Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2015 12:16

Arco schreef:Met deze lovende woorden, ga ik denken dat je voorstander bent van de paus. Laten we helder hebben dat de paus zich ten onrechte de opvolger van Petrus ziet en vervanging van Christus op aarde. Alleen al om die reden moeten we de paus afwijzen, vandaar dat ik het RD bekritiseer als regelmatige berichtgever van de activiteiten van de paus. Op 25-09 werd in 8 artikelen over de paus gesproken, hoewel die artikelen vaak kopieën zijn van het ANP, mag het Reformatorisch Dagblad zich wel afvragen waarom zij de roomse paus zo goed berichten.

Absoluut niet! Ik citeerde de journalist, laat dat duidelijk zijn!
Ik zie de paus slechts als een leider van zijn eigen kerk, al vind ik deze paus een heel sympathiek mens, open en communicatief en m.i., voor zover ik dat kan beoordelen op verre afstand, waait er nu een andere wind door het Vaticaan. Het is niet meer afgesloten en toegedekt, maar hij maakt zaken wel bespreekbaar.
Ik maak scheiding tussen de mens zoals hij is, en zijn functie en die laatste moet ik afwijzen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 12:20

Arco schreef:Met deze lovende woorden, ga ik denken dat je voorstander bent van de paus. Laten we helder hebben dat de paus zich ten onrechte de opvolger van Petrus ziet en vervanging van Christus op aarde. Alleen al om die reden moeten we de paus afwijzen, vandaar dat ik het RD bekritiseer als regelmatige berichtgever van de activiteiten van de paus. Op 25-09 werd in 8 artikelen over de paus gesproken, hoewel die artikelen vaak kopieën zijn van het ANP, mag het Reformatorisch Dagblad zich wel afvragen waarom zij de roomse paus zo goed berichten.

Fout, hij is de vervanger van Petrus, NIET van Christus.
Dat dat er in de reformatorische traditie zo her en der van wordt gemaakt maakt het nog geen officieel katholiek standpunt.
Als de term plaatsvervanger al valt wordt het meer bedoeld in de zin van een ambassadeur o.i.d.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Arco » 29 sep 2015 15:12

StillAwake schreef:Fout, hij is de vervanger van Petrus, NIET van Christus.
Dat dat er in de reformatorische traditie zo her en der van wordt gemaakt maakt het nog geen officieel katholiek standpunt.
Als de term plaatsvervanger al valt wordt het meer bedoeld in de zin van een ambassadeur o.i.d.


"De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van de heilige Petrus, de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en is het staatshoofd van Vaticaanstad" [bron]
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Yoshi » 29 sep 2015 21:02

Dat is wat StillAwake dus zegt.

Yoshi

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Yoshi » 29 sep 2015 21:07

Chaya schreef:De paus hoort zijn kerk te leiden, maar hij bemoeit zich met veel vraagstukken in de wereld.

Je poneert het als een tegenstelling terwijl je beide kan doen. En ja, als christenen hebben we te maken met vraagstukken in deze wereld, ondervinden we de gevolgen daarvan en zoeken we daar antwoorden op.
Dat zie ik een reformatorische predikant echt nog niet doen.

Ik mag hopen dat ook zij deze twee weten te combineren. Zij het op veel kleinere schaal natuurlijk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2015 07:07

Arco schreef:vandaar dat ik het RD bekritiseer als regelmatige berichtgever van de activiteiten van de paus. Op 25-09 werd in 8 artikelen over de paus gesproken, hoewel die artikelen vaak kopieën zijn van het ANP, mag het Reformatorisch Dagblad zich wel afvragen waarom zij de roomse paus zo goed berichten.


Wat wil je Arco ? Moet het RD niet meer berichten over de Paus ?
Als je alles wat je niet aanstaat gaat negeren wordt het RD een dun krantje. :D
Trouwens, ik ken protestante voorgangers die niet zeggen dat ze "Gods plaatsvervanger" zijn maar zich wel zo gedragen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2015 07:38

StillAwake schreef:Fout, hij is de vervanger van Petrus, NIET van Christus.
Dat dat er in de reformatorische traditie zo her en der van wordt gemaakt maakt het nog geen officieel katholiek standpunt.
Als de term plaatsvervanger al valt wordt het meer bedoeld in de zin van een ambassadeur o.i.d.

Arco schreef:"De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van de heilige Petrus, de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en is het staatshoofd van Vaticaanstad" [bron]

Fijn dat je mijn stelling met bronvermelding onderbouwd!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Arco » 30 sep 2015 09:52

Jullie moeten even jullie brillen poetsen.

Plaatsbekleder (= dus plaatsvervanger, is dus niet een soort ambassadeur) van Christus
Opvolger van Petrus (terwijl het maar de vraag is of Petrus ooit in Rome is geweest)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2015 11:01

Arco schreef:Opvolger van Petrus (terwijl het maar de vraag is of Petrus ooit in Rome is geweest)


Oh ja, nu begrijp ik het, je kunt geen opvolger van iemand zijn als je niet in betreffende stad geweest bent. ](*,)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2015 11:29

Arco schreef:Jullie moeten even jullie brillen poetsen.

Plaatsbekleder (= dus plaatsvervanger, is dus niet een soort ambassadeur) van Christus
Opvolger van Petrus (terwijl het maar de vraag is of Petrus ooit in Rome is geweest)

Vicar of Jesus Christ

"Vicar of Jesus Christ" (Vicarius Iesu Christi) is one of the official titles of the Pope given in the Annuario Pontificio. It is commonly used in the slightly abbreviated form "Vicar of Christ" (Vicarius Christi). While it is only one of the terms with which the Pope is referred to as "Vicar", it is "more expressive of his supreme headship of the Church on earth, which he bears in virtue of the commission of Christ and with vicarial power derived from him", a vicarial power believed to have been conferred on Saint Peter when Christ said to him: "Feed my lambs...Feed my sheep" (John 21:16-17).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Memmem » 30 sep 2015 12:36

Beste mensen, dit topic heet Christelijke anekdotes. off topic berichten zullen verwijderd worden

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor pindas83 » 01 okt 2015 16:58

Arco schreef:
"En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is." - Matt. 23:9


Dan moet je bij de paus zijn hè, niet bij mij!

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 12:04

Mijn jongste broer zou eens als 4-jarige kleuter het Onze Vader leren bidden. Toen wij kwamen bij de regel "Vergeef ons onze schulden" maakte hij ervan: "Geef ons Guldens.". Wij corrigeerden hem uiteraard. Maar diezelfde avond kwam de koster van de kerk om iets aan mijn vader te vragen die boekhouder van de kerk was. Toen de koster mijn jongste broer zag, stopte hij hem spontaan een gulden in zijn handen, iets wat hij anders nooit deed! Mijn broer keek met een triomfantelijk gezicht van :"Zie je nou wel" !!!

Nina

Re:

Berichtdoor Nina » 25 feb 2016 13:35

ErikV schreef:Dominee ging elke week voor in een gemeente waar nogal wat mensen sliepen tijdens de dienst. Op een keer kwam de dominee de kerk binnen met een baksteen in zijn hand, de hele gemeente keek toe en wachte vol verwachting wanneer hij de baksteen zou gebruiken in zijn preek, na afloop van de dienst had hij de steen niet gebruikt en nam hem mee terug de consistorie in. De dominee had die dienst wel bereikt dat er niemand in slaap viel.


Ik ken een voorganger die het ook eens meemaakte dat iemand in slaap viel.
Hij onderbrak zijn preek, en zei: 'Ach zuster, maak die broeder naast u even wakker. Anders mist hij zoveel, en dat zou jammer zijn.'

Hilarisch, vond ik dat!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Race406 » 25 feb 2016 13:53

Een predikant had tijdens de avonddienst last van ouweh**rende jongelui op de achterste bank.
Nadat hij al een paar keer even was gestopt, en dat niet hielp, stopte hij weer met preken. Hij kwam de kansel af, liep een eindje naar achteren en zei: "Als jullie nu niet ophouden met rotzooien dan sta ik morgen bij je ouders op de stoep!"
Het was daarna lekker rustig op de achterste bank... ;-)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten