Ik schrijf dat je een probleem hebt met de consequenties van het feit dat de mensheid sinds Adam in zonde ligt. Die consequenties houden in dat we God niet kunnen beschuldigen van willekeur als Hij verkiest en verwerpt, ook al zegt Hij: "Ik zal genadig zijn voor wie Ik genadig zal zijn, en Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontfermen zal." (Ex. 33:19).Janvanverweg schreef:@ Elbert.
wat ik niet onrechtvaardig vind is dat mensen naar de hel gaan. dit heb ik al enkele keren gezegd. waarom blijf je dan schrijven dat ik een probleem met de zonde heb. DAT HEB IK NIET!!!
Voor God staat de hele geschiedenis al vast. Niet alleen omdat Hij weet wat er gaat gebeuren, maar ook omdat Hij zo ingrijpt in de geschiedenis, dat die (af)loopt zoals Hij wil. God is geen toeschouwer die maar afwacht tot we eens gaan geloven (dan kon Hij lang wachten!), maar actieve Deelnemer hieraan. Ook en vooral in ons persoonlijk leven.Janvanverweg schreef:ik heb een probleem dat er volgens de DL geen onderscheid is tussen mensen die verkoren en verworpen worden. al voor hun geboorte staat de uitkomst vast. Dat is willekeur! en zo maakt de DL een karikatuur van God.
En dat ben ik dus met je oneens. Als ik vraag: "is het geloof een gave van God?" dan is het antwoord heel eenvoudig in de Bijbel te vinden. Het antwoord is ja:Janvanverweg schreef:ik beweer dat deze vraag volkomen nutteloos is en door op de vraag in te gaan er valse leren ontstaan. aan beide kanten.
Filipp. 1:29: Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden,
Ef. 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
En als het een gave van God is, dan betekent dat Hij daartoe besloten heeft om het te geven.
Maar volgens jou is geloof geen gave van God, maar uitsluitend een werk van onszelf. Ja, dan hebben we een ernstig meningsverschil, want de Bijbel zegt niet dat het geloof uit onszelf voortkomt.
Dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen, ben ik met je eens en wel van harte. Dat dit alles is wat de Bijbel zegt, ben ik niet met je eens. Er staat nog wel wat meer in de Bijbel hierover, namelijk dat God de gever is van wat Hij hier vraagt. Hij is het die in onze harten dit geloof schrijft en ons een nieuw (vlezen i.p.v. stenen) hart geeft (Ez. 11:19, Ez. 36:26) en Zijn Geest in ons binnenste (Ez.36:27). Hij opent ons hart, zodat we acht geven op het Evangelie (Hand. 16:14). Daar staat niet bij: "maar Ik wacht eerst tot jullie daar toestemming voor geven". Gelukkig niet! De instemming (geen toestemming) van onze kant komt wel, maar nadat Hij het hart heeft geopend. Dat is ook een Bijbelse lijn, die volgens jou niet bestaat en die volgens jou zelfs nutteloos is. Nee, het is Bijbels.Janvanverweg schreef:dat het een nutteloze vraag is is ook jou duidelijk als je schrijft:
...
wat je hier schrijft is dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen! precies wat 1a2b3c, ik telkens vanuit de bijbel onderbouwen.
dat hele gedoe over over hoe het nou precies zit is daarmee flauwekul en nutteloos. je schrijft zelf dat de mens het voor zijn sterven niet kan weten. wat baat het de mens dan om erover te theoretiseren. De bijbel stopt bij: bekeer en en geloof! om dat verder in doctrine uit te werken is onzinnig extrapoleren tweedracht en verwarring zaaien.
Want toen Jezus aan de discipelen vroeg: "wie zegt u dat ik ben" (Matth. 16:15) en Petrus daarop beleed dat Hij de Christus is, zei Jezus: "Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is."
En ook Matth. 11:27 "niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
Dat Hij ons hart heeft geopend, ontdekken we trouwens pas achteraf. Daarom hoeven we ons daar vooreerst niet druk om te maken, maar dat mogen we achteraf zien, dat Hij heeft gewerkt. Tot lof en eer van Hem.
Hoe kom je daarbij? Het hele probleem met Israel was dat ze God niet geloofden en Hem dus niet gehoorzaamden. En nu zeg je: "ja, maar als ze Hem wel zouden geloven, dan pas zou Hij ze een nieuw verbond geven". Dan had Hij lang, lang, lang kunnen wachten.Janvanverweg schreef:je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof.
Maar de belofte van het nieuwe verbond spreekt eerst over de verbreking van het oude verbond door Israel (Jer. 31:32) en daarna over de instelling van het nieuwe door God (vers 33) en vervolgens over de geloofsgehoorzaamheid die daaruit volgt (vers 34). Dat is de juiste volgorde.
En Christus heeft dit verbond Zelf ingesteld: "dit is het nieuwe verbond in Mijn bloed" (Luk. 22:20). En daarbij wachtte Hij niet op de gelovigen, want die begrepen er toen nog geen sikkepit van.
Dat er veel verwarring kan ontstaan door getheologiseer, klopt. Ook over deze materie. Daarom is het zaak hier voorzichtig mee te zijn. Daarbij zijn de Dordtse Leerregels ook een tamelijk moeilijk belijdenisgeschrift. Een predikant zei laatst nog (over een ander gereformeerd formulier) dat het niet de Donald Duck is waarbij je na 1 keer lezen precies snapt wat er bedoeld wordt. Het is studiemateriaal waar je inspanning voor moet doen om het te begrijpen.Janvanverweg schreef:ik ben blij dat je schrijft dat we Gods genade gelovig moeten beamen. als we daar een punt achter zetten dan zitten we o een lijn.
de uitspraak: "maar geloven kan je niet uit jezelf doen." brengt alleen maar verwarring. dan gaan mensen gebukt over de echtheid en juistheid van het geloof dat ze hebben. of durven niet te geloven uit angst foutief te geloven. al deze onzin is voortgekomen uit overbodig getheologiseer op niets af. laten we dat weg doen en ons richten wat de Bijbel ons opdraagt.