Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Parachute
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2012 13:56

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Parachute » 21 jun 2013 19:39

gml schreef:Ik denk dat zo'n beetje elke vacante Gereformeerde Gemeente, die de mogelijkheid heeft om een beroep uit te brengen, een beroep heeft uitgebracht. Ik mis alleen Aalst, Mijdrecht en Naaldwijk en ook een aantal gemeenten in het buitenland (Carterton, Markham e.d.), die ook vacant zijn en de mogelijkheid hebben om te beroepen. Lethbridge (Canada) heeft ditmaal als enige geen beroep uitgebracht op een kandidaat, maar op ds. De Heer. Zelfs Vlissingen had een beroep uitgebracht, terwijl ds. Vreugdenhil nog niets eens afscheid genomen heeft.

Carterton heeft wel beroepen, die hadden de 18e stemming. Ik weet alleen niet wat de uitkomst ervan geworden is.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 21 jun 2013 20:28

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen: te Wolphaartsdijk, kand. J. van Laar te Opheusden.

toon

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor toon » 21 jun 2013 21:12

Overigens vind ik het wel bijzonder dat oa 's Gravenpolder EN Vlissingen dezelfde kandidaat beroepen gezien hun beider voorgaande predikanten... Wil Vlissingen naar rechts of wil 's Gravenpolder naar links?


Naar links of rechts kan alleen op een brede weg.
Op de smalle weg is geen links of rechts. Alleen maar rechtdoor, achter Jezus aan.

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor leen10 » 21 jun 2013 23:35

Ook Dinteloord is een vacante gemeente van de Gereformeerde Gemeente, die nooit een beroep uitbrengt.

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor DonAppie » 22 jun 2013 05:09

gml schreef:
De volgende Gereformeerde Gemeenten zijn vacant en brengen (op dit moment) in zijn geheel geen beroep uit (als ik het goed heb, ziet het lijstje er zo uit):

Amsterdam-Noord, Andijk, Breda, Delft, Deventer, Ede, Eindhoven, Enschede, Haamstede, Hellevoetsluis, Herkingen, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Marknesse, Melissant, Nieuwe Tonge, Nisse, Oostburg, Oostvoorne, Oude Tonge, Poortugaal, Poortvliet, Rotterdam-Centrum, Sint Philipsland, Soest, Stad aan 't Haringvliet, Westzaan en Wierden.

29 gemeenten beroepen dus in zijn geheel niet (de gemeenten in het buitenland niet meegerekend).

Ede zal in de toekomst wel gaan beroepen, vermoed ik. Deze gemeente heeft kortgeleden een nieuw (eigen) kerkgebouw in gebruik genomen.
Overigens heeft ook Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse (naast Aalst, Mijdrecht en Naaldwijk) geen beroep uitgebracht op een van de drie kandidaten, terwijl ook deze combinatie van gemeenten in het recente verleden diverse beroepen heeft uitgebracht.
Ik meen dat Mijdrecht het beroepingswerk doet i.c.m. Nieuwer ter Aa.



De gemeenten Alphen a/d Rijn, Den Helder en Enter beroepen ook niet.
De gemeente Oosterend (Texel) beroept 1x per jaar
Ik denk dat Mijdrecht en Nieuwer ter Aa niet meer beroepen. Al 2 jaar geen beroep meer uitgebracht
De gemeente Andijk is met ingang van 1 januari 2012 samengegaan met Enkhuizen!

IceCream
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2012 16:07

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor IceCream » 22 jun 2013 08:31

Gereformeerde Gemeente:
Aangenomen naar 's Gravenpolder: Kand. S.W. Janse uit Arnemuiden

Protestantse Kerken in Nederland:
Aangenomen naar Aalst: Kand. K.M. Teeuw uit Alblasserdam

Binnen de Hersteld Hervormde Kerk moet ds. B.D. Bouman vandaag beslissen of hij het beroep naar Stellendam aanneemt of niet.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 09:00

Gereformeerde Gemeenten:

Aangenomen: naar Rijssen-West, kand. J. van Laar te Opheusden, die bedankte voor Beekbergen, Borssele, Brakel, Drachten, 's-Gravenzande, Hilversum, Hoogeveen, Katwijk aan Zee, Kruiningen, Leerdam, Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, Nieuwdorp, Nijkerk, Oudemirdum, Poederoijen, Rotterdam-IJsselmonde, Veen, Wageningen, Wolphaartsdijk en Zwolle.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 11:27

DonAppie schreef: De gemeenten Alphen a/d Rijn, Den Helder en Enter beroepen ook niet.
De gemeente Oosterend (Texel) beroept 1x per jaar
Ik denk dat Mijdrecht en Nieuwer ter Aa niet meer beroepen. Al 2 jaar geen beroep meer uitgebracht
De gemeente Andijk is met ingang van 1 januari 2012 samengegaan met Enkhuizen!


Dank voor de informatie.

Voor de volledigheid en voor de goede orde ziet het lijstje van vacante Gereformeerde Gemeenten die (momenteel) niet beroepen er dus zo uit:

Alphen aan den Rijn, Amsterdam-Noord, Breda, Delft, Deventer, Dinteloord, Eindhoven, Enschede, Enter, Haamstede, Den Helder, Hellevoetsluis, Herkingen, Hoedekenskerke, Kamperland, Kortgene, Marknesse, Melissant, Nieuwer ter Aa, Nieuwe Tonge, Nisse, Oostburg, Oostvoorne, Oude Tonge, Poortugaal, Poortvliet, Rotterdam-Centrum, Sint Philipsland, Soest, Stad aan 't Haringvliet, Westzaan en Wierden.

Het aantal gemeenten dat niet beroept is (m.u.v. de gemeenten in het buitenland): 32.

Maar dat aantal zou ook 35 kunnen zijn:
- Mijdrecht heeft in september 2012 nog een beroep uitgebracht (voor zover ik weet, zonder Nieuwer ter Aa), op ds. M. Karens te Werkendam. Maar het zou zo kunnen zijn dat ook Mijdrecht niet meer beroept.
- Ik betwijfel ook of Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse nog wel beroepen uitbrengen. Het laatste beroep was, bij mijn weten, in juni 2012, op kand. A.T. Huijser te Geldermalsen.

Een gemeente als Oud-Beijerland is binnenkort vacant, wegens het vertrek van ds. G. Pater naar Ridderkerk, maar zal ongetwijfeld weer gaan beroepen.

Uiteraard is het Bijbels dat een kerkelijke gemeente een predikant heeft. Een gemeente, die de mogelijkheid heeft, hoort te beroepen als er geen herder en leraar is!

Er moet wel een criterium zijn dat een gemeente de mogelijkheid heeft om te beroepen. Ik ben zelf lid van de Hersteld Hervormde Kerk, maar weet niet wat binnen de Gereformeerde Gemeenten het geval is.
Daarom nog een vraagje: Wanneer kan een gemeente binnen de Gereformeerde Gemeenten het beroepingswerk ter hand nemen (oftewel: welk criterium is hiervoor?).
Is het bijvoorbeeld: 1) een bepaald aantal leden dat een gemeente moet hebben? Of 2) het als gemeente in staat zijn het traktement van een predikant te kunnen betalen? Of 3) beide, of iets anders?

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor DonAppie » 22 jun 2013 12:11

gml schreef:
Uiteraard is het Bijbels dat een kerkelijke gemeente een predikant heeft. Een gemeente, die de mogelijkheid heeft, hoort te beroepen als er geen herder en leraar is!

Er moet wel een criterium zijn dat een gemeente de mogelijkheid heeft om te beroepen. Ik ben zelf lid van de Hersteld Hervormde Kerk, maar weet niet wat binnen de Gereformeerde Gemeenten het geval is.
Daarom nog een vraagje: Wanneer kan een gemeente binnen de Gereformeerde Gemeenten het beroepingswerk ter hand nemen (oftewel: welk criterium is hiervoor?).
Is het bijvoorbeeld: 1) een bepaald aantal leden dat een gemeente moet hebben? Of 2) het als gemeente in staat zijn het traktement van een predikant te kunnen betalen? Of 3) beide, of iets anders?



Voor zover ik weet is het enige criterium dat de gemeente in staat is het traktement te betalen. En dat is natuurlijk makkelijker als de gemeente groter is

Ik weet overigens niet of de gemeente Poortugaal niet meer zou beroepen als Ds. Neele er geen (hulp)predikant was.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 16:35

DonAppie schreef: Voor zover ik weet is het enige criterium dat de gemeente in staat is het traktement te betalen. En dat is natuurlijk makkelijker als de gemeente groter is


Dat is waarschijnlijk wel zo ja. Dit is ook in de HHK het geval.

DonAppie schreef: Ik weet overigens niet of de gemeente Poortugaal niet meer zou beroepen als Ds. Neele er geen (hulp)predikant was.


Dat zou best het geval kunnen zijn. Tussen 1955 en 2010 zijn er beroepen uitgebracht (voor alle beroepen werd bedankt). Toch vind ik het wel een beetje vreemd. Lelystad beroept wel, en daar is sprake van een soortgelijk geval: ds. Kattenberg verricht er (weliswaar als oud-predikant) hulp, in ieder geval al door vaak voor te gaan in de erediensten.

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor DonAppie » 22 jun 2013 17:21

Ik denk dat het wel verschil maakt. Ds. Kattenberg is 'vrij man' Hij heeft zich niet echt aan Lelystad verbonden na ingang emeritaat. Terwijl Ds. Neele dat min of meer wel gedaan heeft. Dat geldt ook voor Ds. Moerkerken in Capelle a/d IJssel- West. Hij heeft zich ook min of meer verbonden aan die gemeente na het aannemen van het beroep om full-time docent te worden aan de T.S. in Rotterdam.

Je ziet het wel vaker dat emerituspredikanten wat vaker in hun laatste gemeente zijn zolang die vacant zijn.
Ds. Golverdingen was ook regelmatig terug in Waarde. Ds. Gunst is ook vaak in Nieuwerkerk.
Zeker als er ook nog eens weinig predikanten overblijven in de classis.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 19:18

Hersteld Hervormde Kerk:

Bedankt: voor Stellendam, B.D. Bouman te Nijkerk i.c.m. Zwartebroek-Terschuur.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 19:32

DonAppie schreef:Ik denk dat het wel verschil maakt. Ds. Kattenberg is 'vrij man' Hij heeft zich niet echt aan Lelystad verbonden na ingang emeritaat. Terwijl Ds. Neele dat min of meer wel gedaan heeft. Dat geldt ook voor Ds. Moerkerken in Capelle a/d IJssel- West. Hij heeft zich ook min of meer verbonden aan die gemeente na het aannemen van het beroep om full-time docent te worden aan de T.S. in Rotterdam.

Je ziet het wel vaker dat emerituspredikanten wat vaker in hun laatste gemeente zijn zolang die vacant zijn.
Ds. Golverdingen was ook regelmatig terug in Waarde. Ds. Gunst is ook vaak in Nieuwerkerk.
Zeker als er ook nog eens weinig predikanten overblijven in de classis.


Inderdaad, ook Capelle aan den IJssel-West behoorde feitelijk tot het rijtje van vacante gemeenten die niet beroepen. Al is het op een wat andere manier dan de andere gemeenten, net als Poortugaal.
Het verschil tussen "niet echt verbonden zijn" en "min of meer wel verbonden zijn" begrijp ik niet zo goed. Betekent het dat Poortugaal en Capelle aan den IJssel-West een traktement voor ds. Neele respectievelijk ds. Moerkerken moeten betalen?

Atro

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Atro » 22 jun 2013 21:32

Inderdaad beroept de GG Sint Philipsland niet meer, want het is inmiddels een afdeling van (ik meen) de GG van Tholen. Het is dus geen op zichzelf staande gemeente meer.

Daarnaast vind ik dat de kandidaten (erg) snel aangenomen hebben. En dan is het nog opmerkzaam naar wat voor soort gemeentes. Gemeentes die "bijna" altijd een dominee hebben en grote gemeentes. Tsja vind het altijd moeilijk te verkroppen, terwijl je weet dat er gemeentes zijn die vanaf het begin al 150 jaar vacant zijn. Maar ja .. hier thuis wisten wij het al lang naar welke gemeentes ze zouden gaan en het is allemaal uitgekomen. Niet dat wij voorspellende gave hebben, maar ondertussen weten we wel hoe het werkt :P

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor gml » 22 jun 2013 22:24

Alle 3 de kandidaten hebben, van de beroepen die ze alle 3 afzonderlijk ontvingen, het beroep naar de gemeente aangenomen, die de meeste leden heeft.

Ledenaantal 2013
's-Gravenpolder: 1920 leden (kand. S.W. Janse heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)
Krimpen aan den IJssel: 1511 leden (kand. C. van Ruitenburg heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)
Rijssen-West: 1481 leden (kand. J. van Laar heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)

Ik vind het moeilijk wat ik hiervan moet denken, maar graag wil ik vasthouden aan het feit dat God Zijn dienaren zendt tot Wie Hij wil en wanneer Hij wil.
Ik wens de kandidaten van harte Gods zegen toe in de gemeente waar zij, zo de Heere het geeft, straks aan verbonden zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten