Marnix schreef:Overigens heb ik er wat moeite mee, klinkt het wat hoogmoedig om de conservatieve flank aan te duiden als "de oorspronkelijke CGK" en de progressieve flank juist niet. Ik heb wel eens verwezen naar het credo "semper reformanda" en volgens mij is de bedoeling helemaal niet dat we niet veranderen door de tijd heen, zolang we vasthouden aan het evangelie. Wel weet ik dat er in de CGK altijd in zeker mate eenheid in verscheidenheid is geweest en dat oorspronkelijke denken is men wel aan het loslaten...
Het is een generatieding ook wel Marnix, want mijn kinderen hebben de oorspronkelijke CGK, zoals die was, ook niet gekend. Als zij foto's bekijken en de verslagen lezen van de onze gemeente, zitten ze met hun oren te klapperen. De zaken die toen behandeld werden in de k.r. vergaderingen, zijn echt helemaal niet herkenbaar voor hen.
Het klinkt voor jou nu als suffe "Panders" die dwarsliggen, maar die panders zijn wel voortgekomen uit die CGK hoor!
Dat is echt niet hoogmoedig.
Cahier schreef:Wat je aan de linkerflank juist ziet is dat gemeenten moedwillig de eenheid verbreken voor een of andere oecumene van het hart. Zij tonen nooit en nergens aan dat eerdere synodebesluiten strijden tegen de Schrift en de kerkorde en zij zich daarom daar niet aan mogen conformeren. In een Gereformeerd kerkverband kan het niet anders of een gemeente die afwijkt van genomen besluiten heeft de plicht om in de kerkelijke weg dit aanhangig te maken en ten laatste een algemene oproep tot wederkeer te laten uitgaan wegens het verachten van Gods Woord door het kerkverband.
Ja, dat zie ik dus ook en dat vind ik zo verdrietig.
Cahier schreef:Er zijn zover ik weet nog CG-gemeenten waar de Statenvertaling nog wordt gebruikt. Waarom moet dan de eenheid op het spel worden gezet, door willens en wetens GKv (of NGK) besluiten door de CGK strot te duwen.
Die zijn er. In onze gemeente wordt al een tijdje de HSV gebruikt, maar de oorspronkelijke kanselbijbel ligt er nog steeds. En elke predikant heeft de vrijheid om de SV te lezen, ook is hij niet verplicht om Psalmen of liederen uit Weerklank op te geven.
Cahier schreef:De GKv heeft door besluiten die indruisen tegen Schrift en belijdenis zelf de door jou gewenste eenheid op het spel gezet in binnen -en buitenland. Buitenlandse kerken verbreken zelfs volledig de banden met de GKv wegens het uitblijven van bekering. In dat licht vind ik het huidige voorstel zeer gematigd.
Verder wil ik niet dat Marnix zich aangevallen voelt, maar dat gebeurt nu helaas omdat hij een soort woordvoerder is van de modernisering, terwijl ik vaak de enige behoudende ben. En dan wordt de spoeling dun.
Gelukkig doen nu meer mensen mee in de discussie, daar ben ik blij mee.
Race406 schreef:Hier gaat het over het meest nauwe geweten, noem dat dan maar het zwakste. Paulus schrijft erover in Gods Woord, ik zou zeggen dat Jezus er hetzelfde over denkt.
Inderdaad Race!
Ik krijg regelmatig het verwijt van deze meneer dat ik op de troon van God ga zitten, maar ja, als je met een gekleurde bril op, selektief leest.
Ik laat en doe dingen soms vanwege het geweten van bepaalde mensen. Ik ga niet in een lange broek naar een oude mevrouw, die de oude waarheid is toegedaan. Voor haar zijn het mannenkleren en dat is onbetamelijk voor een vrouw.
Dan kun je twee dingen doen, bekijk het maar, ik kom niet of ik trek lekker toch die broek aan.
Of: ik trek een jurkje aan en dan zorg ik ervoor dat die mevrouw geen verdriet ervan heeft.
Is het nu zo moeilijk? Ik vind van niet.