De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 13 dec 2011 16:35

En verder volgt op de tekst uit Jesaja 55:3 want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
Daarom, alleen om dat Genadeverbond hetwelk God na de val heeft opgericht in het paradijs. Daarom zal de ziel leven en getrokken worden.

Het valt mij inderdaad ook op dat er karikaturen worden gemaakt. Ik zal naar aanleiding van het topic-onderwerp een aantal karikaturen opschrijven die men maakt van de leer zoals die in de Dordtse leerregels staat opgesteld.

Karikatuur van de Lijdelijkheid: Men moet maar afwachten tot er iets gebeurt onmacht word benadrukt.
Wat er tegenover wordt gesteld: Opwekking aan iedereen om Christus aan te nemen. Onwil wordt op de voorgrond gesteld. Men spreekt zelden over het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Soms spreekt men over belijdenis van dadelijke zonde maar erfschuld en erfsmet worden zelden genoemd.

Werkelijkheid in de zuivere leer: Nadruk op doodstaat van de mens én op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van de wet). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt. Ontdekking door de Heilige Geest is noodzakelijk. Voor arme ontdekte zondaren is er een rijk evangelie.

Karikatuur van de verkiezing en verwerping: Men moet eerst uitzoeken of men uitverkoren is voor men tot Christus mag gaan.
Wat er tegenover wordt gesteld: Iedereen mag Christus aannemen. Men erkent de verkiezing, maar die heeft geen plaats in de prediking. Over verwerping wordt zelden gesproken.

Werkelijkheid in de zuivere leer: Benadrukken van Gods soevereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen 'stok of blok' maar een redelijk schepsel.


Tegen deze leer wordt echter vanalles in het geweer gebracht, men wil zelf nog wat toedoen aan de zaligheid. Of door het doen van goede werken, of door het inleven van de zonde en zoveel mogelijk het leven proberen te beteren om God daarmee te behagen en zichzelf te rechtvaardigen (rijke jongeling) Of door te zeggen dat men zelf nog de wil heeft om het goede te kiezen maar daarmee de totale doodstaat van een mens te loochenen.
Deze leer is hard sommigen van de discipelen al.
Johannes 6: 60-64
Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?

Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?

Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 13 dec 2011 19:08

Toen schreef:En verder volgt op de tekst uit Jesaja 55:3 want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
Daarom, alleen om dat Genadeverbond hetwelk God na de val heeft opgericht in het paradijs. Daarom zal de ziel leven en getrokken worden.

In Jes. 55 worden mensen genodigd die hongeren en dorsten naar de wereld met wat erin is. 2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? 3 Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten.
Dus het vervolg van vers 3 doet daar niets vanaf, het gaat hier helemaal niet over 'getrokken worden' maar over komen: O alle gij dorstigen (dat zijn zij die dorsten naar de wereld) kom tot de wateren .....

Overigens zijn er nog veel meer teksten waar het geloof voorop staat o.a. Hab.2:4 maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Rom.1:17 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Mark.5:34 uw geloof heeft u behouden... enz.
Toen schreef:Het valt mij inderdaad ook op dat er karikaturen worden gemaakt. Ik zal naar aanleiding van het topic-onderwerp een aantal karikaturen opschrijven die men maakt van de leer zoals die in de Dordtse leerregels staat opgesteld.

Karikatuur van de Lijdelijkheid: Men moet maar afwachten tot er iets gebeurt onmacht word benadrukt.
Wat er tegenover wordt gesteld: Opwekking aan iedereen om Christus aan te nemen. Onwil wordt op de voorgrond gesteld. Men spreekt zelden over het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Soms spreekt men over belijdenis van dadelijke zonde maar erfschuld en erfsmet worden zelden genoemd.


-Het onderscheid erfschuld en erfsmet vinden we niet terug in de Bijbel, wel dat we de zondige natuur erven Rom.5 (zou je erfsmet kunnen noemen) maar we erven geen schuld: Ezch.18:20 20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, ....
-Verder is het volkomen terecht om iedereen op te wekken Jezus aan te nemen: Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
-Onwil en/of ongeloof zijn de enige redenen waarom een mens die onder het evangelie leeft verloren gaat, dus geen onmacht!
Daarom is ook dat volkomen terecht als daar de nadruk op gelegd wordt. Mat.23:37 maar u hebt niet gewild! Mark16:16 ... maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
- Het is niet waar dat er niet over het werk van de Heilige Geest gesproken wordt, maar als iemand opgeroepen wordt tot geloof lees ik in de Bijbel nergens dat je erbij moet vertellen dat daarvoor het werk van de Heilige Geest nodig is.
Dat deden Jezus en de apostelen ook niet, zij vertelden gewoon dat de mens door de zonden verloren ligt en dat hij door het geloof in Jezus gered kan worden.
Dat tweede is dus beslist geen karikatuur!
Toen schreef:Werkelijkheid in de zuivere leer: Nadruk op doodstaat van de mens én op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van de wet). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt. Ontdekking door de Heilige Geest is noodzakelijk. Voor arme ontdekte zondaren is er een rijk evangelie.

Waar lees jij in de Bijbel dat de nadruk op de doodstaat gelegd moet worden? Er is een rijk evangelie voor iedereen, dat niet iedereen wil doet daar niets vanaf!
Toen schreef:Karikatuur van de verkiezing en verwerping: Men moet eerst uitzoeken of men uitverkoren is voor men tot Christus mag gaan.
Wat er tegenover wordt gesteld: Iedereen mag Christus aannemen. Men erkent de verkiezing, maar die heeft geen plaats in de prediking. Over verwerping wordt zelden gesproken.

Werkelijkheid in de zuivere leer: Benadrukken van Gods soevereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen 'stok of blok' maar een redelijk schepsel.

Mark.16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Het evangelie (blijde boodschap) preken is de opdracht, dat is toch echt iets anders dan verkiezing en verwerping preken.
Toen schreef:Tegen deze leer wordt echter vanalles in het geweer gebracht, men wil zelf nog wat toedoen aan de zaligheid. Of door het doen van goede werken, of door het inleven van de zonde en zoveel mogelijk het leven proberen te beteren om God daarmee te behagen en zichzelf te rechtvaardigen (rijke jongeling) Of door te zeggen dat men zelf nog de wil heeft om het goede te kiezen maar daarmee de totale doodstaat van een mens te loochenen.
Deze leer is hard sommigen van de discipelen al.
Johannes 6: 60-64
Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?

Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?

Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?

De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Nogmaals: de leer van verwerping van eeuwigheid komt niet uit de Bijbel.
Je hebt een paar teksten aangehaald (eerder in dit topic) waar het woord verwerpen in voorkomt, maar die slaan totaal niet op de eeuwige bestemming van de mens.
Ik lees ook nergens in de Bijbel dat het een eenzijdig werk van God is want God sluit de mens niet uit maar in.

Deut.30:19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht,
Dat is niet zelf iets toedoen aan de zaligheid, iets aannemen wat de Ander heeft verdiend en aanbiedt, is echt geen verdienstelijke zaak.

Als ik jou een boek aanbied en jij neemt het aan, dan kun je naar waarheid zeggen dat je het gekregen hebt terwijl je het toch zelf hebt aangenomen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 14 dec 2011 07:05

elbert schreef:e strijd die tussen de remonstranten en de contraremonstranten werd gevoerd ging over het volgende: waar komt het geloof (of de wedergeboorte) vandaan: helemaal van God of ook deels van de mens?

dit is een issue die geen issue is. mensen zijn zo gaan priegelen in de marge dat de boodschap (bekeer u en geloof) op de achtergrond geraakt is en een puur theorethische vraag er voor in de plaats gekomen is. een vraag die niet vanzelf uit de bijbel oprijst! een vraag die niet komt van onbekeerden die willen weten hoe ze tot geloof kunnen komen. (die vragen in de trant van handelingen 2!) deze scheuring brengende nutteloze vraag is opgekomen bij zgn godsgeleerden die aan onzinnige haarkloverij deden. door een probleem te maken waar geen probleem was hebben ze een grote kerkscheuring gemaakt en de bijbel en Gods koninkrijk schade toegebracht.
het doet er niet toe wie de vraag goed beantwoord; de vraag is fout!!!
door te focussen op deze foute vraag creeer je valse leren!

1a2b3c zegt hetzelfde, maar wat milder :)
1a2b3c schreef:Komt alle verdeeldheid niet omdat we als wijzen en verstandigen alles menen te moeten verklaren?
Ik kom tot de conclusie dat we helemaal geen conclusie hoeven te trekken maar dat het een geheimenis is en wij alleen maar kinderlijk hoeven te geloven alles wat Hij zegt
Geloof vraagt Hij van ons niet dat we het snappen en dogmatisch op een rij hebben, en ook niet dat we wachten tot we levend gemaakt zijn zodat we kunnen gaan geloven.
Van de kant van de mens begint het met geloven en we hoeven ons helemaal niet druk te maken hoe het werkt met de wedergeboorte, dat is Gods verantwoordelijkheid.


de bijbel leert al dat zij die leren een grotere verantwoording hebben. leraren die nadruk leggen op vase tegenstellingen en daardoor tot tegenbijbelse leer uitspraken komen hebben heel wat uit te leggen. ook degenen die deze leren doorgeven aan de volgende generatie!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 14 dec 2011 07:28

@ toen

Dit DL topic spits zich toe op de verwerping van eeuwig. ik heb uit de DL de relevante passages geciteerd. klip en klaar staat er dat God mensen al voor hun geboorte verwerpt!
dit is niet omdat deze verworpenen zondig zijn, want de uitverkoren ter redding zijn vlgens de DL even zondig. de DL zegt dat er geen menselijk onderschijd tussen de twee groepen is! het is, weer naar de DL, puur Gods rechtvaardigheid dat Hij mensen voor hun geboorte al naar de hel verwijst.

Als dit een karikatuur is, dan is de DL een karikatuur!
ik noem het geen karikatuur maar een onzinnige extrapolatie van de bijbel. een extrapolatie die veels te ver gaat en daardoor onbijbels wordt.

misschien wordt er goed aan gedaan om oude geschriften opnieuw aan de bijbel te toetsen. om oude dogma's aan andere dogma's te toetsen (b.v. je verwijzingen naar erfsmet e.d.) is bouwen op drijfzand en luchtkastelen bouwerij. bouw elk argument op vanuit de bijbel alleen.

helaas zijn er heel veel dogma's die alleen zinnig zijn door er terugwerkend naar te kijken. ze komen niet natuurlijk uit de bijbel voort. alle argumenten gaan dan uit van een bestaande leer die dan bewezen/ verklaard moet worden. alle gebruikte teksten maken daardoor een krampachtige indruk, als je het erin wil lezen dan zou het zo kunnen zijn, maar een onbevangen lezen door iemand die niet van de doctrine afweet zal het er nooit inlezen. Dit soort redenaties en inleg-theologie is een gruwel voor mij!

enkele voorbeelden van dit soort doctrines:
babydoop
afwezigheid van de uitstorting van de Heilige Geest en de geestesgaven
verwerping
scheiding tussen leek en ambtsdragers
academische opleiding als norm voor geestelijk leiderschap

stuk voor stuk niet in de bijbel terug te vinden, soms zelfs duidelijk tegen leer uit de bijbel in. maar door theologen keurig met een breed scala van foutieve tekst interpretaties dichtgetimmerd.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 14 dec 2011 09:27

Janvanverweg schreef:dit is een issue die geen issue is. mensen zijn zo gaan priegelen in de marge dat de boodschap (bekeer u en geloof) op de achtergrond geraakt is en een puur theorethische vraag er voor in de plaats gekomen is. een vraag die niet vanzelf uit de bijbel oprijst! een vraag die niet komt van onbekeerden die willen weten hoe ze tot geloof kunnen komen. (die vragen in de trant van handelingen 2!) deze scheuring brengende nutteloze vraag is opgekomen bij zgn godsgeleerden die aan onzinnige haarkloverij deden. door een probleem te maken waar geen probleem was hebben ze een grote kerkscheuring gemaakt en de bijbel en Gods koninkrijk schade toegebracht.
het doet er niet toe wie de vraag goed beantwoord; de vraag is fout!!!
door te focussen op deze foute vraag creeer je valse leren!
Als je stelt dat de vraag fout is, dan geef je de contraremonstranten gelijk.
Want de vraag werd opgeworpen en beantwoord door Jacobus Arminius, de voorloper van de remonstranten. Daartegen werden de contraremonstranten gedwongen om een antwoord te formuleren. Op een gegeven moment (na de remonstrantie in 1610) was zwijgen (na jaren geduld!) geen optie meer voor de kerk. Daarom de DL 8 jaar later in 1618. Net zoals dat in het verleden bij de drie-eenheid en de twee naturen van Christus werd gedaan in de vroege kerk. Die belijdenisgeschriften waren dan ook geen hobby van theologen die niks beters te doen hadden, maar een bijbels onderbouwde belijdenis door de christelijke kerk als reactie op een dwaalleer.
Je vindt het dan haarkloverij, maar de vraag of Gods genade afhankelijk is van de mens, is geen kleinigheid. De vraag of God überhaupt verkiest (wat eigenlijk ontkend wordt), is geen kleinigheid.
Ten diepste is het de vraag of wijzelf iets kunnen toedoen aan onze zaligheid of dat het helemaal van God afhangt.
Noem dat maar een kleinigheid: Luther is erom de RK kerk uitgezet.
Overigens stelde de scheuring niet zoveel voor: de remonstranten vormden kerkelijk een kleine groep. Hun gedachtengoed is echter wel weid verbreid.

Bovendien vind ik het geschimp op theologen nogal goedkoop: elke christen is theoloog, of hij/zij dat nu wil of niet. Degenen die zeggen dat niet te zijn, hebben niet in de gaten dat ze het wel zijn. ;)
Janvanverweg schreef:ik heb uit de DL de relevante passages geciteerd. klip en klaar staat er dat God mensen al voor hun geboorte verwerpt!
Ja, dat heb je gedaan (DL 1-15) en nog in rood aangegeven ook, maar ik vraag me af of je begrijpt wat er staat en hoe het er staat. Er staat dat God deze mensen laat (passief) in de ellende waar ze zichzelf (actief) in gestort hebben (DL 1-15). De mens heeft zichzelf verworpen en God laat sommigen van hen in die verworpen situatie. Dat willen ze immers zelf! De verwerping is dat God tegen de mens zegt: "uw wil geschiede". God verwerpt niet actief, maar verkiest wel actief.
Dat is wat anders dan wat jij ervan maakt. Volgens jou zeggen de DL dat God van tevoren, zonder rekening te houden met de menselijke zonde, heeft bedacht dat sommigen maar naar de hel moesten en sommigen naar de hemel. Maar dat is een karikatuur: de uitgangssituatie is de menselijke zonde en val en het besluit van God heeft betrekking op wie Hij daaruit redt. Zo zijn de DL ook opgezet: in 1-1 begint het met de val in Adam en pas daarna wordt over de verkiezing gesproken.

Trouwens: jouw verwijzing naar "mensen voor hun geboorte", zit daar niet iets in van "ze zijn dan toch nog onschuldig"?
Hoe kom je daarbij?

Janvanverweg schreef:dit is niet omdat deze verworpenen zondig zijn, want de uitverkoren ter redding zijn vlgens de DL even zondig. de DL zegt dat er geen menselijk onderschijd tussen de twee groepen is! het is, weer naar de DL, puur Gods rechtvaardigheid dat Hij mensen voor hun geboorte al naar de hel verwijst.
Ja, ze zijn beide zondig. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat Gods genade niet eerlijk is? Als dat zo is, zou Hij iedereen genadig moeten zijn (alverzoening). Maar dat is niet zo. Dus is er een verkiezing en verwerping.
De verwerping is vanwege de zonde, God verkiest op basis van Zijn barmhartigheid.
Als God genadig is, dan is Hij dat vanwege Zijn barmhartigheid, niet omdat Hij ons dat verplicht zou zijn. Zoals jij het stelt, zou God mensen genadig moeten zijn, maar dat moet helemaal niet, omdat het dan geen genade meer zou zijn.
Wat denk ik in jouw theologie misschien ook meespeelt, is dat je geloof misschien wel als een werk ziet. Geloof is dan iets wat je doet om er iets mee te krijgen/verdienen, nl. genade. Ik hoop niet dat je dat zo ziet, want dan wringt de schoen wel heel erg. Genade is niet te verdienen, maar wel te ontvangen als vrije gave van God. Die gave ontvangen we door het geloof, maar niet vanwege het geloof. Geloof is dan ook geen werk, maar een door God gegeven kanaal waarlangs zijn genade tot ons komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 14 dec 2011 10:11

elbert schreef:Als je stelt dat de vraag fout is, dan geef je de contraremonstranten gelijk
nee ik geef de contra's geen gelijk! als ze kort hadden gesteld dat de vraag onjuist was, dan hadden ze gelijk. door er jaren later een vertrokken antwoord op te geven gingen ze ook de fout in.

wat draagt de vraag bij? welk nut heeft het? was het van belang dan had God het niet in het duister gelaten. geeft een antwoord op de vraag ons middelen om God beter te dienen? de praktijk van vandaag de dag is dat beide antwoorden mensen van God afhouden! misschien onbedoeld maar desalniet te min!
het grootste deel van de christenheid is wereldwijd min of meer "armeniaans" hoewel ze het verder niet veel uitmaakt omdat ze niet over het nietterzakendoende probleem nadenken :)

dat luther de kerk uitmoest over een kleinigheid doet niets aan de kleinigheid af. ook vandaag nog worden mensen buiten de kerkgeslten over kleinigheden als... haarstijl, kleding, bijbelvertaling??
elbert schreef:Trouwens: jouw verwijzing naar "mensen voor hun geboorte", zit daar niet iets in van "ze zijn dan toch nog onschuldig"?
Hoe kom je daarbij?
mensen zijn zondig vanwege hun zonde! toon mij een zondeloos mens! maar als de DL letterlijk zegt dat beide groepen zondig zijn EN dat God al van voor de geboorte bepaalt wie wel en wie niet gered gaan worden, dan zit daar niets rechtsvaardigs in. Daarmee doe niet ik maar doet de DL God tekort. ik bestrijd de willekeur die hier gecreerd wordt! in de DL wordt redding op een onrechtvaardige manier uitgelegd! (de hel is rechtvaardig als straf!)

het argument dat "al wat God doet is rechtvaardig DUS Gods verwerping los van enige menselijke inmenging is ook rechtvaardig" gaat krom. iets is rechtvaardig omdat er recht gedaan wordt. verklaar wat er recht is aan willekeur! de DL heeft het daarom mis omdat het willekeur als rechtvaardig door wilt laten gaan en daarmee een karikatuur van Gods rechtvaardigheid maakt.
de bijbel leert dat we met geloof op zijn aanbod in moeten gaan. Dit maakt de redding van de uitverkorenen weer rechtvaardig.
elbert schreef:Ja, ze zijn beide zondig. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat Gods genade niet eerlijk is? Als dat zo is, zou Hij iedereen genadig moeten zijn (alverzoening). Maar dat is niet zo. Dus is er een verkiezing en verwerping.
De verwerping is vanwege de zonde, God verkiest op basis van Zijn barmhartigheid.

nee, het is Gods barmhartgheid die de genade aanbied!
waarom haal je de alverzoening erbij? de bijbel is zo duidelijk dat er geloof verwacht wordt als respons op het genade aanbod!
zelfs in de meest zware kerken vindt je daar nog sporen van in de praktijk van belijdenis doen!!!
maar los van de praktijk, doet keer op keer een oproep aan de mens om op het evangelie in te gaan. geloof is het keurmerk. God verwijt het de mens als er geen geloof is! hoe kan God iets verwijten als Hij de evt. gever van dat geloof zou zijn???? dat is wat ik spelletjes spelen noem! God roept op tot geloof, maar de mens moet besluiten om te geloven.
ik kan je mijn visacard nummer en gegevens geven zodat je op mijn naam spullen kunt kopen. maar als je niet gelooft dat ik je de juiste gegevens gegeven heb dan zul je er uit ongeloof geen gebruik van maken. als je het wel doet, heb je dan bijgedragen aan het verkrijgen van mijn visagegevens? nee toch, je hebt alleen geloof gehecht aan de gever ervan!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 14 dec 2011 12:12

ik sluit me in deze bij elbert aan.
Verder heb ik gezegd wat ik zou moeten zeggen. Maar een mens moet voor God invallen, dat hij dood ligt in zonde en misdaden en dat God hem de hand van Genade toereikt. En als je halfdood valt, dan probeer je nog altijd vanuit een verbroken werkverbond iets aan je zaligheid toe te voegen. Maar het vlees onderwerpt zich de wet Gods niet, want het KAN ook niet. We liggen in totale onmacht, maar ook in een onwil, want we willen niet dat Christus Koning over ons zij.

En dit is met recht de Griek een dwaasheid en de vrome Jood een ergenis, namelijk Christus en die gekruisigt is! 1 Korintiërs 2: 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 14 dec 2011 12:34

Toen schreef:Verder heb ik gezegd wat ik zou moeten zeggen. Maar een mens moet voor God invallen, dat hij dood ligt in zonde en misdaden en dat God hem de hand van Genade toereikt. En als je halfdood valt, dan probeer je nog altijd vanuit een verbroken werkverbond iets aan je zaligheid toe te voegen. Maar het vlees onderwerpt zich de wet Gods niet, want het KAN ook niet. We liggen in totale onmacht, maar ook in een onwil, want we willen niet dat Christus Koning over ons zij.

kan je dit idee ook onderbouwen. vanuit dogma's praten is leuk, maar het is als een kaartenhuis. het stort in als er een wegvalt!
probeer daarom eens een fundament uit de bijbel te leggen.
b.v. je punt over totale onmacht. waar vindt je dat klip en klaar in de bijbel? en hoe verhoud zich dat met de vele teksten die stellen dat we wel de macht hebben en wel de verantwoording hebben om ons te bekeren??
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 14 dec 2011 14:08

Toen schreef:ik sluit me in deze bij elbert aan.
Verder heb ik gezegd wat ik zou moeten zeggen. Maar een mens moet voor God invallen, dat hij dood ligt in zonde en misdaden en dat God hem de hand van Genade toereikt. En als je halfdood valt, dan probeer je nog altijd vanuit een verbroken werkverbond iets aan je zaligheid toe te voegen. Maar het vlees onderwerpt zich de wet Gods niet, want het KAN ook niet. We liggen in totale onmacht, maar ook in een onwil, want we willen niet dat Christus Koning over ons zij.

En dit is met recht de Griek een dwaasheid en de vrome Jood een ergenis, namelijk Christus en die gekruisigt is! 1 Korintiërs 2: 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.


Nou maak je je er wel heel makkelijk vanaf!
Je hebt nog geen enkel argument op grond van de Bijbel weerlegt terwijl ik mijn argumenten wel Bijbels heb onderbouwt.

En er is niemand hier die gezegd heeft dat hij zelf iets moet bijdragen aan zijn zaligheid, dus waarom dat je dat erbij haalt snap ik even niet.
Jezus biedt een volkomen zaligheid aan en roept ons op dat te geloven/aannemen, kun je keer op keer in de Bijbel vinden.
Dat de mens dood is in zonden en misdaden betekent niet dat je niet in staat bent God te zoeken.
We zijn niet onmachtig om de Bijbel te lezen e.d. van nature hebben we daar geen zin in, maar dat is iets anders.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor elbert » 14 dec 2011 14:18

Janvanverweg schreef:nee ik geef de contra's geen gelijk! als ze kort hadden gesteld dat de vraag onjuist was, dan hadden ze gelijk. door er jaren later een vertrokken antwoord op te geven gingen ze ook de fout in.
De vraag was op zich niet onjuist (ik heb altijd geleerd: "er bestaan geen foute vragen, wel foute antwoorden"), maar het antwoord was onjuist. Als reactie daarop kun je wel met je arm zwaaien en zeggen: "het klopt niet", maar daar neemt niemand genoegen mee, jij ook niet. Als ik zo op jou reageer, vraag je ook om een onderbouwing, toch? Zo is het ook gegaan in deze kwestie. Het ging er de afgevaardigden bij de internationale synode van Dordrecht dus om, om tot een Bijbels verantwoorde repliek te komen op de remonstrantie.
Janvanverweg schreef:de praktijk van vandaag de dag is dat beide antwoorden mensen van God afhouden! misschien onbedoeld maar desalniet te min!
Een antwoord verkeerd begrijpen (wat helaas veel te vaak gebeurt, ook in de gereformeerde gezindte) is nog geen diskwalificatie van het antwoord zelf. Van belang is dat het goed uitgelegd wordt. Feit is wel dat de karikaturen die hier gemaakt worden, daar niet bij helpen.
Janvanverweg schreef:mensen zijn zondig vanwege hun zonde! toon mij een zondeloos mens! maar als de DL letterlijk zegt dat beide groepen zondig zijn EN dat God al van voor de geboorte bepaalt wie wel en wie niet gered gaan worden, dan zit daar niets rechtsvaardigs in. Daarmee doe niet ik maar doet de DL God tekort. ik bestrijd de willekeur die hier gecreerd wordt! in de DL wordt redding op een onrechtvaardige manier uitgelegd! (de hel is rechtvaardig als straf!)
Ik begrijp je niet en wel. :)
Je zegt enerzijds dat mensen zondig zijn, maar beaam je ook dat een mens dan ook geen rechten meer heeft, dus ook geen recht heeft op klachten over willekeur? Zonde leidt tot verlies van het leven, want de zonde baart de dood, de eeuwige dood nog wel. Dat is Gods rechtvaardig oordeel over de zonde en over ons. Dat we desondanks gered kunnen worden, is Gods genade en barmhartigheid. Dat vind je dan wel willekeur, maar de werkelijkheid is dat het genade is.

Maar even een zijsprongetje hier, want ik begrijp wel wat je zegt: het klinkt misschien willekeurig.
Maar niemand die het Evangelie hoort, kan zeggen dat God het niet meent.
Want hoe zou je kunnen weten dat je verworpen bent? Dat kun je helemaal niet.
Je kunt niet weten dat je een verworpene bent, voordat je gestorven bent.
Tot die tijd komt God met Zijn Evangelie tot je.
En je hebt geen enkel excuus om het af te wijzen, dus hoef je ook niet te klagen over willekeur.
Sterker nog: je kunt alleen weten of je een verkorene bent door Gods genade in Jezus Christus gelovig te beamen.
Dan weet je het bovendien nog zeker ook.

Dat God verkiest en verwerpt, is dus iets wat boven ons gezichtsveld uitgaat. Niettemin is het belangrijk om te weten dat God een verkiezende God is. Waarom? Omdat je door het geloof ervan verzekerd bent, dat wat God in je begonnen is, Hij ook zal voltooien. Hij heeft je het geloof gegeven en Hij staat dus garant voor je eeuwige geluk.
Dat was bij de remonstranten wel anders, want die stelden dat je wedergeboren kon worden, daarna afvallig kon worden, daarna opnieuw wedergeboren kon worden enz. Kortom: een onzekere boel.
Janvanverweg schreef:het argument dat "al wat God doet is rechtvaardig DUS Gods verwerping los van enige menselijke inmenging is ook rechtvaardig" gaat krom.
Je gaat helemaal voorbij aan de kernzin van mijn vorige post. Dat is deze:
elbert schreef:Volgens jou zeggen de DL dat God van tevoren, zonder rekening te houden met de menselijke zonde, heeft bedacht dat sommigen maar naar de hel moesten en sommigen naar de hemel.
Ik heb het stukje in het midden niet voor niets onderstreept. Je gelooft dit nog steeds, terwijl de DL dat nergens zeggen.
Er is bij de verwerping sprake van menselijke inmenging: de mens heeft gezondigd. Dat is de menselijke inmenging hier.
Er is bij de verkiezing geen sprake van menselijke inmenging, wel van menselijke betrokkenheid: God redt de mens en verandert hem/haar zo, dat hij/zij gelooft en zich bekeert en in die weg alles ontvangt wat God hem/haar wil geven.

Wat je waarschijnlijk bedoelt met menselijke inmenging: God geeft ons een plusje omdat wij vanuit onszelf geloven en (mede) op basis daarvan redt Hij ons. Dat is precies wat de remonstranten beweerden. Maar wij geloven niet vanuit onszelf, dat is het probleem.
Janvanverweg schreef:nee, het is Gods barmhartgheid die de genade aanbied!
Wat heb je aan een aanbod alleen als de mens vanuit zichzelf geneigd is om dat aanbod af te wijzen? Dat is een aanbod dat zeker geweigerd zal worden. Daarom is God nog genadiger dan je hier weergeeft: niet alleen biedt Hij het ons aan, Hij verandert onze wil en hart zo dat we dat aanbod nog aannemen ook.
Een voorbeeld: als een jongen aan een meisje aanbiedt om met haar te trouwen, maar haar hart is afkerig van hem, zal ze dat huwelijksaanzoek dan aannemen? Nee, natuurlijk niet. Daarom spreekt die jongen eerst tot haar hart, maakt haar het hof, zodat hij haar hart op hol brengt en ze van gedachten verandert, ze verliefd op hem wordt (niet: zich verliefd maakt, want dat kan niet) en ze voor hem valt en dan pas ja zegt. Dit is een beeld uit de natuurlijke liefde, maar Gods liefde werkt ook zo: niet als in stokken en blokken (citaat uit de DL), maar door het ombuigen van onze wil (ook volgens de DL) door de Heilige Geest.
Het is niet voor niets dat een heel groot deel van de DL nu juist hierover gaan: als God werkt in onze harten, dan verandert er wat. Dat doen we zelf niet, dat doet Hij.
Daarom is er ook de Woordverkondiging: dat Woord zal niet ledig tot God weerkeren zegt Hij zelf. Daar zorgt Hij zelf namelijk voor: het doet wat Hem behaagt (Jes. 55:11).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Toen » 14 dec 2011 17:28

1a2b3c schreef:Nou maak je je er wel heel makkelijk vanaf!Je hebt nog geen enkel argument op grond van de Bijbel weerlegt terwijl ik mijn argumenten wel Bijbels heb onderbouwt
Volgens mij heb ik genoeg teksten gegeven in de voorgaande berichten, maar die worden keer op keer verdraait. Daarbij komt dat iedere ketter zijn letter heeft. We moeten de hele bijbel erbij betrekken, maar er zijn idd wel specifieke teksten aan te wijzen die deze dogmatiek steunen. En dogmatiek is geen vies woord, maar een framework om de bijbel kort samen te vatten, de bijbel staat dus voorop en de DL zie ik als een samenvatting om dwalingen die de kerk ingeslopen zijn te weerleggen.
1a2b3c schreef:En er is niemand hier die gezegd heeft dat hij zelf iets moet bijdragen aan zijn zaligheid, dus waarom dat je dat erbij haalt snap ik even niet.Jezus biedt een volkomen zaligheid aan en roept ons op dat te geloven/aannemen, kun je keer op keer in de Bijbel vinden.
Ja, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan. Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken? Omdat we het anders nooit en te nimmer aannemen. En als je een op een andere manier zalig wil worden dan moet je het maar gewoon aannemen, maar Gods Geest moet het toepassen vergeet dat nooit. Ik heb me ook lang met een evangelische waarheid op de been kunnen houden, totdat God het af ging breken en dan blijft er echt niets van de mens over. Zelfs geen aannemen meer, tenzij ons handen des geloofs worden gegeven om het aan te kunnen nemen.

Maar ik denk dat we het hiet niet over eens kunnen worden

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 14 dec 2011 20:52

1a2b3c: Nou maak je je er wel heel makkelijk vanaf!Je hebt nog geen enkel argument op grond van de Bijbel weerlegt terwijl ik mijn argumenten wel Bijbels heb onderbouwt
Toen schreef:Volgens mij heb ik genoeg teksten gegeven in de voorgaande berichten, maar die worden keer op keer verdraait. Daarbij komt dat iedere ketter zijn letter heeft. We moeten de hele bijbel erbij betrekken, maar er zijn idd wel specifieke teksten aan te wijzen die deze dogmatiek steunen. En dogmatiek is geen vies woord, maar een framework om de bijbel kort samen te vatten, de bijbel staat dus voorop en de DL zie ik als een samenvatting om dwalingen die de kerk ingeslopen zijn te weerleggen.


Als ik teksten verdraai zou kunnen zeggen welke teksten dat zijn en wat ik volgens jou verdraai en hoe het dan wel is naar jou mening.
Jij haalt bijv. Sam.1:16 aan: Doch de Heere zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan.
Dan zeg ik dat het hier niet over verkiezing & verwerping gaat wat betreft de eeuwige staat van de mens, maar over het niet gekozen worden tot koning van Israël.
En zo heb ik de teksten die jij aanvoert naar mijn mening op een Bijbelse manier weerlegt, en als jij vind dat er iets niet klopt wat ik zeg moet je zeggen wat, dat noem ik discussiëren.
Nu zeg je in het algemeen dat er teksten verdraait worden zonder aan te tonen hoe of wat, met een 'bedekte' beschuldiging dat elke ketter z'n letter heeft.
En op de teksten die ik heb aangehaald ben je niet of nauwelijks ingegaan.

En dogmatiek is geen vies woord, dat klopt. We moeten het alleen op de juiste plaats laten staan en ook op de goede manier uitleggen.



1a2b3c: En er is niemand hier die gezegd heeft dat hij zelf iets moet bijdragen aan zijn zaligheid, dus waarom dat je dat erbij haalt snap ik even niet.Jezus biedt een volkomen zaligheid aan en roept ons op dat te geloven/aannemen, kun je keer op keer in de Bijbel vinden.

Toen schreef:Ja, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan.

Die zin lijkt bij sommige mensen wel op elke bladzijde in de Bijbel te staan..
Ik snap het probleem niet, als iemand niet wil heeft hij toch niets te klagen? Het is zijn eigen keus!
Als hij wel wil dan is hij welkom: Opb.22:17 die wil die kome ..... en dan komt hij er naderhand heus wel achter dat God hem gewillig heeft gemaakt.
Toen schreef:Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken? Omdat we het anders nooit en te nimmer aannemen. En als je een op een andere manier zalig wil worden dan moet je het maar gewoon aannemen, maar Gods Geest moet het toepassen vergeet dat nooit. Ik heb me ook lang met een evangelische waarheid op de been kunnen houden, totdat God het af ging breken en dan blijft er echt niets van de mens over. Zelfs geen aannemen meer, tenzij ons handen des geloofs worden gegeven om het aan te kunnen nemen.

Maar ik denk dat we het hiet niet over eens kunnen worden



Ik heb ook nooit ontkent dat God de wil vernieuwt, daar gaat het hier alleen even niet over.
Er staat honderden keren in de Bijbel dat we moeten geloven, en soms staat er aannemen wat niets anders is dan geloven.
En natuurlijk neemt niemand het aan die het niet wil hebben, dus is het een bewijs dat de Geest in iemand werkt als hij wel wil.
EEN evangelische waarheid ??? ... nee: HET evangelie dat uit de Bijbel komt, dat is de waarheid!
En dat is geen evangelie dat star en stijf staat van de dogma's zodat niemand erbij kan.

Ik heb ook niet de indruk dat we het eens gaan worden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor 1a2b3c » 15 dec 2011 02:22

elbert schreef:De vraag was op zich niet onjuist (ik heb altijd geleerd: "er bestaan geen foute vragen, wel foute antwoorden"), maar het antwoord was onjuist.


Er bestaan wel foute vragen bijv. over verkiezing en verwerping. De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God.
Rom.9:20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?

Dat God gelovigen laat weten dat Hij ze van eeuwigheid heeft uitverkoren wil niet zeggen dat ongelovigen zich met deze vraag mogen bezig houden. (foute vraag dus)
En al helemaal niet dat zowel gelovigen als ongelovigen in hun 'wijsheid' de conclusie mogen trekken dat als Hij van eeuwigheid verkiest Hij dan ook van eeuwigheid verwerpt. (foute conclusie op de foute vraag)
God zegt tegen de mensen dat wij moeten kiezen Deut.30:19. en wij mogen ons niet afvragen of dat wel overeenkomt met Gods verkiezing.
God verwerpt niet van eeuwigheid, Hij verwijst alleen mensen naar de hel die zelf het evangelie hebben afgewezen door onwil en/of ongeloof. Mat.23:37 en Mark.16:16.
Dat ze onwillig en ongelovig gebleven zijn komt niet omdat God hen van eeuwigheid verworpen heeft, maar dat is hun eigen schuld door hun verkeerde keus. Deut.30:19.
Mensen die wel de goede keus maken zullen daar zeker God de eer voor geven, want er is niemand verstandig die God zoekt ook niet één, alleen dat kunnen vooruit niet bekijken.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 15 dec 2011 06:50

@ Elbert.
wat ik niet onrechtvaardig vind is dat mensen naar de hel gaan. dit heb ik al enkele keren gezegd. waarom blijf je dan schrijven dat ik een probleem met de zonde heb. DAT HEB IK NIET!!!
ik heb een probleem dat er volgens de DL geen onderscheid is tussen mensen die verkoren en verworpen worden. al voor hun geboorte staat de uitkomst vast. Dat is willekeur! en zo maakt de DL een karikatuur van God.

en vragen kunne fout zijn. neem b.v. de vraag wie er gezondigd had, de blinde of zijn ouders? Jezus zegt dat de vraag fout is omdat het een gesloten vraag is en dat er een andere mogelijkheid is die de vraag uitsluit!

ik beweer dat deze vraag volkomen nutteloos is en door op de vraag in te gaan er valse leren ontstaan. aan beide kanten.

dat het een nutteloze vraag is is ook jou duidelijk als je schrijft:
elbert schreef:Maar niemand die het Evangelie hoort, kan zeggen dat God het niet meent.
Want hoe zou je kunnen weten dat je verworpen bent? Dat kun je helemaal niet.
Je kunt niet weten dat je een verworpene bent, voordat je gestorven bent.
Tot die tijd komt God met Zijn Evangelie tot je.
En je hebt geen enkel excuus om het af te wijzen, dus hoef je ook niet te klagen over willekeur.
Sterker nog: je kunt alleen weten of je een verkorene bent door Gods genade in Jezus Christus gelovig te beamen.
Dan weet je het bovendien nog zeker ook.
wat je hier schrijft is dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen! precies wat 1a2b3c, ik telkens vanuit de bijbel onderbouwen.
dat hele gedoe over over hoe het nou precies zit is daarmee flauwekul en nutteloos. je schrijft zelf dat de mens het voor zijn sterven niet kan weten. wat baat het de mens dan om erover te theoretiseren. De bijbel stopt bij: bekeer en en geloof! om dat verder in doctrine uit te werken is onzinnig extrapoleren tweedracht en verwarring zaaien.

ik ben blij dat je schrijft dat we Gods genade gelovig moeten beamen. als we daar een punt achter zetten dan zitten we o een lijn.
de uitspraak: "maar geloven kan je niet uit jezelf doen." brengt alleen maar verwarring. dan gaan mensen gebukt over de echtheid en juistheid van het geloof dat ze hebben. of durven niet te geloven uit angst foutief te geloven. al deze onzin is voortgekomen uit overbodig getheologiseer op niets af. laten we dat weg doen en ons richten wat de Bijbel ons opdraagt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Janvanverweg » 15 dec 2011 06:57

Toen schreef:a, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan. Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken?
je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof. het is niet iets dat eraan vooraf gaat.
als ik mij vergis in deze wil je dan de moeite nemen om de bijbel teksten te plaatsen die duidelijk maken dat God eerst het nieuwe verbond geeft aan een mens (dus niet in het algemeen) zodat die mens vervolgens kan geloven.
ik zie met spanning naar je onderbouwing uit
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten