Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 15:10

Ruth2 schreef:In de hhk heb je ook links, midden, rechts, net zoals bij de cgk.


Allicht, maar in de CGK is dat vele malen extremer en veel duidelijker zichtbaar.

Jvslooten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:20

Wij zijn helemaal niet extreem. 8)

Nu even serieus: als links (en rechts!!) zich gewoon aan de kerkorde hield dan bleef er van die extremen weinig meer over.

Jvslooten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:23

Ruth2 schreef:In de hhk heb je ook links, midden, rechts, net zoals bij de cgk.
Oh.. tja, ik heb geen representatieve steekproef gedaan, maar alle HHK-dominees die ik tot nu toe beluisterd heb ben ik zeer content mee.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2014 15:52

er is maar ÉÉN God
(het lijkt er soms wel op dat al die soorten kerken, dat daar allemaal verschillende goden bijhoren)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Jvslooten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:53

MoesTuin schreef:er is maar ÉÉN God
Wat bedoel je daarmee te zeggen?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor naamloos » 10 jul 2014 16:31

schelp:
Een heleboel.
Ik zal er een paar noemen:
* In veel gemeenten heeft de PKN een samenwerkingsverband met de R.K. kerk
* In veel gemeenten zitten er vrouwen in de kerkenraad, of gaan zelfs als predikant voor
* De gehanteerde Bijbelvertalingen verschillen,
* De te zingen liederen verschillen te zeer, in veel PKN kerken worden nauwelijks nog Psalmen gezongen, maar alleen uit het nieuwe liedboek
* In veel CGK kerken is het nog de goede gewoonte dat dames met een gedekt hoofd in de kerk komen
* De Hersteld Hervormde Kerk ligt veel dichter bij de CGK, in alles, dus zou dat een uitstekende fusie kunnen worden, de linkerflank van de CGK kan zich dan aansluiten bij de GKv of PKN

* Nou en? Voor zover ik weet geloven de roomsen ook dat we alleen door Jezus gered worden, het breekpunt!
* :lol: :lol: :lol: jaja, een groot verschil van wie je hoort hoe je gered kunt worden. Het offer van Jezus heeft vast minder waarde als je het van een vrouw verneemt dan van een man.
Kom op zeg, het gaat om de inhoud. En God gebruikt die mensen ervoor die hij daartoe bekwaam maakt.
* Vertel eens waar het je opbreekt? Het gaat om de inhoud en daarvoor is in de preek ruim genoeg de tijd om iets te beargumenteren wat volgens de spreker wel of niet waar is.
* wat heeft het boek der psalmen voor op andere bijbelse geestelijke liederen? Je leest toch ook niet alleen het psalmenboek uit de bijbel?
* Whahaha, met een pet op m'n hoofd komt de boodschap beter aan? Ik luister met m'n oren en niet met een sluier.
* Leg me het verschil eens uit, gebruiken ze links niet de formulieren? (Sorry v. Slooten) of is dat rechts ook het geval?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

maaarten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor maaarten » 10 jul 2014 16:48

Jvslooten schreef:Wij zijn helemaal niet extreem. 8)

Nu even serieus: als links (en rechts!!) zich gewoon aan de kerkorde hield dan bleef er van die extremen weinig meer over.


Goed punt. Ik kom zelf meer uit de linkervleugel van de CGK, maar ik kan sommige problemen waar rechts zich zorgen om maakt heel goed begrijpen. En die problemen zouden grotendeels verholpen zijn als men zich zou houden aan wat er landelijk is afgesproken (de kerkorde dus).

Kunnen we niet een fusie doen en met de GKV en met de HHK om de balans een beetje te bewaren? :mrgreen:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor naamloos » 10 jul 2014 16:55

Als links en rechts zich gewoon aan de bijbel houdt.....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 16:55

maaarten schreef:Goed punt. Ik kom zelf meer uit de linkervleugel van de CGK, maar ik kan sommige problemen waar rechts zich zorgen om maakt heel goed begrijpen. En die problemen zouden grotendeels verholpen zijn als men zich zou houden aan wat er landelijk is afgesproken (de kerkorde dus).

Kunnen we niet een fusie doen en met de GKV en met de HHK om de balans een beetje te bewaren? :mrgreen:
De GKV heeft zeer zeker mijn sympathie, maar ik weet niet of een 'fusie' verstandig zou zijn. Ik zie liever dat er intern wat meer orde op zaken zou komen.. ik vind het fijn dat er ruimte is voor diversiteit, maar we zijn wel één kerkgenootschap met één kerkorde -waar ik overigens zeer content mee ben-, laten we er dan ook naar streven ons er naar te richten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 19:15

naamloos schreef:schelp:
Een heleboel.
Ik zal er een paar noemen:
* In veel gemeenten heeft de PKN een samenwerkingsverband met de R.K. kerk
* In veel gemeenten zitten er vrouwen in de kerkenraad, of gaan zelfs als predikant voor
* De gehanteerde Bijbelvertalingen verschillen,
* De te zingen liederen verschillen te zeer, in veel PKN kerken worden nauwelijks nog Psalmen gezongen, maar alleen uit het nieuwe liedboek
* In veel CGK kerken is het nog de goede gewoonte dat dames met een gedekt hoofd in de kerk komen
* De Hersteld Hervormde Kerk ligt veel dichter bij de CGK, in alles, dus zou dat een uitstekende fusie kunnen worden, de linkerflank van de CGK kan zich dan aansluiten bij de GKv of PKN

* Nou en? Voor zover ik weet geloven de roomsen ook dat we alleen door Jezus gered worden, het breekpunt!
* :lol: :lol: :lol: jaja, een groot verschil van wie je hoort hoe je gered kunt worden. Het offer van Jezus heeft vast minder waarde als je het van een vrouw verneemt dan van een man.
Kom op zeg, het gaat om de inhoud. En God gebruikt die mensen ervoor die hij daartoe bekwaam maakt.
* Vertel eens waar het je opbreekt? Het gaat om de inhoud en daarvoor is in de preek ruim genoeg de tijd om iets te beargumenteren wat volgens de spreker wel of niet waar is.
* wat heeft het boek der psalmen voor op andere bijbelse geestelijke liederen? Je leest toch ook niet alleen het psalmenboek uit de bijbel?
* Whahaha, met een pet op m'n hoofd komt de boodschap beter aan? Ik luister met m'n oren en niet met een sluier.
* Leg me het verschil eens uit, gebruiken ze links niet de formulieren? (Sorry v. Slooten) of is dat rechts ook het geval?

Als iemand: Nou en, zegt, heb ik het helemaal gehad en hoef verder niet in discussie te gaan.
Is zinloos.

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 19:20

schelpje3 schreef:Als iemand: Nou en, zegt, heb ik het helemaal gehad en hoef verder niet in discussie te gaan.
Is zinloos.

Naamloos heeft wel goede argumenten..
Maar goed, dat is mijn mening.

Soms kun je natuurlijk netjes blijven, maar als iemand het 'recht voor z'n raap' zegt, heb je daar veel meer aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 08:55

Laten we maar eens beginnen met plaatselijk samen te werken waar mogelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 12:16

Marnix schreef:Laten we maar eens beginnen met plaatselijk samen te werken waar mogelijk.


Precies, een landelijke fusie loopt geheid uit op een kerkscheuring, ook in het geval van CGK/GKV/NGK. Je moet het plaatselijk houden, want als iedereen gedwongen wordt aan een kerkfusie mee te werken, krijg je altijd scheve gezichten. Andere kerkverbanden kunnen leren van wat er in 2004 gebeurde, zodat de geschiedenis zich niet hoeft te herhalen. Wees verstandig en laat gemeenten plaatselijk samenwerken of fuseren, dat maakt niet uit. Ook op landelijk niveau kan samenwerking heel goed zijn, maar een fusie op landelijk niveau is zeer beslist af te raden.

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 19:53

Spreeuw schreef:Precies, een landelijke fusie loopt geheid uit op een kerkscheuring, ook in het geval van CGK/GKV/NGK. Je moet het plaatselijk houden, want als iedereen gedwongen wordt aan een kerkfusie mee te werken, krijg je altijd scheve gezichten. Andere kerkverbanden kunnen leren van wat er in 2004 gebeurde, zodat de geschiedenis zich niet hoeft te herhalen. Wees verstandig en laat gemeenten plaatselijk samenwerken of fuseren, dat maakt niet uit. Ook op landelijk niveau kan samenwerking heel goed zijn, maar een fusie op landelijk niveau is zeer beslist af te raden.


Mensen moeten wat verder kijken dan dat hun neus lang is.
Niet altijd.. vaak wel :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 21:32

Anoniem_89 schreef: Mensen moeten wat verder kijken dan dat hun neus lang is.
Niet altijd.. vaak wel :mrgreen:


Ja, maar het lukt niet om elk gezicht dezelfde kant op te laten kijken.
Dus mensen, begin nooit aan zo'n grote kerkfusie! Voorkomt een hoop ellende, pijn, verdriet, verwijdering, en juridische processen...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten

cron