Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 04 dec 2010 21:26

Heus schreef:Ds. A. Bac (70) overleden

MOERKAPELLE – In zijn woonplaats Moerkapelle is zaterdagochtend ds. A. Bac, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, overleden.

Arie Bac werd op 31 augustus 1940 in Moerkapelle geboren. In 1968 werd hij toegelaten tot de studie voor predikant aan de Theologische School te Rotterdam. Hij diende de gemeenten Boskoop (1972), Oostkapelle (1977) en Bodegraven (1981). In februari 2003 ging hij om gezondheidsredenen met vervroegd emeritaat.

Ds. Bac maakte van diverse deputaatschappen deel uit, onder meer van de zending.

Bron: refdag.nl


Och, hier schrik ik van, had nog niets gehoord.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2010 08:33

Dat is niet zo verwonderlijk, het nieuws was pas een paar uur oud toen je het las...

Hij heeft mij gedoopt, als één van de eersten in Bodegraven. Jaren heb ik catechisatie van hem gehad. Wat kon deze man groot spreken van zijn Koning! Nu mag hij er eeuwig van zingen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2010 16:28

Misschien is het goed om ook een berichtje op de homepage van Refoweb te zetten, ds. Bac heeft ook nog een (klein) poosje meegewerkt aan de vragenrubriek.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor coupe soleil » 21 dec 2010 14:20

GG
Ds. Golverdingen (Waarde, sinds 04-2008; 1941) zal na zijn voorgenomen emeritaat in Dordrecht gaan wonen.

blaarkop
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:23
Locatie: *censuur* hilversum

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor blaarkop » 22 dec 2010 05:34

coupe soleil schreef:GG
Ds. Golverdingen (Waarde, sinds 04-2008; 1941) zal na zijn voorgenomen emeritaat in Dordrecht gaan wonen.



ook al met emeritaat ??
Ook Ds A J Gunst gaat met emeritaat en Ds C Neele ook al en Ds G J Baan naar de overkant
het aantal predikanten slinkt nu wel heel snel

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 27 jan 2011 18:41

UTRECHT – Beginnende pre­dikanten binnen de Gerefor­meerde Gemeenten krijgen voortaan de eerste jaren een mentor die hen met raad en daad terzijde kan staan. Daar­naast ontvangen zij de eerste jaren van hun predikantschap nascholing.
Dat heeft de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten gistermiddag besloten.

Vind ik een goede zaak. Na hun examen krijgen ze een beroep, verhuizen naar desbetreffende gemeente en 'moeten het maar uitzoeken'
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor LeChat » 27 jan 2011 18:56

Is dat nu dan definitief besloten? Ik dacht dat dit al een tijdje terug bekend was?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 27 jan 2011 18:57

LeChat schreef:Is dat nu dan definitief besloten? Ik dacht dat dit al een tijdje terug bekend was?

ik denk het wel, staat vandaag in het RD.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor coupe soleil » 27 jan 2011 20:00

Dat werd tijd.

Nu nog een universitaire opleiding en een nuchter(der) toelatingsbeleid, en we komen er wel :).

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 25 jan 2013 20:56

Vraag naar eenheid

25 januari 2013
Het moderamen van de generale synode heeft vertegenwoordigers van de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Voortgezette Gereformeerde Kerken uitgenodigd voor een gesprek.

​De reden voor deze uitnodiging is “gelegen in de vraag of er ook vandaag nog dwingende redenen zijn om in onze gescheidenheid voort te gaan. Of, nog scherper geformuleerd de vraag tot welke weg wij vandaag geroepen zijn in het licht van de ingrijpende gevolgen van de secularisering en de ontkerkelijking en in het licht van de roeping om getuige te zijn van het evangelie voor onze tijdgenoten.”

Daarbij benadrukt het moderamen dat het bij deze uitnodiging niet gaat om een startschot voor ellelange interkerkelijke procedures. “Wel willen we met u oprecht zoeken naar vruchtbare manieren om gestalte te geven aan de eenheid die ons geschonken is in Christus Jezus. Wij zijn ervan overtuigd dat we elkaar gegeven zijn en om die reden niet kunnen berusten in een vanzelfsprekende kerkelijke gescheidenheid. Naar onze overtuiging is het van groot belang dat wij als Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, Nederlands Gereformeerden, Voortgezette Gereformeerde Kerken en Protestantse Kerk in Nederland elkaar dringend in de ogen kijken rond de vraag naar eenheid. Wij zijn van mening dat het Gebot der Stunde is om antwoord te geven op die vraag.”

Bron: http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... nheid.aspx

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 12:45

De PKN, Remonstranten, Doopsgezinden en Vrijgemaakten krijgen op 25 mei een nieuw liedboek. Ik vind het prachtig dat ze in elk geval een poging doen hetzelfde lied te zingen.

Helaas is het zo dat scheiden eenvoudiger is dan verenigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor boldering » 03 feb 2013 14:48

Dat is bij de hele kerkelijke gemeenschap zo. Ik heb het idee dat mensen meer naar verschillen zoeken dan naar overeenkomsten. Dat is iets waar ik al jaren tegenaan loop, maar dat zal waarschijnlijk niet veranderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor schelpje3 » 04 feb 2013 11:24

Optimatus schreef:De PKN, Remonstranten, Doopsgezinden en Vrijgemaakten krijgen op 25 mei een nieuw liedboek. Ik vind het prachtig dat ze in elk geval een poging doen hetzelfde lied te zingen.

Helaas is het zo dat scheiden eenvoudiger is dan verenigen.

En zijn dat nieuw geschreven liederen of voegen ze een aantal liederen samen uit bovengenoemde kerkgenootschappen?
Het lijkt mij dat er toch wel voldoende zangbundels op de markt zijn en ik vraag me toch in ernst af waarom men niet genoeg aan de Psalmbijbel heeft. :-k

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 23:32

Er komen allerlei liederen in, uit diverse tradities en uit binnen- en buitenland.
Ik ben blij met een rijke schat aan liederen, het zingen van alleen de oud-testamentische psalmen vind ik een beperking van het kerkelijk leven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 07 feb 2013 11:32

Het Liedboek van de Kerken is ook al een samengaan van diverse kerkgenootschappen.De Doopsgezinde Kerk, de Remonstrantse kerk en de PKN (die bij verschijnen nog was gesplitst in Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerk.

Er is op dit moment een prachtige bundel naar het Nieuwe Liedboek toe: "Tussentijds", waarin al een reeks liederen opgenomen zijn, die in de komende Liedbundel komen.
Er wordt al vaak uit gezongen in onze kerk.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten