Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 17 dec 2019 13:59

lekkerbek schreef:Als je lid bent van een gemeente dan weet je welke regels er zijn. Als je het met iets fundamenteels niet eens bent dan zoek je een gemeente waar je het wel mee eens bent.
In onze gemeente zou dit ook nooit worden toegestaan.

Inderdaad Lekkerbek, zo is het.
En niet alleen in jullie gemeente, maar in talloze andere gemeentes en kerkverbanden.
lekkerbek schreef:Deze leden hebben trouwens nooit overlegd of ze naar het Avondmaal mochten gaan. Ze zijn vertrokken voordat bekend werd dat ze anders geaard zijn.
Ik heb één van hen nog weleens gesproken, hij gaf aan dat het een logische stap was om de gemeente te verlaten, hij wist van jongst af aan dat als hij een relatie aan wilde gaan met een man hij öf een andere gemeente moest zoeken of iig zijn lidmaatschap moest opzeggen. Hij gaf aan dat als je op een sportvereniging zit er ook vepaalde regels zijn. Hoe de anderen erover denken weet ik niet, ze zijn uit onze woonplaats vertrokken.

Het is vaak niet DE reden om hun kerk te verlaten, dat komt er dan bij. Als je je gemeente hartelijk liefhebt, ga je niet weg omdat je iets wilt wat niet mag. Of waar je mensen mee bedroeft.
In een gedeelte van kerkelijke Nederland is het tegenwoordig zo, dat de gemeente zich maar moet aanpassen aan het individu. Maar zo is het bij geen enkele vereniging!
Het individu is een vrij mens, ben je het niet eens met de regels? En weiger je je te onderwerpen? Dan weet je dat je te doen staat. Zo simpel is het.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2019 14:35

Chaya schreef:Inderdaad Lekkerbek, zo is het.
En niet alleen in jullie gemeente, maar in talloze andere gemeentes en kerkverbanden.

Het is vaak niet DE reden om hun kerk te verlaten, dat komt er dan bij. Als je je gemeente hartelijk liefhebt, ga je niet weg omdat je iets wilt wat niet mag. Of waar je mensen mee bedroeft.
In een gedeelte van kerkelijke Nederland is het tegenwoordig zo, dat de gemeente zich maar moet aanpassen aan het individu. Maar zo is het bij geen enkele vereniging!
Het individu is een vrij mens, ben je het niet eens met de regels? En weiger je je te onderwerpen? Dan weet je dat je te doen staat. Zo simpel is het.


Dat ligt aan verschillende zaken. Allereerst op wat je gelooft dat God zegt. Als iemand gelooft dat God iets wel toestaat wat de gemeente niet toestaat kom je in een spagaat. Dan moet je kiezen tussen twee kwaden, of voor de gemeente en ten koste van jezelf, of andersom. En het is nou niet dat het gaat om iets waar je ook wel heel makkelijk zonder zou kunnen. Een relatie, liefde. Dat is nogal essentieel voor de rest van je leven. Dan zeg je niet zo makkelijk: Ach, ik hou van de gemeente dus de liefde van mijn leven wijs ik dan gewoon de deur hoor. En wel bij de gemeente blijven maar ook een relatie hebben is vanuit de gemeente geen optie. Het is dus een ontzettend moeilijke, soms haast onmogelijke keuze voor mensen. Dat kan je niet versimpelen tot: Als je van de gemeente houdt ga je niet weg omdat je iets wil wat niet mag, anders kan je vraagtekens zetten bij de liefde voor de gemeente. En wat als God je iets anders leert dan dat je kerk je leert? Dan is soms het verlaten van de kerk inderdaad de enige mogelijkheid. Maar dat is niet door gebrek aan liefde voor de gemeente. Misschien wel eerder uit gebrek aan liefde vanuit de gemeente.

Ik las dit artikel. Over"de kerk leert wat anders dan wat Jezus me leert". En wat voor spagaat dat voor mensen op kan leveren. Daar moeten we niet te simpel over doen. Want het is voor al die mensen verre van simpel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 dec 2019 14:40

Chaya schreef:Inderdaad Lekkerbek, zo is het.
En niet alleen in jullie gemeente, maar in talloze andere gemeentes en kerkverbanden.

Het is vaak niet DE reden om hun kerk te verlaten, dat komt er dan bij. Als je je gemeente hartelijk liefhebt, ga je niet weg omdat je iets wilt wat niet mag. Of waar je mensen mee bedroeft.
In een gedeelte van kerkelijke Nederland is het tegenwoordig zo, dat de gemeente zich maar moet aanpassen aan het individu. Maar zo is het bij geen enkele vereniging!
Het individu is een vrij mens, ben je het niet eens met de regels? En weiger je je te onderwerpen? Dan weet je dat je te doen staat. Zo simpel is het.


In deze casus is dit zeker niet van toepassing Chaya!
Laat staan dat het zo simpel is [-( #-o

MoesTuin schreef:
Jaren gebeurd dit al in de Christelijk Gereformeerde Kerk van Zwolle, een grote bloeiende gemeente....

En nu dit.....
Wat moet dat een hoop doen met de mensen waarover hier gesproken en geoordeeld wordt.


Waarom na al die vele jaren nu al die ophef ineens?
Zo ook met meerdere onderwerpen die spelen binnen de christelijk gereformeerde kerken.

We hebben het hier over mensen en over oordelen en veroordelen....
Het is enkel God de Heere die het oordeel toekomt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 17 dec 2019 14:41

In het RD de brief geplaatst door Christelijk Gereformeerd Zwolle

https://cgkzwolle.nl/nieuws/1915/brief- ... ergadering

Van harte mee eens....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2019 13:01

Marnix schreef:Dat ligt aan verschillende zaken. Allereerst op wat je gelooft dat God zegt. Als iemand gelooft dat God iets wel toestaat wat de gemeente niet toestaat kom je in een spagaat. Dan moet je kiezen tussen twee kwaden, of voor de gemeente en ten koste van jezelf, of andersom.

Als je gelooft dat God je in een gemeente geplaatst heeft, mag je alleen om zwaarwegende redenen vertrekken. En anders niet.
De kerkenraad heeft zich te houden aan het Woord en het Kerkelijk recht.

Je kunt als kerk zomaar niet wat doen en eigen regels gaan maken.
Ik heb er zelf ook mee te maken, en het is verre van aangenaam kan ik je zeggen.

Mede daarom had ik zoveel respect voor ereunao. Hij bleef trouw, maar wat heeft die man geleden aan zijn kerk zeg.
De gemeente is wel een bidder kwijt nu!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2019 16:46

Chaya schreef:Als je gelooft dat God je in een gemeente geplaatst heeft, mag je alleen om zwaarwegende redenen vertrekken. En anders niet.
De kerkenraad heeft zich te houden aan het Woord en het Kerkelijk recht.

Je kunt als kerk zomaar niet wat doen en eigen regels gaan maken.
Ik heb er zelf ook mee te maken, en het is verre van aangenaam kan ik je zeggen.

Mede daarom had ik zoveel respect voor ereunao. Hij bleef trouw, maar wat heeft die man geleden aan zijn kerk zeg.
De gemeente is wel een bidder kwijt nu!


Uiteraard. Alleen kan het wel of niet mogen hebben van een relatie wel zwaar wegen voor mensen. En dan is het niet zo dat ze simpel zeggen: het mag hier niet dus dan kijk ik wel verder. Of: het mag hier niet dus dan doe ik dat toch niet? Vaak hebben mensen liefde voor hun kerkverband en hun gemeente, de mensen waar ze al jaren bij in de kerk zitten... en valt de keuze, ongeacht welke keuze ze maken, ze altijd zwaar. Dan is het niet “de regels zijn duidelijk dus de keuze is simpel”. Die keuze is helemaal niet simpel voor mensen. Dat was mijn punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 19 dec 2019 13:37

“Degenen die zich nu zo orthodox en bijbelgetrouw vinden zullen over 50 jaar die zaken invoeren die ze nu verfoeien”.

Kijk, als je het zo bekijkt maakt het alles wel weer wat simpeler :wink:

de tijd gaat door.... gelukkig wel....en zo is het ook binnen de altijd zo diverse Christelijk Gereformeerde Kerken waar alles is door gegaan en dat zal ook zo blijven en zo niet, dan is dat het einde van de christelijk gereformeerde kerken en zal het opgaan in ......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 20 dec 2019 14:22

Marnix schreef:Uiteraard. Alleen kan het wel of niet mogen hebben van een relatie wel zwaar wegen voor mensen. En dan is het niet zo dat ze simpel zeggen: het mag hier niet dus dan kijk ik wel verder. Of: het mag hier niet dus dan doe ik dat toch niet? Vaak hebben mensen liefde voor hun kerkverband en hun gemeente, de mensen waar ze al jaren bij in de kerk zitten... en valt de keuze, ongeacht welke keuze ze maken, ze altijd zwaar. Dan is het niet “de regels zijn duidelijk dus de keuze is simpel”. Die keuze is helemaal niet simpel voor mensen. Dat was mijn punt.

Wat hier niet mag, behoor je te weten.
Dan is het vragen naar de bekende weg. Of je bent een ongeinteresseerd gemeentelid.
Zelfs buitenkerkelijken weten bepaalde zaken, dat hoor je dan in reacties als: dat mag zeker niet van jullie geloof, zo verwoorden ze het dan.
Het is een misvatting om te denken dat de wereld ons beter zou vinden als we precies hetzelfde zouden doen als zij.
Maar dan verlies je juist hun respect!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2019 08:45

Chaya schreef:Wat hier niet mag, behoor je te weten.
Dan is het vragen naar de bekende weg. Of je bent een ongeinteresseerd gemeentelid.
Zelfs buitenkerkelijken weten bepaalde zaken, dat hoor je dan in reacties als: dat mag zeker niet van jullie geloof, zo verwoorden ze het dan.
Het is een misvatting om te denken dat de wereld ons beter zou vinden als we precies hetzelfde zouden doen als zij.
Maar dan verlies je juist hun respect!


Klopt. Overigens zijn er ook wel veel vooroordelen van buitenstaanders over wat je wel en niet zou mogen. En wat je mag is doorgaans wel bekend. De vraag is altijd wat je van God mag en wat je van “de kerk” of van “mensen om je heen”. Daar zit nogal eens verschil in. Wat je van mensen mag verandert ook door de jaren heen. Daarom moet je uitkijken met het maatgevend maken van de regels van de kerk. Die zijn veranderlijk waar God dat niet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2019 22:39

https://www.nd.nl/geloof/geloof/944204/ ... engesprek#

Er zit daar ook een raar ding met die classes in de CGK. Zit je in een progressieve classis, dan is er best veel mogelijk in zo’n situatie. Maar zit je in een conservatieve classis, dan heb je pech. Want de “meerderheid” wint uiteindelijk. En zo is er in de ene classis iets geen probleem en in de andere al. Dat zorgt soms voor vervelende situaties in een regio. Zoals in het artikel waar men al 16 jaar van mening verschilt over dit soort zaken. Mijn schoonouders zitten in een piepkleine progressieve gemeente in een conservatieve classis. Nou heb je in de CGK de vreemde regel dat als je een kandidaat beroept en die neemt het aan, er een keer gepreekt moet worden en de classis dan akkoord moet geven. De laatste keer dat ze vacant waren hebben ze ondanks dat ze heel klein zijn besloten om maar geen kandidaten meer te beroepen want die werden steevast door de classis afgewezen. En als je dan hoort wat voor spelletjes er gespeeld worden om te zorgen dat juiste mensen naar de landelijke synode worden afgevaardigd en de vertegenwoordiging zo zwaar of zo licht mogelijk is....de eenheid is zo vaak maar schijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2019 15:04

Marnix schreef:Klopt. Overigens zijn er ook wel veel vooroordelen van buitenstaanders over wat je wel en niet zou mogen. En wat je mag is doorgaans wel bekend. De vraag is altijd wat je van God mag en wat je van “de kerk” of van “mensen om je heen”. Daar zit nogal eens verschil in. Wat je van mensen mag verandert ook door de jaren heen. Daarom moet je uitkijken met het maatgevend maken van de regels van de kerk. Die zijn veranderlijk waar God dat niet is.

Excuseer??
Als je lid wordt conformeer je je aan die kerkelijke regels. Dat doe je bij elk lidmaatschap dat je aangaat.
Marnix schreef: En als je dan hoort wat voor spelletjes er gespeeld worden om te zorgen dat juiste mensen naar de landelijke synode worden afgevaardigd en de vertegenwoordiging zo zwaar of zo licht mogelijk is....de eenheid is zo vaak maar schijn.

Worden er spelletjes gespeeld? Welke dan?
En kun je een voorbeeld geven?

En die eenheid is vaak maar schijn, zeg je, maar toch probeerden ze het uit te stralen. M.i. is er nu geen eenheid meer. De CGK is al jaren een onderverdeeld huis, maar de predikanten konden toch bij elkaar komen in respect. Daar staan ze ook om bekend.
Ik ben gedoopt in de CGK en heb die van harte lief, maar er gebeurt nu zoveel dat ik me afvraag of ik hier nog wel kan blijven.
Want ik kan je zeggen dat het verwoestend werkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 17:18

Chaya schreef:Excuseer??
Als je lid wordt conformeer je je aan die kerkelijke regels. Dat doe je bij elk lidmaatschap dat je aangaat.


De CGK in Zwolle is al heel lang lid van het kerkverband. En persoonlijk ben ik lid geworden van een plaatselijke kerk. Er zijn genoeg plaatselijke kerken in het verband waar ik me minder thuis voel en dat is wederzijds. Plaatselijk zijn er dingen in de ene kerk wel toegestaan en in de andere niet. En regionaal dus ook, afhankelijk van je classis.

Worden er spelletjes gespeeld? Welke dan?
En kun je een voorbeeld geven?


Niet gedetailleerd, dat wil ik ook niet doen. Maar ik heb wel inside information. Het gaat dan dus om de afvaardiging per classis waarbij beide “flanken” hun flank zo goed mogelijk in de afvaardiging vertegenwoordigd wil zien.

En die eenheid is vaak maar schijn, zeg je, maar toch probeerden ze het uit te stralen. M.i. is er nu geen eenheid meer. De CGK is al jaren een onderverdeeld huis, maar de predikanten konden toch bij elkaar komen in respect. Daar staan ze ook om bekend.
Ik ben gedoopt in de CGK en heb die van harte lief, maar er gebeurt nu zoveel dat ik me afvraag of ik hier nog wel kan blijven.
Want ik kan je zeggen dat het verwoestend werkt.


Dat kan maar de predikanten van de de ene kerk gaan niet voor in een naburige kerk omdat de ligging anders is. Net als de leden zelf vaak. Ik weet niet hoeveel eenheid daar vanaf straalt. En verder zit ik met het zelfde dilemma. Het zal er vanaf hangen waar de CGK heen gaat. Wie er in blijven en wie niet... ben ik bang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 23 dec 2019 19:08

Chaya schreef:Ik ben gedoopt in de CGK en heb die van harte lief, maar er gebeurt nu zoveel dat ik me afvraag of ik hier nog wel kan blijven.
Want ik kan je zeggen dat het verwoestend werkt.


Nou moe... toen ik dit een tijdje geleden aan de orde stelde kreeg ik een draai om m’n oren van je. En dat was overigens in een hypothetische situatie dat onze lokale cgk op zou houden te bestaan.
En nu speel je zelf met de gedachte uit je kerkverband te stappen ??

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 19:18

pindas83 schreef:Nou moe... toen ik dit een tijdje geleden aan de orde stelde kreeg ik een draai om m’n oren van je. En dat was overigens in een hypothetische situatie dat onze lokale cgk op zou houden te bestaan.
En nu speel je zelf met de gedachte uit je kerkverband te stappen ??


Voor je info, Chaya heeft wel eens aangegeven dat alleen als het Woord niet meer zuiver klinkt, je uit een kerkverband mag stappen dus blijkbaar is dat voor haar mogelijk het geval? Ik deel
die visie niet maar die beweegreden is toch wel helder? Het is niet dat ze opeens van standpunt is veranderd of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2019 22:04

pindas83 schreef:Nou moe... toen ik dit een tijdje geleden aan de orde stelde kreeg ik een draai om m’n oren van je. En dat was overigens in een hypothetische situatie dat onze lokale cgk op zou houden te bestaan.
En nu speel je zelf met de gedachte uit je kerkverband te stappen ??

Ik speel niet met de gedachte, maar ik kom langzamerhand in gewetensnood.
Er spelen verschillende zaken, in onze eigen gemeente, maar ook in de regio.
Ik kan nu nog niet in details treden, maar neem van mij aan dat het een ernstige zaak is.
Ik zou kunnen overwegen om naar een andere CGK te gaan, maar ik vrees dat ik het dan alleen maar voor me uitschuif.
Het doet echt pijn dat ik dit moet zeggen en ik hoop en bid dat er nog een ommekeer zal plaatsvinden.
Marnix schreef:Voor je info, Chaya heeft wel eens aangegeven dat alleen als het Woord niet meer zuiver klinkt, je uit een kerkverband mag stappen dus blijkbaar is dat voor haar mogelijk het geval? Ik deel
die visie niet maar die beweegreden is toch wel helder? Het is niet dat ze opeens van standpunt is veranderd of zo.

Ja dat is zo.
Neem van mij aan dat ik al een flink stuk ben opgeschoven. Omdat het maar bijzaken zijn, omdat je geen dwarsligger genoemd wil worden, omdat je de boel niet in de steek wil laten.
Maar als je schade lijdt aan je ziel, zal dat toch moeten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 89 gasten