Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 13:08

Chaya schreef:
En wat wilde jij?
Als mijn man persé evangelisch wil worden, kan ik hem niet tegenhouden, maar dan ga ik niet met hem mee.

Ik zal je eerlijk zeggen: ik pas tussen de Evangelische christenen wel goed thuis. Ik kan in de PKN ook aarden, maar ik snap wel dat God mij daar gebracht heeft. Wil niet zeggen dat dan je denken opeens veranderd is. Niet in alles ga ik mee.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2019 14:58

DeLange schreef:Ik zal je eerlijk zeggen: ik pas tussen de Evangelische christenen wel goed thuis. Ik kan in de PKN ook aarden, maar ik snap wel dat God mij daar gebracht heeft. Wil niet zeggen dat dan je denken opeens veranderd is. Niet in alles ga ik mee.


Als ik je reactie lees wilde je wel van beiden wat. Maar dat is wel weer lastig, op een gegeven moment moet je toch een knoop doorhakken. En samen met je partner naar dezelfde kerk kunnen blijven gaan is dan ook wel fijn. En natuurlijk heb je naast de samenkomsten ook genoeg ruimte om wat van de "andere kant" te horen / mee te krijgen. Is dat ook waarom je lid bent geworden van dit forum? Of is dit al langer geleden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 22 okt 2019 15:29

Marnix schreef:Als ik je reactie lees wilde je wel van beiden wat. Maar dat is wel weer lastig, op een gegeven moment moet je toch een knoop doorhakken. En samen met je partner naar dezelfde kerk kunnen blijven gaan is dan ook wel fijn. En natuurlijk heb je naast de samenkomsten ook genoeg ruimte om wat van de "andere kant" te horen / mee te krijgen. Is dat ook waarom je lid bent geworden van dit forum? Of is dit al langer geleden?

Dit forum heeft enkele redenen. Christelijke forums in Nederland heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Er wordt erg veel met modder gegooid en het loopt leeg. Dit forum is dat minder het geval. Vind ik. Hoewel het ook hier niet heel actief is, net als elders, is er hier toch meer ruimte je geloof te uiten, zonder onder uitgehaald te worden. De kerken die ik bezocht deed ik ook uit een stukje nieuwschierigheid, aangezien in Nijverdal niet al deze kerken te vinden waren, wat te leren, broeders en zusters over de kerkmuren heen te bezoeken en om de wortels van mijn vrouw beter te leren kennen. Ook omdat ik de overgang van PKN naar evangelisch toch een hele stap vond. Ik worstelde daar mee.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 22 okt 2019 19:54

Daarom heb ik en vind ik nog altijd de Christelijk Gereformeerde Kerken heel interessant vanwege de breedte van links midden rechts...
Dat ging altijd goed tot nu toe....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2019 23:19

MoesTuin schreef:Daarom heb ik en vind ik nog altijd de Christelijk Gereformeerde Kerken heel interessant vanwege de breedte van links midden rechts...
Dat ging altijd goed tot nu toe....


Klopt. Maar je ziet de laatste tijd meer samenwerking met andere verbanden ontstaan of intensiveren. Kerkverbanden waar ook dingen veranderen. Daardoor groeit men verder uit elkaar en krijg je steeds grotere verschillen die toch een keer onoverkomelijk worden. En in de CGK is dat het grootste probleem want er zijn denk ik geen verbanden met zulke grote onderlinge verschillen.

De vraag blijft of dat heel erg is. Als je het liefst het kerkverband intact wil houden allicht wel, maar ik geloof niet dat dat op zich een goed doel is. Het moet ons uiteindelijk niet om een (ons) kerkverband gaan maar om Christus kerk. En dan hoeven verschuivingen niet altijd verkeerd te zijn. Ook al doen ze soms pijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2019 11:25

DeLange schreef:Ik zal je eerlijk zeggen: ik pas tussen de Evangelische christenen wel goed thuis. Ik kan in de PKN ook aarden, maar ik snap wel dat God mij daar gebracht heeft. Wil niet zeggen dat dan je denken opeens veranderd is. Niet in alles ga ik mee.

Net als Marnix, begrijp ik dit echt niet.
Zou God je plaatsen in een gemeente waarin je niet met alles mee kunt?
Doet God half werk dan?
Het is iets anders als je 30 jaar in een gemeente zit en die gemeente verandert door de tijdgeest. Dan kun je spreken van: ik ga niet in alles mee.
Maar als ik toe zou treden tot een gemeente en ik moet er dit van zeggen, denk ik: ik zit hier niet goed. Ik heb een eigen keuze gemaakt en niet met de Heere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 23 okt 2019 13:27

Chaya schreef:Net als Marnix, begrijp ik dit echt niet.
Zou God je plaatsen in een gemeente waarin je niet met alles mee kunt?
Doet God half werk dan?
Het is iets anders als je 30 jaar in een gemeente zit en die gemeente verandert door de tijdgeest. Dan kun je spreken van: ik ga niet in alles mee.
Maar als ik toe zou treden tot een gemeente en ik moet er dit van zeggen, denk ik: ik zit hier niet goed. Ik heb een eigen keuze gemaakt en niet met de Heere.

Maar zoals ik het bekijk kan ik nergens overal in mee gaan. Geen enkele kerk is perfect. En de reden is simpel, dat komt omdat we in een gebroken wereld leven.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 23 okt 2019 13:31

MoesTuin schreef:Daarom heb ik en vind ik nog altijd de Christelijk Gereformeerde Kerken heel interessant vanwege de breedte van links midden rechts...
Dat ging altijd goed tot nu toe....

Voorheen vond ik baptist het beste bij me passen. Maar nu ik in een gemeente zit die zich juist aan wil sluiten bij de baptisten, vind ik sommige evangelische gemeentes het beste bij me passen, vanwege de ruimte die de Heilige Geest krijgt om te werken. Ik heb veel moois mee gemaakt in de Evangelische Gemeente de "Schuilplaats" te Ede, waar we daarom nog wel eens komen .
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2019 14:03

Chaya schreef:Net als Marnix, begrijp ik dit echt niet.
Zou God je plaatsen in een gemeente waarin je niet met alles mee kunt?
Doet God half werk dan?
Het is iets anders als je 30 jaar in een gemeente zit en die gemeente verandert door de tijdgeest. Dan kun je spreken van: ik ga niet in alles mee.
Maar als ik toe zou treden tot een gemeente en ik moet er dit van zeggen, denk ik: ik zit hier niet goed. Ik heb een eigen keuze gemaakt en niet met de Heere.


Ik begrijp het wel hoor. Het is nou niet dat de bijbelse boodschap er niet klinkt, dat er een half evangelie wordt gepreekt enzovoorts. Dan kan je wel inhoudelijk op wat punten verschillen maar dat wil niet zeggen dat je ergens niet op je plek bent. Een gemeente waar je niets op dingen aan te merken hebt bestaat niet. Ik zou ook best in een evangelische gemeente geplaatst kunnen worden in bepaalde situaties.

Ik denk ook niet dat DeLange zal zeggen: Ik zit hier niet goed. Eerder dat wat ik en jij ook wel kunnen zeggen: Het is hier niet perfect, maar ik hoor hier wel thuis, ben hier wel op mijn plaats. Want het evangelie klinkt hier, ik kan groeien in het geloof, God spreekt hier tot me.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 23 okt 2019 14:46

Marnix schreef:Ik begrijp het wel hoor. Het is nou niet dat de bijbelse boodschap er niet klinkt, dat er een half evangelie wordt gepreekt enzovoorts. Dan kan je wel inhoudelijk op wat punten verschillen maar dat wil niet zeggen dat je ergens niet op je plek bent. Een gemeente waar je niets op dingen aan te merken hebt bestaat niet. Ik zou ook best in een evangelische gemeente geplaatst kunnen worden in bepaalde situaties.

Ik denk ook niet dat DeLange zal zeggen: Ik zit hier niet goed. Eerder dat wat ik en jij ook wel kunnen zeggen: Het is hier niet perfect, maar ik hoor hier wel thuis, ben hier wel op mijn plaats. Want het evangelie klinkt hier, ik kan groeien in het geloof, God spreekt hier tot me.

Dat klopt. Het is ook een kleine gemeente met mensen die onderling sterk op elkaar betrokken zijn, waar de liefde sterk aanwezig is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2019 10:47

DeLange schreef:Dat klopt. Het is ook een kleine gemeente met mensen die onderling sterk op elkaar betrokken zijn, waar de liefde sterk aanwezig is.

Maar die liefde kan ook sterk aanwezig zijn in een vrijzinnige of zelfs atheistische gemeente.
Het gaat erom of Christus centraal staat, en dien gekruisigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor de passant » 24 okt 2019 12:17

Chaya schreef:Maar die liefde kan ook sterk aanwezig zijn in een... atheistische gemeente.

Verklaar je nader, dit begrijp ik niet!
wat is trouwens een "atheistische gemeente"?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 14:54

Chaya schreef:Maar die liefde kan ook sterk aanwezig zijn in een vrijzinnige of zelfs atheistische gemeente.
Het gaat erom of Christus centraal staat, en dien gekruisigd.

Natuurlijk staat Hij bij ons centraal. :P
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 24 okt 2019 16:22

DeLange schreef:Natuurlijk staat Hij bij ons centraal. :P

Ik weet zeker dat dit in de Christelijk Gereformeerde Kerken van links tot rechts dit ook van toepassing is.
Vind elkaar in Christus in Eenheid en blijdschap want in Hem alleen is de ware vreugde en vrede te vinden :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor DeLange » 24 okt 2019 17:42

MoesTuin schreef:Ik weet zeker dat dit in de Christelijk Gereformeerde Kerken van links tot rechts dit ook van toepassing is.
Vind elkaar in Christus in Eenheid en blijdschap want in Hem alleen is de ware vreugde en vrede te vinden :D

Zo is dat.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten