Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Pcrtje » 05 sep 2018 16:54

Veendam schreef:Vor de critici, kijk de horizontale aanduiding met de cijfers, die kloppen dus niet.
Ze zijn niet oplopend of aflopend op een eenduidige wijze.
Iemand van de eerste klas lagere school zal de getallen misschien nog klakkeloos aannemen, maar als deze cijfers moeten doorgaan voor een wetenschappelijke correlatie die aangetoond moet worden dan vrees ik het ergste voor de wetenschappers die het gemaakt hebben.

Als ik de grafiek zo bekijk dan moet ik wel zeggen dat er op basis van die gegevens ook vermeld moet worden dat hoe meer bijbelvertalingen er zijn het aantal piraten aan het afnemen is.
Je zou ook kunnen zeggen dat het aantal Bijbelvertalingen toe neemt de gemiddelde temperatuur op de aarde aan het toenemen is.

Wat heeft dit allemaal dan te maken met elkaar ?
Heel simpel gezegt: Helemaal niks.
De cijfers staan niet 1 op 1 in verband met elkaar.
Hartelijk dank, Veendam! Je schrijft precies wat ik bedoel te zeggen!
Evenzo geldt ook dat een 'vervlakking van de seksuele moraal' en een andere interpretatie van het Scheppingsverhaal niet een-op-een verband met elkaar houden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Veendam » 05 sep 2018 17:16

Pcrtje schreef:Hartelijk dank, Veendam! Je schrijft precies wat ik bedoel te zeggen!
Evenzo geldt ook dat een 'vervlakking van de seksuele moraal' en een andere interpretatie van het Scheppingsverhaal niet een-op-een verband met elkaar houden.


En de cijfertjes bij de grafiek klopten ook al niet :)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2018 18:21

Hmm.... :-k concluderend zou men dan kunnen zeggen dat het leeuwendeel van Caribische piraten een homohuwelijk is aangegaan om zodoende de wereldwijde temperatuur op te schroeven.

‘Misschien heb je er niks aan maar het is een feit, en zo zit het leven vol met dat soort dingen’. Aldus H. Finkers

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Race406 » 05 sep 2018 19:35

Ja, en omdat de piratenmannen allemaal bezet zijn moeten de piratenvrouwen ook maar met elkaar aanpappen. Vervolgens gaat de opwarming nog sneller. 2 ijsberen op de Pool horen dat, verhuizen naar de Caraïben, zodat het daar kouder wordt. Van 2 ijsberen komen er meer, het koelt nog harder af en daardoor krijgen we weer een nieuwe IJstijd. De opwarming van de aarde is gestopt en zelfs omgedraaid. Viola: de cirkel is rond en we kunnen opnieuw beginnen met ontwikkelen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Veendam » 05 sep 2018 23:29

pindas83 schreef:Hmm.... :-k concluderend zou men dan kunnen zeggen dat het leeuwendeel van Caribische piraten een homohuwelijk is aangegaan om zodoende de wereldwijde temperatuur op te schroeven.

‘Misschien heb je er niks aan maar het is een feit, en zo zit het leven vol met dat soort dingen’. Aldus H. Finkers


Daar word ik niet warm of koud van hoor.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pindas83 » 06 sep 2018 12:03

Race406 schreef:Ja, en omdat de piratenmannen allemaal bezet zijn moeten de piratenvrouwen ook maar met elkaar aanpappen. Vervolgens gaat de opwarming nog sneller. 2 ijsberen op de Pool horen dat, verhuizen naar de Caraïben, zodat het daar kouder wordt. Van 2 ijsberen komen er meer, het koelt nog harder af en daardoor krijgen we weer een nieuwe IJstijd. De opwarming van de aarde is gestopt en zelfs omgedraaid. Viola: de cirkel is rond en we kunnen opnieuw beginnen met ontwikkelen.


Tja.. zo heb ik het nog niet bekeken. Verfijnde inzichten heb jij broeder!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Race406 » 06 sep 2018 12:09

pindas83 schreef:Tja.. zo heb ik het nog niet bekeken. Verfijnde inzichten heb jij broeder!
Dank, dank! :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2018 17:56

Aanrader voor alle predikanten

https://cip.nl/43228-naast-mijn-predika ... rachtwagen

Citaat ds Borsje:
Het chauffeur-zijn is een geweldige verrijking voor zijn predikantschap.
Hij kan elke dominee aanraden om je op z’n tijd eens in andere beroepsgroepen te mengen.
“Je kunt als dominee best snel mooie idealen bepreken vanaf de kansel.
Maar als chauffeur zie je ook de doorwerking van die idealen in de praktijk.
Wat betekent de zondagsrust voor deze beroepsgroep?
Ik denk dat je niet altijd zwart-wit antwoorden voor kunt schotelen, maar dat het gestoeld moet zijn op de praktijk. In de Bijbel is bijna niemand fulltime dominee of evangelist.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Boekenlezer » 10 sep 2018 16:48

Pcrtje schreef:Als je het hele artikel leest, kun je zien dat dit de mening is van deze specifieke predikant en niet van het kerkverband zelf. Het officiële standpunt van dit kerkverband is dat het het homohuwelijk nog steeds afwijst.

Dat snap ik wel. Ik weet zeker dat er bijvoorbeeld in de PKN ook zat tegenstanders zijn te vinden van het homohuwelijk.
Mijn "in een kerk die zich gereformeerd noemde en nog steeds noemt" doelt dan ook niet op de officiële standpunten van het kerkverband. Ik denk meer aan wat er zoal voor invloeden zijn, hoe de heersende geest is, wat er in de lucht hangt, zoiets. Ik denk bijvoorbeeld dat je niet gauw een artikel zult zien met "HHK-predikant pleit voor homohuwelijk". Ik vermoed, als dat zou gebeuren, dat die predikant dan wel eens vrij gauw predikant-af zou kunnen zijn. De tolerantie voor een dergelijk standpunt lijkt mij in de HHK aanmerkelijk minder dan in de GKV. (Of vul voor HHK bijvoorbeeld GG in. Dat zal hetzelfde resultaat opleveren.)

Het hele artikel heb ik gisteren gelezen in de papieren versie van het RD.

Pcrtje schreef:Ik heb ook wel eens gelezen dat er een sterke samenhang is tussen de opwarming der aarde en een afname in het aantal Caraïbische piraten. De afname van het aantal piraten stelt dan ook het klimaatbalans op losse schroeven. Dan komt er ruimte voor een globale temperatuurstoename.

Wel tekenend dat je er blijkbaar behoefte toe voelt om het door mij genoemde verband meteen te ontkennen. Ik weet dat jij een evolutiegelovige bent. Maar de evolutietheorie ondergraaft het bijbelse getuigenis.
Ik kan mij best wel wat voorstellen bij het door mij genoemde verband. De studie van prof. dr. G. van den Brink (En de aarde bracht voort) maakt wel duidelijk dat de consequenties van de evolutietheorie voor het christelijke geloof fors zijn, ook al probeert hij te laten zien dat het wel meevalt. Bepaalde zaken die in een orthodoxe visie functioneren worden dan zo goed als onmogelijk te handhaven. Ik denk bijvoorbeeld aan de historische Adam, de zondeval en dat de zonde van daaruit doorwerkt in alle mensen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Pcrtje » 11 sep 2018 20:38

Boekenlezer schreef: Ik denk bijvoorbeeld dat je niet gauw een artikel zult zien met "HHK-predikant pleit voor homohuwelijk". Ik vermoed, als dat zou gebeuren, dat die predikant dan wel eens vrij gauw predikant-af zou kunnen zijn. De tolerantie voor een dergelijk standpunt lijkt mij in de HHK aanmerkelijk minder dan in de GKV. (Of vul voor HHK bijvoorbeeld GG in. Dat zal hetzelfde resultaat opleveren.)
Ik moest meteen denken aan een artikel over een HHK-predikant dat ik een tijdje terug gelezen heb. Kijk hier.

Boekenlezer schreef:Wel tekenend dat je er blijkbaar behoefte toe voelt om het door mij genoemde verband meteen te ontkennen. Ik weet dat jij een evolutiegelovige bent. Maar de evolutietheorie ondergraaft het bijbelse getuigenis.
Als mensen drogredenen gebruiken wijs ik hen daar graag op. Je gebruikte een combinatie van een hellendvlakargument met een argument der willekeurige correlatie.

Overigens ben ik helemaal geen evolutiegelovige.

Boekenlezer schreef:Ik kan mij best wel wat voorstellen bij het door mij genoemde verband. De studie van prof. dr. G. van den Brink (En de aarde bracht voort) maakt wel duidelijk dat de consequenties van de evolutietheorie voor het christelijke geloof fors zijn, ook al probeert hij te laten zien dat het wel meevalt. Bepaalde zaken die in een orthodoxe visie functioneren worden dan zo goed als onmogelijk te handhaven. Ik denk bijvoorbeeld aan de historische Adam, de zondeval en dat de zonde van daaruit doorwerkt in alle mensen.
Een historische Adam zou mijns inziens nog steeds een mogelijkheid zijn, evenals een zondeval. Die kunnen we ook wat achteruit in de tijd plaatsen. Of het is mogelijk dat de mensen vóór Adam een andere, bijzondere band met God hadden.

Het idee dat de zonde door de zondeval doorwerkt in alle mensen is voor het eerst groots uitgewerkt door Augustinus. Hij dacht dat dit in de seksuele gemeenschap zit: seks is het middel waarmee de zonde wordt doorgegeven en daarom ontkomt geen enkele mens hieraan. Nemen we dit ook van Augustinus aan of is hier ruimte voor een herinterpretatie? Waarom zouden we de andere opvattingen van hem dan niet kunnen herinterpreteren?
"Een libelle zweeft over het water..."

Forummer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2015 21:20

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Forummer » 10 dec 2018 23:08

Binnen de GG komt een einde aan een tijdperk: gisteren is van de kansel in Zeist afgekondigd dat ds. J.J. van Eckeveld in april met emeritaat hoopt te gaan.

Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Ignotus » 11 dec 2018 20:19

Forummer schreef:Binnen de GG komt een einde aan een tijdperk: gisteren is van de kansel in Zeist afgekondigd dat ds. J.J. van Eckeveld in april met emeritaat hoopt te gaan.


Gelukkig staat er een jongere generatie gereed om het werk ter hand te nemen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2019 14:59

in memoriam, ds WH Velema, vandaag begraven en voor eeuwig Thuis bij zijn Vader in de hemel.




https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1563587

citaat:

prof. Velema’s „vurige geest als leraar en prediker, en ook hoe graag hij over zijn Heere sprak.
Maar toen de cirkel van zijn leven kleiner was geworden, en ook door het verdriet heen om het sterven van een zoon, bleef zijn getuigenis „God is goed voor mij geweest”, en zijn verlangen om bij Christus te zijn.
Bij al wat een mens overkomt, zelfs waar hij zichzelf in de weg kan zitten, is dan blijvend de hulp van de Heere, die hemel en aarde gemaakt heeft.
Zodat niets ons kan scheiden van de liefde van God in Christus Jezus.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
debbie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 dec 2004 11:18
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor debbie » 05 mei 2019 18:21

moestuin, dank je wel voor het plaatsen van dit filmpje,
daar ik nu in een ander kerkverband zit,
had ik nog niet vernomen dat ds velema was overleden :(
maar wat een rijke getuigenis! :D

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2019 08:12

debbie schreef:(....)
had ik nog niet vernomen dat ds velema was overleden :(
maar wat een rijke getuigenis! :D

Zeker Debbie, een zeer rijk getuigenis wat nog steeds doorklinkt.
Ik luisterde recent een dienst terug waarin ds WH Velema voor het laatst voorging op hoge leeftijd en sprak en wel tientallen keren herhaalde de woorden van de Heer
"Ik ben de Opstanding en hét Leven, wie in Mij geloofd zal Eeuwig Leven!" Geloofd u dat ook? Indien ja dan kunt u antwoorden nu met de woorden van Psalm 73.
Ds WH Velema is bij zijn Vader voor eeuwig ( = nooit stoppend)



Psalm 73 : 12
'k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten.
Gij zult mij leiden door Uw raad,
O God, mijn heil, mijn toeverlaat;
En mij, hiertoe door U bereid,
Opnemen in Uw heerlijkheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten