De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 15 dec 2011 08:58

Janvanverweg schreef:@ Elbert.
wat ik niet onrechtvaardig vind is dat mensen naar de hel gaan. dit heb ik al enkele keren gezegd. waarom blijf je dan schrijven dat ik een probleem met de zonde heb. DAT HEB IK NIET!!!
Ik schrijf dat je een probleem hebt met de consequenties van het feit dat de mensheid sinds Adam in zonde ligt. Die consequenties houden in dat we God niet kunnen beschuldigen van willekeur als Hij verkiest en verwerpt, ook al zegt Hij: "Ik zal genadig zijn voor wie Ik genadig zal zijn, en Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontfermen zal." (Ex. 33:19).
Janvanverweg schreef:ik heb een probleem dat er volgens de DL geen onderscheid is tussen mensen die verkoren en verworpen worden. al voor hun geboorte staat de uitkomst vast. Dat is willekeur! en zo maakt de DL een karikatuur van God.
Voor God staat de hele geschiedenis al vast. Niet alleen omdat Hij weet wat er gaat gebeuren, maar ook omdat Hij zo ingrijpt in de geschiedenis, dat die (af)loopt zoals Hij wil. God is geen toeschouwer die maar afwacht tot we eens gaan geloven (dan kon Hij lang wachten!), maar actieve Deelnemer hieraan. Ook en vooral in ons persoonlijk leven.
Janvanverweg schreef:ik beweer dat deze vraag volkomen nutteloos is en door op de vraag in te gaan er valse leren ontstaan. aan beide kanten.
En dat ben ik dus met je oneens. Als ik vraag: "is het geloof een gave van God?" dan is het antwoord heel eenvoudig in de Bijbel te vinden. Het antwoord is ja:
Filipp. 1:29: Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden,
Ef. 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;

En als het een gave van God is, dan betekent dat Hij daartoe besloten heeft om het te geven.
Maar volgens jou is geloof geen gave van God, maar uitsluitend een werk van onszelf. Ja, dan hebben we een ernstig meningsverschil, want de Bijbel zegt niet dat het geloof uit onszelf voortkomt.
Janvanverweg schreef:dat het een nutteloze vraag is is ook jou duidelijk als je schrijft:
...
wat je hier schrijft is dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen! precies wat 1a2b3c, ik telkens vanuit de bijbel onderbouwen.
dat hele gedoe over over hoe het nou precies zit is daarmee flauwekul en nutteloos. je schrijft zelf dat de mens het voor zijn sterven niet kan weten. wat baat het de mens dan om erover te theoretiseren. De bijbel stopt bij: bekeer en en geloof! om dat verder in doctrine uit te werken is onzinnig extrapoleren tweedracht en verwarring zaaien.
Dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen, ben ik met je eens en wel van harte. Dat dit alles is wat de Bijbel zegt, ben ik niet met je eens. Er staat nog wel wat meer in de Bijbel hierover, namelijk dat God de gever is van wat Hij hier vraagt. Hij is het die in onze harten dit geloof schrijft en ons een nieuw (vlezen i.p.v. stenen) hart geeft (Ez. 11:19, Ez. 36:26) en Zijn Geest in ons binnenste (Ez.36:27). Hij opent ons hart, zodat we acht geven op het Evangelie (Hand. 16:14). Daar staat niet bij: "maar Ik wacht eerst tot jullie daar toestemming voor geven". Gelukkig niet! De instemming (geen toestemming) van onze kant komt wel, maar nadat Hij het hart heeft geopend. Dat is ook een Bijbelse lijn, die volgens jou niet bestaat en die volgens jou zelfs nutteloos is. Nee, het is Bijbels.
Want toen Jezus aan de discipelen vroeg: "wie zegt u dat ik ben" (Matth. 16:15) en Petrus daarop beleed dat Hij de Christus is, zei Jezus: "Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is."
En ook Matth. 11:27 "niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren."
Dat Hij ons hart heeft geopend, ontdekken we trouwens pas achteraf. Daarom hoeven we ons daar vooreerst niet druk om te maken, maar dat mogen we achteraf zien, dat Hij heeft gewerkt. Tot lof en eer van Hem.
Janvanverweg schreef:je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof.
Hoe kom je daarbij? Het hele probleem met Israel was dat ze God niet geloofden en Hem dus niet gehoorzaamden. En nu zeg je: "ja, maar als ze Hem wel zouden geloven, dan pas zou Hij ze een nieuw verbond geven". Dan had Hij lang, lang, lang kunnen wachten.
Maar de belofte van het nieuwe verbond spreekt eerst over de verbreking van het oude verbond door Israel (Jer. 31:32) en daarna over de instelling van het nieuwe door God (vers 33) en vervolgens over de geloofsgehoorzaamheid die daaruit volgt (vers 34). Dat is de juiste volgorde.
En Christus heeft dit verbond Zelf ingesteld: "dit is het nieuwe verbond in Mijn bloed" (Luk. 22:20). En daarbij wachtte Hij niet op de gelovigen, want die begrepen er toen nog geen sikkepit van.
Janvanverweg schreef:ik ben blij dat je schrijft dat we Gods genade gelovig moeten beamen. als we daar een punt achter zetten dan zitten we o een lijn.
de uitspraak: "maar geloven kan je niet uit jezelf doen." brengt alleen maar verwarring. dan gaan mensen gebukt over de echtheid en juistheid van het geloof dat ze hebben. of durven niet te geloven uit angst foutief te geloven. al deze onzin is voortgekomen uit overbodig getheologiseer op niets af. laten we dat weg doen en ons richten wat de Bijbel ons opdraagt.
Dat er veel verwarring kan ontstaan door getheologiseer, klopt. Ook over deze materie. Daarom is het zaak hier voorzichtig mee te zijn. Daarbij zijn de Dordtse Leerregels ook een tamelijk moeilijk belijdenisgeschrift. Een predikant zei laatst nog (over een ander gereformeerd formulier) dat het niet de Donald Duck is waarbij je na 1 keer lezen precies snapt wat er bedoeld wordt. Het is studiemateriaal waar je inspanning voor moet doen om het te begrijpen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 15 dec 2011 10:14

Janvanverweg schreef:je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof. het is niet iets dat eraan vooraf gaat

Ik heb maar 1 tekst nodig om dat te bewijzen. Toen de mens zich van God had afgekeert en een eeuwig straf waardig was in het paradijs, komt God naar hem toe met zijn opzoekende Liefde, en zegt:
En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen. (Gen 3:15)

Het genadeverbond geopenbaard terstond na de val, een weg ter ontkoming omdat God het wil, terwijl de mens in een drievoudige dood gevallen is en in een totale onmacht. En in haar Zaad (Christus) al zijn uitverkorenen begrepen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2011 11:17

Ef. 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;

En als het een gave van God is, dan betekent dat Hij daartoe besloten heeft om het te geven.
Maar volgens jou is geloof geen gave van God, maar uitsluitend een werk van onszelf. Ja, dan hebben we een ernstig meningsverschil, want de Bijbel zegt niet dat het geloof uit onszelf voortkomt.


Als ik hoofdstuk 2 van de Efeze-brief lees gaat dit stuk over de ongehoorzaamheid van mensen die overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest die werkzaam is in kinderen der ongehoorzaamheid. In wie de gelovigen ook hebben gehandeld die naar de wil van het vlees leefden.

In vers 7 wordt er gezegd dat Christus Jezus de rijkdom zijner genade zal tonen in de toekomende eeuwen en zijn goedertierenheid over ons die geloven. Wij waren dood en Hij heeft ons levend gemaakt met Christus, door genade.

Want door genade zijt gij behouden,....door het geloof,... en niet uit u zelf (genade) ...het is een gave van God,...... hier staat dat behoudenis een gave van God is.

Wat is een gave van God....de behoudenis, niet uit werken, opdat niemand roemen.
Maar genade is uit geloof....gehoorzaamheid, ....omdat wij zij maaksel zijn, dus we moeten ons leven geven.
Want wie zijn leven wil behouden zal het verliezen.

Zie ik sta aan de deur en ik klop, .....wie wordt er opgedragen om die deur open te doen?
Zoek en gij zult vinden, ....wie wordt er opgedragen te zoeken?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 15 dec 2011 11:57

Janvanverweg schreef:je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof. het is niet iets dat eraan vooraf gaat. als ik mij vergis in deze wil je dan de moeite nemen om de bijbel teksten te plaatsen die duidelijk maken dat God eerst het nieuwe verbond geeft aan een mens (dus niet in het algemeen) zodat die mens vervolgens kan geloven.
ik zie met spanning naar je onderbouwing uit

beste toen, je haalt alleen de eerste zin aan en gaat dan over op het algemeen en niet op de indivuduele mens.
is het nieuwe verbond al van kracht sinds adam? of werd het pas mogelijk door Christus? en wie hebben deel aan dat verbond? alleen zij die geloven!
vandaar mijn vraag die ik je opnieuw voorleg om te beantwoorden: waar maakt de bijbel duidelijk dat een mens (als individu en niet in zijn algemeenheid) eerst deel krijgt aan het nieuwe verbond zodat als een gevolg ervan de mens kan gaan geloven?

je gen 3 citaat kondigt het verbond alleen maar aan. maar slaat verder de plank in deze mis. ik blijf naar je antwoord uitzien.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 15 dec 2011 12:07

schaapje schreef:Want door genade zijt gij behouden,....door het geloof,... en niet uit u zelf (genade) ...het is een gave van God,...... hier staat dat behoudenis een gave van God is.

De grammatica regels die we allemaal al op de basisschool leren leggen deze tekst al naar behoren uit. Schaapje laat dat goed zien!
het is o zo makkelijk om dogma's en doctrines in teksten te willen lezen en daarmee de tekst maar een klein beetje te verdraaien.
lezen met een gekleurde bril noemen we dat. en het betekent dat we onze eigen spinsel boven de bijbel plaatsen en ze er daarom in lezen; ook al staat het er niet.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 15 dec 2011 13:04

Janvanverweg schreef:is het nieuwe verbond al van kracht sinds adam?

Ja ik geloof dat mensen in het oude testament op dezelfde wijze zijn zaliggemaakt als mensen in het nieuwe testament. zie Hebreeën 11
Janvanverweg schreef:en wie hebben deel aan dat verbond? alleen zij die geloven!
Ja zeker, het geloof wordt de mensen tot rechtvaardigheid gerekend. Alleen jij stelt dat een gevallen en zondig mens uit zichzelf weer gaat geloven en daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Wij zijn geestelijk dood en daar komt geen leven meer in tenzij dat God het geeft. Ik haal in dit verband de volgende teksten aan: Rom 9:16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. 1 Kor 4:7 Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt? Filip 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Als je leert dat de mens zijn wil en de genade van God tezamen de bekering werken ben je puur Pelagiaans en wil je zelf gedeeltelijk nog de eer van je eigen zaligheid. Begeef je toch niet op zulke dwaalgronden, maar leer door genade nog eens dat de zondaar op het diepst vernederd moet worden onder de krachtige hand Gods en dat God op het hoogst verhoogt en verheerlijkt moet worden en alleen alle eer moet ontvangen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 15 dec 2011 13:12

Janvanverweg schreef:De grammatica regels die we allemaal al op de basisschool leren leggen deze tekst al naar behoren uit. Schaapje laat dat goed zien!
het is o zo makkelijk om dogma's en doctrines in teksten te willen lezen en daarmee de tekst maar een klein beetje te verdraaien.
Het klopt dat er bij Ef. 2:8 verschillende uitleggingen zijn, ook door degenen die het koine-grieks goed machtig zijn. Ik kies dus voor de optie waarbij zowel het behoud als het geloof een gave van God zijn.
Des te meer omdat de eerste tekst die ik gaf (Fil. 1:29) dat onomstotelijk zegt, zonder dat je daarbij een grammaticale uitweg hebt.
Natuurlijk zijn er meer teksten die ik ook heb gegeven. Matth. 11:27 bijvoorbeeld, maar ook vers 25: voor wijzen en verstandigen verborgen (Farizeeërs en Schriftgeleerden), maar aan kinderen geopenbaard.

Nog een paar teksten:
Joh. 6:29 Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft.
Galaten 5:22: geloof is vrucht van de Geest!
En Matth. 16:15-17: God maakt het ons duidelijk.
En wat te denken van Rom. 10:17: het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God? Het komt uiteindelijk allemaal bij God vandaan, ook het geloof!
Of ook 1 Kor. 1:18-28.
Of 2 Kor. 4:6: God heeft in onze harten geschenen.
En het gebruik in de Bijbel van "uit Hem geboren zijn". Niemand laat zichzelf geboren worden.
enz. enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2011 14:15

Nog een paar teksten:
Joh. 6:29 Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft.

Als ik dit stuk lees, dan werd er gevraag"d: ...wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken.....het antwoord van Jezus was.....dit is het werk, dat Gij gelooft in Hem die Hij gezonden heeft.
Ergens verder vers 36... Maar Ik heb u gezegd, dat gij niet gelooft, ook al hebt gij mij gezien.

DL 4
Die dit Evangelie niet geloven op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker met waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van de toorn Gods en van het verderf verlost en met het eeuwig leven begiftigd.

Puur genade is in antwoord op geloof dat God in een mens oproept en wat een mens kan afwijzen,
Als God geen werdergeboorte zou geven in antwoord op het geloof van de mens, dan zou de mens alsnog verloren gaan.
De Dl zegt duidelijk dat de mens verloren gaat door eigen schuld, door niet willen geloven.

Galaten 5:22: geloof is vrucht van de Geest!

De vrucht van de Geest is de uitwerking van de Heilige Geest in de mens die gehoorzaam is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 15 dec 2011 14:40

schaapje schreef:Als ik dit stuk lees, dan werd er gevraag"d: ...wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken.....het antwoord van Jezus was.....dit is het werk, dat Gij gelooft in Hem die Hij gezonden heeft.
Ergens verder vers 36... Maar Ik heb u gezegd, dat gij niet gelooft, ook al hebt gij mij gezien.
Ja, alleen verandert dat de betekenis niet van dit vers: het is het werk van God. Het is Zijn werk. Nog verderop (vers 65) staat dan ook: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
schaapje schreef:Puur genade is in antwoord op geloof dat God in een mens oproept en wat een mens kan afwijzen,
De mens kan het afwijzen, totdat God hem/haar te sterk wordt. Dan kan het niet meer. Zie Paulus bij Damaskus. Hij kon daarna niet anders meer dan geloven en Christus verkondigen.
schaapje schreef:Galaten 5:22: geloof is vrucht van de Geest!

De vrucht van de Geest is de uitwerking van de Heilige Geest in de mens die gehoorzaam is.
Ook gehoorzaamheid is vrucht van de Geest. Want ongehoorzaamheid is vrucht van het vlees (vers 19-21).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2011 16:39

[quote="elbert"

Ja, alleen verandert dat de betekenis niet van dit vers: het is het werk van God. Het is Zijn werk. Nog verderop (vers 65) staat dan ook:

Ik kan dat niet zien in de tekst, als er gevraagd wordt wat moeten wij doen opdat wij de werken Gods
mogen werken. Jezus antwoord duidelijk het werk Gods is geloven dat Ik het ben die Hij gezonden heeft
Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

De Vader trekt en geeft genade en verlossing in Christus in antwoord op geloof.
[quote]

Ik kan het maar niet begrijpen het wordt zo voorgesteld alsof alles in ons God zal doen, buiten onze wil en onze medewerking om.
En telkens wordt de tekst weer gebruikt over het willen en het werken dat God doet in de mens, waar ik het overigens mee eens ben, maar het gaat in Fil.2:13 ook over gehoorzaamheid voor degene die al wedergeboren waren.
Ef.2: 13 ... uw behoudenis bewerken met vreze en beven,want God is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.

We kunnen niets uit ons zelf, maar één ding wel gehoorzamen, gehoorzamen aan de Stem van God.
Alleen Hij kan van ons een nieuwe schepping maken en ons laten groeien in geloof.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 15 dec 2011 17:05

Ken je kerkhistorie, er zijn altijd al dwalingen op dit gebied geweest en deze discussies ontstonden al in het jaar 300 na Chr. Waarom? Om God niet alle eer te geven, maar zelf ook nog een gehoorzaamheid te hebben en te vinden in de mens. Het gaat zeker niet buiten de wil van de mens om, maar we moeten wel bidden om verlichting door de Geest zodat we gewillig gemaakt worden en doen wat God wil dat we doen. Waarom moeten we anders nog bidden Uw wil geschiedde? We hebben zelf toch de wil om God te gehoorzamen volgens jullie?

De prediker Salomo heeft het al gezegd: Er is niets nieuws onder de zon. En let erop waar al deze mensen in vroegere eeuwen met hun dwalingen terecht zijn gekomen...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2011 19:31

quote="Toen"Ken je kerkhistorie, er zijn altijd al dwalingen op dit gebied geweest en deze discussies ontstonden al in het jaar 300 na Chr. Waarom? Om God niet alle eer te geven, maar zelf ook nog een gehoorzaamheid te hebben en te vinden in de mens. Het gaat zeker niet buiten de wil van de mens om, maar we moeten wel bidden om verlichting door de Geest zodat we gewillig gemaakt worden en doen wat God wil dat we doen. Waarom moeten we anders nog bidden Uw wil geschiedde? We hebben zelf toch de wil om God te gehoorzamen volgens jullie?

De prediker Salomo heeft het al gezegd: Er is niets nieuws onder de zon. En let erop waar al deze mensen in vroegere eeuwen met hun dwalingen terecht zijn gekomen...


@Toen,
Ik neem aan dat jou posting aan mij gericht is ?
Ik vind het heel jammer dat, als ik het heb over gehoorzamen en Gods wil zoeken en ook willen doen, dat ik hiermee God niet zou eren volgens jouw posting.

Er staan zoveel teksten in de Bijbel over de goede werken doen, die God tevoren voor ons bereidt heeft, er staat zelfs ergens indien gij goed weet te doen en het niet doet dat is het u tot zonde.

Hoe kan en mens weten wat het goede is, is dat juist niet de Heilige Geest die dat ons duidelijk maakt? En als een mens gehoorzaamt dan eert hij/zij toch zijn Maker, God wil dat het goede gedaan wordt in de wereld, zou Hij niet onze handen en daden doorvoor gebruiken?

Waarom worden er in Openbaring zoveel waarschuwingen gegeven, waarom heeft Jacobus het over een dood geloof als die zonder werken is.?

Dus zoals ik mijn Bijbel lees en zie en wat God van ons vraagt ....dat is een dwaalleer volgens jou.
Dat is dan voor jouw rekening.

DL art.4 :!:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 15 dec 2011 21:49

schaapje schreef:Ik kan het maar niet begrijpen het wordt zo voorgesteld alsof alles in ons God zal doen, buiten onze wil en onze medewerking om.
Nee, het gaat niet buiten onze wil om. Die wil wordt veranderd. Iedere christen, zal toch moeten beamen dat zijn/haar wil veranderd is toen hij/zij tot geloof kwam? Dat er een verschil is tussen voor en na? Heb je dat dan zelf gedaan? Dat geloof ik niet, ik geloof dat God dat doet, terwijl je er zelf tegelijkertijd helemaal bij betrokken bent. Het gaat dus niet buiten je om. Maar ik zou daarbij nooit de term medewerking gebruiken. Alles uit Hem! God verandert mensen, om de titel van een vroeger EO programma te noemen.
schaapje schreef:We kunnen niets uit ons zelf, maar één ding wel gehoorzamen, gehoorzamen aan de Stem van God.
Hoe ben je op het idee gekomen dat we wel gehoorzamen kunnen uit onszelf, dus zonder God? Het gebrek aan gehoorzaamheid is juist HET probleem, sinds Adam en Eva van de vrucht aten. Sindsdien kunnen/willen we het niet meer, omdat we een slaaf van de zonde zijn geworden. En Gods Zoon maakt ons daarvan vrij (Joh. 8:34-36).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2011 22:32

quote="elbert"Nee, het gaat niet buiten onze wil om. Die wil wordt veranderd. Iedere christen, zal toch moeten beamen dat zijn/haar wil veranderd is toen hij/zij tot geloof kwam? Dat er een verschil is tussen voor en na? Heb je dat dan zelf gedaan?

Daar ben ik het helemaal mee eens elbert, onze wil wordt veranderd door wedergeboorte, en er is een groot verschil tussen voor en na deze wedergeboorte.

Code: Selecteer alles

Dat geloof ik niet, ik geloof dat God dat doet, terwijl je er zelf tegelijkertijd helemaal bij betrokken bent. Het gaat dus niet buiten je om. Maar ik zou daarbij nooit de term medewerking gebruiken. Alles uit Hem! God verandert mensen, om de titel van een vroeger EO programma te noemen.

God werkt het willen en het werken in ons dat gaat zeker niet buiten onze wil om zpals je zegt, dat is hetzelfde n.m.i. als medewerken; Zijn wil zoeken, Zijn wil doen (hoe moeilijk dat soms ook is)
en dat is Zijn werk, het is uit Hem zoals jij zegt. Bepaalde dingen die Christenen doen, zouden ze nooit doen of bedenken uit zichzelf, daar is juist de wedergeboorte voor nodig want Hij is het die de geboden in ons hart schrijft.

Hoe ben je op het idee gekomen dat we wel gehoorzamen kunnen uit onszelf, dus zonder God? Het gebrek aan gehoorzaamheid is juist HET probleem, sinds Adam en Eva van de vrucht aten. Sindsdien kunnen/willen we het niet meer, omdat we een slaaf van de zonde zijn geworden. En Gods Zoon maakt ons daarvan vrij (Joh. 8:34-36).


Als God het is die aan een mensenhart werkt, als het geloven is uit het horen, dan kan een mens ermee instemmen, als die mens zoekende is, dan kan die mens het aannemen zoals in art.4 van de DL
staat. Maar het is God die alles verder zal uitwerken in ons, als wij werkelijk zien door het Woord dat we zondaren zijn en gered moeten worden.
Verder zie ik in het OT dat God de oudvaders rechtvaardigden omdat ze geloven in God, dus hadden ze wel zeker de wil, ondanks de zondeval, te geloven.

Ik probeer het te begrijpen wat je zegt Elbert maar ik kan er niet bij, echt niet ik heb er al zoveel over gelezen, ik snap het echt niet, het lijkt wel een heel vies woord ...geloven.

Velen worden geroepen maar weinigen uitverkoren. Dit kan voor mij niet de uitverkiezing naar een soort willekeur zijn. Ik heb het al eens geschreven dat ik de enige ben in mijn familie die tot geloof
is gekomen, en als ik dan zou moeten geloven wat jij zegt is dat omdat God mij heeft uitverkoren.
En de andren niet ? Nee ook zij hebben de roepstem, het evangelie, het woord gehoord, meerdere keren, maar ze wilden niet. Anders zou straks in het grote oordeel gezegd kunnen worden...maar ik ben nooit geroepen of ik heb het geloof niet ontvangen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 16 dec 2011 08:12

schaapje schreef:Ik probeer het te begrijpen wat je zegt Elbert maar ik kan er niet bij, echt niet ik heb er al zoveel over gelezen, ik snap het echt niet, het lijkt wel een heel vies woord ...geloven.
Nee hoor, helemaal niet. :) Het punt is wat de apostel Johannes zegt: wij hebben God lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad (1 Joh. 4:19)
schaapje schreef:Velen worden geroepen maar weinigen uitverkoren. Dit kan voor mij niet de uitverkiezing naar een soort willekeur zijn. Ik heb het al eens geschreven dat ik de enige ben in mijn familie die tot geloof
is gekomen, en als ik dan zou moeten geloven wat jij zegt is dat omdat God mij heeft uitverkoren.
Ja, dat is toch iets om blij en dankbaar voor te zijn?
schaapje schreef:En de andren niet ?
Dat kun je niet zeggen, want dat is aan God en bovendien komt de roepstem van Hem nog steeds tot ze. Dat gebeurt toch niet voor niets. Uiteindelijk zal pas blijken wie er uitverkoren is en wie niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten