Wat een offline lap tekst.
Wat ik niet hoor is dat ook Gereformeerd zijn je vasthouden aan je JA-woord en de belofte om de afspraken die gemaakt zijn te volgen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lieve Moestuin, als er nu mensen zijn die het openstellen van de ambten voor vrouwen zien als "gelijkvormig worden aan deze eeuw", moeten we ze dan onze ruimere zienswijze door de theologische strot douwen dan? Om het maar met den alouden Catechismus te zeggen: Neen het, geenszins...MoesTuin schreef:“Wordt niet gelijkvormig aan deze eeuw,
maar wordt hervormd
in vernieuwing van het denken,
zodat gij kunt toetsen
wat de wil van God is,
het goede en welbehaaglijke en volmaakte”
(Romeinen 12:2 uit de Naardense Bijbel).
Dán zul je te weten komen wat Gods wil is, want die wil is altijd gericht op dat wat goed is, welbehaaglijk (dat verheugt God) en volmaakt (ondubbelzinnig).
En eigenlijk kunnen we nooit zeggen:Ik ben gereformeerd, maar: ik word nog dagelijks gereformeerd én: Ik ben Hervormd, maar: ik word nog dagelijks hervormd.
Het zit zelfs in de naam van vele kerken
Gereformeerd....verstaat men de betekenis van dit (werkwoord) nog wel?
Ge -re -for- meerd
Re -for -me -ren
Niets blijft het zelfde, alles gaat door en ontwikkeld door...
Muren om laag
Gods Geest is wars van al die muren er waait en zo doorheen.
Wat God is en blijft als enige dezelfde nu en voor Eeuwig, Één Gemeente in Hem!
Het volgende om over na te denken:
Het verhaal van de 12 verspieders.
Alle 12 in het beloofde land geweest.
10 bleven liever bij het oude en 2 bij het nieuwe.
De minderheid had gelijk.
Net als de 12 geboden, 10 oude testament 2 uit het nieuwe testament.
Er zijn slechts weinigen die geloven.
Zijn er 2 in een kerk die aangeven dat het niet goed is om te veranderen, dan zijn er 10 die terug willen in de richting van egypte.
Want dat was vrijheid.
Daar hadden ze komkommers, fruit en eten, vast voedsel!
Vrijheid!
Maar in de woestijn was er alleen maar genade/manna en dat was niet toereikend.
Denk er maar eens wat dieper over na wie oren heeft moet zeer goed kunnen luisteren om te horen en te zien wat de waarheid is.
Marnix schreef:Ik heb de Panders nooit suf genoemd. En wat je zegt klopt. Het is alleen zo dat naast de panders ook de groep in het midden en de groep aan de linkerflank van de CGK, net zo goed uit de oorspronkelijke CGK zijn voortgekomen.
Speedy schreef:Wat ik niet hoor is dat ook Gereformeerd zijn je vasthouden aan je JA-woord en de belofte om de afspraken die gemaakt zijn te volgen.
Chaya schreef:Vroeger waren alle gemeenten wel van een zelfde ligging. En hoe het nu zo gekomen is dat de ene gemeente opgeschoven is en de andere helemaal niet, is niet te verklaren denk ik.
Voorbeeld: de CGK in Rotterdam Kralingen is zeer behoudend (een BhP gemeente) ondanks dat deze gesitueerd is in een grote wereldstad.
Maar de gemeente op Zuid is een ICF gemeente geworden. In het centrum staat ook een linkse gemeent, waar echter nog wel soms een predikant staat uit de rechts/middenflank. (zoals ds Klomp bijvoorbeeld)
En de midden en BhP (verwante) gemeentes zijn wel in de meerderheid.
Ik vind het verschil vooral schrijnend merkbaar als we de ene zondag een predikant uit de linkerflank hebben en de week daarna een BhPer.
De laatste ontkracht regelmatig wat de eerste die week ervoor verkondigd heeft.
Zo kon het gebeuren dat een predikant zeer lovend was over The Passion, die hij samen met zijn vrouw had bekeken, terwijl de volgende predikant niet eens een tv heeft, laat staan dat hij de T.P. zou bekijken.
En dat zijn toch wezenlijke verschillen!
Voor toehoorders die onzeker zijn, of moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten, is dat erg verwarrend.
Marnix schreef:Die predikanten zijn ook allemaal uit dezelfde opleiding voortgekomen, ook al verschillen ze op bepaalde punten van mening.
Marnix schreef:Als er dan een houding komt van “wij zijn de oorspronkelijke CGK en wie het anders doet is er maar een slap aftreksel van” is het niet zo vreemd dat de eenheid in het gedrang raakt. En kan je daar niet alleen de andere flank de schuld ervan geven.
Chaya schreef:Dat is maar gedeeltelijk waar, bovendien scheelt het enorm in welke gemeente de student is opgegroeid.
Op de TUA zijn geen strenge toelatingseisen, zoals bij de GG. Zelfs vrouwen mogen theologie studeren in Apeldoorn.
Bij het curatorium bewaken ze de grenzen zeer goed en slechts een enkeling wordt toegelaten.
Dat maakt wel dat het aantal predikanten daar, beperkt blijft of zelfs licht daalt. Als er meer predikanten overlijden dan toegelaten worden,
wordt de spoeling dun.
Maar kennelijk hebben zij liever een "zuivere" beperkte prediking dan verwaterd veelvuldig.
Dus die problemen kennen zij daar niet als zodanig.
Niet: wie het anders doet!
Wie de moeite neemt om onderscheidend en aktief te luisteren, ziet en hoort het verschil.
Jij bent een liefhebber van een goed glas bier, als jouw vrouw daar de ene keer een scheut thee bijgooit en de andere keer een flinke scheut water, proef jij dat dan niet? En wat zeg je tegen haar? Alsjeblieft zeg, wil je dit nooit meer doen, je bederft mijn smaak.
Jij kunt je blijkbaar niet voorstellen dat er preken gehouden worden in de CGK, die amper beklijven omdat ze zo oppervlakkig zijn.
Ik houd het maar bij mezelf, maar ik spreek ook veel andere CGKers.
Ze kunnen het er niet mee doen!
Je gaat geestelijke honger lijden. Ik merk het aan mijn geloofsvlammetje, het begint te tanen dan.
En nee, het hoeft niet elke week hel en verdoemenis te zijn, want dat wordt dan vaak de tegenreactie op een forum.
Maar de spade moet wel dieper gezet worden, om het zaad vruchtbaar te laten kiemen.
Marnix schreef:Als iemand whisky in mijn bier doet om het wat zwaarder te maken hou ik daar ook niet van... nogmaals, de preken die ik hoor zijn doorgaans helemaal niet waterig naar mijn smaak maar voluit Bijbels. Dat jij het ervaart als “thee in je bier” kan maar ik ben het daar niet mee eens. En ik toets wat ik hoor in de kerk (en op andere plaatsen) ook aan de Bijbel.
Marnix schreef:Als iemand whisky in mijn bier doet om het wat zwaarder te maken hou ik daar ook niet van... nogmaals, de preken die ik hoor zijn doorgaans helemaal niet waterig naar mijn smaak maar voluit Bijbels. Dat jij het ervaart als “thee in je bier” kan maar ik ben het daar niet mee eens. En ik toets wat ik hoor in de kerk (en op andere plaatsen) ook aan de Bijbel.
Chaya schreef:Ik vind het verschil vooral schrijnend merkbaar als we de ene zondag een predikant uit de linkerflank hebben en de week daarna een BhPer.
De laatste ontkracht regelmatig wat de eerste die week ervoor verkondigd heeft.
Zo kon het gebeuren dat een predikant zeer lovend was over The Passion, die hij samen met zijn vrouw had bekeken, terwijl de volgende predikant niet eens een tv heeft, laat staan dat hij de T.P. zou bekijken.
En dat zijn toch wezenlijke verschillen!
Voor toehoorders die onzeker zijn, of moeilijk hun standpunt uiteen kunnen zetten, is dat erg verwarrend.
pindas83 schreef:Opmerkelijk vind ik wel dat er predikanten van zowel de linkerkant als de rechterkant bij jullie voorgaan. Hoewel ik de door jou aangehaalde predikant niet extreem links vind hoor.
pindas83 schreef:Merken jullie eigenlijk dat de landelijke problematiek een weerslag heeft op jullie lokale gemeenten?
pindas83 schreef:Bij ons hoor je toch steeds meer het geluid dat het allemaal wat minder is als vroeger als het gaat om de verbondenheid en betrokkenheid.
Hoe is dat bij jullie?
Speedy schreef:Kijk Marnix dit is net gepubliceerd: https://www.nd.nl/geloof/geloof/950525/ ... grote-zwij
Opeens zijn er prominente leden in een kerk. Dan blijken het ook nog leden te zijn die zich meerdere malen in de sociale media laatdunkend over de behoudende gemeenten hebben uitgelaten en vervolgens komen een aantal ook nog uit die gemeenten die al een keuzes hebben gemaakt. Terwijl ze niet beseffen dat dit juist besproken moet worden op de synode .... nee er moet weer een alternatief komen om te bespreken. (Oh ja en een paar ondertekenaars hebben eerder aangegeven dat je niet moet publiceren en je mening moet geven voordat het besproken is als kritiek op een paar scribenten die in het RD hun mening hebben gegeven.
Kortom: belachelijk
.Diaken G. Veuger uit Zwolle wijst op de groei van de Zwolse gemeente, die inmiddels ruim 4500 leden telt. Die groei komt volgens hem niet omdat de gemeente „homo’s aan het avondmaal toelaat. Dat komt omdat we verkondigen dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven. Als we dát niet kunnen verdragen, hebben we een groot probleem. De scheiding loopt niet door de kerk van Zwolle heen, maar wel door andere kerken. Daar wil ik u voor waarschuwen.”
„Eenheid versterkt, verdeeldheid verzwakt. Wat ervaren we juist nu een pijnlijke gevolgen van de kerkelijke breuk die lang geleden geslagen is.”
aandacht voor samenwerkende gemeenten en samenwerkingsgemeenten. Ruim 40 procent van de plaatselijke kerken van de CGK kennen een vorm van samenleven met een plaatselijke ngk of gkv. „Onze dringende oproep is om bij uw besluitvorming in rekening te brengen wat het effect is op deze kerken. Er zijn samenwerkingsgemeenten waarin de leden al meer dan een generatie lang niet anders weten dan dat zij tot één gemeente horen. Wat zou het intens verdrietig zijn als deze plaatselijke verbondenheid afgebroken wordt als gevolg van de besluitvorming op uw synode.”
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten