Het Bijbelboek Ester

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 09:54

Wie kent niet de geschiedenis van Est(h)er?

De geschiedenis speelt zich af in Susa(n). Ester komt aan het Perzische hof. De koning Ahasveros (of: Xerxes) kroont Ester tot koningin. Haman, een afstammeling van Agag, de koning van Amalek, heeft een hoge positie aan het hof en hij wil dat de diepgelovige Jood Mordechai (de neef van Ester), die in de poort van de koning werkt, voor hem buigt. Om godsdienstige redenen doet Mordechai dat niet, tot groot ongenoegen van Haman. Hij wil Mordechai en het gehele Joodse volk ombrengen en laat hiervoor een wet uitvaardigen. Haman stelt een datum vast door het werpen van het "poer" (het Hebreeuwse woord voor "lot"). Eerder was er vijandschap ontstaan tussen Israël en Amalek (Exodus 17:8-16). Dankzij het optreden van Ester en Mordechai worden de plannen van Haman verijdeld en worden de Joden gered. De koning vraagt tijdens de maaltijden meerdere keren aan Ester wat haar wens is. Uiteindelijk zegt ze dat haar volk, het Joodse volk, uitgeroeid dreigt te worden. De rollen worden omgedraaid. Haman moet Mordechai eer bewijzen en hij wordt gehangen aan de galg van 50 el hoog, die Haman voor Mordechai had bestemd. Mordechai krijgt een belangrijke rol aan het hof. Deze overwinning wordt door de Joden gevierd met het jaarlijkse Poerimfeest.


Het opvallende aan het (Hebreeuwse) Bijbelboek Ester is het feit dat God nergens genoemd wordt. Geen enkele Godsnaam komt er in voor. De Griekse vertaling in de Septuagint is zes hoofdstukken langer dan het Hebreeuwse boek Ester. In deze Griekse versie wordt God wel genoemd. In de Hebreeuwse tekst wordt God dus helemaal niet genoemd. Vanwege deze redenen zijn er wel vraagtekens gezet bij de waarde en authenticiteit van het Bijbelboek Ester. Mijn vraag is: is dit terecht?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 10:02

In het boek Hooglied wordt God ook niet genoemd volgens mij. Moet de naam er letterlijk staan om wat van Hem te kunnen leren? Dat Hij er is lees je toch overal in dat boek in de context?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 10:06

Marnix schreef:In het boek Hooglied wordt God ook niet genoemd volgens mij. Moet de naam er letterlijk staan om wat van Hem te kunnen leren? Dat Hij er is lees je toch overal in dat boek in de context?


Het hoeft niet natuurlijk, maar als Gods hand hierin blijkt, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook Zijn naam genoemd wordt.

Faramir

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2014 10:09

Spreeuw schreef:Het hoeft niet natuurlijk, maar als Gods hand hierin blijkt, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook Zijn naam genoemd wordt.

Als jij in het kader van diaconie een zwerver een maaltijd aanbied noem je dan ook Zijn naam? Of is de daad op zichzelf al voldoende en hoeft niet expliciet uitgesproken te worden waarom je het aanbied?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23610
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 10:13

Spreeuw schreef:
Het hoeft niet natuurlijk, maar als Gods hand hierin blijkt, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook Zijn naam genoemd wordt.


Waarom? Het is een verhaal over mensen.... die wat zegt over God die die mensen dienen. Nogmaals, ook in Hooglied zie je dit bijvoorbeeld. Ik zie het probleem niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 10:21

Faramir schreef: Als jij in het kader van diaconie een zwerver een maaltijd aanbied noem je dan ook Zijn naam? Of is de daad op zichzelf al voldoende en hoeft niet expliciet uitgesproken te worden waarom je het aanbied?


Nee, misschien niet, maar dan zeg je maar een zin. Het Hebreeuwse Bijbelboek Ester telt negen hoofdstukken. Bovendien is de Bijbel Gods Woord.

Faramir

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2014 10:34

Spreeuw schreef:Nee, misschien niet, maar dan zeg je maar een zin.

Ik praat redelijk veel tijdens een gezellige maaltijd en hou van lang tafelen.
Het Hebreeuwse Bijbelboek Ester telt negen hoofdstukken. Bovendien is de Bijbel Gods Woord.

Jezus Christus is Gods Woord en in de bijbel kunnen we over Hem lezen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 10:38

@Faramir

Maar als ik veel spreek en als het een liefdesdaad is zou ik niet anders willen dan getuigen van God, hoor. Dus noem ik ook Zijn naam!

Faramir

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2014 10:43

Spreeuw schreef:@Faramir

Maar als ik veel spreek en als het een liefdesdaad is zou ik niet anders willen dan getuigen van God, hoor. Dus noem ik ook Zijn naam!

Je getuigd toch al door de daad van God?
Wat mij betreft hoeft het dan ook niet nog eens benoemd te worden. De persoon in kwestie heeft er immers niet om gevraagd, voor wie doe je het dan? Je eigen ego? Kijk eens hoe goed ik ben? Doet me een beetje denken aan het bijbelstukje over het hardop bidden op straat.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 14:27

Faramir schreef:Je getuigd toch al door de daad van God?
Wat mij betreft hoeft het dan ook niet nog eens benoemd te worden. De persoon in kwestie heeft er immers niet om gevraagd, voor wie doe je het dan? Je eigen ego? Kijk eens hoe goed ik ben? Doet me een beetje denken aan het bijbelstukje over het hardop bidden op straat.


Ja, je getuigT al door die daad inderdaad. Maar is dat voldoende? Het gaat volgens mij absoluut niet om een eigen ego.
Nee, die persoon heeft niet om een getuigenis over God gevraagd, maar is dat een geldige reden om niet te getuigen? Je doet het uiteraard niet voor je eigen ego om te laten zien hoe goed je bent, maar om te getuigen dat God goed en groot is en Hij de zonden wil vergeven door het bloed van Zijn Zoon. Is het de bedoeling om als christen je mond dicht te houden en niet over God te spreken? Als je hart vol is van Hem, dan kun je dat niet nalaten!
Ik denk dus helemaal niet aan het Bijbelgedeelte over het hardop bidden op straat.

Faramir

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2014 14:33

Dat zal vermoeiend voor je zijn. Elke keer dat je wat goeds doet zoals een zwerver 50 cent geven bij de supermarkt een heel verhaal ophangen waarbij je ook nog op moet passen dat het theologisch wel helemaal klopt. Zo mag je gerust in het leven staan hoor, ik dank God dat ik er niet zo in sta.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4627
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 14:36

Faramir schreef:Dat zal vermoeiend voor je zijn. Elke keer dat je wat goeds doet zoals een zwerver 50 cent geven bij de supermarkt een heel verhaal ophangen waarbij je ook nog op moet passen dat het theologisch wel helemaal klopt. Zo mag je gerust in het leven staan hoor, ik dank God dat ik er niet zo in sta.


Uiteraard bedoel ik geen toevallige zwerver, maar wel iemand met wie je bijvoorbeeld uitgebreid gaat eten ofzo... (iemand die je uitgenodigd hebt om te eten)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2014 14:53

Esther heette eigenlijk Hadassa, dat betekent in het Hebreeuws Mirthe.
Dat is een altijd groenblijvende plant.
Een paar weken geleden heb ik nog een preek gehoord, en als ik het me goed herinner kreeg Hadassa dus de naam Esther, omdat dit in Perzié een ster was waar ook een god in het Perz. Rijk naar vernoemd was.
En in het Hebreeuws zou Ester een werkwoordvorm zijn van verborgen.

Het begon al heel opmerkelijk, nl. dat koningin Vasti weigerde om voor haar gemaal te verschijnen. Zij was dus ongehoorzaam, dat was heel wat in die tijd. Hij verstootte haar daarom.
En dan gaat God wonderlijke wegen, want daardoor werd Esther koningin.

Wij hebben er nog een spreekwoord aan overgehouden: Het is een wet van Meden en Perzen.
Dat betekent dat die wet vast staat en niet gewijzigd kan worden.

Het Perzische rijk was destijds zo groot en deze koning zo machtig. Maar er is niets van overgebleven.
Dat is een grote troost, ook vandaag nog.
Dus al komt de naam van God niet in dit boek voor, toch is Hij heel aanwezig en merkbaar. Als je het goed leest tenminste.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 10:31

De Naam van God is toch verstopt in het boek Esther. In Est. 1:20, 5:4, 5:13 en 7:7 komt de Naam van God voor als acroniem. Daarnaast komt 'Ik ben' (ejeh) als acroniem voor in Est. 5:7, een verwijzing naar Ex. 3:14.

Dit verstoppen van de Naam zou je kunnen zien als vervulling van Deut. 31:18.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het Bijbelboek Ester

Berichtdoor Katlheen » 12 sep 2014 12:07

Mogen we dit Bijbelboek dan schrappen omdat Hij niet genoemd wordt?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten