12 Wij verzoeken u, broeders, hen, die onder u zich moeite getroosten, die u leiden in de Here en u terechtwijzen, te erkennen,
13 en hen zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk. Houdt vrede onder elkander.
14 Wij vermanen u, broeders, wijst de ongeregelden terecht, beurt de kleinmoedigen op, komt op voor de zwakken, hebt geduld met allen.
15 Ziet toe, dat niemand kwaad met kwaad vergelde, maar jaagt te allen tijde het goede na, jegens elkander en jegens allen.
16 Verblijdt u te allen tijde,
17 bidt zonder ophouden,
18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.

19 Dooft de Geest niet uit,
20 veracht de profetieën niet,
21 maar toetst alles en behoudt het goede.
22 Onthoudt u van alle soort van kwaad.
23 En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.
24 Die u roept, is getrouw; Hij zal het ook doen.
25 Broeders, bidt [ook] voor ons.
26 Groet al de broeders met een heilige kus.
27 Ik bezweer u bij de Here, dat deze brief aan alle broeders voorgelezen worde.
28 De genade van onze Here Jezus Christus zij met u.


Ruis, O Godstroom der genade en wat verder volgt in onderstaande lied, ook in de Rechterflank van CGK en alle kerken in Nederland en Wereldwijd!



https://www.youtube.com/watch?v=2bEz77bpqF8

1
Ruis, o Godsstroom der genade
in gemeent' en huis en hart!
Laat in U gezond zich baden,
wat gebogen gaat door smart!
Stroom, o Heil'ge Geest, terneder
op het uitgedroogde land;
en de bloemen bloeien weder,
haast verwelkt door zonnebrand.
2
Laat het uit Gods hemel stromen
in de kerken overal!
Van uw nederdaling dromen
moede harten zonder tal.
Nieuwe liefde, nieuwe zangen,
kracht, die zielen opwaarts tilt,
brengt uw ruisen, die 't verlangen
als een heilig lied doortrilt.
3
Komt, gij dorstigen, hier drinken
uit die milde heilfontein!
Laat uw ziel in 't stof niet zinken,
maar in haar gereinigd zijn.
Laat U door haar golven dragen
tot waar liefde nooit verkoelt,
waar de kust der aardse dagen
door Gods vreugde wordt omspoeld.


Dat dit lied maar in vele kerken uit volle overtuiging gezongen zal worden!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2014 07:37

Spreeuw schreef:1 Tessalonicenzen 5:19-21

19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Helaas is behouden in onze kringen vaak een blind volgen van de traditie, zonder nieuwe zaken te willen onderzoeken (of toetsen, zoals het in de door jou aangehaalde tekst genoemd wordt).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Spreeuw » 24 sep 2014 20:56

StillAwake schreef:Helaas is behouden in onze kringen vaak een blind volgen van de traditie, zonder nieuwe zaken te willen onderzoeken (of toetsen, zoals het in de door jou aangehaalde tekst genoemd wordt).


Ik ben het wel met je eens.
Welke zaken die in de betreffende kerken "behouden" worden, moeten veranderen, volgens jou? Misschien kun je een paar voorbeelden geven. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem_89

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 sep 2014 21:22

Als ik zo vrij mag zijn om daar op te reageren zou ik zeggen, start met alleen de bijbel.
Laat het Woord en de Geest centraal staan..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 09:16

Spreeuw schreef:Ik ben het wel met je eens.
Welke zaken die in de betreffende kerken "behouden" worden, moeten veranderen, volgens jou? Misschien kun je een paar voorbeelden geven. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Er hoeft niks te veranderen in mijn optiek, maar het tegenhouden van veranderingen met als belangrijkste argument "traditie" lijkt me ook niet de bedoeling.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten