Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 23 jan 2020 15:06

Marnix schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-die-afwijkt-van-landelijk-besluit-moet-kerkverband-verlaten-1.1625973

Ziet er slecht uit. Een advies dat in mijn ogen totaal gericht is tegen de eenheid in het kerkverband (geen ruimte voor verscheidenheid, bij afwijking van de "meerderheid" censuur toepassen en/of contacten met plaatselijke gemeente (tijdelijk?) verbreken en tussen kerkverbanden (minst verstrekkende kerkorde altijd laten gelden en zo geen ruimte bieden voor verschillen in de kerkverbanden in samenwerkingsgemeenten) en nota bene adviseren om het aantal samenwerkingen niet uit te breiden wat ingaat tegen de Bijbelse oproep tot eenheid.

Diep triest. Ik vraag me af hoe lang ik nog lid van dit kerkverband kan blijven. Ik hoop en bidt dat de synode dit advies niet overneemt want dat levert enorm veel ellende op binnen het kerkverband.


Eens, en dan de reacties erna dat je het naar je toe bid en dergelijke #-o
en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Afblijven, mijn kerk, gebeurd al jaren zo...
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde kerk.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder...

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie....

Psalm 133, lees maar eens....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 23 jan 2020 15:26

MoesTuin schreef:Eens, en dan de reacties erna dat je het naar je toe bid en dergelijke #-o
en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Afblijven, mijn kerk, gebeurd al jaren zo...
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde kerk.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder...

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie....

Psalm 133, lees maar eens....


....... je kan je beter niet met dit topic bezig houden. Als je het eerste gedeelte leest en waar je mee eindigt .......
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 15:29

MoesTuin schreef:Eens, en dan de reacties erna dat je het naar je toe bid en dergelijke #-o
en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Afblijven, mijn kerk, gebeurd al jaren zo...
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde kerk.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder...

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie....

Psalm 133, lees maar eens....


Geen vijandelijkheden richting Chaya graag, we kunnen daar gewoon over doorpraten, ik had dan ook al gereageerd. Ik ben het lang niet altijd met Chaya eens, zeker niet over dit onderwerp, maar ik twijfel niet aan haar intenties zoals jij wel lijkt te doen. Zo werk je de polarisering alleen maar meer in de hand.

Ik hoop alleen dat de synode dat vooral ook gaan doen want het gaat hier ten diepste niet over regels maar over elkaars intenties en het in twijfel trekken daarvan. Daarom heb ik nog steeds de goede hoop dat de synode dit advies niet op zal volgen, ook omdat daarmee de eenheid echt in het geding is. En ik weet niet of de meerderheid die wil opgeven op basis van deze verschillen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Cahier » 23 jan 2020 17:28

Marnix schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-die-afwijkt-van-landelijk-besluit-moet-kerkverband-verlaten-1.1625973

Ziet er slecht uit. Een advies dat in mijn ogen totaal gericht is tegen de eenheid in het kerkverband (geen ruimte voor verscheidenheid, bij afwijking van de "meerderheid" censuur toepassen en/of contacten met plaatselijke gemeente (tijdelijk?) verbreken en tussen kerkverbanden (minst verstrekkende kerkorde altijd laten gelden en zo geen ruimte bieden voor verschillen in de kerkverbanden in samenwerkingsgemeenten) en nota bene adviseren om het aantal samenwerkingen niet uit te breiden wat ingaat tegen de Bijbelse oproep tot eenheid.

Diep triest. Ik vraag me af hoe lang ik nog lid van dit kerkverband kan blijven. Ik hoop en bidt dat de synode dit advies niet overneemt want dat levert enorm veel ellende op binnen het kerkverband.


In tegendeel, het advies is juist gericht om de eenheid in het kerkverband te bevorderen. Het voorstel brengt niets nieuws in de CGK. De CGK is een gereformeerd kerkverband waarvoor nog altijd geldt dat kerken zich houden aan besluiten van meerdere vergaderingen en de kerkorde, tenzij dat bewezen wordt dat dit strijdt tegen de Schrift of de kerkorde (art. 31). Dat is al sinds minimaal 1618-1619 in Nederland de geldende regel voor kerkelijk samenleven.

Wat je aan de linkerflank juist ziet is dat gemeenten moedwillig de eenheid verbreken voor een of andere oecumene van het hart. Zij tonen nooit en nergens aan dat eerdere synodebesluiten strijden tegen de Schrift en de kerkorde en zij zich daarom daar niet aan mogen conformeren. In een Gereformeerd kerkverband kan het niet anders of een gemeente die afwijkt van genomen besluiten heeft de plicht om in de kerkelijke weg dit aanhangig te maken en ten laatste een algemene oproep tot wederkeer te laten uitgaan wegens het verachten van Gods Woord door het kerkverband.

Een gemeente is niet verplicht de laatste hypes te volgen. Er zijn zover ik weet nog CG-gemeenten waar de Statenvertaling nog wordt gebruikt. Waarom moet dan de eenheid op het spel worden gezet, door willens en wetens GKv (of NGK) besluiten door de CGK strot te duwen.
Er zijn nu een paar gemeenten binnen de GKv die hun bezwaren tegen de vrouw in het ambt op de synode van Goes kenbaar maken. Als ik daaraan denk, dan vraag ik me af of daar ook maar één samenwerkingsgemeente tussen zit. Ik denk van niet, maar toch zou m.i. dat meer voor de hand horen te liggen, dan het tegenovergestelde waarbij samenwerkingsgemeenten tegen alle prijs de vrouw in het ambt willen invoeren.

De GKv heeft door besluiten die indruisen tegen Schrift en belijdenis zelf de door jou gewenste eenheid op het spel gezet in binnen -en buitenland. Buitenlandse kerken verbreken zelfs volledig de banden met de GKv wegens het uitblijven van bekering. In dat licht vind ik het huidige voorstel zeer gematigd.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 23 jan 2020 17:28

MoesTuin schreef:Eens, en dan de reacties erna dat je het naar je toe bid en dergelijke #-o
en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Afblijven, mijn kerk, gebeurd al jaren zo...
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde kerk.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder...

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie....

Psalm 133, lees maar eens....
Eens, o en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Niet zeuren, mijn kerk, het wordt tijd dat er eens flink wat gaat veranderen. "Want de Geest waait waarheen Hij wil..."
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde eis om vrouwen te mogen bevestigen in het ambt.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder... EENS! Dan is de weg van de liefde dat je elkaar soms moet laten gaan. Niet dat je elkaar niet ziet als broeder of zuster in Christus. Maar dan kunnen de wegen beter scheiden. JUIST omwille van de liefde en de eenheid.

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie.... Nou, Paulus schrijft in Romeinen 14 vers 21: "Het is goed geen vlees te eten, geen wijn te drinken en niets te doen waaraan uw broeder aanstoot neemt, waarover hij struikelt of waarin hij zwak is." Hier gaat het over het meest nauwe geweten, noem dat dan maar het zwakste. Paulus schrijft erover in Gods Woord, ik zou zeggen dat Jezus er hetzelfde over denkt. Hij IS God namelijk.. ;-) En in 1 Korinthe 8 schrijft Paulus dat alles geoorloofd is. Echter is niet alles nuttig. Paulus vond ook dat je alles mocht eten. Maar als een broeder of zuster er wat nauwer over denkt dan zou Paulus "in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder-of-zuster geen oorzaak geef tot struikelen."

Psalm 133, lees maar eens....Zie hierboven de weg van de liefde, waar Psalm 133 ook van zingt.

Ik zeg het nog maar eens: over de "hete hangijzers in het Christelijke Gereformeerde vuur" denk ik heel genuanceerd. Ik geloof ook dat er meer ruimte is voor de vrouwen dan vaak wordt geloofd. Echter is het geen onderwerp dat koste wat kost moet worden doorgedrukt, ondanks dat de synode nog geen besluit heeft genomen in deze kwestie. Ga dan samen met de gemeente waar je al heel lang mee samenwerkt, de gemeente waarin mensen elkaar over en weer hebben erkend en herkend als kinderen van God. Als je elkaar geestelijk (h)erkent, dan hoef je niet meer 2 kerkjes in 1 gemeente te zijn. Kies dan een kant, en hou je aan de daar geldende kerkorde.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2020 17:47

Marnix schreef:Overigens heb ik er wat moeite mee, klinkt het wat hoogmoedig om de conservatieve flank aan te duiden als "de oorspronkelijke CGK" en de progressieve flank juist niet. Ik heb wel eens verwezen naar het credo "semper reformanda" en volgens mij is de bedoeling helemaal niet dat we niet veranderen door de tijd heen, zolang we vasthouden aan het evangelie. Wel weet ik dat er in de CGK altijd in zeker mate eenheid in verscheidenheid is geweest en dat oorspronkelijke denken is men wel aan het loslaten...

Het is een generatieding ook wel Marnix, want mijn kinderen hebben de oorspronkelijke CGK, zoals die was, ook niet gekend. Als zij foto's bekijken en de verslagen lezen van de onze gemeente, zitten ze met hun oren te klapperen. De zaken die toen behandeld werden in de k.r. vergaderingen, zijn echt helemaal niet herkenbaar voor hen.
Het klinkt voor jou nu als suffe "Panders" die dwarsliggen, maar die panders zijn wel voortgekomen uit die CGK hoor!
Dat is echt niet hoogmoedig.
Cahier schreef:Wat je aan de linkerflank juist ziet is dat gemeenten moedwillig de eenheid verbreken voor een of andere oecumene van het hart. Zij tonen nooit en nergens aan dat eerdere synodebesluiten strijden tegen de Schrift en de kerkorde en zij zich daarom daar niet aan mogen conformeren. In een Gereformeerd kerkverband kan het niet anders of een gemeente die afwijkt van genomen besluiten heeft de plicht om in de kerkelijke weg dit aanhangig te maken en ten laatste een algemene oproep tot wederkeer te laten uitgaan wegens het verachten van Gods Woord door het kerkverband.

Ja, dat zie ik dus ook en dat vind ik zo verdrietig.
Cahier schreef:Er zijn zover ik weet nog CG-gemeenten waar de Statenvertaling nog wordt gebruikt. Waarom moet dan de eenheid op het spel worden gezet, door willens en wetens GKv (of NGK) besluiten door de CGK strot te duwen.

Die zijn er. In onze gemeente wordt al een tijdje de HSV gebruikt, maar de oorspronkelijke kanselbijbel ligt er nog steeds. En elke predikant heeft de vrijheid om de SV te lezen, ook is hij niet verplicht om Psalmen of liederen uit Weerklank op te geven.
Cahier schreef:De GKv heeft door besluiten die indruisen tegen Schrift en belijdenis zelf de door jou gewenste eenheid op het spel gezet in binnen -en buitenland. Buitenlandse kerken verbreken zelfs volledig de banden met de GKv wegens het uitblijven van bekering. In dat licht vind ik het huidige voorstel zeer gematigd.

Verder wil ik niet dat Marnix zich aangevallen voelt, maar dat gebeurt nu helaas omdat hij een soort woordvoerder is van de modernisering, terwijl ik vaak de enige behoudende ben. En dan wordt de spoeling dun.
Gelukkig doen nu meer mensen mee in de discussie, daar ben ik blij mee.
Race406 schreef:Hier gaat het over het meest nauwe geweten, noem dat dan maar het zwakste. Paulus schrijft erover in Gods Woord, ik zou zeggen dat Jezus er hetzelfde over denkt.

Inderdaad Race!
Ik krijg regelmatig het verwijt van deze meneer dat ik op de troon van God ga zitten, maar ja, als je met een gekleurde bril op, selektief leest.

Ik laat en doe dingen soms vanwege het geweten van bepaalde mensen. Ik ga niet in een lange broek naar een oude mevrouw, die de oude waarheid is toegedaan. Voor haar zijn het mannenkleren en dat is onbetamelijk voor een vrouw.
Dan kun je twee dingen doen, bekijk het maar, ik kom niet of ik trek lekker toch die broek aan.
Of: ik trek een jurkje aan en dan zorg ik ervoor dat die mevrouw geen verdriet ervan heeft.

Is het nu zo moeilijk? Ik vind van niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 23 jan 2020 21:05

Race406 schreef:Eens, o en er wordt gepraat alsof het onze kerk is...Niet zeuren, mijn kerk, het wordt tijd dat er eens flink wat gaat veranderen. "Want de Geest waait waarheen Hij wil..."
Wat een gewicht hangt men dan aan een bepaalde eis om vrouwen te mogen bevestigen in het ambt.
Het is Gods Gemeente (niet die ene kerk, welnee!), Veel breder... EENS! Dan is de weg van de liefde dat je elkaar soms moet laten gaan. Niet dat je elkaar niet ziet als broeder of zuster in Christus. Maar dan kunnen de wegen beter scheiden. JUIST omwille van de liefde en de eenheid.

Ik vraag me dan te gelijk af, wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en wat is Zijn wil in deze kwestie.... Nou, Paulus schrijft in Romeinen 14 vers 21: "Het is goed geen vlees te eten, geen wijn te drinken en niets te doen waaraan uw broeder aanstoot neemt, waarover hij struikelt of waarin hij zwak is." Hier gaat het over het meest nauwe geweten, noem dat dan maar het zwakste. Paulus schrijft erover in Gods Woord, ik zou zeggen dat Jezus er hetzelfde over denkt. Hij IS God namelijk.. ;-) En in 1 Korinthe 8 schrijft Paulus dat alles geoorloofd is. Echter is niet alles nuttig. Paulus vond ook dat je alles mocht eten. Maar als een broeder of zuster er wat nauwer over denkt dan zou Paulus "in eeuwigheid geen vlees meer eten, opdat ik mijn broeder-of-zuster geen oorzaak geef tot struikelen."

Psalm 133, lees maar eens....Zie hierboven de weg van de liefde, waar Psalm 133 ook van zingt.

Ik zeg het nog maar eens: over de "hete hangijzers in het Christelijke Gereformeerde vuur" denk ik heel genuanceerd. Ik geloof ook dat er meer ruimte is voor de vrouwen dan vaak wordt geloofd. Echter is het geen onderwerp dat koste wat kost moet worden doorgedrukt, ondanks dat de synode nog geen besluit heeft genomen in deze kwestie. Ga dan samen met de gemeente waar je al heel lang mee samenwerkt, de gemeente waarin mensen elkaar over en weer hebben erkend en herkend als kinderen van God. Als je elkaar geestelijk (h)erkent, dan hoef je niet meer 2 kerkjes in 1 gemeente te zijn. Kies dan een kant, en hou je aan de daar geldende kerkorde.


Helemaal met je eens Race.
Laat de duidelijkheid maar snel komen, dat iedereen zijn weg weer kan vervolgen in Geloof in de Heer Jezus, omdat het zo ook niet verder kan.
En inderdaad, voor de vrouwen kan veel meer ruimte zijn.....meer en meer wordt dit gelukkig ook ingezien en o.a hierin scheiden de wegen binnen Christelijk Gereformeerde Kerken.
De Geest waait inderdaad waarheen Hij wil en laat zich door geen kerkmuur stoppen.
God heeft gelukkig hierin het laatste woord en het oordeel is gelukkig aan Hem en enkel in geloof zijn we in Hem geborgen.
Dat relativeert heel veel wat betreft dit onderwerp.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 23 jan 2020 21:39

Marnix schreef:Geen vijandelijkheden richting Chaya graag, we kunnen daar gewoon over doorpraten, ik had dan ook al gereageerd. Ik ben het lang niet altijd met Chaya eens, zeker niet over dit onderwerp, maar ik twijfel niet aan haar intenties zoals jij wel lijkt te doen. Zo werk je de polarisering alleen maar meer in de hand.

Ik hoop alleen dat de synode dat vooral ook gaan doen want het gaat hier ten diepste niet over regels maar over elkaars intenties en het in twijfel trekken daarvan. Daarom heb ik nog steeds de goede hoop dat de synode dit advies niet op zal volgen, ook omdat daarmee de eenheid echt in het geding is. En ik weet niet of de meerderheid die wil opgeven op basis van deze verschillen.


Ik weet niet wat jij onder vijandigheid verstaat, maar dat is wat mij betreft ook niet aan de orde.
Chaya is dacht ik een doorgewinterde Christelijk Gereformeerde Kerker en dat is prima.
Ik sta overal wat breder in en een ander weer niet.
Binnen onze Gereformeerde Kerk zijn we gezegend met o.a een vrouwelijke voorganger, het hele proces hebben we dus al in het verleden doorgemaakt, daar probeer ik ook wat van door te geven....het is zo belangrijk om juist samen overkoepelend Gods Gemeente te zijn.....in Geloof....dat telt voor de Heer.



Overigens, een mooi overzicht in Trouw van vandaag en alles in de juiste verhoudingen in ingewikkelde vraagstukken..

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~ba4b4249/

Psalm 133 blijft belangrijk in deze.... hét uitgangspunt wat mij betreft....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 23:20

Ik vond dit nogal negatief naar haar overkomen:

MoesTuin schreef:
Eens, en dan de reacties erna dat je het naar je toe bid en dergelijke #-o die smiley er ook bij. Daar doelde ik op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 23:27

Chaya schreef:Het is een generatieding ook wel Marnix, want mijn kinderen hebben de oorspronkelijke CGK, zoals die was, ook niet gekend. Als zij foto's bekijken en de verslagen lezen van de onze gemeente, zitten ze met hun oren te klapperen. De zaken die toen behandeld werden in de k.r. vergaderingen, zijn echt helemaal niet herkenbaar voor hen.
Het klinkt voor jou nu als suffe "Panders" die dwarsliggen, maar die panders zijn wel voortgekomen uit die CGK hoor!
Dat is echt niet hoogmoedig.


Ik heb de Panders nooit suf genoemd. En wat je zegt klopt. Het is alleen zo dat naast de panders ook de groep in het midden en de groep aan de linkerflank van de CGK, net zo goed uit de oorspronkelijke CGK zijn voortgekomen. Iemand kan als conservatief niet zeggen: mijn afkomst is beter of echter omdat ik het minst ben veranderd ten opzichte van vroeger. Daar reageerde ik op, op het “wij zijn de oorspronkelijke CGK” en de rest is een stuk minder “cgk” dan wij. Conservatieven veranderen altijd het minst tov vroeger, dat is het idee van conservatief zijn maar dat maakt je afkomst nog niet anders dan die van mensen die progressief zijn en meer veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 23:53

Cahier schreef:In tegendeel, het advies is juist gericht om de eenheid in het kerkverband te bevorderen. Het voorstel brengt niets nieuws in de CGK. De CGK is een gereformeerd kerkverband waarvoor nog altijd geldt dat kerken zich houden aan besluiten van meerdere vergaderingen en de kerkorde, tenzij dat bewezen wordt dat dit strijdt tegen de Schrift of de kerkorde (art. 31). Dat is al sinds minimaal 1618-1619 in Nederland de geldende regel voor kerkelijk samenleven.


Deze vorm van “eenheid” zonder diversiteit heeft door de eeuwen heen al voor een enorm scala aan kerkverbanden en dus voor verdeeldheid gezorgd. En die “eenheid” in het kerkverband gaat ten koste van de eenheid over kerkmuren heen.

Wat je aan de linkerflank juist ziet is dat gemeenten moedwillig de eenheid verbreken voor een of andere oecumene van het hart. Zij tonen nooit en nergens aan dat eerdere synodebesluiten strijden tegen de Schrift en de kerkorde en zij zich daarom daar niet aan mogen conformeren. In een Gereformeerd kerkverband kan het niet anders of een gemeente die afwijkt van genomen besluiten heeft de plicht om in de kerkelijke weg dit aanhangig te maken en ten laatste een algemene oproep tot wederkeer te laten uitgaan wegens het verachten van Gods Woord door het kerkverband.


Waar baseer je dat op? Volgens mij proberen de voorstanders al jaren dit aan te tonen dat dit bijbels juist is. Doe nou niet alsof men daar helemaal niet de moeite voor is genomen. Hoe denk je dan het komt dat bijv. het onderwerp “Vrouwen in het ambt” al zo’n 25 jaar op de agenda van de synode staat?

Een gemeente is niet verplicht de laatste hypes te volgen. Er zijn zover ik weet nog CG-gemeenten waar de Statenvertaling nog wordt gebruikt. Waarom moet dan de eenheid op het spel worden gezet, door willens en wetens GKv (of NGK) besluiten door de CGK strot te duwen.


Sterker nog, het officiele advies van de CGK-synode is nog steeds dat het gebruik van de NBV wordt afgeraden. Ondertussen wordt deze vertaling in heel veel CGK’s (van een minderheid kan je denk ik niet eens meer spreken) gewoon gebruikt.

Verder duwt niemand iets door de strot. En al helemaal niet omdat een ander kerkverband iets heeft besloten. Die kerkverbanden hebben die beslissing overigens ook biddend genomen met Bijbelse onderbouwingen. En in samenwerkingsgemeenten heb je met twee kerkverbanden te maken. Waarom mag die eenheid wel op het spel gezet worden?

Er zijn nu een paar gemeenten binnen de GKv die hun bezwaren tegen de vrouw in het ambt op de synode van Goes kenbaar maken. Als ik daaraan denk, dan vraag ik me af of daar ook maar één samenwerkingsgemeente tussen zit. Ik denk van niet, maar toch zou m.i. dat meer voor de hand horen te liggen, dan het tegenovergestelde waarbij samenwerkingsgemeenten tegen alle prijs de vrouw in het ambt willen invoeren.


Je kan je ook afvragen waarom je het tegen alle prijs wil tegenhouden. En samenwerkingsgemeenten zijn vaak progressief, dat is ook de reden dat ze verder dan kerkmuren kijken en de eenheid zoeken.

De GKv heeft door besluiten die indruisen tegen Schrift en belijdenis zelf de door jou gewenste eenheid op het spel gezet in binnen -en buitenland. Buitenlandse kerken verbreken zelfs volledig de banden met de GKv wegens het uitblijven van bekering. In dat licht vind ik het huidige voorstel zeer gematigd.


Ik vind de besluiten juist in lijn van de Schrift. Net als het zoeken van eenheid net medechristenen die Jezus Christus belijden als hun redder en het evangelie geloven en ernaar leven. Dat hier telkens het feit wordt aangehaald dat bepaalde buitenlandse kerken de eenheid hebben verbroken is totaal geen onderbouwing. Als het feit dat banden worden verbroken een argument is dat er iets in je leer fout zit, hoe is de CGK dan ontstaan? En als je de banden met een deel van je kerkverband verbreekt en ze eruit worden gezet, of er noodgedwongen uitstappen, dan kunnen buitenstaanders net zo goed zeggen: het feit dat de banden worden verbroken geeft over je leer te denken. Dan wordt er echter geroepen: dat er banden worden verbroken is een teken dat je dwaalt, behalve bij ons, dan is het alleen omdat anderen dwalen.... maar het volgen van Jezus en doen wat Hij zegt levert helaas soms scheuring / scheiding op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 00:09

Chaya schreef:Ik laat en doe dingen soms vanwege het geweten van bepaalde mensen. Ik ga niet in een lange broek naar een oude mevrouw, die de oude waarheid is toegedaan. Voor haar zijn het mannenkleren en dat is onbetamelijk voor een vrouw.
Dan kun je twee dingen doen, bekijk het maar, ik kom niet of ik trek lekker toch die broek aan.
Of: ik trek een jurkje aan en dan zorg ik ervoor dat die mevrouw geen verdriet ervan heeft.

Is het nu zo moeilijk? Ik vind van niet.


Helder en helemaal mee eens. Maar het wordt anders als er van je gevraagd wordt om iets te doen wat indruist tegen wat je als Gods wil ziet. Dan kan je niet meer zeggen: nou om willen van jouw geweten doe ik maar iets wat tegen Gods wil ingaat. Bij de discussie over homo’s aan het Avondmaal is dat de spagaat waarin kerken zitten, of je het kan voorstellen of niet. Ik verwees al een keer naar een ingezonden brief van Ds. Wim de Bruin (Ik kan en wil homo’s niet weigeren aan het avondmaal.

https://www.coc.nl/geloof-cultuur/ik-ka ... -avondmaal

Kan je je er iets bij voorstellen dat mensen die aan de andere kant van je in het kerkverband staan, met die spagaat zitten? Dat je God meer gehoorzaam moet zijn dan mensen?

[quote=“Race406”] Als je elkaar geestelijk (h)erkent, dan hoef je niet meer 2 kerkjes in 1 gemeente te zijn. Kies dan een kant, en hou je aan de daar geldende kerkorde.[/quote]

Klinkt leuk maar de praktijk werkt niet zo. Er zijn best wel veel mensen die toch wel gehecht zijn aan het kerkverband waarin ze zijn gedoopt, belijdenis hebben gedaan, getrouwd, kinderen gedoopt enzovoorts. Daarom gaan scheuringen nooit zoals je beschrijft (kies gewoon een kant en hou je daaraan) maar levert het altijd een hoop ellende, groepjes die weer een andere kant op gaan enz. met zich mee. Het is veel complexer en gevoeliger dan “nou als je als gemeente voor vrouwen in het ambt en homo’s aan het avondmaal bent word je toch gewoon lekker met zn allen GKV”.

Wat Romeinen 14 betreft, daarin wordt allereerst opgeroepen om elkaar niet te veroordelen als je iets niet mag. Daarnaast zijn mensen die daar dingen niet mogen, mensen met een zwak geloof. Ik weet niet of de meesten het daarmee eens zouden zijn ;-) maar bovenal is Romeinen 14 en met het doel om de eenheid te bewaren en niet om maar uit elkaar te gaan als je verschillend tegen dingen aankijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 24 jan 2020 07:18

Marnix schreef:


Race406” schreef:Als je elkaar geestelijk (h)erkent, dan hoef je niet meer 2 kerkjes in 1 gemeente te zijn. Kies dan een kant, en hou je aan de daar geldende kerkorde.[

Waarop Marnix schreef:

Klinkt leuk maar de praktijk werkt niet zo. Er zijn best wel veel mensen die toch wel gehecht zijn aan het kerkverband waarin ze zijn gedoopt, belijdenis hebben gedaan, getrouwd, kinderen gedoopt enzovoorts. Daarom gaan scheuringen nooit zoals je beschrijft (kies gewoon een kant en hou je daaraan) maar levert het altijd een hoop ellende, groepjes die weer een andere kant op gaan enz. met zich mee. Het is veel complexer en gevoeliger dan “nou als je als gemeente voor vrouwen in het ambt en homo’s aan het avondmaal bent word je toch gewoon lekker met zn allen GKV”.


Nou kan ik je (uit eigen ervaring) vertellen dat dit wel degelijk zo werkt in de praktijk.
En natuurlijk begrijp ik dat dit pijn doet, enz....
Maar dat dient niet de drijfveer of de belemmering te wezen....."te blijven hangen in"
Duidelijke heldere keuzes maken in de weg die je gaat als Gemeente van Christus maken.
Dat is heel belangrijk.

Jaren terug heeft onze gemeente een soort gelijk proces gehad.... moeilijke tijden. Kerkelijke strubbelingen en onderlinge verdeeldheid, generatie verschillen, verschillende inzichten en weet ik wat allemaal, maar alles enkel afleidend van de Heer van Zijn Gemeente (er is niets van ons bij)
Dat inzicht moet er allereerst komen en zijn.

Maar duidelijke keuzes zijn er toen gemaakt...
Over van alles en de koers van de gemeente van de geestelijke tot en met praktische zaken.

Mensen vertrokken en mensen kwamen.
Dat doet heel veel op dat moment.

Nu terugkijkend zien we een bruisende Gemeente waar Gods Geest aan het werk is, een open Gemeente met wervingskracht van veel randkerkelijken ook.
Gezegend met 2 predikanten, man en vrouw......
Geen zondagse dienst is hetzelfde van inrichting...door de weeks een divers verenigingsleven...om zien naar elkaar...

Daarom is het binnen de christelijke gereformeerde kerken dringend tijd voor duidelijke keuzes want 2 kerkjes in één Gemeente werkt zekers niet ben je ook niet geloofwaardig en juist afstotend ook voor de jeugd, en ook ouderen las ik al en helemaal voor buitenstaanders.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 09:07

MoesTuin schreef:Nou kan ik je (uit eigen ervaring) vertellen dat dit wel degelijk zo werkt in de praktijk.
En natuurlijk begrijp ik dat dit pijn doet, enz....
Maar dat dient niet de drijfveer of de belemmering te wezen....."te blijven hangen in"
Duidelijke heldere keuzes maken in de weg die je gaat als Gemeente van Christus maken.
Dat is heel belangrijk.

Jaren terug heeft onze gemeente een soort gelijk proces gehad.... moeilijke tijden. Kerkelijke strubbelingen en onderlinge verdeeldheid, generatie verschillen, verschillende inzichten en weet ik wat allemaal, maar alles enkel afleidend van de Heer van Zijn Gemeente (er is niets van ons bij)
Dat inzicht moet er allereerst komen en zijn.

Maar duidelijke keuzes zijn er toen gemaakt...
Over van alles en de koers van de gemeente van de geestelijke tot en met praktische zaken.

Mensen vertrokken en mensen kwamen.
Dat doet heel veel op dat moment.

Nu terugkijkend zien we een bruisende Gemeente waar Gods Geest aan het werk is, een open Gemeente met wervingskracht van veel randkerkelijken ook.
Gezegend met 2 predikanten, man en vrouw......
Geen zondagse dienst is hetzelfde van inrichting...door de weeks een divers verenigingsleven...om zien naar elkaar...

Daarom is het binnen de christelijke gereformeerde kerken dringend tijd voor duidelijke keuzes want 2 kerkjes in één Gemeente werkt zekers niet ben je ook niet geloofwaardig en juist afstotend ook voor de jeugd, en ook ouderen las ik al en helemaal voor buitenstaanders.


Grotendeels mee eens. Ik wil ook niet zeggen dat de wegen dat het niet gat gebeuren, maar het is ook niet een makkelijke keuze zo van “als je het niet met de gang van zaken eens bent ga je toch gewoon weg als plaatselijke gemeente”. Dat doe je alleen als het echt niet anders kan, anders was het ook geen spagaat geweest. En ik denk dat heel veel leden van betreffende kerken nog de hoop hebben dat er ook binnen het kerkverband weer ruimte komt voor deze verschillende denkbeelden, dat heeft bij de meesten toch de voorkeur. Maar dan moeten beide flanken elkaar wel als broers en zusters in de Heer, die zich willen laten leiden door Gods Woord, blijven herkennen. Pas als echt blijkt dat die ruimte er niet meer is en er definitieve beslissingen worden genomen door de synode, zullen bepaalde gemeenten geen andere mogelijkheid meer zien. Nu is het nog te vroeg om dat te zeggen. Daarom ben ik het met je eens dat er wel keuzes gemaakt moeten worden en ik bid (maar dat doet de andere flank ook) dat dat de juiste keuzes zullen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 24 jan 2020 13:08

“Wordt niet gelijkvormig aan deze eeuw,
maar wordt hervormd
in vernieuwing van het denken,
zodat gij kunt toetsen
wat de wil van God is,
het goede en welbehaaglijke en volmaakte”

(Romeinen 12:2 uit de Naardense Bijbel).


Dán zul je te weten komen wat Gods wil is, want die wil is altijd gericht op dat wat goed is, welbehaaglijk (dat verheugt God) en volmaakt (ondubbelzinnig).

En eigenlijk kunnen we nooit zeggen:Ik ben gereformeerd, maar: ik word nog dagelijks gereformeerd én: Ik ben Hervormd, maar: ik word nog dagelijks hervormd.

Het zit zelfs in de naam van vele kerken


Gereformeerd....verstaat men de betekenis van dit (werkwoord) nog wel?

Ge -re -for- meerd

Re -for -me -ren

Niets blijft het zelfde, alles gaat door en ontwikkeld door...
Muren om laag
Gods Geest is wars van al die muren er waait en zo doorheen.
Wat God is en blijft als enige dezelfde nu en voor Eeuwig, Één Gemeente in Hem!

Het volgende om over na te denken:
Het verhaal van de 12 verspieders.
Alle 12 in het beloofde land geweest.
10 bleven liever bij het oude en 2 bij het nieuwe.
De minderheid had gelijk.
Net als de 12 geboden, 10 oude testament 2 uit het nieuwe testament.
Er zijn slechts weinigen die geloven.
Zijn er 2 in een kerk die aangeven dat het niet goed is om te veranderen, dan zijn er 10 die terug willen in de richting van egypte.
Want dat was vrijheid.
Daar hadden ze komkommers, fruit en eten, vast voedsel!
Vrijheid!
Maar in de woestijn was er alleen maar genade/manna en dat was niet toereikend.
Denk er maar eens wat dieper over na wie oren heeft moet zeer goed kunnen luisteren om te horen en te zien wat de waarheid is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten