Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor johannes1 » 14 mar 2014 16:27

Eigenlijk zegt de dominee niks raars. Iedereen moet voor Gods stoel verschijnen en iedereen wordt geroepen. Ook Els Borst moest sterven en voor Gods aanschijn verschijnen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 16:32

johannes1 schreef:Eigenlijk zegt de dominee niks raars. Iedereen moet voor Gods stoel verschijnen en iedereen wordt geroepen. Ook Els Borst moest sterven en voor Gods aanschijn verschijnen.

Hoewel je gelijk hebt dat iedereen voor Zijn rechterstoel zal staan vind ik de volgende opmerking wel te ver gaan:
Van Andel schreef:God zei: 'deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven.'"

Hoe weet Van Andel hoe God over Els Borst dacht?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 16:33

Iemand scheen tegen dominee gezegd te hebben dat zij geen natuurlijke dood zou sterven.
Wie in de regio Utrecht woont, zou misschien het interview voor ons kunnen beluisteren?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2014 16:33

henkie schreef:Oef, ds. van Kooten (docent HHK-predikantenopleiding) in het ND: "Dat je dit durft uit te spreken. Alsof je op de stoel van God gaat zitten. Van Andel doet net of hij een speciale telefoonlijn naar boven heeft en een verklaring van dingen krijgt. Dit past ons niet."

Persverklaring HHK is ook duidelijk:

"Onder haar ministerschap is indertijd wetgeving aanvaard die haaks staat op onze overtuiging. Dat ze na de aanvaarding van de euthanasiewet met een verwijzing naar het voorlaatste kruiswoord van de Heere Jezus gezegd heeft: 'Het is volbracht' heeft velen diep gekwetst", staat in de verklaring.

"In een daarop volgend interpellatiedebat heeft ze echter openlijk haar excuses daarvoor aangeboden. Dat is aanvaard. Daar is erkentelijkheid voor uitgesproken. Dus daar moeten we nu niet meer op terugkomen", zegt de kerk.

"Verder ben ik van oordeel dat het laatste oordeel over haar persoon niet aan ons mensen, ook niet aan ons dominees, maar aan de Heere God toekomt. We betuigen haar nabestaanden van harte ons meeleven", aldus de Hersteld Hervormde Kerk.


Een nette reactie. Ik hoop dat de de predikant hier persoonlijk ook op aanspreken. De moord in feite als Gods wil uitleggen (je moet een hoop lef hebben als zondig mens om te zeggen: God zei: Deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven) slaat nergens op. Alsof dat soort mensen per definitie geen natuurlijke dood sterven (dat is niet waar) en dat dat Gods wil is (ook niet waar).

Maar goed, genoeg gezegd, gelukkig worden de uitspraken binnen de HHK ook afgekeurd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor henkie » 14 mar 2014 16:49

schelpje3 schreef:Iemand scheen tegen dominee gezegd te hebben dat zij geen natuurlijke dood zou sterven.
Wie in de regio Utrecht woont, zou misschien het interview voor ons kunnen beluisteren?


Dit is 2014, de interviews, kerkbladen, persberichten etc. staan allemaal online. Zie o.a. op de site die je zelf noemde van RTV Utrecht ;-) (en NOS)

Bij dit soort uitspraken moet ik overigens altijd denken aan het ongeluk bij de toren van Siloam:

"En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileërs, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileërs zondaars zijn geweest boven al de Galileërs, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan."

Duidelijk, lijkt me.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor EenVasteBurcht » 14 mar 2014 17:41

Ik heb hier het originele bericht gevonden: klik.

Ik vraag mij dan af, hoe is dit zo in de openbaarheid gekomen? Het is namelijk gewoon een kerkblaadje. Je zou haast vermoeden dat een kerkganger hiermee naar de media is gestapt... :shock:

Dit terzijde, ik weet niet zo goed wat ik van de uitspraak van de dominee moet denken. Enerzijds keurt hij de moord op Els Borst niet goed, hij zegt enkel dat het 'geen toeval' is. Maar juist met die twee woorden zegt hij ook iets over het Oordeel van de Allerhoogste God. En hoe kan zelfs een Dominee hier zulke uitspraken over doen?
EDIT: Let wel, natuurlijk is zoiets als de dood nooit toevall. Maar ds. verbindt de onnatuurlijke dood van Borst met haar acties tijdens haar leven. Haar foute acties. En daarin gaat ds. denk ik te ver.

We moeten zelfs onze vijanden lief hebben. Al was het Adolf Hitler zelve zouden wij niet moeten juichen over iemands dood op gruwelijke wijze. Dat doet de HEERE niet, zouden wij het doen? Zouden wij die hoogmoed hebben?


Ez 18: 23 Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 18:37

Wat is precies het probleem? Dat ds. haar een 'engel des doods' heeft genoemd of dat hij gezegd heeft dat haar dood 'geen toeval' is?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Teus » 14 mar 2014 18:42

Jammer dat mijnheer van Andel niet weet dat God net zoveel van Els hield als van van Andel zelf.
Het lijkt wel of hij zich beter voelt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 19:23

Teus schreef:Jammer dat mijnheer van Andel niet weet dat God net zoveel van Els hield als van van Andel zelf.
Het lijkt wel of hij zich beter voelt.

Daar deze manier van praten lijkt het net of jij jezelf beter voet dan deze dominee.
Hoe weet je namelijk dat deze dominee niet weet dat God net zoveel houdt van hem als van mevrouw Borst?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor benefietdiner » 14 mar 2014 19:29

Jvslooten schreef:Wat is precies het probleem? Dat ds. haar een 'engel des doods' heeft genoemd of dat hij gezegd heeft dat haar dood 'geen toeval' is?

Het probleem is dat Els Borst gezegd heeft, toen de euthanasiewet is aangenomen, het is volbracht. Later heeft ze daar voor haar excuses aangeboden.
Ds. A. van Andel is daar op terug gekomen en dat had hij niet mogen doen ook niet volgens zijn eigen denominatie.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2014 19:31

schelpje3 schreef:Lang getwijfeld of ik dit bericht hier zou plaatsen, maar het staat gewoon in de grootste krant van wakker Nederland, Telegraaf.nl

Dominee Van Andel van de Hersteld Hervormde Kerk in Montfoort beweert dat het geen toeval is dat Els Borst om het leven is gebracht. "Oud-minister Borst heeft de meest goddeloze wetten aangenomen. Zij is een engel des doods", schrijft hij in het blad van de Hersteld Hervormde Kerk.

"God heeft gesproken en ze moest de Rechter ontmoeten, die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst", beweert Van Andel. "Toen de euthanasiewet er door was, zei ze: 'Het is volbracht.'"
De oud-minister van Volksgezondheid kreeg tijdens haar periode als bewindsvrouw te maken met een groot aantal medisch-etische kwesties. Zo was Borst de drijvende kracht achter de totstandkoming van de euthanasiewet (2001). Hulp bij zelfdoding door een arts is sindsdien onder voorwaarden mogelijk. Het was de eerste euthanasiewet ter wereld.

Ik moest ook even slikken toen ik het las :?

Heeft dominee hier goed aan gedaan?

Ik vind het geen gelukkige woorden, die ds. A.T. van Andel geuit heeft. De moeite die ik er in de eerste plaats bij voel, is dat het wel erg speculatief is. Mevrouw Borst heeft bepaalde dingen gedaan en gezegd, en ze is op een bepaalde manier aan haar einde gekomen, nu ja, je redeneert daar eens wat over, en zo kom je dan tot bepaalde gedachten. En dan zal dat vervolgens de waarheid wel zijn...? Dat is mij veel te simpel. Alsof God zo gemakkelijk te begrijpen zou zijn. (Het woord 'marionet' komt bij mij boven. Wat in jouw gedachten opkomt, laat je die pop doen.) Dat staat bovendien al haaks op de ondoorgrondelijkheid van God, die de Bijbel leert (Romeinen 11:33).

De moeite die ik ermee heb, heeft ook te maken met het bezwaar dat het atheïsme maakt tegen religie. Het atheïsme, dat zogenaamd van de redelijkheid uitgaat, en alleen het beredeneerbare accepteert, vindt religie maar niks, want dat is maar oncontroleerbaar gespeculeer volgens hen. (De 'grap' van Maarten Boudry komt mij in gedachten, zie hier.) Met zijn uitingen geeft ds. van Andel helaas nogal reden voor dergelijke gedachten. Het is geen goede pr voor het geloof. Theologie en geloof is wat mij betreft geen vrijplaats voor allerlei gedachten, maar moet zorgvuldig beoefend worden. In dit geval zou ik dus zeggen: ds. van Andel voert zijn vak niet zorgvuldig genoeg uit. Dat hoeft natuurlijk geen pleidooi tegen het geloof te zijn, want de persoon van de theoloog is natuurlijk ook een factor in het verhaal. Waar iets op een ongelukkige manier gerepresenteerd wordt, kan de zaak zelf nog wel zeer plausibel zijn.
Daarmee wil ik ds. van Andel niet meteen ongenadig afbranden, want we kennen allemaal wel de uitspraak: fouten maken is menselijk. Dat mag ons enige mildheid geven in ons oordeel. Maar het is natuurlijk wel heel begrijpelijk dat de HHK als zodanig afstand neemt van de uitingen.

Verder zullen de uitingen natuurlijk een bepaald beeld naar buiten toe creëren, waarvan we waarschijnlijk moeten zeggen dat de nadenkendheid zowel bij doorgevers (media) en ontvangers sterk te wensen over zal laten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Teus » 14 mar 2014 19:57

Teus schreef:Jammer dat mijnheer van Andel niet weet dat God net zoveel van Els hield als van van Andel zelf.
Het lijkt wel of hij zich beter voelt.

Faramir schreef:Daar deze manier van praten lijkt het net of jij jezelf beter voet dan deze dominee.
Hoe weet je namelijk dat deze dominee niet weet dat God net zoveel houdt van hem als van mevrouw Borst?

Nee hoor ik voel me absoluut niet beter maar het komt bij mij over dat God haar wel even zal straffen.
Als het er op aan komt zijn we allemaal hetzelfde. God houdt net zoveel van jou als van Andel en van mij en van Els en Hitler destijds.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Happy One » 14 mar 2014 20:02

Gelukkig heeft zowel de HKK als ook het reformatorisch dagblad (http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_812752) laten weten ongelukkig te zijn met deze uitspraak. Toch is daarmee wat mij betreft de kous niet af.
Wat ik fijn zou vinden als wij hier met elkaar zouden kunnen bespreken waar zo'n houding vandaan komt. Pol plaatste een prachtige link, waaruit duidelijk bleek dat mevr. Borst integer heeft gehandeld.

Waar komt dan die vijandige houding vandaan, alleen over een opmerking waarover ze haar excuses heeft aangeboden? Waarom verdiepen we ons niet in de motieven van iemand voordat we zo snel oordelen? Waarom wordt er door reformatorische christenen zo snel een vijandsbeeld neergezet van een wereldling?
Uit deze onverstandige uitspraak van een dominee blijkt m.i. weer hoe snel we in de refowereld met etiketten werken voor alles wat niet zo denkt en voelt zoals wij. Soms leidt dat tot onverstandige uitspraken, maar meestal (gelukkig!) alleen maar tot slechte gedachten.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Memmem » 14 mar 2014 21:02

Hier de link met de letterlijke tekst van wat in de kerkbode staat: http://media.rtvutrecht.nl/media/docus/06ff67f609.pdf
M.i. valt het wel mee wat hij geschreven heeft en waar iemand dus over is gevallen.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor henkie » 14 mar 2014 21:05

Ds. van Kooten bood op Radio 1 zijn plaatsvervangende excuses aan en vindt dat ds. van Andel op dit moment niet op de kansel hoort te staan: http://www.radio1.nl/item/184343-Excuses


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten