Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rolf

Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Rolf » 18 jul 2009 10:35

'Vrouwenbesluit' Jacobikerk krijgt navolging
UTRECHT - De Jacobikerk in Utrecht stelt de ambten van ouderling en diaken
open voor vrouwen. Met dit besluit zal de orthodox-protestantse gemeente
volgens kenners een voorbeeld zijn voor andere gemeenten binnen de
Gereformeerde Bond.

Jammer
Ds. Hans Lam, voorzitter van de Gereformeerde Bond, vindt het jammer dat
de Jacobikerk de ambten opent voor vrouwen. Hij bevestigt het bestaan
van de brief waarin het besluit wordt betreurd. ,,In Utrecht wordt de vrouw
toegelaten vanwege een gewijzigd Schriftverstaan. Dat speelt in meer
gemeenten en baart ons zorgen.''

De voorzitter wil het pleidooi van ds. Dekker om ruimte te laten voor diverse
visies niet honoreren. ,,De Schrift staat vrouwen duidelijk niet toe een ambt
te vervullen. We kunnen en willen de Bijbel op dit punt niet anders verstaan.''
Zijn bestuur zal altijd deze lijn uitdragen, zegt Lam, maar hij beseft dat in de
praktijk andere gemeenten Utrecht zullen volgen. ,,Misschien dat deze gemeenten
zich door ons standpunt op termijn minder thuisvoelen in de Gereformeerde Bond.
Maar wij zijn geen organisatie die leden uitsluit. We zijn een beweging en zullen
altijd het gesprek met elkaar zoeken.''

Volledig artikel.

PS Omdat het mij iets gepaster leek nieuws wat verband houdt met kerkelijke
zaken niet meer in "Opmerkelijke nieuwtjes (2)" te plaatsen, maar in het forum Religie,
een nieuw topic. Voor betere ideeën houd ik mij aanbevolen.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor hamlap » 18 jul 2009 16:57

Tja, dat ds. Andries Zoutendijk voorstander is van de vrouw in het ambt, dat is al langer bekend. Dat ds. Wim Dekker ook voorstander van de vrouw in het ambt is, dat weten we ook al veel langer dan vandaag. En hoe ds. Hans Lam over deze zaak denkt, is ook een open deur. Als je het zo bekijkt heeft dit bericht weinig nieuwswaarde.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Rolf

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Rolf » 22 jul 2009 21:10

Misschien niet verrassend, maar toch een enigszins beslissende stap denk ik.
Velen binnen de GB zullen dit betreuren. Al zullen er ook binnen de GB wel leden zijn
die dit hedentendage als aanvaardbaar beschouwen.
Deze stap is m.i. te vergelijken met een ent, waarvan de tak goed verzorgd wordt,
maar minder gelet wordt op de stam.

Weblog Ds. Wim Dekker.

Ander topic over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 22 jul 2009 22:21


Omdat we het allemaal liever centraal houden, gaan we daar dan ook verder. Dit topic gaat dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 23 jul 2009 21:10

Op verzoek is dit topic weer heropend. Ik stel voor om dit een algemeen nieuwstopic te maken, waarin we geen uitgebreide discussies voeren. In het geval van de vrouw in het ambt is daar zoals vermeld al een apart topic voor. Hetzelfde geldt voor beroepingsnieuws. Mocht er aanleiding zijn om een discussie aan te gaan a.d.h.v. een nieuwsbericht, dan graag een verzoek aan een moderator tot afsplitsing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rolf

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Rolf » 25 jul 2009 12:46

Noord-Korea
Loyaal
Christenen komen ondanks de repressie wél samen in Noord-Korea, maar in het diepste geheim.
Wan, die ook zelf christen is, weet dan sommige medewerkers dagelijks om vijf uur 's ochtends
bij elkaar komen in een zaaltje in zijn fabriek om te bidden. ,,Het is voor hen alsof ze voortdurend
langs een afgrond lopen. Ze willen de God van de christenen dienen, die ze als hun Verlosser
hebben aangenomen. Anderzijds zijn Noord-Koreanen ook loyaal aan hun vaderland. Dat komt
natuurlijk door de propaganda, maar ook omdat ze van oudsher trots zijn op hun land; dat zit
er gewoon ingebakken. Daarnaast speelt natuurlijk een belangrijke rol dat ze hun baan - en dus
hun inkomsten en garanties voor het levensonderhoud - kwijt zijn als ontdekt wordt dat ze christen zijn.''

Daar blijft het meestal niet bij: 'ontdekte' christenen verdwijnen vaak in de gevangenis of in werkkampen.
Al hoef je geen christen te zijn om in een gevangenkamp terecht te komen. Wan: ,,Elke uitspraak of handeling
die ingaat tegen de partijdoctrine kan een aanleiding zijn. Soms is het al voldoende als je je werk naar hun
maatstaven niet goed uitvoert.''


Volledig artikel.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2009 10:08

elbert schreef:Op verzoek is dit topic weer heropend. Ik stel voor om dit een algemeen nieuwstopic te maken, waarin we geen uitgebreide discussies voeren. In het geval van de vrouw in het ambt is daar zoals vermeld al een apart topic voor. Hetzelfde geldt voor beroepingsnieuws. Mocht er aanleiding zijn om een discussie aan te gaan a.d.h.v. een nieuwsbericht, dan graag een verzoek aan een moderator tot afsplitsing.


Dat lijkt me een heel wijs voorstel!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor hamlap » 30 aug 2009 22:04


Dit is niet de homepage van ds. W. Dekker, de studiesecretaris van de IZB, maar van zijn zoon dr. W.M. Dekker te Mastenbroek.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2009 16:10

Conflict op Rhodos

In een nét niet weggegooide doos zijn dagboeken ontdekt van kardinaal Willebrands. Deze had altijd een goede verhouding met Wereldraad-man Visser ’t Hooft, maar uit de dagboeken blijkt dat zij ook konden botsen. 50 jaar geleden stonden de twee lijnrecht tegenover elkaar tijdens een bijeenkomst van de Wereldraad van Kerken, wat later als het ’Rhodos-incident’ de boeken in zou gaan.

Rest van het artikel op: http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... odos_.html

Interessant.

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 10 nov 2009 18:13

Behoudende anglicanen positief over apostolische constitutie

De Britse tak van de Traditional Anglican Communion (TAC) heeft zich in een eerste reactie positief getoond over het Vaticaanse initiatief persoonlijke ordinariaten op te richten voor behoudende anglo-catholics die eenheid met Rome zoeken. TAC is “de eerste” om de handreiking uit Rome aan te nemen, liet de organisatie gisteren weten. De groep stemde unaniem in met de apostolische constitutie Anglicanorum coetibus, zelfs nog voordat zij deze gezien had. Het document werd gisteren officieel gepubliceerd door het Vaticaan en maakt de oprichting van de ordinariaten voor bezwaarde anglicanen mogelijk.

De rest van het artikel te vinden op; http://www.katholieknieuwsblad.nl/archi ... onstitutie

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Spons » 11 nov 2009 16:17

Dispenser met wijwater tegen Mexicaanse griep

Italiaanse gelovigen willen hun handen liever niet in het doopvont stoppen uit angst voor besmetting met de Mexicaanse griep. Om te voorkomen dat er daardoor een traditie verloren gaat, heeft uitvinder Luciano Marabese een speciale dispenser met wijwater ontwikkeld. Het apparaat is ondertussen zo een succes dat hij bestellingen van over de hele wereld ontvangt.

dmv een infra rood sensor wordt er water over de handen gegoten !

Bron Nu.nl

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 13 nov 2009 14:05

Trouw:

Afbeelding

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 00:41

Riska schreef:Trouw:

Afbeelding

Babylon is nog steeds niet groot en uitgebreid genoeg, zie ik.
Weer wat nieuws erbij verzonnen.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Wullimpie » 17 nov 2009 18:31

Graag inhoudelijk reageren, met dit soort losse flodders kom je nergens!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2009 19:23

Vinden ze het bij Trouw trouwens wel goed dat er zo'n lang citaat op refoweb staat?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron