Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 24 jan 2020 13:36

Wat een offline lap tekst.

Wat ik niet hoor is dat ook Gereformeerd zijn je vasthouden aan je JA-woord en de belofte om de afspraken die gemaakt zijn te volgen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 24 jan 2020 13:50

MoesTuin schreef:“Wordt niet gelijkvormig aan deze eeuw,
maar wordt hervormd
in vernieuwing van het denken,
zodat gij kunt toetsen
wat de wil van God is,
het goede en welbehaaglijke en volmaakte”

(Romeinen 12:2 uit de Naardense Bijbel).


Dán zul je te weten komen wat Gods wil is, want die wil is altijd gericht op dat wat goed is, welbehaaglijk (dat verheugt God) en volmaakt (ondubbelzinnig).

En eigenlijk kunnen we nooit zeggen:Ik ben gereformeerd, maar: ik word nog dagelijks gereformeerd én: Ik ben Hervormd, maar: ik word nog dagelijks hervormd.

Het zit zelfs in de naam van vele kerken


Gereformeerd....verstaat men de betekenis van dit (werkwoord) nog wel?

Ge -re -for- meerd

Re -for -me -ren

Niets blijft het zelfde, alles gaat door en ontwikkeld door...
Muren om laag
Gods Geest is wars van al die muren er waait en zo doorheen.
Wat God is en blijft als enige dezelfde nu en voor Eeuwig, Één Gemeente in Hem!

Het volgende om over na te denken:
Het verhaal van de 12 verspieders.
Alle 12 in het beloofde land geweest.
10 bleven liever bij het oude en 2 bij het nieuwe.
De minderheid had gelijk.
Net als de 12 geboden, 10 oude testament 2 uit het nieuwe testament.
Er zijn slechts weinigen die geloven.
Zijn er 2 in een kerk die aangeven dat het niet goed is om te veranderen, dan zijn er 10 die terug willen in de richting van egypte.
Want dat was vrijheid.
Daar hadden ze komkommers, fruit en eten, vast voedsel!
Vrijheid!
Maar in de woestijn was er alleen maar genade/manna en dat was niet toereikend.
Denk er maar eens wat dieper over na wie oren heeft moet zeer goed kunnen luisteren om te horen en te zien wat de waarheid is.
Lieve Moestuin, als er nu mensen zijn die het openstellen van de ambten voor vrouwen zien als "gelijkvormig worden aan deze eeuw", moeten we ze dan onze ruimere zienswijze door de theologische strot douwen dan? Om het maar met den alouden Catechismus te zeggen: Neen het, geenszins... ;-)
En dan kom je weer terecht bij wat ik gisteren ook al zei over Paulus: "Als het in het ambt bevestigen van vrouwen mijn broeder-of-zuster doet struikelen dan zal ik in eeuwigheid geen vrouwen (meer) in het ambt bevestigen!" Het nauwste/zwakste geweten moet dan maar gelden. DAT is de weg van de liefde.

En wat de verspieders aangaat: Jozua en Kaleb vertrouwden op hun God dat ze kracht zouden krijgen om de vijand te verslaan. Dus de vergelijking met vernieuwingen in de kerk gaat hier helemaal mank. En als je het al zo wilt zien dan betekent het in dit geval dat "de vrouw in het ambt" een vijand zou zijn. En daar moet je tegen strijden en overwinnen. En niet omarmen. De 2 verspieders waren tevreden met manna/genade. Zij vonden het sobere meer dan voldoende, want ze hadden God aan hun zijde. De 10 wilden liever terug naar Egypte. Daar was voldoende te eten etc. Overvloed, alles eten/doen wat hun hartje begeerde. En wat zien we? De 2 verspieders die in alle eenvoud vertrouwden op God, en de soberheid meer liefhadden dan de overvloed in een land waar iedereen kon doen waar hij/zij zin in had, werden rijkelijk beloond. Zij mochten ingaan in het "land, vloeiend van melk en honing."
Let wel: ik zeg niet zoveel over jouw mening dat er voor vrouwen (meer) ruimte in de kerk is/moet zijn. Ik deel voor een deel jouw mening.
En de items vrouw-en-ambt en homoseksualiteit ZIJN ook moeilijke items. Die onderwerpen kunnen strijd geven. In mijn omgeving heb ik daar genoeg van gezien en in nabije kring ook zat mee meegemaakt. Dat maakt dat ik iets genuanceerder naar deze onderwerpen kijk, en jouw mening in dezen heel goed kan aanvoelen en ook wel kan volgen.
Echter gaan jouw woorden wel heel erg vaak over dat vernieuwen iets is dat de Geest doet. Niet alle vernieuwing is per definitie een vooruitgang. Dat vernieuwen dat de Geest doet is vooral het "in de harten en levens toepassen van het borgtochtelijk lijden en sterven van de Heiland Jezus Christus." Ik zet het even heel degelijk neer. We moeten oppassen dat we de Geest niet voor ons geestelijke en dogmatische karretje willen gaan spannen. De Geest is God, en Hij in zó intens veel hoger dan wij in het kleinste beginsel maar kunnen denken!
"Laat Hem besturen, waken.
't Is wijsheid wat Hij doet.
Zo zal Hij ALLES maken,
dat g'u verwond'ren moet."

Dat verwonderen kan zijn dat er in mijn CGK een opening komt zodat vrouwen worden toegelaten tot de ambten, en dat we wonderlijk toch één blijven als CGK. Het kan ook zijn dat de vrouwen niet worden toegelaten, maar dat we wonderlijk toch één blijven als CGK. Ik bid en hoop op blijvende eenheid, maar onrust in de gemeenten is ook niet je-van-het. Dan beter (in liefde!!!!!) uit elkaar gaan.

Zo, en hier eindigt de verkondiging..... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 14:14

Marnix schreef:Ik heb de Panders nooit suf genoemd. En wat je zegt klopt. Het is alleen zo dat naast de panders ook de groep in het midden en de groep aan de linkerflank van de CGK, net zo goed uit de oorspronkelijke CGK zijn voortgekomen.

Vroeger waren alle gemeenten wel van een zelfde ligging. En hoe het nu zo gekomen is dat de ene gemeente opgeschoven is en de andere helemaal niet, is niet te verklaren denk ik.
Voorbeeld: de CGK in Rotterdam Kralingen is zeer behoudend (een BhP gemeente) ondanks dat deze gesitueerd is in een grote wereldstad.
Maar de gemeente op Zuid is een ICF gemeente geworden. In het centrum staat ook een linkse gemeent, waar echter nog wel soms een predikant staat uit de rechts/middenflank. (zoals ds Klomp bijvoorbeeld)

En de midden en BhP (verwante) gemeentes zijn wel in de meerderheid.

Ik vind het verschil vooral schrijnend merkbaar als we de ene zondag een predikant uit de linkerflank hebben en de week daarna een BhPer.
De laatste ontkracht regelmatig wat de eerste die week ervoor verkondigd heeft.

Zo kon het gebeuren dat een predikant zeer lovend was over The Passion, die hij samen met zijn vrouw had bekeken, terwijl de volgende predikant niet eens een tv heeft, laat staan dat hij de T.P. zou bekijken.
En dat zijn toch wezenlijke verschillen!
Voor toehoorders die onzeker zijn, of moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten, is dat erg verwarrend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 14:17

Speedy schreef:Wat ik niet hoor is dat ook Gereformeerd zijn je vasthouden aan je JA-woord en de belofte om de afspraken die gemaakt zijn te volgen.

Nee tuurlijk niet, als iemand zelf niet gereformeerd is, wat zegt dat dan?
Zoals veel mensen ook het verschil niet meer weten tussen een hervormde en een gereformeerde kerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 14:30

Chaya schreef:Vroeger waren alle gemeenten wel van een zelfde ligging. En hoe het nu zo gekomen is dat de ene gemeente opgeschoven is en de andere helemaal niet, is niet te verklaren denk ik.
Voorbeeld: de CGK in Rotterdam Kralingen is zeer behoudend (een BhP gemeente) ondanks dat deze gesitueerd is in een grote wereldstad.
Maar de gemeente op Zuid is een ICF gemeente geworden. In het centrum staat ook een linkse gemeent, waar echter nog wel soms een predikant staat uit de rechts/middenflank. (zoals ds Klomp bijvoorbeeld)

En de midden en BhP (verwante) gemeentes zijn wel in de meerderheid.

Ik vind het verschil vooral schrijnend merkbaar als we de ene zondag een predikant uit de linkerflank hebben en de week daarna een BhPer.
De laatste ontkracht regelmatig wat de eerste die week ervoor verkondigd heeft.

Zo kon het gebeuren dat een predikant zeer lovend was over The Passion, die hij samen met zijn vrouw had bekeken, terwijl de volgende predikant niet eens een tv heeft, laat staan dat hij de T.P. zou bekijken.
En dat zijn toch wezenlijke verschillen!
Voor toehoorders die onzeker zijn, of moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten, is dat erg verwarrend.


Maar als mensen die verscheidenheid niet kunnen hebben, heb je in de CGK ook niks te zoeken. In de CGK mogen (of mochten) die verschillende zaken naast elkaar bestaan. Van Statenvertaling tot NBV, van 1773 tot opwekking, wel of niet The Passion kijken. Als er dan een houding komt van “wij zijn de oorspronkelijke CGK en wie het anders doet is er maar een slap aftreksel van” is het niet zo vreemd dat de eenheid in het gedrang raakt. En kan je daar niet alleen de andere flank de schuld ervan geven. Die predikanten zijn ook allemaal uit dezelfde opleiding voortgekomen, ook al verschillen ze op bepaalde punten van mening. Dat is de diversiteit van de CGK en het is mooi dat dat altijd samen kon gaan en ook al zijn de verschillen wat groter geworden, als men dat al niet accepteert is het misschien net zo goed tijd om een kerkverband te zoeken waarin iedereen het wel met die mensen eens is. Want dan wordt eigenlijk maar een deel van het kerkverband geaccepteerd en een deel van het kerkverband afgeserveerd. En dat kan ook niet de bedoeling zijn. Daarom zeg ik hier al een poos: er speelt meer dan alleen de discussie over homo’s aan het avondmaal en vrouwen in het ambt, het probleem zit veel dieper. Men ziet elkaar soms niet meer als volwaardige medechristenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2020 14:50

Marnix schreef:Die predikanten zijn ook allemaal uit dezelfde opleiding voortgekomen, ook al verschillen ze op bepaalde punten van mening.

Dat is maar gedeeltelijk waar, bovendien scheelt het enorm in welke gemeente de student is opgegroeid.
Op de TUA zijn geen strenge toelatingseisen, zoals bij de GG. Zelfs vrouwen mogen theologie studeren in Apeldoorn.
Bij het curatorium bewaken ze de grenzen zeer goed en slechts een enkeling wordt toegelaten.

Dat maakt wel dat het aantal predikanten daar, beperkt blijft of zelfs licht daalt. Als er meer predikanten overlijden dan toegelaten worden,
wordt de spoeling dun.
Maar kennelijk hebben zij liever een "zuivere" beperkte prediking dan verwaterd veelvuldig.
Dus die problemen kennen zij daar niet als zodanig.

Marnix schreef:Als er dan een houding komt van “wij zijn de oorspronkelijke CGK en wie het anders doet is er maar een slap aftreksel van” is het niet zo vreemd dat de eenheid in het gedrang raakt. En kan je daar niet alleen de andere flank de schuld ervan geven.

Niet: wie het anders doet!
Wie de moeite neemt om onderscheidend en aktief te luisteren, ziet en hoort het verschil.

Jij bent een liefhebber van een goed glas bier, als jouw vrouw daar de ene keer een scheut thee bijgooit en de andere keer een flinke scheut water, proef jij dat dan niet? En wat zeg je tegen haar? Alsjeblieft zeg, wil je dit nooit meer doen, je bederft mijn smaak.

Jij kunt je blijkbaar niet voorstellen dat er preken gehouden worden in de CGK, die amper beklijven omdat ze zo oppervlakkig zijn.
Ik houd het maar bij mezelf, maar ik spreek ook veel andere CGKers.
Ze kunnen het er niet mee doen!
Je gaat geestelijke honger lijden. Ik merk het aan mijn geloofsvlammetje, het begint te tanen dan.

En nee, het hoeft niet elke week hel en verdoemenis te zijn, want dat wordt dan vaak de tegenreactie op een forum.
Maar de spade moet wel dieper gezet worden, om het zaad vruchtbaar te laten kiemen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2020 15:57

Chaya schreef:Dat is maar gedeeltelijk waar, bovendien scheelt het enorm in welke gemeente de student is opgegroeid.
Op de TUA zijn geen strenge toelatingseisen, zoals bij de GG. Zelfs vrouwen mogen theologie studeren in Apeldoorn.
Bij het curatorium bewaken ze de grenzen zeer goed en slechts een enkeling wordt toegelaten.

Dat maakt wel dat het aantal predikanten daar, beperkt blijft of zelfs licht daalt. Als er meer predikanten overlijden dan toegelaten worden,
wordt de spoeling dun.
Maar kennelijk hebben zij liever een "zuivere" beperkte prediking dan verwaterd veelvuldig.
Dus die problemen kennen zij daar niet als zodanig.


Niet: wie het anders doet!
Wie de moeite neemt om onderscheidend en aktief te luisteren, ziet en hoort het verschil.

Jij bent een liefhebber van een goed glas bier, als jouw vrouw daar de ene keer een scheut thee bijgooit en de andere keer een flinke scheut water, proef jij dat dan niet? En wat zeg je tegen haar? Alsjeblieft zeg, wil je dit nooit meer doen, je bederft mijn smaak.

Jij kunt je blijkbaar niet voorstellen dat er preken gehouden worden in de CGK, die amper beklijven omdat ze zo oppervlakkig zijn.
Ik houd het maar bij mezelf, maar ik spreek ook veel andere CGKers.
Ze kunnen het er niet mee doen!
Je gaat geestelijke honger lijden. Ik merk het aan mijn geloofsvlammetje, het begint te tanen dan.

En nee, het hoeft niet elke week hel en verdoemenis te zijn, want dat wordt dan vaak de tegenreactie op een forum.
Maar de spade moet wel dieper gezet worden, om het zaad vruchtbaar te laten kiemen.


Als iemand whisky in mijn bier doet om het wat zwaarder te maken hou ik daar ook niet van... nogmaals, de preken die ik hoor zijn doorgaans helemaal niet waterig naar mijn smaak maar voluit Bijbels. Dat jij het ervaart als “thee in je bier” kan maar ik ben het daar niet mee eens. En ik toets wat ik hoor in de kerk (en op andere plaatsen) ook aan de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 24 jan 2020 16:36

Marnix schreef:Als iemand whisky in mijn bier doet om het wat zwaarder te maken hou ik daar ook niet van... nogmaals, de preken die ik hoor zijn doorgaans helemaal niet waterig naar mijn smaak maar voluit Bijbels. Dat jij het ervaart als “thee in je bier” kan maar ik ben het daar niet mee eens. En ik toets wat ik hoor in de kerk (en op andere plaatsen) ook aan de Bijbel.

:mrgreen: zou dat de oplossing zijn :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 24 jan 2020 18:31

Marnix schreef:Als iemand whisky in mijn bier doet om het wat zwaarder te maken hou ik daar ook niet van... nogmaals, de preken die ik hoor zijn doorgaans helemaal niet waterig naar mijn smaak maar voluit Bijbels. Dat jij het ervaart als “thee in je bier” kan maar ik ben het daar niet mee eens. En ik toets wat ik hoor in de kerk (en op andere plaatsen) ook aan de Bijbel.


Kijk Marnix dit is net gepubliceerd: https://www.nd.nl/geloof/geloof/950525/ ... grote-zwij

Opeens zijn er prominente leden in een kerk. Dan blijken het ook nog leden te zijn die zich meerdere malen in de sociale media laatdunkend over de behoudende gemeenten hebben uitgelaten en vervolgens komen een aantal ook nog uit die gemeenten die al een keuzes hebben gemaakt. Terwijl ze niet beseffen dat dit juist besproken moet worden op de synode .... nee er moet weer een alternatief komen om te bespreken. (Oh ja en een paar ondertekenaars hebben eerder aangegeven dat je niet moet publiceren en je mening moet geven voordat het besproken is als kritiek op een paar scribenten die in het RD hun mening hebben gegeven.

Kortom: belachelijk
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor pindas83 » 24 jan 2020 20:32

Chaya schreef:Ik vind het verschil vooral schrijnend merkbaar als we de ene zondag een predikant uit de linkerflank hebben en de week daarna een BhPer.
De laatste ontkracht regelmatig wat de eerste die week ervoor verkondigd heeft.

Zo kon het gebeuren dat een predikant zeer lovend was over The Passion, die hij samen met zijn vrouw had bekeken, terwijl de volgende predikant niet eens een tv heeft, laat staan dat hij de T.P. zou bekijken.
En dat zijn toch wezenlijke verschillen!
Voor toehoorders die onzeker zijn, of moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten, is dat erg verwarrend.


Als mensen moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten of zelf een mening kunnen vormen is het denk ik helemaal niet zo verkeerd dat er wat verschil zit in wat wel en niet gedaan of gekeken wordt. Het zorgt ervoor dat je er over na gaat denken en niet een ds. gaat zitten napapegaaien.

Opmerkelijk vind ik wel dat er predikanten van zowel de linkerkant als de rechterkant bij jullie voorgaan. Hoewel ik de door jou aangehaalde predikant niet extreem links vind hoor. Het is misschien allemaal geen hoogdravende theologie en ik sta ook niet direct te juichen maar hij heeft een hart voor kinderen en steekt daar heel veel tijd in waar sommige andere Ds.en die groep niet of nauwelijks aanspreekt.

Merken jullie eigenlijk dat de landelijke problematiek een weerslag heeft op jullie lokale gemeenten?
Hoe is het daar met de eenheid? Bij ons hoor je toch steeds meer het geluid dat het allemaal wat minder is als vroeger als het gaat om de verbondenheid en betrokkenheid.
Hoe is dat bij jullie?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 09:52

pindas83 schreef:Opmerkelijk vind ik wel dat er predikanten van zowel de linkerkant als de rechterkant bij jullie voorgaan. Hoewel ik de door jou aangehaalde predikant niet extreem links vind hoor.

De rechtse predikanten zijn sterk in de minderheid, en niet omdat ze niet gevraagd worden, maar die zijn volgeboekt.
Meestal is het midden, met een afwisseling van links en wat rechtser.
In principe ga ik gewoon altijd, maar er zijn er een paar die ik echt niet meer trek.
Een predikant die verschillende attributen mee de kansel opsleept, om ons als een stelletje kleuters op de zondagsschool toe te spreken, of om zijn woorden kracht bij te zetten, of te illustreren, kan ik niet serieus nemen.
Bovendien zit dat ontkrachten van hetgeen anderen zeggen, mij ontzettend dwars.

Dat is een zeldzaam voorbeeld. Soms blijven mensen weg om verschillende redenen.
Hij praat te druk, hij kijkt de mensen niet goed aan, hij preekt te lang, hij preekt te kort.
Maar dat vind ik persoonlijk geen steekhoudende argumenten, het gaat mij puur om de inhoud.
pindas83 schreef:Merken jullie eigenlijk dat de landelijke problematiek een weerslag heeft op jullie lokale gemeenten?

In die zin, dat ze met bepaalde zaken ook wel voorop lopen. Nog niet de kwestie van vrouw in het ambt, maar dat zie ik wel aankomen.
pindas83 schreef:Bij ons hoor je toch steeds meer het geluid dat het allemaal wat minder is als vroeger als het gaat om de verbondenheid en betrokkenheid.
Hoe is dat bij jullie?

Er is wel verbondenheid en betrokkenheid. Al volgen mensen niet heel intensief het kerkelijk nieuws. Velen lezen nooit het RD, dus van die opinie blijven ze dan verstoken.

En er zijn nieuw ingekomen leden die vrijwel niets van de geschiedenis van de CGK afweten, ook niet van onze gemeente. Ze kwamen over vanuit een ander kerkverband, hebben een paar keer bij ons geluisterd en vonden het wel een gemeente waar ze wat mee konden.
Aangezien je bij ons "met de warme hand" kunt overkomen, hoef je geen catechesatie te volgen. Maar in gesprekken merk ik wel dat mensen slecht op de hoogte zijn en dat vind ik echt onbegrijpelijk. (dat heb ik eerder hier op het forum ook gezegd).
Als ik overga naar een ander kerkverband, zal ik me eerst goed inlezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2020 10:36

Tja ik begrijp dat ook wel weer. Ook kerkelijk Nederland is ontzuild en mensen hechten minder waarde aan het verband. Ze komen ergens wonen en zoeken een gemeente waar ze zich thuis voelen en waar de leer Bijbels is. Het gaat ze om Christus en Zijn kerk, niet zozeer om het kerkverband. Want Christus en Zijn kerk is niet aan de CGK of welk kerkverband dan ook gebonden. Waarom moet je je dan uitgebreid verdiepen in welke stromingen er allemaal zijn, hoe die zijn ontstaan etc? Wat heb je er precies aan als je je daar uitgebreid in gaat verdiepen? Ik weet van mijn sportvereniging bijvoorbeeld ook niet de ins en outs van de geschiedenis van de club.

Speedy schreef:Kijk Marnix dit is net gepubliceerd: https://www.nd.nl/geloof/geloof/950525/ ... grote-zwij

Opeens zijn er prominente leden in een kerk. Dan blijken het ook nog leden te zijn die zich meerdere malen in de sociale media laatdunkend over de behoudende gemeenten hebben uitgelaten en vervolgens komen een aantal ook nog uit die gemeenten die al een keuzes hebben gemaakt. Terwijl ze niet beseffen dat dit juist besproken moet worden op de synode .... nee er moet weer een alternatief komen om te bespreken. (Oh ja en een paar ondertekenaars hebben eerder aangegeven dat je niet moet publiceren en je mening moet geven voordat het besproken is als kritiek op een paar scribenten die in het RD hun mening hebben gegeven.

Kortom: belachelijk


Sorry ik kan het artikel niet lezen, alleen het begin, wat er goed uitziet. Wat die mensen op social media hebben gezegd weet ik ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 30 jan 2020 14:20

De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) zijn verdeeld over de vrouw in het ambt. Maar aan de voorstellen om uit deze impasse te komen, blijken nogal wat haken en ogen te zitten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1627830

.Diaken G. Veuger uit Zwolle wijst op de groei van de Zwolse gemeente, die inmiddels ruim 4500 leden telt. Die groei komt volgens hem niet omdat de gemeente „homo’s aan het avondmaal toelaat. Dat komt omdat we verkondigen dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven. Als we dát niet kunnen verdragen, hebben we een groot probleem. De scheiding loopt niet door de kerk van Zwolle heen, maar wel door andere kerken. Daar wil ik u voor waarschuwen.”


Mooie getuigenis in alle verwarring, zie op Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 30 jan 2020 17:59

Ik ben het eigenlijk wel eens met Leen van Dijke en André Rouvoet die zich hierover in een artikel in Trouw van vandaag uitlaten. Zij pleiten voor wat meer vrijheid inzake het standpunt voor de vrouw in het ambt, omdat dit een ontwikkeling is in vitale gemeenten en omdat er een spanning zit tussen de vrijheid die een kerkenraad heeft gekregen versus de mogelijkheid van de synode om algemeen verbindend te kunnen spreken.
Iets dergelijks proef ik ook. Je hebt het over een ontwikkeling die zich zal doorzetten en een sterke rem daarop wordt niet meer begrepen en werkt contraproductief. Beter is het om verschillende visies ruimte te geven. Een eenduidige leeswijze van de Bijbel is volgens deze voormannen een illusie. Daar ben ik het mee eens.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 31 jan 2020 14:27

Inderdaad Gravo, dit wordt nu ook benoemd.

https://www.rd.nl/kerk-religie/interne- ... -1.1628347

Citaat:
„Eenheid versterkt, verdeeldheid verzwakt. Wat ervaren we juist nu een pijnlijke gevolgen van de kerkelijke breuk die lang geleden geslagen is.”


terwijl de verschillen steeds groter worden de oproep tot Eenheid die versterkt (verdeeldheid verzwakt juist)

Citaat:
aandacht voor samenwerkende gemeenten en samenwerkingsgemeenten. Ruim 40 procent van de plaatselijke kerken van de CGK kennen een vorm van samenleven met een plaatselijke ngk of gkv. „Onze dringende oproep is om bij uw besluitvorming in rekening te brengen wat het effect is op deze kerken. Er zijn samenwerkingsgemeenten waarin de leden al meer dan een generatie lang niet anders weten dan dat zij tot één gemeente horen. Wat zou het intens verdrietig zijn als deze plaatselijke verbondenheid afgebroken wordt als gevolg van de besluitvorming op uw synode.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten