Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 18 jan 2020 15:38

Marnix schreef:Omdat de regels niet goed zijn. En dan gaat het niet om ouders en kinderen hoewel sommigen dat wel graag zo schetsen, dan ouders de regels stellen en kinderen ongehoorzaam zijn. Het ging hier om het idee dat de minst verstrekkende kerkorde leidend is (of wel: samenwerken mag maar alleen op onze voorwaarden / regels) wat weer totaal anders was dan het besluit in 2013:

Bij onderlinge strijdigheid zoekt de kerkenraad een weg die de opbouw en eenheid van de gemeente dient, en die zoveel mogelijk recht doet aan de bedoeling van alle besluiten.”

Als men dat besluit nou wat meer handhaafde zou het met de eenheid een stuk beter gesteld zijn in de CGK.


..... omdat de regels niet goed zijn gaan we het recht maar in eigen hand nemen. Maar 2013 wordt wel heel eenzijdig uitgelegd. In de laatste synode vergadering is heel duidelijk door een paar synodeleden aangegeven (die ook in 2013 waren afgevaardigd) dat de interpretatie niet is zoals nu wordt geinterpreteerd. En dat is ook nog gecorrigeerd. Dus wat jij zegt gaat niet op.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Veendam » 19 jan 2020 09:32

Chaya schreef:Ook zonder dat ze samengaan houd je dat helaas. Dat bleek al toen enkele plaatselijke gemeenten hun eigen plan gingen trekken en die kerkorde aan hun laarzen lapten.
Het is niet zo dat er een baas van bovenaf, het landelijk bestuur bedoel ik dan, in elke gemeente ingrijpt waar het fout dreigt te gaan.
De k.r. is in de eerste plaats verantwoordelijk.
Maar die k.r. wijzigt nogal eens, om de paar jaar van samenstelling.
Ook is er de invloed van dominante gemeenteleden.


Moet ik Zwolle ook op die manier bekijken met hun homo standpunt ?
Als uitzondering op de rest van alle GKV en CGK kerken ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2020 22:00

De cgk is gewoon heel breed, van best rechts tot heel links. En veel daar ergens tussenin. Dus bij hoeveel procent is iets een uitzonering?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2020 11:27

Veendam schreef:Moet ik Zwolle ook op die manier bekijken met hun homo standpunt ?
Als uitzondering op de rest van alle GKV en CGK kerken ?

Ik ken de gemeente van Zwolle als zodanig niet.
De GKv was altijd wel behoudend, ook in dezen, maar ik zie hier plaatselijk dat dat ook al flink opgeschoven is.
Ik heb een aantal jaren hier gekerkt, toen heette het nog Artikel 31 (van Marnix mag ik het zo niet noemen :D maar iedereen noemde het toen wel zo. O kerk jij daar? Bij art. 31 dus?)
En dat was toen rechtser dan onze CGK gemeente nu!
Maar dat ligt vaak ook aan de predikant hoor. Hij is in staat om behoudende mensen naar de gemeente te laten komen of hen juist te laten vertrekken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 20 jan 2020 12:14

Veendam schreef:Moet ik Zwolle ook op die manier bekijken met hun homo standpunt ?
Als uitzondering op de rest van alle GKV en CGK kerken ?


Zwolle is een geval apart. Al vanaf begin jaren '80 deden ze zaken waar de classis grote moeite mee had. Ze hebben jaren de tijd gehad en nu is het limiet bereikt. Terwijl de discussie daar op de classis rond besluiten van homoseksualiteit nog speelt, hebben ze al aangegeven over te gaan tot het toelaten van vrouwen in het ambt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2020 13:10

Zwolle is dan ook wel een progressieve stad op de biblebelt en de CGK is een progressieve CGK (de grootste van Nederland) in een best behoudende classis. En dat is lastig want dan lig je (ook qua vormen) ver uit elkaar, vandaar ook dat de classis vaak moeite had met dingen die in Zwolle gebeurden. Als Zwolle onder een andere classis had gevallen waren die moeiten er allicht helemaal niet geweest.



Chaya schreef:Ik ken de gemeente van Zwolle als zodanig niet.
De GKv was altijd wel behoudend, ook in dezen, maar ik zie hier plaatselijk dat dat ook al flink opgeschoven is.
Ik heb een aantal jaren hier gekerkt, toen heette het nog Artikel 31 (van Marnix mag ik het zo niet noemen :D maar iedereen noemde het toen wel zo. O kerk jij daar? Bij art. 31 dus?)
En dat was toen rechtser dan onze CGK gemeente nu!
Maar dat ligt vaak ook aan de predikant hoor. Hij is in staat om behoudende mensen naar de gemeente te laten komen of hen juist te laten vertrekken.


Van mij mag je dat best zo noemen hoor, ik heb daar totaal geen moeite mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2020 13:28

Marnix schreef:Zwolle is dan ook wel een progressieve stad op de biblebelt en de CGK is een progressieve CGK (de grootste van Nederland) in een best behoudende classis. En dat is lastig want dan lig je (ook qua vormen) ver uit elkaar, vandaar ook dat de classis vaak moeite had met dingen die in Zwolle gebeurden.

Dat is dan wel op zn minst zeer opmerkelijk. Alsof een GGgemeente te Barneveld opeens vooruitstrevend wordt en vernieuwingen doorvoert.
Marnix schreef:an mij mag je dat best zo noemen hoor, ik heb daar totaal geen moeite mee.

O. Ik herinner me dat je me een keer zei dat het een lelijke onterechte benaming was. :wink:
Maar zo bedoelde ik het uiteraard niet. Toen ook niet, anders had ik er niet zo lang gekerkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2020 15:41

Chaya schreef:Dat is dan wel op zn minst zeer opmerkelijk. Alsof een GGgemeente te Barneveld opeens vooruitstrevend wordt en vernieuwingen doorvoert.


CGK Zwolle is al jaren progressief. En plaatselijke gemeenten kunnen een andere ligging hebben dan andere gemeenten in een classis. Zo opmerkelijk is dat niet. Wel kan het extra lastig zijn voor een gemeente om een andere ligging te hebben dan de meerderheid van de classis. Ik vertelde al een keer over de regel dat als je een kandidaat beroept, je moet preken voor de classis en de meerderheid dan beslist over over of een kandidaat dan daadwerkelijk beroepen mag worden, waarin plaatselijke gemeenten nog wel eens worden tegengewerkt....

O. Ik herinner me dat je me een keer zei dat het een lelijke onterechte benaming was. :wink:
Maar zo bedoelde ik het uiteraard niet. Toen ook niet, anders had ik er niet zo lang gekerkt.


Dat kan ik niet geweest zijn, ik weet dan GKV’ers “synodalen” wel eens als spottend gebruikten richting GKN’ers die op hun beurt GKV’ers dan weer als scheldnaam “artikel 31” meegaven maat dat is voor mijn tijd en ik heb zelf nooit moeite gehad met die benaming.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 12:36

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-die- ... -1.1625973

Ziet er slecht uit. Een advies dat in mijn ogen totaal gericht is tegen de eenheid in het kerkverband (geen ruimte voor verscheidenheid, bij afwijking van de "meerderheid" censuur toepassen en/of contacten met plaatselijke gemeente (tijdelijk?) verbreken en tussen kerkverbanden (minst verstrekkende kerkorde altijd laten gelden en zo geen ruimte bieden voor verschillen in de kerkverbanden in samenwerkingsgemeenten) en nota bene adviseren om het aantal samenwerkingen niet uit te breiden wat ingaat tegen de Bijbelse oproep tot eenheid.

Diep triest. Ik vraag me af hoe lang ik nog lid van dit kerkverband kan blijven. Ik hoop en bidt dat de synode dit advies niet overneemt want dat levert enorm veel ellende op binnen het kerkverband.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 23 jan 2020 13:10

Marnix schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-die-afwijkt-van-landelijk-besluit-moet-kerkverband-verlaten-1.1625973

Ziet er slecht uit. Een advies dat in mijn ogen totaal gericht is tegen de eenheid in het kerkverband (geen ruimte voor verscheidenheid, bij afwijking van de "meerderheid" censuur toepassen en/of contacten met plaatselijke gemeente (tijdelijk?) verbreken en tussen kerkverbanden (minst verstrekkende kerkorde altijd laten gelden en zo geen ruimte bieden voor verschillen in de kerkverbanden in samenwerkingsgemeenten) en nota bene adviseren om het aantal samenwerkingen niet uit te breiden wat ingaat tegen de Bijbelse oproep tot eenheid.

Diep triest. Ik vraag me af hoe lang ik nog lid van dit kerkverband kan blijven. Ik hoop en bidt dat de synode dit advies niet overneemt want dat levert enorm veel ellende op binnen het kerkverband.


Heb je het stuk gelezen? Nee blijkbaar niet, dan zie je dat zowel het RD als het ND bepaalde zaken eruit hebben gelicht en niet de context geplaatst. Eenheid is al verbroken op het moment dat gemeenten zich niet houden aan de afspraken. Wat vroeger afkon door elkaar ja-woord te geloven, zijn de gemeenten niet meer te vertrouwen. Zij hebben zich alreeds buiten het kerkverband geplaatst met hun keuzes (zie uitspraken kerkrecht hoogleraar prof.dr. H. Selderhuis). Het is bespottelijk dat nu GKV predikanten hun mening geven, terwijl net complete kerkverbanden in het buitenland de band die er was met de GKV hebben verbroken. Nergens een zelfreflectie, die ik wel teruglees (of je het er niet mee eens bent of wel in het rapport van de meerderheid van de commissie).
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 13:18

Speedy schreef:Heb je het stuk gelezen? Nee blijkbaar niet, dan zie je dat zowel het RD als het ND bepaalde zaken eruit hebben gelicht en niet de context geplaatst. Eenheid is al verbroken op het moment dat gemeenten zich niet houden aan de afspraken. Wat vroeger afkon door elkaar ja-woord te geloven, zijn de gemeenten niet meer te vertrouwen. Zij hebben zich alreeds buiten het kerkverband geplaatst met hun keuzes (zie uitspraken kerkrecht hoogleraar prof.dr. H. Selderhuis). Het is bespottelijk dat nu GKV predikanten hun mening geven, terwijl net complete kerkverbanden in het buitenland de band die er was met de GKV hebben verbroken. Nergens een zelfreflectie, die ik wel teruglees (of je het er niet mee eens bent of wel in het rapport van de meerderheid van de commissie).


Bedankt voor je (botte) reactie. Ik heb het stuk gelezen (moest er even voor zoeken) met de bijbehorende adviezen en daar was mijn reactie dan ook op gebaseerd. Vandaar mijn reactie dat ik hoop en bidt dat er ruimte wordt geboden voor verschillen iov dat die wordt ingeperkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2020 13:26

Marnix schreef: Vandaar mijn reactie dat ik hoop en bidt dat er ruimte wordt geboden voor verschillen iov dat die wordt ingeperkt.

Dan zul je mij ook wel bot vinden, maar daar ben je dan te laat voor.
Bovendien bid je dan wel naar jezelf toe, want jij wil die ruimte heel graag.
Wij allemaal niet (met wij bedoel ik de oorspronkelijke CGK)
Speedy schreef:Het is bespottelijk dat nu GKV predikanten hun mening geven, terwijl net complete kerkverbanden in het buitenland de band die er was met de GKV hebben verbroken. Nergens een zelfreflectie, die ik wel teruglees (of je het er niet mee eens bent of wel in het rapport van de meerderheid van de commissie).

Dat is ronduit ergerlijk.
Het wekt nog meer irritatie op. Wie geschoren wordt moet stil zitten!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 23 jan 2020 13:31

Marnix schreef:Bedankt voor je (botte) reactie. Ik heb het stuk gelezen (moest er even voor zoeken) met de bijbehorende adviezen en daar was mijn reactie dan ook op gebaseerd. Vandaar mijn reactie dat ik hoop en bidt dat er ruimte wordt geboden voor verschillen iov dat die wordt ingeperkt.


Excuus dat ik bot heb gereageerd, dat had anders gemoeten. Het enige excuus is dat ik het triest vindt hoe er in de sociale media gereageerd wordt. Alleen maar begrip voor de voorstanders en degenen die nu de de laatste jaren alles hebben moeten accepteren en nu wijzen op het 'ja-woord' worden afgeschreven als scheurmakers. ALLEN en dan ook ALLEN moeten in de spiegel kijken, maar als ik vooraanstaande GKV'ers zie reageren en daarbij alleen maar gebed hebben voor het doorvoeren van eigen wil en hun oordeel 'vroom' uitspreken, heb ik zo langzamerhand geen enkele fiducie er in dat dit goed gaat komen.

Jij wil verruiming en anderen zeggen nu het is voldoende geweest, we voelen ons bedrogen door de wijze waarop het gaat. Ik heb respect voor jouw mening, ik snap het, maar dan is de logica als de samenwerkingsgemeente zo is veranderd dat je dan een keuze moet maken. Dan gaat het er niet om dat ze eruit stappen, maar eerst tot die erkenning komen en dan eens rond de tafel gaan zitten en niet zwart maken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 14:04

Speedy schreef:Excuus dat ik bot heb gereageerd, dat had anders gemoeten. Het enige excuus is dat ik het triest vindt hoe er in de sociale media gereageerd wordt. Alleen maar begrip voor de voorstanders en degenen die nu de de laatste jaren alles hebben moeten accepteren en nu wijzen op het 'ja-woord' worden afgeschreven als scheurmakers. ALLEN en dan ook ALLEN moeten in de spiegel kijken, maar als ik vooraanstaande GKV'ers zie reageren en daarbij alleen maar gebed hebben voor het doorvoeren van eigen wil en hun oordeel 'vroom' uitspreken, heb ik zo langzamerhand geen enkele fiducie er in dat dit goed gaat komen.

Jij wil verruiming en anderen zeggen nu het is voldoende geweest, we voelen ons bedrogen door de wijze waarop het gaat. Ik heb respect voor jouw mening, ik snap het, maar dan is de logica als de samenwerkingsgemeente zo is veranderd dat je dan een keuze moet maken. Dan gaat het er niet om dat ze eruit stappen, maar eerst tot die erkenning komen en dan eens rond de tafel gaan zitten en niet zwart maken.


Ik heb me puur gebaseerd op het artikel in het RD en het rapport. Ik heb 1 artikel van een GKV-predikant gelezen (en er hier naar verwezen) die ik inhoudelijk goed vond. Het opiniestuk met 7 redenen waarom het handhaven van de minst vergaande kerkorde geen goed idee is maar daar had mijn laatste reactie niets mee te maken. Volgens mij staat in het RD-artikel redelijk helder samengevat wat het advies van de commissie is en daar reageer ik op. Van zwartmakerij heb ik niets meegekregen en wat ik heb gelezen van de betreffende gemeenten is dat ook totaal niet aan de orde.

Ik reageerde met een triest gevoel omdat dit ten koste gaat van plaatselijke eenheid (interkerkelijk) en landelijke eenheid (kerkverband) en grote gevolgen kan hebben voor het kerkverband. En dat is pijnlijk. Maar als er dan alleen op de regels wordt gewezen binnen de CGK richting kerken die samenwerken met andere kerkverbanden is er volgens mij weinig oog voor de worsteling en de spagaat waarin gemeenten zitten, waarbij ze moeten kiezen tussen landelijke eenheid en plaatselijke eenheid en zelfs tussen het luisteren naar wat het kerkverband voorschrijft en wat God leert. Want zo diep zit dat wel. Dus bedankt voor je excuses, ik accepteer ze graag. Ik hoop dat je beseft dat wat er gebeurt veel dieper gaat dan "het niet eens zijn met de regels en er dus lekker tegenin gaan". Zo simpel is het niet.

En dat maakt de discussie complex want beide "stromingen" willen zich laten leiden door wat God van hen vraagt en dat ook hoger achten dan menselijke belangen. Waar het nu soms lijkt alsof de behoudende flank Gods Woord centraal wil stellen en andere zaken ondergeschikt wil maken en de progressieve kant eigenlijk gewoon het tegenovergestelde wil. Dat idee krijg ik wel regelmatig. En tenzij dat inzicht er niet komt en er dan ruimte is / komt voor diversiteit in de CGK ben ik bang dat het enorme gevolgen voor het kerkverband zal hebben. Want als je elkaar niet meer (h)erkent als mensen die zich willen laten leiden door Gods Woord is het met de eenheid voor zover die er nog was, snel gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2020 14:16

Chaya schreef:Dan zul je mij ook wel bot vinden, maar daar ben je dan te laat voor.
Bovendien bid je dan wel naar jezelf toe, want jij wil die ruimte heel graag.
Wij allemaal niet (met wij bedoel ik de oorspronkelijke CGK)


Dat kan, maar dan geldt dat net zo goed de mensen die bidden dat die ruimte er niet komt. Maar ik bid niet conservatieven hun denkwijze loslaten, alleen dat er ruimte is voor diversiteit in Gods gemeente als mensen zich laten leiden door Gods Woord. Dat beide stromingen naast elkaar kunnen bestaan in de CGK en elkaar erkennen als volgelingen van Jezus en dienaren van God. Waar er ook mensen zijn die beide stromingen helemaal niet naast elkaar willen laten bestaan maar het liefst zien verdwijnen.... en soms anderen helemaal niet meer zien als medechristenen.

Overigens heb ik er wat moeite mee, klinkt het wat hoogmoedig om de conservatieve flank aan te duiden als "de oorspronkelijke CGK" en de progressieve flank juist niet. Ik heb wel eens verwezen naar het credo "semper reformanda" en volgens mij is de bedoeling helemaal niet dat we niet veranderen door de tijd heen, zolang we vasthouden aan het evangelie. Wel weet ik dat er in de CGK altijd in zeker mate eenheid in verscheidenheid is geweest en dat oorspronkelijke denken is men wel aan het loslaten...
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 jan 2020 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten