Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 27 feb 2013 19:48

gml schreef:In veel kerken (ook in de mijne) worden alleen de psalmen uit de berijming van 1773 en de twaalf gezangen achter de psalmen gezongen. Wat dat laatste betreft mogen er wat mij betreft ook gezangen bij zitten die over Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren gaan. Dat lijkt mij wel terecht, als we met Kerst en in de adventstijd de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon zingen. Alleen: hoe moet je dit doen? We zijn er eigenlijk al zo aan gewend dat het zo is zoals het nu is.

Ik vraag me weleens af waarom er in de gereformeerde gezindte niet de psalmberijming van 1967 gezongen wordt? Zijn er bezwaren tegen deze psalmberijming? Over de berijming van 1773 lees je wel eens dat deze doordrenkt is van het Verlichtingsdenken (het pad der deugd; Opperheer e.d.).


Mijn man heeft in 1979 een Jongbloed Bijbeltje gekregen. Daar staan 29 gezangen in.
-Hoe zal ik U ontvangen
-Ere zij God
-Is dat is dat mijn Koning
-Jezus Uw verzoenend sterven
-God enkel licht
-Een vaste burcht
-'k Wil u o God mijn dank betalen
-Halleluja, eeuwig dank en ere
-enz
vd opstanding, hemelvaart, pinksteren
Hier staan de psalmen ook ritmisch in aangegeven. Niet alleen het 1e couplet, maar verder ook.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor gml » 28 feb 2013 07:16

pannenkoek schreef: Mijn man heeft in 1979 een Jongbloed Bijbeltje gekregen. Daar staan 29 gezangen in.
-Hoe zal ik U ontvangen
-Ere zij God
-Is dat is dat mijn Koning
-Jezus Uw verzoenend sterven
-God enkel licht
-Een vaste burcht
-'k Wil u o God mijn dank betalen
-Halleluja, eeuwig dank en ere
-enz
vd opstanding, hemelvaart, pinksteren
Hier staan de psalmen ook ritmisch in aangegeven. Niet alleen het 1e couplet, maar verder ook.


Oke, dat is wel een goed alternatief. Ik heb even gezocht op Internet en deze bundel zou nog steeds verkrijgbaar moeten zijn. Bedankt voor de tip.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 28 feb 2013 11:40

Het is gewoon een Bijbeltje
staten vertaling, met psalmen en dan die 29 gezangen ipv 12 gezangen. Ik begrijp dat jij het over een bundel heb. maar ik denk dat je mij verkeerd begrijp.

vraag er dan duidelijk naar of er 29 gezangen in staan.

Hier staan trouwens ook de vragen in die gesteld worden bij het belijdenis doen.
Die staan niet in mijn bijbeltje.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor gml » 01 mar 2013 14:55

pannenkoek schreef:Het is gewoon een Bijbeltje
staten vertaling, met psalmen en dan die 29 gezangen ipv 12 gezangen. Ik begrijp dat jij het over een bundel heb. maar ik denk dat je mij verkeerd begrijp.

vraag er dan duidelijk naar of er 29 gezangen in staan.

Hier staan trouwens ook de vragen in die gesteld worden bij het belijdenis doen.
Die staan niet in mijn bijbeltje.


Dank voor je reactie. Wat jij beschrijft is precies wat ik zoek, ik schreef "bundel" maar bedoelde eigenlijk een Bijbeltje. Ik ga ernaar op zoek. Ik heb even op Internet gezocht, en een Bijbeltje in de Statenvertaling + psalmen + 29 gezangen zou nog steeds verkrijgbaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 02 sep 2016 20:24

Ds. J. van Doorn, emeritus predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland, is gisteren overleden.

http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-do ... -1.1122081

Slechts enkele weken geleden hield dominee van Doorn deze overdenking op Urk tijdens "Zingen in de Zomer"
Hieronder te beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=SaW7Q6vgEwA

Het is voor hem reeds werkelijkheid geworden op Zijn tijd (voor ons zo onverwacht als mens denkende)
Het lied wat dominee van Doorn op het eind van de overdenking op gaf is voor hem voltooid nu reeds en hij mag juichen voor Gods Troon

https://www.youtube.com/watch?v=FoPbmmfVxjY

Leid vriend'lijk Licht - (Joh716)
1
Leid, vriend'lijk licht, mij als een trouwe wacht,
lijd Gij mij voort.
'k Ben ver van huis en donker is de nacht,
leid Gij mij voort.
Schoon ook de toekonst mij verborgen zij,
licht stap voor stap mij met Uw schijnsel bij.

2
Niet immer sprak mijn ziel zo stil tot U:
lijd Gij mij voort.
ik liep mijn weg bij eigen licht, maar nu:
leid Gij mij voort.
Mijn zonlicht zonk, maar ach, mijn hoogmoed liet
mijn hart geen rust en 'k vond Uw vrede niet.

3
Schenk mij Uw zegen, toon m' uw wondermacht,
en leid mij voort.
Langs 't smalle pad, tot in de donk're nacht
de morgen gloort.
Dan licht mij toe der eng'len trouwe wacht,
die mij geleidd' en mij heeft thuis gebracht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2016 11:14

Begrafenis ds van Doorn

er is dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn"(Rom. 8:1)
"Na deze zag ik en zie een deur was geopend in de hemel en een stem als een bazuin sprak: "Kom hier op" (Openb. 4:1)


De afscheidsdienst zal D.V. woensdag 7 september om 13:00 uur plaatsvinden in kergebouw Elim, Eperweg 35 't Harde. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de begraafplaats. Bovenweg 41 't Harde.
Zij die de dienst wensen bij e wonen, worden uigenodigd om 12:45 uur aanwezig te zijn. Aansluitend aan de begrafenis is er gelegenheid tot condolerin in Elim.

Familie van Doorn


enkele weken geleden ging ds van Doorn nog voor in de onderstaande dienst, een getuigenis van het geen werkelijkheid werdt voor hem na een enkele week.

https://www.youtube.com/watch?v=4FmXAPzJOqY
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Yoshi » 24 mar 2018 19:03

Mooi kerknieuws;

"Er lijken voorbereidingen gaande voor een tweede ontmoeting tussen paus Franciscus en het hoofd van de Russisch-orthodoxe Kerk, patriarch Kyrill van Moskou. De pauselijk nuntius in Wit-Rusland, waar de ontmoeting zou moeten plaatsvinden, heeft tegenover AsiaNews bevestigd dat een pausbezoek in september niet uitgesloten is."

https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieu ... -patriarch

Ik hoop dat de ontmoeting doorgang vind. Het zou goed zijn voor het christendom als de RKK en OOK weer nader tot elkaar komen. De laatste decennia zijn er in ieder geval al grote stappen gemaakt om de relatie te normaliseren.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Geytenbeekje » 23 jul 2018 10:59

Yoshi schreef:Mooi kerknieuws;

"Er lijken voorbereidingen gaande voor een tweede ontmoeting tussen paus Franciscus en het hoofd van de Russisch-orthodoxe Kerk, patriarch Kyrill van Moskou. De pauselijk nuntius in Wit-Rusland, waar de ontmoeting zou moeten plaatsvinden, heeft tegenover AsiaNews bevestigd dat een pausbezoek in september niet uitgesloten is."

https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieu ... -patriarch

Ik hoop dat de ontmoeting doorgang vind. Het zou goed zijn voor het christendom als de RKK en OOK weer nader tot elkaar komen. De laatste decennia zijn er in ieder geval al grote stappen gemaakt om de relatie te normaliseren.


Is er dan ruzie tussen de 2 kerken ?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Boekenlezer » 04 sep 2018 16:19

Tsjongejonge, het moet ook niet gekker worden!
GKV-predikant pleit voor homohuwelijk
Ik heb geen toegang tot het hele bericht, maar wat ik kan lezen is al erg genoeg. Hoe is zoiets mogelijk in een kerk die zich gereformeerd noemde en nog steeds noemt?!

Ik heb ook wel eens gelezen, dat dergelijke opvattingen samenhangen met het niet meer op de orthodoxe wijze lezen van het begin van Genesis. Over de schepping wordt evolutionistisch gedacht, en dat stelt het huwelijk als instelling van God dan ook op losse schroeven. Dan komt er ruimte voor andere opvattingen over seksualiteit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2018 18:26

Dat lijkt me sterk. Dan was er in de katholieke kerk ook wel een luide roep geweest voor het homohuwelijk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor hans0166 » 05 sep 2018 08:39

Yoshi schreef:Dat lijkt me sterk. Dan was er in de katholieke kerk ook wel een luide roep geweest voor het homohuwelijk.


niet op ingaan, zie het als mededeling, het standpunt van de poster is al ingenomen terwijl hij zelf zegt dat het artikel achter de betaalmuur zit, en het niet gelezen heeft.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Pcrtje » 05 sep 2018 11:10

Boekenlezer schreef:Tsjongejonge, het moet ook niet gekker worden!
GKV-predikant pleit voor homohuwelijk
Ik heb geen toegang tot het hele bericht, maar wat ik kan lezen is al erg genoeg. Hoe is zoiets mogelijk in een kerk die zich gereformeerd noemde en nog steeds noemt?!
Als je het hele artikel leest, kun je zien dat dit de mening is van deze specifieke predikant en niet van het kerkverband zelf. Het officiële standpunt van dit kerkverband is dat het het homohuwelijk nog steeds afwijst.

Boekenlezer schreef:Ik heb ook wel eens gelezen, dat dergelijke opvattingen samenhangen met het niet meer op de orthodoxe wijze lezen van het begin van Genesis. Over de schepping wordt evolutionistisch gedacht, en dat stelt het huwelijk als instelling van God dan ook op losse schroeven. Dan komt er ruimte voor andere opvattingen over seksualiteit.
Ik heb ook wel eens gelezen dat er een sterke samenhang is tussen de opwarming der aarde en een afname in het aantal Caraïbische piraten. De afname van het aantal piraten stelt dan ook het klimaatbalans op losse schroeven. Dan komt er ruimte voor een globale temperatuurstoename.

Voor de critici, hier is het bewijs van de sterke correlatie:
Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Veendam » 05 sep 2018 13:58

Pcrtje schreef:Als je het hele artikel leest, kun je zien dat dit de mening is van deze specifieke predikant en niet van het kerkverband zelf. Het officiële standpunt van dit kerkverband is dat het het homohuwelijk nog steeds afwijst.

Ik heb ook wel eens gelezen dat er een sterke samenhang is tussen de opwarming der aarde en een afname in het aantal Caraïbische piraten. De afname van het aantal piraten stelt dan ook het klimaatbalans op losse schroeven. Dan komt er ruimte voor een globale temperatuurstoename.

Voor de critici, hier is het bewijs van de sterke correlatie:
Afbeelding


Vor de critici, kijk de horizontale aanduiding met de cijfers, die kloppen dus niet.
Ze zijn niet oplopend of aflopend op een eenduidige wijze.
Iemand van de eerste klas lagere school zal de getallen misschien nog klakkeloos aannemen, maar als deze cijfers moeten doorgaan voor een wetenschappelijke correlatie die aangetoond moet worden dan vrees ik het ergste voor de wetenschappers die het gemaakt hebben.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2018 14:46

Veendam schreef:Vor de critici, kijk de horizontale aanduiding met de cijfers, die kloppen dus niet.
Ze zijn niet oplopend of aflopend op een eenduidige wijze.
Iemand van de eerste klas lagere school zal de getallen misschien nog klakkeloos aannemen, maar als deze cijfers moeten doorgaan voor een wetenschappelijke correlatie die aangetoond moet worden dan vrees ik het ergste voor de wetenschappers die het gemaakt hebben.


Wil je hiermee soms beweren dat er géén relatie is tussen de opwarming van de aarde en de afname van piraten? :-k

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Veendam » 05 sep 2018 15:35

pindas83 schreef:Wil je hiermee soms beweren dat er géén relatie is tussen de opwarming van de aarde en de afname van piraten? :-k


Als ik de grafiek zo bekijk dan moet ik wel zeggen dat er op basis van die gegevens ook vermeld moet worden dat hoe meer bijbelvertalingen er zijn het aantal piraten aan het afnemen is.
Je zou ook kunnen zeggen dat het aantal Bijbelvertalingen toe neemt de gemiddelde temperatuur op de aarde aan het toenemen is.

Wat heeft dit allemaal dan te maken met elkaar ?
Heel simpel gezegt: Helemaal niks.
De cijfers staan niet 1 op 1 in verband met elkaar.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten