De zonde tegen de Heilige Geest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mohamed » 19 aug 2014 10:08

Ezau had ook berouw maar werd ondanks dat niet vergeven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 09:33

Waar lees je dat? Ik lees iets over tranen... maar ging dat over oprecht berouw naar God toe? Uit Genesis maak ik op dat de tranen vooral waren vanwege het mislopen van het eerstgeboorterecht met alle bijbehorende privileges.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 09:41

Marnix schreef:Waar lees je dat? Ik lees iets over tranen...

Heb 12,16-17.
Marnix schreef:maar ging dat over oprecht berouw naar God toe? Uit Genesis maak ik op dat de tranen vooral waren vanwege het mislopen van het eerstgeboorterecht met alle bijbehorende privileges.

Ezau wordt een hoereerder en onheilige genoemd (heb je dat ook gelezen) als hij volgens jou dan toch het koninkrijk heeft beërft moet je Paulus maar corrigeren. Volgens hem dwalen degenen namelijk die denken dat hoereerders gered zijn, zie 1 Kor 6,10.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 10:52

Ik zeg toch niets over zijn redding? Het ging mij niet om de vergeving maar dat jij zegt dat Esau berouw had. Dat laatste vraag ik me af. Als hij oprecht berouw had was hij ongetwijfeld ook vergeven. Maar juist als hij dat niet echt had werd hij daarom ook niet vergeven. Dat was mijn kanttekening bij je zin: "Ezau had ook berouw maar werd ondanks dat niet vergeven."
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 13:13

Ezau vergaf Jakob en zei Jezus niet dat wie zijn vijanden vergeeft ook vergeven zou worden?
Dát had je moeten antwoorden i.p.v. over woordjes te gaan zeuren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 14:02

Laat maar, er valt zo niet met je te praten ;)

Als jij iets zegt wat niet klopt moet ik reageren met dingen die nergens op gebaseerd zijn.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 14:48

Prima, verander je het woordje tranen dan even in krokodillentranen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 16:27

Dat lijkt me niet nodig.

Jij stelt zelf dat Esau niet werd vergeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 21:45

Dat klopt op basis van Heb 12,17 concludeer ik dat en dat lijkt me zeker geen zondige gedachte. Er staat dat Ezau met tranen zocht naar de zegen en als iemand huilt is dat een teken van gebrokenheid. Desondanks geloof jij hem niet dus daarom moet je het even veranderen in krokodillentranen. Want Ezau had geen oprecht berouw zeg jij. Of moet ik je je eigen citaat soms aanwijzen? Nee toch? :shock:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23608
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 07:22

Huilen is niet altijd een teken van gebrokenheid. Je kan ook huilen omdat je iets niet hebt gekregen wat je wel graag wilde hebben. Dan heet dat zelfmedelijden. Sterker nog, Esau had helemaal nog niet zoveel fout gedaan. Waar had hij dan berouw van? Jakob bedroog Ezau en toen weende Ezau en vervolgens ging hij Jakob vervolgen. Om die tranen gaat het in Heb 12. En later lezen we dat God zegt: Jakob heb ik liefgehad maar Esau heb ik gehaat. Als Esau oprecht berouw had gehad had God hem niet gehaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten