Letterlijke interpretatie van de Bijbel houdt zich alleen met aardse dingen bezig, met materialisaties van aardse beloften.
Ongevraagd advies is behoort tot een taboe in het Joodse denken. Ik ondersteun het advies wat u al van Mona hebt gekregen.
Tegelijkertijd wil ik u wijzen dat de heilsgeschiedenis ook door het alledaagse menselijke gedoe heenloopt. Voor velen is de Bijbel door leerstellingen en dogma's ontoegankelijk geworden. Daarom begrijp ik ook uw onderstaande quote niet.
Laten we ons harten opwaarts heffen, naar de hemel, waar Christus is.
Hoe kunt u uw hart opheffen naar de hemel en het aardse loslaten? Ook ik weet dat door de zondeval behoorlijke deuken zijn ontstaan in de scheppingsorde, die te maken hebben met aardse zaken. Dat ontslaat ons er niet van om serieus bezig te zijn met die zaken die nog gaaf zijn en wel tot eer van de Eeuwige is.
De ene keer kijken wij met een geestelijk oog naar een letterlijke interpretatie van de Bijbel. Dat mag, want ook die parel is daarin neergelegd. De andere keer worden wij, vanuit het aardse bestaan ''als het ware" opgetild naar het hogere. Kijk naar de rijkdom die Job krijgt van de Eeuwige. Idem Abraham, Izak en Jacob. Geestelijke rijkdom en materiële rijkdom bijten elkaar niet.
Kijk naar Salomo: zijn valstrik was niet zijn eer of rijkdom. Dat was zijn toegefelijkheid aan de heidense vrouwen die hun "zogenaamde onschuldige afgoden" in zijn paleis brachten. En als wij heel eerlijk zijn, dan hebben wij ook onze eigen afgoden klaar staan.