Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Toen schreef:En verder volgt op de tekst uit Jesaja 55:3 want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
Daarom, alleen om dat Genadeverbond hetwelk God na de val heeft opgericht in het paradijs. Daarom zal de ziel leven en getrokken worden.
Toen schreef:Het valt mij inderdaad ook op dat er karikaturen worden gemaakt. Ik zal naar aanleiding van het topic-onderwerp een aantal karikaturen opschrijven die men maakt van de leer zoals die in de Dordtse leerregels staat opgesteld.
Karikatuur van de Lijdelijkheid: Men moet maar afwachten tot er iets gebeurt onmacht word benadrukt.
Wat er tegenover wordt gesteld: Opwekking aan iedereen om Christus aan te nemen. Onwil wordt op de voorgrond gesteld. Men spreekt zelden over het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Soms spreekt men over belijdenis van dadelijke zonde maar erfschuld en erfsmet worden zelden genoemd.
Toen schreef:Werkelijkheid in de zuivere leer: Nadruk op doodstaat van de mens én op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van de wet). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt. Ontdekking door de Heilige Geest is noodzakelijk. Voor arme ontdekte zondaren is er een rijk evangelie.
Toen schreef:Karikatuur van de verkiezing en verwerping: Men moet eerst uitzoeken of men uitverkoren is voor men tot Christus mag gaan.
Wat er tegenover wordt gesteld: Iedereen mag Christus aannemen. Men erkent de verkiezing, maar die heeft geen plaats in de prediking. Over verwerping wordt zelden gesproken.
Werkelijkheid in de zuivere leer: Benadrukken van Gods soevereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen 'stok of blok' maar een redelijk schepsel.
Toen schreef:Tegen deze leer wordt echter vanalles in het geweer gebracht, men wil zelf nog wat toedoen aan de zaligheid. Of door het doen van goede werken, of door het inleven van de zonde en zoveel mogelijk het leven proberen te beteren om God daarmee te behagen en zichzelf te rechtvaardigen (rijke jongeling) Of door te zeggen dat men zelf nog de wil heeft om het goede te kiezen maar daarmee de totale doodstaat van een mens te loochenen.
Deze leer is hard sommigen van de discipelen al.
Johannes 6: 60-64
Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
elbert schreef:e strijd die tussen de remonstranten en de contraremonstranten werd gevoerd ging over het volgende: waar komt het geloof (of de wedergeboorte) vandaan: helemaal van God of ook deels van de mens?
1a2b3c schreef:Komt alle verdeeldheid niet omdat we als wijzen en verstandigen alles menen te moeten verklaren?
Ik kom tot de conclusie dat we helemaal geen conclusie hoeven te trekken maar dat het een geheimenis is en wij alleen maar kinderlijk hoeven te geloven alles wat Hij zegt
Geloof vraagt Hij van ons niet dat we het snappen en dogmatisch op een rij hebben, en ook niet dat we wachten tot we levend gemaakt zijn zodat we kunnen gaan geloven.
Van de kant van de mens begint het met geloven en we hoeven ons helemaal niet druk te maken hoe het werkt met de wedergeboorte, dat is Gods verantwoordelijkheid.
Als je stelt dat de vraag fout is, dan geef je de contraremonstranten gelijk.Janvanverweg schreef:dit is een issue die geen issue is. mensen zijn zo gaan priegelen in de marge dat de boodschap (bekeer u en geloof) op de achtergrond geraakt is en een puur theorethische vraag er voor in de plaats gekomen is. een vraag die niet vanzelf uit de bijbel oprijst! een vraag die niet komt van onbekeerden die willen weten hoe ze tot geloof kunnen komen. (die vragen in de trant van handelingen 2!) deze scheuring brengende nutteloze vraag is opgekomen bij zgn godsgeleerden die aan onzinnige haarkloverij deden. door een probleem te maken waar geen probleem was hebben ze een grote kerkscheuring gemaakt en de bijbel en Gods koninkrijk schade toegebracht.
het doet er niet toe wie de vraag goed beantwoord; de vraag is fout!!!
door te focussen op deze foute vraag creeer je valse leren!
Ja, dat heb je gedaan (DL 1-15) en nog in rood aangegeven ook, maar ik vraag me af of je begrijpt wat er staat en hoe het er staat. Er staat dat God deze mensen laat (passief) in de ellende waar ze zichzelf (actief) in gestort hebben (DL 1-15). De mens heeft zichzelf verworpen en God laat sommigen van hen in die verworpen situatie. Dat willen ze immers zelf! De verwerping is dat God tegen de mens zegt: "uw wil geschiede". God verwerpt niet actief, maar verkiest wel actief.Janvanverweg schreef:ik heb uit de DL de relevante passages geciteerd. klip en klaar staat er dat God mensen al voor hun geboorte verwerpt!
Ja, ze zijn beide zondig. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat Gods genade niet eerlijk is? Als dat zo is, zou Hij iedereen genadig moeten zijn (alverzoening). Maar dat is niet zo. Dus is er een verkiezing en verwerping.Janvanverweg schreef:dit is niet omdat deze verworpenen zondig zijn, want de uitverkoren ter redding zijn vlgens de DL even zondig. de DL zegt dat er geen menselijk onderschijd tussen de twee groepen is! het is, weer naar de DL, puur Gods rechtvaardigheid dat Hij mensen voor hun geboorte al naar de hel verwijst.
nee ik geef de contra's geen gelijk! als ze kort hadden gesteld dat de vraag onjuist was, dan hadden ze gelijk. door er jaren later een vertrokken antwoord op te geven gingen ze ook de fout in.elbert schreef:Als je stelt dat de vraag fout is, dan geef je de contraremonstranten gelijk
mensen zijn zondig vanwege hun zonde! toon mij een zondeloos mens! maar als de DL letterlijk zegt dat beide groepen zondig zijn EN dat God al van voor de geboorte bepaalt wie wel en wie niet gered gaan worden, dan zit daar niets rechtsvaardigs in. Daarmee doe niet ik maar doet de DL God tekort. ik bestrijd de willekeur die hier gecreerd wordt! in de DL wordt redding op een onrechtvaardige manier uitgelegd! (de hel is rechtvaardig als straf!)elbert schreef:Trouwens: jouw verwijzing naar "mensen voor hun geboorte", zit daar niet iets in van "ze zijn dan toch nog onschuldig"?
Hoe kom je daarbij?
elbert schreef:Ja, ze zijn beide zondig. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat Gods genade niet eerlijk is? Als dat zo is, zou Hij iedereen genadig moeten zijn (alverzoening). Maar dat is niet zo. Dus is er een verkiezing en verwerping.
De verwerping is vanwege de zonde, God verkiest op basis van Zijn barmhartigheid.
Toen schreef:Verder heb ik gezegd wat ik zou moeten zeggen. Maar een mens moet voor God invallen, dat hij dood ligt in zonde en misdaden en dat God hem de hand van Genade toereikt. En als je halfdood valt, dan probeer je nog altijd vanuit een verbroken werkverbond iets aan je zaligheid toe te voegen. Maar het vlees onderwerpt zich de wet Gods niet, want het KAN ook niet. We liggen in totale onmacht, maar ook in een onwil, want we willen niet dat Christus Koning over ons zij.
Toen schreef:ik sluit me in deze bij elbert aan.
Verder heb ik gezegd wat ik zou moeten zeggen. Maar een mens moet voor God invallen, dat hij dood ligt in zonde en misdaden en dat God hem de hand van Genade toereikt. En als je halfdood valt, dan probeer je nog altijd vanuit een verbroken werkverbond iets aan je zaligheid toe te voegen. Maar het vlees onderwerpt zich de wet Gods niet, want het KAN ook niet. We liggen in totale onmacht, maar ook in een onwil, want we willen niet dat Christus Koning over ons zij.
En dit is met recht de Griek een dwaasheid en de vrome Jood een ergenis, namelijk Christus en die gekruisigt is! 1 Korintiërs 2: 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
De vraag was op zich niet onjuist (ik heb altijd geleerd: "er bestaan geen foute vragen, wel foute antwoorden"), maar het antwoord was onjuist. Als reactie daarop kun je wel met je arm zwaaien en zeggen: "het klopt niet", maar daar neemt niemand genoegen mee, jij ook niet. Als ik zo op jou reageer, vraag je ook om een onderbouwing, toch? Zo is het ook gegaan in deze kwestie. Het ging er de afgevaardigden bij de internationale synode van Dordrecht dus om, om tot een Bijbels verantwoorde repliek te komen op de remonstrantie.Janvanverweg schreef:nee ik geef de contra's geen gelijk! als ze kort hadden gesteld dat de vraag onjuist was, dan hadden ze gelijk. door er jaren later een vertrokken antwoord op te geven gingen ze ook de fout in.
Een antwoord verkeerd begrijpen (wat helaas veel te vaak gebeurt, ook in de gereformeerde gezindte) is nog geen diskwalificatie van het antwoord zelf. Van belang is dat het goed uitgelegd wordt. Feit is wel dat de karikaturen die hier gemaakt worden, daar niet bij helpen.Janvanverweg schreef:de praktijk van vandaag de dag is dat beide antwoorden mensen van God afhouden! misschien onbedoeld maar desalniet te min!
Ik begrijp je niet en wel.Janvanverweg schreef:mensen zijn zondig vanwege hun zonde! toon mij een zondeloos mens! maar als de DL letterlijk zegt dat beide groepen zondig zijn EN dat God al van voor de geboorte bepaalt wie wel en wie niet gered gaan worden, dan zit daar niets rechtsvaardigs in. Daarmee doe niet ik maar doet de DL God tekort. ik bestrijd de willekeur die hier gecreerd wordt! in de DL wordt redding op een onrechtvaardige manier uitgelegd! (de hel is rechtvaardig als straf!)
Je gaat helemaal voorbij aan de kernzin van mijn vorige post. Dat is deze:Janvanverweg schreef:het argument dat "al wat God doet is rechtvaardig DUS Gods verwerping los van enige menselijke inmenging is ook rechtvaardig" gaat krom.
Ik heb het stukje in het midden niet voor niets onderstreept. Je gelooft dit nog steeds, terwijl de DL dat nergens zeggen.elbert schreef:Volgens jou zeggen de DL dat God van tevoren, zonder rekening te houden met de menselijke zonde, heeft bedacht dat sommigen maar naar de hel moesten en sommigen naar de hemel.
Wat heb je aan een aanbod alleen als de mens vanuit zichzelf geneigd is om dat aanbod af te wijzen? Dat is een aanbod dat zeker geweigerd zal worden. Daarom is God nog genadiger dan je hier weergeeft: niet alleen biedt Hij het ons aan, Hij verandert onze wil en hart zo dat we dat aanbod nog aannemen ook.Janvanverweg schreef:nee, het is Gods barmhartgheid die de genade aanbied!
Volgens mij heb ik genoeg teksten gegeven in de voorgaande berichten, maar die worden keer op keer verdraait. Daarbij komt dat iedere ketter zijn letter heeft. We moeten de hele bijbel erbij betrekken, maar er zijn idd wel specifieke teksten aan te wijzen die deze dogmatiek steunen. En dogmatiek is geen vies woord, maar een framework om de bijbel kort samen te vatten, de bijbel staat dus voorop en de DL zie ik als een samenvatting om dwalingen die de kerk ingeslopen zijn te weerleggen.1a2b3c schreef:Nou maak je je er wel heel makkelijk vanaf!Je hebt nog geen enkel argument op grond van de Bijbel weerlegt terwijl ik mijn argumenten wel Bijbels heb onderbouwt
Ja, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan. Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken? Omdat we het anders nooit en te nimmer aannemen. En als je een op een andere manier zalig wil worden dan moet je het maar gewoon aannemen, maar Gods Geest moet het toepassen vergeet dat nooit. Ik heb me ook lang met een evangelische waarheid op de been kunnen houden, totdat God het af ging breken en dan blijft er echt niets van de mens over. Zelfs geen aannemen meer, tenzij ons handen des geloofs worden gegeven om het aan te kunnen nemen.1a2b3c schreef:En er is niemand hier die gezegd heeft dat hij zelf iets moet bijdragen aan zijn zaligheid, dus waarom dat je dat erbij haalt snap ik even niet.Jezus biedt een volkomen zaligheid aan en roept ons op dat te geloven/aannemen, kun je keer op keer in de Bijbel vinden.
Toen schreef:Volgens mij heb ik genoeg teksten gegeven in de voorgaande berichten, maar die worden keer op keer verdraait. Daarbij komt dat iedere ketter zijn letter heeft. We moeten de hele bijbel erbij betrekken, maar er zijn idd wel specifieke teksten aan te wijzen die deze dogmatiek steunen. En dogmatiek is geen vies woord, maar een framework om de bijbel kort samen te vatten, de bijbel staat dus voorop en de DL zie ik als een samenvatting om dwalingen die de kerk ingeslopen zijn te weerleggen.
Toen schreef:Ja, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan.
Toen schreef:Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken? Omdat we het anders nooit en te nimmer aannemen. En als je een op een andere manier zalig wil worden dan moet je het maar gewoon aannemen, maar Gods Geest moet het toepassen vergeet dat nooit. Ik heb me ook lang met een evangelische waarheid op de been kunnen houden, totdat God het af ging breken en dan blijft er echt niets van de mens over. Zelfs geen aannemen meer, tenzij ons handen des geloofs worden gegeven om het aan te kunnen nemen.
Maar ik denk dat we het hiet niet over eens kunnen worden
elbert schreef:De vraag was op zich niet onjuist (ik heb altijd geleerd: "er bestaan geen foute vragen, wel foute antwoorden"), maar het antwoord was onjuist.
wat je hier schrijft is dat je Gods aanbod met geloof moet opvolgen! precies wat 1a2b3c, ik telkens vanuit de bijbel onderbouwen.elbert schreef:Maar niemand die het Evangelie hoort, kan zeggen dat God het niet meent.
Want hoe zou je kunnen weten dat je verworpen bent? Dat kun je helemaal niet.
Je kunt niet weten dat je een verworpene bent, voordat je gestorven bent.
Tot die tijd komt God met Zijn Evangelie tot je.
En je hebt geen enkel excuus om het af te wijzen, dus hoef je ook niet te klagen over willekeur.
Sterker nog: je kunt alleen weten of je een verkorene bent door Gods genade in Jezus Christus gelovig te beamen.
Dan weet je het bovendien nog zeker ook.
je citeerd de belofte van het nieuwe verbond; een vebond dat volgt op geloof. het is niet iets dat eraan vooraf gaat.Toen schreef:a, en als onze wil niet vernieuwt wordt dan geloven we het niet en dan nemen we het niet aan. Waarom moet God anders het stenen hart wegnemen en ons een vlesen hart schenken?
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten