Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 19 jun 2019 21:19

Nina schreef:Ik kan me echt verbazen hoe er soms met twee maten wordt gemeten. Als iemand aangeeft naar een ander kerkverband over te willen gaan, omdat men niet meer wordt gevoed in de eigen kerk, komt men steevast met het (zeer zwakke) argument aanzetten dat je door God isn een bepaalde kerk bent geplaatst en daar dan dus niet 'zomaar' uit mag vertrekken.

Op refoforum is een item 'Oproep tot vertrek uit een gemeente waar Opwekking wordt gezongen.' Alleen al als ik de titel lees, vraag ik me af hoe het dan zit met 'geplaatst zijn in die kerk', of is dat dan opeens niet meer van toepassing? Datzelfde gevoel heb ik ook als ik lees hoe het nu op de spits wordt gedreven met vrouwen in het ambt. 'Als het tot een scheuring komt, dan moet dat maar', zegt de ds die het artikel heeft geschreven. Nog maar een kerkverband erbij... treurig!


Er komt geen kerkverband bij. Degenen die overgaan of zijn overgegaan tot het bevestigen van vrouwelijke ouderlingen stellen zichzelf buiten de CGK, die zullen zich dan aansluiten bij de GKV en/of NGK.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2019 08:00

Het is gewoon een rommeltje.
En ik moet aan Race denken en al die andere "Racers"
Die bijdrage van Race van een paar dagen terug die de gedachten van heel veel stille meelezers vertolken wellicht....heel veel kerkgangers....

Binnen de CGK wordt het nu helaas ook de verdeeldheid die parten gaat spelen, de verharding, de liefde die verkoelen gaat, de een zegt Ik ben van rechts, de ander van links, de ander denkt (ik ben van Paulus, ik ben van Apollus) ze bekijken het maar denkt de wereld maar ook kerkgangers....de jeugd(!)

Maar we zijn van Christus (vergeet dat nu niet)


Waar Liefde woont gebiedt de Heer zijn zegen.
Waar is de Naam en de eer van de Heer in het geheel?
Alles draait nu om de leer, om hoe het heurt, om het eigen gelijk, ik geloof in deze leer, deze richting, deze dogma, het was vroeger al zo dus hou het bij het bekende oude vertrouwde, niets veranderen.....stel je voor....de oudvaders draaien zich om in hun graf....

Maar mensen...de heilige Geest waait....de tijd gaat door en is zo anders.
Het is niet de leer, maar de Heer en één Kerk één gemeente en dat kan en mag in verscheidenheid want uiteindelijk is geen ene keer de ware leer.
Alles is in gebrokenheid en onvolmaakt heid hier op deze aarde...

Enkel Christus in geloof in het hart hebben we van node...meer niet... vandaaruit groeit en is en blijft de liefde voor Hem en voor elkaar en acceptatie onderweg naar de grote dag, dat er Hem in al onze tekortkomingen en gebrokenheid maar in geloof in het hart Hem mogen Loven en Prijzen tot in Eeuwigheid (geen geruzie en verdeeldheid meer)

Laten we dat nu ook uitstralen naar de wereld....dat is ook de enigste opdracht van de Heer.
Hebt de Heer lief en u naasten als u zelf....gaat heen de wereld in en verkondigd het Evangelie (dus niet de leer of de dogma's enz.... getuig van Christus, de hoop die in u hart is (hopenlijk,)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor elbert » 20 jun 2019 12:28

MoesTuin schreef:Het is niet de leer, maar de Heer en één Kerk één gemeente en dat kan en mag in verscheidenheid want uiteindelijk is geen ene keer de ware leer.
Alles is in gebrokenheid en onvolmaakt heid hier op deze aarde...

Enkel Christus in geloof in het hart hebben we van node...meer niet...
"Niet de leer, maar de Heer" is ook een leer.
Dus dit is een drogreden.
"Geen ene leer is de ware leer" is ook een drogreden, want dat is zelf ook weer een leer, die volgens haar eigen definitie nog onwaar is ook. Daar zou ik dan ook zeker niet naar luisteren.
Het doet er allemaal weldegelijk toe en we moeten niet doen alsof dat niet zo is.
De vraag is wel wat wijsheid is bij de gegeven verscheidenheid. Daar zou het om moeten gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2019 12:34

elbert schreef:"Niet de leer, maar de Heer" is ook een leer.
Dus dit is een drogreden.
"Geen ene leer is de ware leer" is ook een drogreden, want dat is zelf ook weer een leer, die volgens haar eigen definitie nog onwaar is ook.
Het doet er allemaal toe en we moeten niet doen alsof het niet zo is.
De vraag is wel wat wijsheid is bij de gegeven verscheidenheid. Daar zou het om moeten gaan.


Dat klopt ook en zo bedoel ik het ook.
De Heer Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en hét Leven"
Als dat het uitgangspunt is was blijft....
er is nu gewoon heel veel aan de hand.
dat doet de naam van de kerken geen goed.
Maar de naam van de Heer al helemaal niet.
Ik snap goed dat christenen de kerk en het geloof meer en meer los van elkaar gaan zien.
als men intern in een kerkgemeenschap al niet eens meer door één deur kan.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2019 16:47

Klopt, maar in een verband is het na heel veel jaren ook niet vreemd dat men wat uit elkaar gegroeid is. En in de CGK zijn de verschillen ook gewoon heel groot, ook qua vormen. Van 1773, Statenvertaling en hele noten tot opwekking met band en NBV. Casual kleren of pakken en jurken / rokken / hoeden. En inhoudelijk zijn er dan ook wel verschillen. Dat men meer plaatselijk naar elkaar toetrekt en landelijk juist niet is dan niet gek. Een herschikking zou ook niet heel onlogisch zijn of zo
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 26 sep 2019 20:01

Opvallend artikel in het NRC

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/22/me ... 3hiUJcWG9E

4 jonge vrouwen van de christelijke gereformeerde kerken die theologie studeren aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (met uitzicht op nog verboden terrein voor hen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 01 okt 2019 12:06

MoesTuin schreef:Opvallend artikel in het NRC

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/22/me ... 3hiUJcWG9E

4 jonge vrouwen van de christelijke gereformeerde kerken die theologie studeren aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (met uitzicht op nog verboden terrein voor hen)
Opvallend is ook jouw reactie. Niet iedere theologiestudent gaat voor het predikantschap. Het is ook niet gezegd dat alle 4 de dames CGK zijn. Ze hebben wel gekozen voor de TUA omdat de oude talen daar hoog op de agenda staan. Het is een kwalitatief zeer goede universiteit. En dat trekt veel mensen uit andere kerkverbanden. En die zijn van harte welkom. De master doen ze dan op de universiteit van de eigen kerk. Maar vaak hoor je dat ze voor een degelijke basis bij "ons" aan de TUA komen.
Dus is jouw reactie wat opvallend. Je legt namelijk iets in het stuk wat ik er niet in lees...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2019 13:45

Race406 schreef:Opvallend is ook jouw reactie. Niet iedere theologiestudent gaat voor het predikantschap. Het is ook niet gezegd dat alle 4 de dames CGK zijn. Ze hebben wel gekozen voor de TUA omdat de oude talen daar hoog op de agenda staan. Het is een kwalitatief zeer goede universiteit. En dat trekt veel mensen uit andere kerkverbanden. En die zijn van harte welkom. De master doen ze dan op de universiteit van de eigen kerk. Maar vaak hoor je dat ze voor een degelijke basis bij "ons" aan de TUA komen.
Dus is jouw reactie wat opvallend. Je legt namelijk iets in het stuk wat ik er niet in lees...


Dat klopt en had ik juist toegelicht in een reactie vandaag, maar die is verwijderd door het mod team, de bezem ligt goed in de hand momenteel :roll:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 01 okt 2019 14:12

MoesTuin schreef:Dat klopt en had ik juist toegelicht in een reactie vandaag, maar die is verwijderd door het mod team, de bezem ligt goed in de hand momenteel :roll:
Je maakt me nieuwsgierig naar wat je dan precies hebt gezegd..... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2019 14:21

Race406 schreef:Je maakt me nieuwsgierig naar wat je dan precies hebt gezegd..... :mrgreen:

In grote lijnen hoe jij het verwoord met een toevoeging dat sommige vrouwen bijbel getrouw prediken van de Heer Jezus in de PKN terecht komen...waar ik blij om ben.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 okt 2019 10:10

Prachtige bijdrage van professor Selderhuis van de christelijke gereformeerde kerken
Een oproep in aanloop naar de synode vd cgk

Dat het eigen ik maar aan de kant mag en de harten wijd en breed mogen open staan voor alle broeders en zusters maar bovenal voor de Heere der heerscharen en de Koning der koningen, ja de Koning van Zijn gemeente (de kerk zoals die er nu is, is nu wat wij ervan gemaakt hebben)

https://cgk.nl/bijdrage-prof-selderhuis/

De :)nico
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2019 11:10

MoesTuin schreef:Prachtige bijdrage van professor Selderhuis van de christelijke gereformeerde kerken

Dat het eigen ik maar aan de kant mag en de harten wijd en breed mogen open staan voor alle broeders en zusters

Begrijpend lezen is lastig voor je.
Dat staat er nl niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 okt 2019 11:36

Chaya schreef:Begrijpend lezen is lastig voor je.
Dat staat er nl niet!
:-k
Als je me niet helemaal quote staat het er inderdaad niet #-o
Ik zou zeggen, lees professor Selderhuis en geef dan je eigen bijdrage hierop :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 17 okt 2019 14:20

MoesTuin schreef:Prachtige bijdrage van professor Selderhuis van de christelijke gereformeerde kerken
Een oproep in aanloop naar de synode vd cgk

Dat het eigen ik maar aan de kant mag en de harten wijd en breed mogen open staan voor alle broeders en zusters maar bovenal voor de Heere der heerscharen en de Koning der koningen, ja de Koning van Zijn gemeente (de kerk zoals die er nu is, is nu wat wij ervan gemaakt hebben)

https://cgk.nl/bijdrage-prof-selderhuis/

De :)nico
Goed lezen is ook voor jou een vak blijkt...
Broeder Selderhuis schreef onder andere dit:
"Een afspraak is bijvoorbeeld dat besluiten die bij meerderheid genomen worden ook door de minderheid geaccepteerd worden, waarbij het evenwel ook een afspraak is dat de kerken elkaar zoveel mogelijk vrijheid laten en elkaar alleen in wezenlijke zaken binden. En waar je vrij in bent en waarin je gebonden bent, is ook iets dat je met elkaar afspreekt. Toetreding betekent in het gereformeerde kerkrecht ook dat een gemeente vrijwillig een deel van haar zelfstandigheid afstaat: ik ga akkoord met de afspraak dat wat gezamenlijk wordt afgesproken ook voor mij geldt. En dus zegt een kerkenraad: Ik houd mij aan wat de kerken gezamenlijk besluiten ook als ik het er niet mee eens ben. Die kerken hebben wel de regel vastgesteld dat er mogelijkheid is bezwaar in te dienen als je het er niet mee eens bent maar er is geen afspraak dat je gewoon je eigen ding doet als je het er niet mee eens bent. Dat geldt in een gezin, dat geldt bij een bedrijf, dat geldt in de politiek en dat geldt ook in een gereformeerde kerk."

Inderdaad (vrij naar MoesTuin): dat het eigen ik (zeer zeker ook van de mensen die tegen de afspraken in hun eigen zin doordrukken) maar aan de kant mag, en de harten wijd en breed open mogen staan voor alle broeders en zusters in het eigen kerkverband maar bovenal voor de Heere der heerscharen en de Koning der koningen, ja de Koning van Zijn gemeente (de kerk zoals die er nu is, is de kerk waarover we samen biddend afspraken gemaakt hebben. En alle kerken zijn dan blijkbaar niet goed volgens jou, want de opbouw van de diensten en de organisatie van de kerk lijkt door alle kerkverbanden heen heel sterk op elkaar.)

Edit:bovenstaande geeft niet eens zozeer mijn overtuiging weer als het gaat om vrouw en ambt. Maar de manier waarop er nu op zeer ongeestelijke wijze de eigen zin wordt doorgedrukt, daar word ik lichtelijk beroerd van (understatement van het jaar tot nu toe... 8) ). Afspraak is afspraak. Wil je die afspraak niet meer houden? Ga in bezwaar, en anders zoek je een club/kerkverband/werkgever etc op waar je je standpunten wel in de praktijk kunt brengen. Even goede vrienden toch? Als de synode de vrouw in het ambt toestaat dan zal ik daarom niet weggaan. Ik denk hierin heel genuanceerd. Maar we gaan in de gemeente van Christus niet op deze manier met elkaar om.
De zondag dat er een aantal vrouwen in het ambt werden bevestigd zal er ongetwijfeld in andere kerken gebeden zijn of God de zonde toch niet wil aanzien en genadig wil zijn en blijven. Tegelijk werden de zusters bevestigd. Wat is er in het dankgebed na de bevestiging gezegd? "He(e)r(e), dank U dat wij onze zin hebben doorgedrukt, dat we nu lekker tegen de gemaakte afspraken in de verhoudingen in het kerkverband nog meer onder druk hebben gezet! Dank U dat we misschien wel hebben bijgedragen aan een scheuring in het deel van Uw Kerk die zich Christelijk Gereformeerd noemt." Nee, natuurlijk is dat niet gezegd. Maar is het misschien door mensenhoofden en -harten gegaan dan de tijd van de bekrompenheid nu eindelijk voorbij is?
Straks voor de Troon moeten we allemaal verantwoording afleggen. De broeders en die tegen de vrouw in het ambt waren, maar ook de broeders en zusters die ondanks alle oproepen vanuit het kerkverband toch hun eigen zin hebben doorgedreven. Wie kan dan bestaan? Die vraag geldt voor beide kanten overigens.. ;-)
En kom nu niet aan met het gedoe over dat de gemeente uit elkaar dreigt te vallen anders. Als CGK sta je ergens voor. En als je je als gemeente(leden) niet meer kunt en/of wilt houden aan de biddend gemaakte afspraken, en keer op keer bij de synode je verzoek tot openstelling van de ambten voor de vrouw (of het toestaan van homoseksuele relaties) wordt afgewezen: in hoeverre pas je als gemeente dank nog binnen de CGK? De gemeente hoeft niet uit elkaar te vallen hoor. Trek het bordje CGK van de muur, en spijker er een bordje NGK/GKV/PKN/Remonstrantse Broederschap/Nederlandse Protestantenbond/Vrij Uitgetreden Gereformeerde Kerk (onderhoudende het artikel: doe maar waar je zelf zin in hebt, synodale afspraak of niet, maak er maar een eigenwillige rotzooi van), op de muur. Dan ben je klaar.
Ik word namelijk dood- en doodziek van dat eeuwige gedram altijd. Wat door de meerderheid is afgesproken, daar houden we ons aan. Punt uit. Zo niet: opkrassen. Als de komende synode bij meerderheid zegt dat vrouw en ambt is toegestaan, dan zijn we klaar. De minderheid die met die openstelling niet kan leven, kan bezwaar aantekenen of anders weggaan en zich aansluiten bij een van de vele soorten Gereformeerde Gemeenten, al dan niet herstelde Hervormde kerken, of (lekker geestelijk..!) een eigen clubje beginnen daar geen enkele andere kerk goed genoeg is om je bij aan te sluiten.
Hele lap tekst, en vast te scherp van toon. Maar ik laat het maar gewoon staan. Ik hoop en bid dat de eenheid bewaard blijft. Maar ik ben er heel bang voor.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Origenes » 18 okt 2019 09:39

Race406 schreef:Als de komende synode bij meerderheid zegt dat vrouw en ambt is toegestaan, dan zijn we klaar.

Stel als de beslissing andersom uitvalt. Is dan de besluitvorming in de CGK ook klaar? Ik denk het niet. De voorstanders van de vrouw in het ambt zullen dan doorgaan tot de synode in meerderheid voorstemt.

Het is redelijk voorspelbaar dat er op termijn een herschikking gaat plaatsvinden tussen de diverse denominaties.
Eerst de eenwording van GKV en NGK. Daar komt op langere termijn de linkerflank van de CGK bij.
En tenslotte wordt de samenvoeging GKV/NGK/CGK opgenomen in de PKN.

De rechterflank van de CGK sluit zich aan bij de HHK. (Er bestaat al kanselruil)

En bij (O)GG(iN) blijft alles zoals het was met als gevolg dat de uitstroom uit de GG richting HHK mogelijk versterkt wordt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten