Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maaarten

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maaarten » 07 feb 2013 17:57

schelpje3 schreef:En zijn dat nieuw geschreven liederen of voegen ze een aantal liederen samen uit bovengenoemde kerkgenootschappen?
Het lijkt mij dat er toch wel voldoende zangbundels op de markt zijn en ik vraag me toch in ernst af waarom men niet genoeg aan de Psalmbijbel heeft. :-k


In de psalmbijbel staan geen liederen over de Heere Jezus, en daar heeft het kerkvolk toch soms wel behoefte aan. In principe ben ik het met je eens hoor, dat in veel kerken de psalmen ernstig ondergewaardeerd worden. Toch moet er mijns inziens ook een plaats zijn in de Kerk voor liederen als dit:

Kroon Hem met gouden kroon
het Lam op zijne troon!
Hoor, hoe het hemels loflied al
verwint in heerlijk schoon.
Ontwaak! mijn ziel en zing
van Hem, die voor u stierf.
En prijs Hem in all' eeuwigheen
die 't heil voor u verwierf.
Laatst gewijzigd door maaarten op 07 feb 2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 07 feb 2013 18:46

In mijn kerk (PKN) begint elke dienst met de "psalm van de zondag" en vaak komt er nog wel een voorbij.
Maar ook gewoon de gezangen uit het Liedboek. En, zoals ik al eerder schreef: uit Tussentijds.
Bijbelse liederen, die vaak vertroostend zijn.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 07 feb 2013 20:27

Optimatus schreef:Er komen allerlei liederen in, uit diverse tradities en uit binnen- en buitenland.
Ik ben blij met een rijke schat aan liederen, het zingen van alleen de oud-testamentische psalmen vind ik een beperking van het kerkelijk leven.



Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1773

is dat niet voldoende? Heb je ze allemaal al wel eens gezongen?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 07 feb 2013 20:37

Voor mij is dat niet voldoende (ik ken die berijming volgens mij ook niet).
Ik zou voor geen goud een aantal prachtige gezangen willen missen, die in hedendaags Nederlands geschreven zijn.

maaarten

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maaarten » 10 feb 2013 19:37

pannenkoek schreef:Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1773

is dat niet voldoende? Heb je ze allemaal al wel eens gezongen?


Nee, die zijn niet voldoende, omdat er nergens over Jezus en Zijn offer wordt gesproken. Er wordt niet over het Evangelie gezongen. (althans - niet expliciet, er zijn natuurlijk wel een hoop messiaanse psalmen).

Begrijp me niet verkeerd, ik zing graag elke zondag de berijming van 1773, maar ik zing ook graag elke zondag over de Heere Jezus!

"Heer, verzoener van mijn zonden,
Heiland, die mij hebt gezocht,
die mijn banden hebt ontbonden
en voor God mij vrijgekocht,
eens onrein, in schuld verloren,
ben ik door uw Geest herboren.
Duizend-, duizendmaal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer."

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor mw » 11 feb 2013 21:35

Nou, dat er in de psalmen niet gesproken wordt over Jezus en Zijn offer is niet helemaal waar. Integendeel, ik ontdek steeds meer daarover in de psalmen.

Maar goed, er bestaan mooie en inhoudsvolle liederen. Daarom is het fijn om ze allebei te hebben. Hier in de erediensten de psalmen (heerlijk, met een volle ker en een organist die alles uit het orgel haalt), regelmatig zangdiensten. Daarnaast zongen wij thuis heel veel en dat heb ik overgenomen, al is het dan alleen ipv met 15 personen :mrgreen: Daardoor mis ik de gezangen in de eredienst dus totaal niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2013 19:59

pannenkoek schreef:
Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1773

is dat niet voldoende? Heb je ze allemaal al wel eens gezongen?


Nee, ik heb ze niet allemaal gezongen en ik vind ze lang niet allemaal goed. Ik heb zelf vanuit de Nieuwe Bijbelvertaling een aantal psalmen berijmd (de psalmen 8, 42, 43 en 126) en mijn berijming naast die van 1773 en 1973 gelegd. De beide "officiële" berijmingen zijn gevangen in de Geneefse melodie, terwijl de mijne nog op muziek gezet moeten worden. Wat mij opviel, is de grote hoeveelheid bijverzinsels. Neem nou psalm 42: "'t Hijgend hert, der jacht ontkomen." Die hele jacht komt in de Statenvertaling noch in welke andere vertaling dan ook in 't geheel niet voor. Zo zijn er talloze voorbeelden van dichterlijke vrijheden. Leuk, soms ook heel dierbaar, maar niet Bijbels.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Race406 » 12 feb 2013 21:04

Optimatus schreef:Wat mij opviel, is de grote hoeveelheid bijverzinsels. Neem nou psalm 42: "'t Hijgend hert, der jacht ontkomen." Die hele jacht komt in de Statenvertaling noch in welke andere vertaling dan ook in 't geheel niet voor. Zo zijn er talloze voorbeelden van dichterlijke vrijheden. Leuk, soms ook heel dierbaar, maar niet Bijbels.
Waarvan akte!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Boaz » 13 feb 2013 08:44

Wat mij opviel, is de grote hoeveelheid bijverzinsels. Neem nou psalm 42: "'t Hijgend hert, der jacht ontkomen." Die hele jacht komt in de Statenvertaling noch in welke andere vertaling dan ook in 't geheel niet voor. Zo zijn er talloze voorbeelden van dichterlijke vrijheden. Leuk, soms ook heel dierbaar, maar niet Bijbels.


Zeker, en dat stoort mij. Ik weet dat in de Schotse kerk men een aantal melodieën heeft, waar op alle Psalmen - zoals ze in de Bijbel staan - gezongen worden. Op die manier wordt er niets aan de tekst veranderd. En over melodieën gesproken: de melodieën die wij hebben spreken mij helemaal niet aan. Dit, tesamen met bovenstaande reden, maakt dat ik zelf weinig Psalmen zing, hoe rijk de inhoud van de Psalmen dan ook is..

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2013 10:33

Sommige psalmmelodieën vind ik prachtig, maar ik ben dan ook verzot op Renaissancemuziek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor leclerc » 13 feb 2013 11:26

Dit is ook nogal een opmerkelijke psalm die we als gemeente klakkeloos zingen:

Psalm 2:

2 Maar d' Opperheer, die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze volken,
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen.
Straks gloeit de lucht door 't vlammend bliksemlicht;
't ls God die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat'ren in 't gezicht.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

maaarten

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maaarten » 13 feb 2013 14:22

Optimatus schreef:De PKN, Remonstranten, Doopsgezinden en Vrijgemaakten krijgen op 25 mei een nieuw liedboek. Ik vind het prachtig dat ze in elk geval een poging doen hetzelfde lied te zingen.

Helaas is het zo dat scheiden eenvoudiger is dan verenigen.


Ik vind het toch apart dat de GKV (en ook de NGK volgens mij) met deze vrijzinnige kerkgenootschappen samen werkt in zo'n project. Wat ik bedoel is, ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde GKVer en de gemiddelde Remonstrant hetzelfde willen zingen......

Vooral aangezien de GKV nogal streng is in wat er gezongen mag worden (alhoewel de lokale GKV's zich niet echt allemaal aan die richtlijnen houden volgens mij).

Maar goed, laat ik maar niet oordelen voordat ik het gezien heb; ik vind tussentijds in ieder geval niets, dus ik hoop niet dat het die kant opgaat.

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 13 feb 2013 14:49

maaarten schreef:Maar goed, laat ik maar niet oordelen voordat ik het gezien heb; ik vind tussentijds in ieder geval niets, dus ik hoop niet dat het die kant opgaat.
Daarom is het maar goed dat er ruime keuze komt . In Tussentijds staan voor mij liederen, die mij troosten en bemoedigen, om maar wat te noemen. Niet alle liederen, maar veel wel. Net als overigens het Liedboek der Kerken wat wij nu gebruiken. Daarin staan prachtige liederen, terwijl andere mij totaal niet aanspreken. Het voordeel van zo'n bundel is, dat ieder eruit kan kiezen, dat er niets is voorgeschreven.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2013 12:40

pannenkoek schreef:Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1773

is dat niet voldoende? Heb je ze allemaal al wel eens gezongen?

De Bijbel is duidelijk genoeg:
- Efz.5:19 en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart.
- Kol.3:16 ... onderwijs elkaar en wijs elkaar terecht, met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Zing voor de Heere met dank in uw hart.

In gemeentes waar geen gezangen gezongen worden hoor je regelmatig het argument dat de psalmen verdrongen worden wanneer je aan gezangen en andere geestelijk liederen begint.
Blijkbaar hebben ze er geen moeite mee dat de gezangen en geestelijke liederen verdrongen worden door de psalmen, beetje vreemd!

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor gml » 15 feb 2013 11:28

In veel kerken (ook in de mijne) worden alleen de psalmen uit de berijming van 1773 en de twaalf gezangen achter de psalmen gezongen. Wat dat laatste betreft mogen er wat mij betreft ook gezangen bij zitten die over Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren gaan. Dat lijkt mij wel terecht, als we met Kerst en in de adventstijd de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon zingen. Alleen: hoe moet je dit doen? We zijn er eigenlijk al zo aan gewend dat het zo is zoals het nu is.

Ik vraag me weleens af waarom er in de gereformeerde gezindte niet de psalmberijming van 1967 gezongen wordt? Zijn er bezwaren tegen deze psalmberijming? Over de berijming van 1773 lees je wel eens dat deze doordrenkt is van het Verlichtingsdenken (het pad der deugd; Opperheer e.d.).


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten