Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 18 okt 2019 09:52

Race406 schreef:Hele lap tekst, en vast te scherp van toon. Maar ik laat het maar gewoon staan. Ik hoop en bid dat de eenheid bewaard blijft. Maar ik ben er heel bang voor.

Het is niet te scherp, ik ben het geheel met je eens!
Race406 schreef:Goed lezen is ook voor jou een vak blijkt...

Zoals ik ook zei. Heel gevaarlijk is dat verdraaien van woorden altijd.
Origenes schreef:Het is redelijk voorspelbaar dat er op termijn een herschikking gaat plaatsvinden tussen de diverse denominaties.
Eerst de eenwording van GKV en NGK. Daar komt op langere termijn de linkerflank van de CGK bij.
En tenslotte wordt de samenvoeging GKV/NGK/CGK opgenomen in de PKN.

De rechterflank van de CGK sluit zich aan bij de HHK. (Er bestaat al kanselruil)

Dat zie ik toch anders.
Die eenwording zou nog wel kunnen, maar ik denk (voorspellen mag niet :wink: ) dat de CGK gaat krimpen tot uitsluitend BhP gemeentes. Met misschien nog een aantal middengemeentes die zich hierbij aansluiten.
En dat hoop ik echt! Want dan kan ik CGK blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 18 okt 2019 13:16

Origenes schreef:
Het is redelijk voorspelbaar dat er op termijn een herschikking gaat plaatsvinden tussen de diverse denominaties.
Eerst de eenwording van GKV en NGK. Daar komt op langere termijn de linkerflank van de CGK bij.
En tenslotte wordt de samenvoeging GKV/NGK/CGK opgenomen in de PKN.

De rechterflank van de CGK sluit zich aan bij de HHK. (Er bestaat al kanselruil)

En bij (O)GG(iN) blijft alles zoals het was met als gevolg dat de uitstroom uit de GG richting HHK mogelijk versterkt wordt.


Zelf verwacht ik dat ook en dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn (zolang er maar niet weer nieuwe versplinterde groepjes ontstaan)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 18 okt 2019 20:41

Chaya schreef:Die eenwording zou nog wel kunnen, maar ik denk (voorspellen mag niet :wink: ) dat de CGK gaat krimpen tot uitsluitend BhP gemeentes. Met misschien nog een aantal middengemeentes die zich hierbij aansluiten.
En dat hoop ik echt! Want dan kan ik CGK blijven.


Dat is wel typerend wat je zegt Chaya. Ik begrijp je sentiment best wel denk ik en het is niet vervelend bedoelt maar ik heb echt gemerkt dat de oudere generatie 100x meer waarde hecht aan een ‘label’ als de jongeren.
Ik heb dat al een stuk minder, maar de jeugd nu zegt het al helemaal niks meer of je CGK, PKN of GKV of wat ook bent.

Ik zou er persoonlijk ook wat minder moeite mee hebben, als de omstandigheden daar waren om bij een ander kerkverband aan te sluiten. Als daar het evangelie wordt verkondigt en er is een open houding waar naar elkaar wordt geluisterd zie ik geen belemmeringen.

Maar het liefst zou ik zien dat er geen scheuring kwam en dat men ondanks de soms grote verschillen elkaar de christelijke vrijheid gunt om met elkaar gemeente te zijn.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Origenes » 18 okt 2019 20:57

Origenes schreef:Het is redelijk voorspelbaar dat er op termijn een herschikking gaat plaatsvinden tussen de diverse denominaties.
Eerst de eenwording van GKV en NGK. Daar komt op langere termijn de linkerflank van de CGK bij.
En tenslotte wordt de samenvoeging GKV/NGK/CGK opgenomen in de PKN.

De rechterflank van de CGK sluit zich aan bij de HHK. (Er bestaat al kanselruil)


Chaya schreef:(voorspellen mag niet :wink: )

Zie het vooral niet als poging tot profetie. Wat ik beweer is niet meer dan een sociologische analyse.

Chaya schreef:Dat zie ik toch anders.
Die eenwording zou nog wel kunnen, maar ik denk dat de CGK gaat krimpen tot uitsluitend BhP gemeentes. Met misschien nog een aantal middengemeentes die zich hierbij aansluiten.
En dat hoop ik echt! Want dan kan ik CGK blijven.

Zo kan het ook gaan en ik gun het je graag :wink:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2019 10:51

pindas83 schreef:Dat is wel typerend wat je zegt Chaya. Ik begrijp je sentiment best wel denk ik en het is niet vervelend bedoelt maar ik heb echt gemerkt dat de oudere generatie 100x meer waarde hecht aan een ‘label’ als de jongeren.
Ik heb dat al een stuk minder, maar de jeugd nu zegt het al helemaal niks meer of je CGK, PKN of GKV of wat ook bent.

Ik zou er persoonlijk ook wat minder moeite mee hebben, als de omstandigheden daar waren om bij een ander kerkverband aan te sluiten. Als daar het evangelie wordt verkondigt en er is een open houding waar naar elkaar wordt geluisterd zie ik geen belemmeringen.

Maar het liefst zou ik zien dat er geen scheuring kwam en dat men ondanks de soms grote verschillen elkaar de christelijke vrijheid gunt om met elkaar gemeente te zijn.


Klopt. Je hebt twee soorten eenheid om rekening mee te houden. Die binnen het kerkverband van de CGK en interkerkelijke eenheid tussen verschillende kerkverbanden. Beslissingen die gericht zijn op het behouden van de ene vorm van eenheid kunnen gevolgen hebben voor de andere vorm van eenheid. Dat maakt het complex. De enige mogelijkheid om beiden in stand te houden is inderdaad wanneer er ruimte is voor de onderlinge verschillen die in de loop der jaren zijn ontstaan. Zo niet, dan gaat dat ergens ten koste van de eenheid. Hoe precies, dat is gissen. Vermoedelijk zullen veel samenwerkingsgemeenten en progressieve gemeenten dan naar een ander kerkverband overstappen. Of dat heel erg is weet ik niet, als je een verband krijgt van GKV/NGK en een deel van de CGK zou dat op zich niet heel ongezond zijn. De CGK wordt dan alleen wel behoorlijk gemarginaliseerd en zo groot is die al niet. Dag zou wel jammer zijn. Maar er moet wel iets gebeuren, dat is duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 20 okt 2019 22:59

Ik denk eerder aan een 3 GK kerkverband dat naast de PKN als alternatief blijft bestaan. Ze zullen niet in de PKN opgaan. Vanwege homohuwelijk, vrijzinnigheid en belijdenisgeschriften.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2019 11:09

pindas83 schreef:Dat is wel typerend wat je zegt Chaya. Ik begrijp je sentiment best wel denk ik en het is niet vervelend bedoelt maar ik heb echt gemerkt dat de oudere generatie 100x meer waarde hecht aan een ‘label’ als de jongeren.

Als jij het sentiment noemt, begrijp jij niets van mij.
Want ik ageer juist tegen de moderne stroming van: het moet goed voelen, het gaat om mijn ervaring....
Nee!
God plaatst je in een gemeente en daar dien je te blijven zitten totdat.....

Ik heb zoveel respect voor Ereunao. Die man leed aan zijn kerk. Hij heeft gestreden. Het leek of hij verloren had, maar nee hoor!
God heeft hem Thuisgehaald, het was genoeg.
Zijn stem ging zwijgen.

Je mag niet uit je gemeente vertrekken omdat het niet meer goed voelt, er een vervelende dominee dient, je ruzie hebt met een ouderling, of honderd andere redenen.
Nee, je MAG vertrekken als Christus, en Dien gekruisigd niet meer verkondigd wordt.
Of er gebeuren zaken die regelrecht tegen de Bijbel ingaan, je hebt gewaarschuwd, de kerkrechtelijke weg bewandeld en dan mag je weg omdat je jezelf "vrijgemaakt" hebt (wel grappig woord in dit verband :mrgreen: maar zo heet dat nu eenmaal)

Dat dit met verdriet gepaard gaat, jazeker. Maar dat is iets anders dan sentiment.

En mijn kinderen, en hun vrienden, zie ik ook lijden aan hun kerk. Want ze zien alle ontwikkelingen met zorg tegemoet, zij moeten een standpunt in gaan nemen, want neutraal blijven kan niet meer.
DeLange schreef:Ik denk eerder aan een 3 GK kerkverband dat naast de PKN als alternatief blijft bestaan. Ze zullen niet in de PKN opgaan. Vanwege homohuwelijk, vrijzinnigheid en belijdenisgeschriften.

De uiterst links en linksmiddengemeentes kunnen zich aansluiten bij de GKv, als die tenminste wel zonder scheuren doorgaat.
De rechtsmidden en rechtse gemeentes kunnen zich aansluiten bij Bewaar het Pand.
Dan wordt dat weer zoals de oorspronkelijke CGK was.

Wat zou dat mooi zijn!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 21 okt 2019 11:42

We gaan het meemaken :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2019 12:38

Chaya schreef:Als jij het sentiment noemt, begrijp jij niets van mij.
Want ik ageer juist tegen de moderne stroming van: het moet goed voelen, het gaat om mijn ervaring....
Nee!
God plaatst je in een gemeente en daar dien je te blijven zitten totdat.....

Ik heb zoveel respect voor Ereunao. Die man leed aan zijn kerk. Hij heeft gestreden. Het leek of hij verloren had, maar nee hoor!
God heeft hem Thuisgehaald, het was genoeg.
Zijn stem ging zwijgen.

Je mag niet uit je gemeente vertrekken omdat het niet meer goed voelt, er een vervelende dominee dient, je ruzie hebt met een ouderling, of honderd andere redenen.
Nee, je MAG vertrekken als Christus, en Dien gekruisigd niet meer verkondigd wordt.
Of er gebeuren zaken die regelrecht tegen de Bijbel ingaan, je hebt gewaarschuwd, de kerkrechtelijke weg bewandeld en dan mag je weg omdat je jezelf "vrijgemaakt" hebt (wel grappig woord in dit verband :mrgreen: maar zo heet dat nu eenmaal)

Dat dit met verdriet gepaard gaat, jazeker. Maar dat is iets anders dan sentiment.

En mijn kinderen, en hun vrienden, zie ik ook lijden aan hun kerk. Want ze zien alle ontwikkelingen met zorg tegemoet, zij moeten een standpunt in gaan nemen, want neutraal blijven kan niet meer.

De uiterst links en linksmiddengemeentes kunnen zich aansluiten bij de GKv, als die tenminste wel zonder scheuren doorgaat.
De rechtsmidden en rechtse gemeentes kunnen zich aansluiten bij Bewaar het Pand.
Dan wordt dat weer zoals de oorspronkelijke CGK was.

Wat zou dat mooi zijn!!


Maar het ging ook over verhuizingen en zo. Dat je in een plaatselijke gemeente bent geplaatst kunnen we wel stellen (hoewel ik me afvraag of je daarmee ook de opdracht hebt gekregen om daar altijd te blijven tenzij Christus er niet meer geleerd wordt) maar jongeren gaan als ze verhuizen niet automatisch meer naar een gemeente van hetzelfde kerkverband. Wij zijn CGK geworden toen we in 2010 verhuisden, ook als was ik lid van een GKV die er ook gewoon is in mijn woonplaats. En nu we samen zijn en er wat verschuivingen zijn met gebouwen gaan we weer vaker naar de plaatselijke GKV-wijkgemeente. Jongeren (en niet alleen jongeren trouwens) confirmeren zich vaker nog wel aan een plaatselijke gemeente maar niet zozeer aan een landelijk kerkverband.

Wat je idee voor de CGK betreft, dat klinkt wel goed. Je hebt alleen wel een grote groep die niet BHP is maar ook niet heel links. De vraag is wel wat die groep in dat geval gaat doen. Het wordt sowieso niet zoals het ooit was want dan hou je maximaal 50000 leden over. Als de NGK en GKV samengaan in de TUA dan bijvoorbeeld ook niet meer goed houdbaar vermoed ik. Uiteindelijk ontkom je er niet aan om dan ook ergens samenwerking te gaan zoeken. De HHK zou dan allicht een goede optie zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2019 12:56

Marnix schreef:Maar het ging ook over verhuizingen en zo.

Dat laten we even buiten beschouwing. Dat maakt de discussie nodeloos ingewikkeld.

Zowel links als rechts is het ermee eens dat er geldende of gewichtige redenen zijn om uit een gemeente, of zelfs kerkverband te vertrekken.
Maar het is nooit een direkte optie, het mag geen eerste keuze zijn.
Marnix schreef:Wat je idee voor de CGK betreft, dat klinkt wel goed. Je hebt alleen wel een grote groep die niet BHP is maar ook niet heel links. De vraag is wel wat die groep in dat geval gaat doen.

Jawel hoor, als je je oor te luisteren legt.
GKv is een prima optie voor een bepaalde groep, er is geen echte middengroep die het links noch rechts niet zou kunnen vinden.
En dan is er de optie tenslotte nog: overgaan naar GG, HHK of Ger bond/PKN.
In Nederland is keuze.
Teveel misschien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 13:51

Chaya schreef:Als jij het sentiment noemt, begrijp jij niets van mij.
Want ik ageer juist tegen de moderne stroming van: het moet goed voelen, het gaat om mijn ervaring....
Nee!

Maar het moet toch ook ervaren worden? Dat is toch het moderne Nederlandse woord voor bevindelijk? Maar mensen slaan vaak door. Ik heb vaak de opmerking gehoord: "Ik ervaar God niet", maar ik zeg dan dat als je liefde en rust (zorgen loslaten en in vertrouwen aan God geeft) ervaart in je leven, dat je dan God ervaart, want God is Liefde. Heb ik het wel over de naastenliefde en liefde voor God.
Te gelijk moet je wel bijbelgetrouw blijven en daar is een goede verkondiging voor nodig, want ik zeg je dat je met alleen een goede sfeer niet de kerk vol houdt. Satan kaapt zo'n kerk en rooft het leeg. Heb je wel eens gehoord van de wichelroede? Een man is dan paranormaal bezig met een stok boven een stuk grond en daar kan hij dan wat mee. Ik heb er geen verstand van, maar het blijkt dat er van die lijnen over Nederland lopen wat daarvoor gebruikt wordt en op die lijnen staan ook door de Veluwe heel veel kerken. En geloof het of niet, maar juist dat zijn vrijzinnige kerken. Dat veel kerken op begraafplaatsen staan heeft ook met de oorspronkelijke voorouderverering te maken. Tot op de dag van vandaag krijgt een dode nog veel eer op de begravenis.

God plaatst je in een gemeente en daar dien je te blijven zitten totdat.....
precies, totdat God je ergens anders heen leidt.


Ik heb zoveel respect voor Ereunao. Die man leed aan zijn kerk. Hij heeft gestreden. Het leek of hij verloren had, maar nee hoor!
God heeft hem Thuisgehaald, het was genoeg.
Zijn stem ging zwijgen.

Je mag niet uit je gemeente vertrekken omdat het niet meer goed voelt, er een vervelende dominee dient, je ruzie hebt met een ouderling, of honderd andere redenen.
Nee, je MAG vertrekken als Christus, en Dien gekruisigd niet meer verkondigd wordt.
Of er gebeuren zaken die regelrecht tegen de Bijbel ingaan, je hebt gewaarschuwd, de kerkrechtelijke weg bewandeld en dan mag je weg omdat je jezelf "vrijgemaakt" hebt (wel grappig woord in dit verband :mrgreen: maar zo heet dat nu eenmaal)

Ja, als je dat genoeg door voert, kom je uiteindelijk alleen te staan. Want geen enkele kerk is perfect. Wijs is om te kijken of God je ergens gebruiken kan. Dat vraagt om gebed en gebedsverhoringen. Een bevindelijke levenswandel dus :D


Dat dit met verdriet gepaard gaat, jazeker. Maar dat is iets anders dan sentiment.

En mijn kinderen, en hun vrienden, zie ik ook lijden aan hun kerk. Want ze zien alle ontwikkelingen met zorg tegemoet, zij moeten een standpunt in gaan nemen, want neutraal blijven kan niet meer.


Als ik het zo zie blijft de CGK voorlopig gewoon de CGK. Maar ook deze zorgen kan je in gebed brengen en Hij zal je rust geven.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2019 19:41

Ik denk inderdaad dat de CGK voorlopig wel blijft bestaan maar de vraag is wel in welke vorm, hoe groot die dan nog is enz.

Chaya schreef:Dat laten we even buiten beschouwing. Dat maakt de discussie nodeloos ingewikkeld.

Zowel links als rechts is het ermee eens dat er geldende of gewichtige redenen zijn om uit een gemeente, of zelfs kerkverband te vertrekken.
Maar het is nooit een direkte optie, het mag geen eerste keuze zijn.

Jawel hoor, als je je oor te luisteren legt.
GKv is een prima optie voor een bepaalde groep, er is geen echte middengroep die het links noch rechts niet zou kunnen vinden.
En dan is er de optie tenslotte nog: overgaan naar GG, HHK of Ger bond/PKN.
In Nederland is keuze.
Teveel misschien.


Dat laatste klopt. Wat dat betreft zou een herverdeling best wel goed zijn. Minder kerkverbanden, meer eenheid, ook naar buiten.

Wat de CGK betreft denk ik dat er toch wel een grote middengroep is en dat die inderdaad of naar links, of naar rechts zal gaan. Maar dan halveert de CGK wel ongeveer.

Wat je kerkkeuze betreft, dat is dus mijn punt: men is het er niet algemeen mee eens dat je je kerkverband niet zomaar verlaat. Dat was vroeger zo, dat zie je nog wel in bepaalde kringen maar dat is lang niet meer een algemeen gedragen denkwijze. Ik ken tal van voorbeelden in eigen gemeente en andere gemeenten hier in het dorp, onder kennissen en vrienden, op het werk etcetera die dat niet zo zien. En zelf ben ik er dus ook een voorbeeld van. Als ik zou verhuizen zou ik gewoon weer gaan kijken (en bidden) want ik heb van God geen permanente roeping gekregen in de GKV, of in de CGK. Dat het kerkverband waarin je gedoopt wordt de plek is waar je voor je leven geroepen bent is zeker geen gedachtegoed meer wat links en rechts massaal onderstreept. En bij de jeugd is dat nog veel minder het geval. Die zeggen juist vaak: het gaat niet om kerkverbanden maar om Christus en dus ook om de Kerk van Christus, die is niet aan verbanden verbonden. En dat is een hoopvolle ontwikkeling want de jeugd heeft de toekomst. Daar zie ik mogelijkheden als ik met jou conckudeer dat er qua kerken veel teveel keuze is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 21 okt 2019 22:20

Chaya schreef:Als jij het sentiment noemt, begrijp jij niets van mij.
Want ik ageer juist tegen de moderne stroming van: het moet goed voelen, het gaat om mijn ervaring....
Nee!
God plaatst je in een gemeente en daar dien je te blijven zitten totdat.....

Ik heb zoveel respect voor Ereunao. Die man leed aan zijn kerk. Hij heeft gestreden. Het leek of hij verloren had, maar nee hoor!
God heeft hem Thuisgehaald, het was genoeg.
Zijn stem ging zwijgen.

Je mag niet uit je gemeente vertrekken omdat het niet meer goed voelt, er een vervelende dominee dient, je ruzie hebt met een ouderling, of honderd andere redenen.
Nee, je MAG vertrekken als Christus, en Dien gekruisigd niet meer verkondigd wordt.
Of er gebeuren zaken die regelrecht tegen de Bijbel ingaan, je hebt gewaarschuwd, de kerkrechtelijke weg bewandeld en dan mag je weg omdat je jezelf "vrijgemaakt" hebt (wel grappig woord in dit verband :mrgreen: maar zo heet dat nu eenmaal)

Dat dit met verdriet gepaard gaat, jazeker. Maar dat is iets anders dan sentiment.

En mijn kinderen, en hun vrienden, zie ik ook lijden aan hun kerk. Want ze zien alle ontwikkelingen met zorg tegemoet, zij moeten een standpunt in gaan nemen, want neutraal blijven kan niet meer.

De uiterst links en linksmiddengemeentes kunnen zich aansluiten bij de GKv, als die tenminste wel zonder scheuren doorgaat.
De rechtsmidden en rechtse gemeentes kunnen zich aansluiten bij Bewaar het Pand.
Dan wordt dat weer zoals de oorspronkelijke CGK was.

Wat zou dat mooi zijn!!


Verder gaat het wel?
Sentiment heeft met het gevoel te maken.
Jij hebt toch een bepaald gevoel bij deze zaak toch? Anders zou je niet zo hartstochtelijk reageren.

Wat ik enkel wilde aangeven dat ik begrijp dat dit kerkverband je nauw aan het hart gaat. Dat is helemaal niet iets negatiefs, ik heb het zelf in bepaalde mate ook. De jongere generaties echter steeds minder. Dat is gewoon zo, en dat hoeft ook niet per definitie iets negatiefs te zijn.
Ik denk dat de verbondenheid met Christus veel belangrijker is dan in welk verband we kerk zijn.
En natuurlijk is het moeilijk als je je kerk waar je je al zo lang mee verbonden weet langzaam uit elkaar ziet vallen. Maar het is niet het einde want Gods werk gaat altijd door.

Verder bedoelde ik met onder ‘bepaalde omstandigheden’ de kerk verlaten de ontmanteling van de CGK zoals die nu is.
Dat zou kunnen betekenen dat je je ergens anders zou moeten aansluiten, daar had ik het over.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 21 okt 2019 23:49

Voor mij is dat wel een worsteling geweest. Ik verhuisde en was niet gebonden aan een kerkverband, maar in Nijverdal zou ik nooit de PKN gemakkelijk hebben kunnen verlaten. Het gevolg was nu dat mijn vrouw met mij evangelisch wilde worden. Maar het ging voor mij nogal snel, dus ik wisselde diensten af. Bezocht naast de Evangelische Gemeente van Ede waar we lid van werden ook de gereformeerde kerk van Bennekom, christelijk gereformeerd kerk van Ede. Gereformeerd vrijgemaakte kerk van Ede. De gereformeerde bond van Ede (2 kerken) en Veenendaal (3 kerken). Vrij Evangelische Gemeente van Bennekom en twee babtisten kerken in Ede. Ik was net een onrustige flipperkast. Dat meestal zonder mijn vrouw. Nu houd ik het echter toch gewoon op onze evangelie gemeente te Veenendaal (aangesloten bij de baptisten Unie) en de Evangelische Gemeente de Schuilplaats. Maar de gereformeerde gezintes beschouw ik als familie.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2019 12:47

pindas83 schreef:Verder gaat het wel?
Sentiment heeft met het gevoel te maken.
Jij hebt toch een bepaald gevoel bij deze zaak toch? Anders zou je niet zo hartstochtelijk reageren.

Onder sentiment versta ik meer dat ik praat vanuit een nostalgisch gevoel.
Natuurlijk gaat het met gevoelens gepaard, je bent toch geen robot?
Maar het is geen (vals) sentiment, of hang naar het oude!
De leden lijden vanwege de aankomende scheuring. En wat dit betekent als boodschap aan de wereld.
Gods Naam kan hierdoor gelasterd worden.

Het gaat niet om ons, het gaat om Gods eer!
pindas83 schreef:Verder bedoelde ik met onder ‘bepaalde omstandigheden’ de kerk verlaten de ontmanteling van de CGK zoals die nu is.
Dat zou kunnen betekenen dat je je ergens anders zou moeten aansluiten, daar had ik het over.

Ja klopt, dat had ik toch uitgelegd? Ik ben al behoorlijk opgeschoven, maar er is wel een grens. Die ik niet mee over ga.

Ik heb eerder ook uitgelegd wat mijn stappen dan zouden kunnen zijn. Omdat er diverse mogelijkheden zijn.
DeLange schreef:Het gevolg was nu dat mijn vrouw met mij evangelisch wilde worden.

En wat wilde jij?
Als mijn man persé evangelisch wil worden, kan ik hem niet tegenhouden, maar dan ga ik niet met hem mee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten