Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 10:22

Speedy schreef:Er is duidelijk gesteld dat de nauwste kerkorde geld. Dat stond zelfs in het DOE-overeenkomst. Die is gauw gerepareerd. Vervolgens is bewust de weg genomen. De gemeente waar jij behoort negeert bewust de appelzaken die ingediend zijn en die hun gelijk hebben gekregen. Ook niet de synode afwachten, nee gewoon doorgaan. Daarnaast als het zo 'hoognodig' is dan is het simpel, gooi de CGK-kerkorde overboord en ga over naar de GKV, die in een staat van hereniging is met de NGK ...... wat wil je nog meer.

Nee Marnix, het is van het begin al ellende rond de gesprekken met de samenwerkingsgemeenten, dat is op de synode uitgesproken en door de interne verdeeldheid is de spanning alleen maar groter geworden. Dan moet nu maar de kogel door de kerk dat er op 'rechte' gronden er keuzes gemaakt worden.

En dan ben ik het met Moestuin eens:


Laten de samenwerkingsgemeenten dan maar eerlijk worden en een keuze maken.


Tja je bekijkt het heel theoretisch en bureaucratisch maar zo werkt het in de praktijk niet. De classis van Amsterdam heeft gezegd: “wacht op de synode” maar tegelijkertijd: ja maar hoe kunnen ze met het ook op de plaatselijk eenheid anders? Dat laatste lijkt je volledig te ontgaan. Omdat je wel naar de regels kijkt en die kent maar niet de plaatselijke situatie en de spagaat die die teweeg brengt. En net zo is de opmerking “dan ga je maar over naar de GKV” op papier leuk maar in de praktijk ligt dat voor veel mensen heel gevoelig en is die wens er bij de meesten helemaal niet. Ik heb al heel vaak geschreven over de spagaat waar men inzit, de plaatselijke eenheid en liefde voor elkaar en de liefde voor het kerkverband. En dan is “zo zijn de regeltjes, kies gewoon voor het een of het ander” een ongevoelige reactie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2020 10:23

de samenwerkings Gemeenten maken reeds al meer en meer hun keuzes omdat de synode niet ingrijpt mochten ze er niet mee eens zijn.

De Synode moet maar eens harde duidelijke definitieve uitspraken doen zodat iedereen weer weet waar die aan toe is binnen of daardoor buiten de Christelijke Gereformeerde kerk de weg met de Heer verder gaat, dat blijft hoop ik wel hetzelfde voor beide partijen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 18 jan 2020 10:28

MoesTuin schreef:de samenwerkings Gemeenten maken reeds al meer en meer hun keuzes omdat de synode niet ingrijpt mochten ze er niet mee eens zijn.
En dit is juist het probleem. Ze wachten niet af. Ze eisen wel en gaan hun eigen weg, maar wachten niet af. Hoe groot is hun geloof en vertrouwen dat ze op de rechte weg zitten door zelf het recht in eigen hand te nemen en dan andere te verwijten dat ze niet pastoraal zijn?
MoesTuin schreef:De Synode moet maar eens harde duidelijke definitieve uitspraken doen zodat iedereen weer weet waar die aan toe is binnen of daardoor buiten de Christelijke Gereformeerde kerk de weg met de Heer verder gaat, dat blijft hoop ik wel hetzelfde voor beide partijen....

Eens
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2020 10:34

En dat komt omdat ze al jaren wachten....op die duidelijke uitspraken
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 18 jan 2020 10:40

MoesTuin schreef:En dat komt omdat ze al jaren wachten....op die duidelijke uitspraken

Nou niet helemaal. Er waren geen problemen, tot het moment dat de GKV overstag ging en het ambt openstelde voor vrouwen. Zij hadden geen oog voor de samenwerking en eenzijdig stelde zij het ambt open. Vervolgens is er een hause onstaan waarbij ook in de GKV mensen beschadigd zijn door de snelheid waar ze het mee hebben doorgevoerd. Leden die vertrokken zijn. Predikanten die losgemaakt zijn. (Trouwens nog steeds) Waarin geen respect werd getoond voor degenen die er mee worstelden. Nu zelfs een kerkenraad die heeft aangegeven niet meer op classisvergaderingen te komen. Een zeer gerespecteerde hoogleraar van de GKV die genoodzaakt was zijn lidmaatschap op te zeggen en over te gaan naar de Hersteld Gereformeerde Kerk. De GKV roept vervolgens op om CGK dezelfde keuzes te maken. (Terwijl wereldwijd de zusterkerken van de GKV het contact hebben opgezegd, vanwege deze beslissingen). Dit allemaal bevestigde de een groot deel van de CGK (midden en behoudend) dat de ingeslagen weg van het verleden een verkeerde weg is geweest.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Veendam » 18 jan 2020 11:27

Kan iemand mij wellicht iets verduidelijken ?

Wat ik begrijp uit wat er geschreven is, is dat er een CGK kerkorde is.
Ook is er een GKV kerkorde.

Als voorbeeld: Wanneer een GKV (1000 leden) nu is samengegaan met een CGK (100 leden) is er dan een nieuwe CGK/GKV kerk ontstaan met een NIEUWE kerkorde ? Of is het een nieuwe GKV/CGK geworden met een CGK kerkorde ?
Of is het gewoon zo dat de CGK is opgedoekt (in dit voorbeeld) en dat de leden gewoon lid geworden zijn van de plaatselijke GKV en is die kerk nog steeds GKV met dezelfde kerkorde als voorheen ?

Of is het gewoon een fusie geweest plaatselijk maar zijn het eigenlijk nog steeds twee verschillende kerken die welliswaar bij elkaar zijn maar op ieder moment het stekkertje er weer uit kunnen trekken en beiden afzonderlijk van het geheel dus beiden nog twee verschillende kerkordes hebben.
(het was even puzzelen maar volgens mij is het gelukt om mijn vraag duidelijk te maken)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2020 13:36

Veendam schreef:Kan iemand mij wellicht iets verduidelijken ?

Wat ik begrijp uit wat er geschreven is, is dat er een CGK kerkorde is.
Ook is er een GKV kerkorde.

Als voorbeeld: Wanneer een GKV (1000 leden) nu is samengegaan met een CGK (100 leden) is er dan een nieuwe CGK/GKV kerk ontstaan met een NIEUWE kerkorde ? Of is het een nieuwe GKV/CGK geworden met een CGK kerkorde ?
Of is het gewoon zo dat de CGK is opgedoekt (in dit voorbeeld) en dat de leden gewoon lid geworden zijn van de plaatselijke GKV en is die kerk nog steeds GKV met dezelfde kerkorde als voorheen ?

Of is het gewoon een fusie geweest plaatselijk maar zijn het eigenlijk nog steeds twee verschillende kerken die welliswaar bij elkaar zijn maar op ieder moment het stekkertje er weer uit kunnen trekken en beiden afzonderlijk van het geheel dus beiden nog twee verschillende kerkordes hebben.
(het was even puzzelen maar volgens mij is het gelukt om mijn vraag duidelijk te maken)

Ik denk dat er geen nieuwe kerkorde komt dan, want zoiets moet op landelijk niveau.
Aangezien er maar een beperkt aantal gemeentes van beide zijden, bij elkaar komen, zal men zich houden aan de eigen orde. ik denk bij kwesties het midden opzoekend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2020 13:38

@Speedy, ik ben er altijd wel gevoelig voor dat de tijd ook door gaat...mee gaan met de tijd....nieuwe inzichten na studie op het Woord....maar wel dat Christus dezelfde blijft en Zijn Verlossingswerk (ellende verlossing dankbaarheid)

Verder denkt ook de jeugd in het zgn behoudende deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken ook milder dan de oudere generatie

Hoe dan ook....de boel verschuift....dat hoeft niet perse erg te zijn

@Veendam geeft al aan en velen snappen het ook niet meer nu....
Ik keek ook vreemd op..
. Christelijk gereformeerde kerk vrijgemaakt en allemaal van zulke parodieën krijg je nu...

Maar ik ben groot voorstander van een kerk die voluit de Heer Jezus Christus belijd en in de huidige tijd geïnspireerd door Woord en Geest voor het heden en de toekomst kerk is in Eenheid met al die andere verschillende kerken en gemeenten die Zijn Naam belijden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 13:39

Veendam schreef:Kan iemand mij wellicht iets verduidelijken ?

Wat ik begrijp uit wat er geschreven is, is dat er een CGK kerkorde is.
Ook is er een GKV kerkorde.

Als voorbeeld: Wanneer een GKV (1000 leden) nu is samengegaan met een CGK (100 leden) is er dan een nieuwe CGK/GKV kerk ontstaan met een NIEUWE kerkorde ? Of is het een nieuwe GKV/CGK geworden met een CGK kerkorde ?
Of is het gewoon zo dat de CGK is opgedoekt (in dit voorbeeld) en dat de leden gewoon lid geworden zijn van de plaatselijke GKV en is die kerk nog steeds GKV met dezelfde kerkorde als voorheen ?

Of is het gewoon een fusie geweest plaatselijk maar zijn het eigenlijk nog steeds twee verschillende kerken die welliswaar bij elkaar zijn maar op ieder moment het stekkertje er weer uit kunnen trekken en beiden afzonderlijk van het geheel dus beiden nog twee verschillende kerkordes hebben.
(het was even puzzelen maar volgens mij is het gelukt om mijn vraag duidelijk te maken)


Als het een samengaan is vanuit beide partijen en dus niet een kerk die te klein wordt om te bestaan en zich ergens anders bij aansluit zal de nieuwe kerk zowel een CGK als een GKV zijn en dus twee kerkordes hebben. Grootte maakt dan niet uit
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 13:55

Speedy schreef:Er is duidelijk gesteld dat de nauwste kerkorde geld


Zo helder is dat trouwens niet en daarnaast zijn er ook wel wat vraagtekens bij te zetten, oa gezien de besluiten uit 2013.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1610808

https://vrije-interpretatie.nl/meten-met-twee-maten

https://www.rd.nl/opinie/volg-niet-lang ... -1.1616646

En speciaal voor jou ook nog even dit artikel met een conclusie die aansluit op wat hier ooo wel gebeurt, alle schuld bij de samenwerkingsgemeenten leggen en ze sommeren maar te vertrekken,

http://wimdebruin.blogspot.com/2019/06/ ... 3.html?m=1
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 18 jan 2020 14:15

Marnix schreef:Zo helder is dat trouwens niet en daarnaast zijn er ook wel wat vraagtekens bij te zetten, oa gezien de besluiten uit 2013.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1610808

https://vrije-interpretatie.nl/meten-met-twee-maten

https://www.rd.nl/opinie/volg-niet-lang ... -1.1616646

En speciaal voor jou ook nog even dit artikel met een conclusie die aansluit op wat hier ooo wel gebeurt, alle schuld bij de samenwerkingsgemeenten leggen en ze sommeren maar te vertrekken,

http://wimdebruin.blogspot.com/2019/06/ ... 3.html?m=1


Oh ja, ik weet wat hij gezegd heeft. Maar iedereen kan roepen wat hij wil. Ik kan ook 10 blogs/vlogs/opinie artikelen citeren. Maar er wordt NIET geluisterd, men DWINGT hun keuzes op. En als er APPEL ingediend wordt, dan zegt de kerkorde WACHTEN en niet uitvoeren. Daar gaat het mij om. Als het thuis etenstijd is en je kinderen zijn bezig met een computerspelletje dan geef je ze wat ruimte, dat kan, maar na 10 minuten is het over, dan zet je ze aan tafel, want ze moeten leren wat regels zijn. Waarom elke keer goed praten als ouderen drammen en hun zin proberen te krijgen en kinderen die spreken we bestraffend toe?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 14:32

Speedy schreef:Oh ja, ik weet wat hij gezegd heeft. Maar iedereen kan roepen wat hij wil. Ik kan ook 10 blogs/vlogs/opinie artikelen citeren. Maar er wordt NIET geluisterd, men DWINGT hun keuzes op. En als er APPEL ingediend wordt, dan zegt de kerkorde WACHTEN en niet uitvoeren. Daar gaat het mij om. Als het thuis etenstijd is en je kinderen zijn bezig met een computerspelletje dan geef je ze wat ruimte, dat kan, maar na 10 minuten is het over, dan zet je ze aan tafel, want ze moeten leren wat regels zijn. Waarom elke keer goed praten als ouderen drammen en hun zin proberen te krijgen en kinderen die spreken we bestraffend toe?


Omdat de regels niet goed zijn. En dan gaat het niet om ouders en kinderen hoewel sommigen dat wel graag zo schetsen, dan ouders de regels stellen en kinderen ongehoorzaam zijn. Het ging hier om het idee dat de minst verstrekkende kerkorde leidend is (of wel: samenwerken mag maar alleen op onze voorwaarden / regels) wat weer totaal anders was dan het besluit in 2013:

Bij onderlinge strijdigheid zoekt de kerkenraad een weg die de opbouw en eenheid van de gemeente dient, en die zoveel mogelijk recht doet aan de bedoeling van alle besluiten.”

Als men dat besluit nou wat meer handhaafde zou het met de eenheid een stuk beter gesteld zijn in de CGK.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Veendam » 18 jan 2020 14:50

Marnix schreef:Als het een samengaan is vanuit beide partijen en dus niet een kerk die te klein wordt om te bestaan en zich ergens anders bij aansluit zal de nieuwe kerk zowel een CGK als een GKV zijn en dus twee kerkordes hebben. Grootte maakt dan niet uit


Met twee kerkordes is het inderdaad in de praktijk altijd fout wat er gebeurd als ze elkaar niet volledig bevestigen.
Ze zullen elkaar ook niet volledig bevestigen omdat ze anders al lang opnieuw geformuleerd waren en er dus maar 1 kerkorde was.

Als er 1 kerkorde zou komen dan zijn de vooruitstrevenden te vooruitsrevend volgens de behoudenden, welke volgens de vooruitstrevenden als star en ouderwets en te behoudend worden omschreven. En de grote groep in het midden zeggen dan dat de vooruitstrevenden en de behoudenden beide een soort extremisten zijn die de gladde randjes willen opruwen.

Mijn mening over het 1 worden van beiden in de toekomst is dat er beter eerst een formulering zou moeten komen wat betreft de kerkorde en dergelijke en dan specifiek te kijken op welke punten het in het gedrang komt. Aan die punten kan je dan verder samen gaan (werken) en dan kunnen plaatselijk samenwerkende gemeenten daar over heen stappen of de keuze maken om niet samen te gaan (werken).

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Veendam » 18 jan 2020 14:53

Chaya schreef:Ik denk dat er geen nieuwe kerkorde komt dan, want zoiets moet op landelijk niveau.
Aangezien er maar een beperkt aantal gemeentes van beide zijden, bij elkaar komen, zal men zich houden aan de eigen orde. ik denk bij kwesties het midden opzoekend.


Dan blijf je dus hoe je het ook bekijkt steeds in deze gemeenten die samen gegaan zijn problemen houden op dat vlak.
Hoewel het nooit de opzet is van de generale synode lijkt hiermee wel de weg ingeslagen te zijn naar het verschillen van de plaatselijke gemeenten, die eerder allemaal strak hetzelfde moesten zijn maar dus nu op bepaalde vlakken steeds meer zelfstandig en autonoom worden en standpunten kunnen hebben die afwijken van het landelijke standpunt van "de kerk" om deze uitdrukking nu maar eens te gebruiken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2020 14:58

Veendam schreef:Dan blijf je dus hoe je het ook bekijkt steeds in deze gemeenten die samen gegaan zijn problemen houden op dat vlak.
Hoewel het nooit de opzet is van de generale synode lijkt hiermee wel de weg ingeslagen te zijn naar het verschillen van de plaatselijke gemeenten, die eerder allemaal strak hetzelfde moesten zijn maar dus nu op bepaalde vlakken steeds meer zelfstandig en autonoom worden en standpunten kunnen hebben die afwijken van het landelijke standpunt van "de kerk" om deze uitdrukking nu maar eens te gebruiken.

Ook zonder dat ze samengaan houd je dat helaas. Dat bleek al toen enkele plaatselijke gemeenten hun eigen plan gingen trekken en die kerkorde aan hun laarzen lapten.
Het is niet zo dat er een baas van bovenaf, het landelijk bestuur bedoel ik dan, in elke gemeente ingrijpt waar het fout dreigt te gaan.
De k.r. is in de eerste plaats verantwoordelijk.
Maar die k.r. wijzigt nogal eens, om de paar jaar van samenstelling.
Ook is er de invloed van dominante gemeenteleden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten