@Benefietdiner Ik weet niet of je nu serieus een discussie probeert te voeren. Enige Bijbelkennis, evenals kennis van 2000 jaar christendom, is wel vereist. Nu kan het natuurlijk zijn dat je die niet bezit omdat je pas tot geloof bent gekomen. In dat geval neem ik je niets kwalijk. In het andere geval toon je niet alleen je onkunde maar vooral ook je desinteresse in het Woord en van de kerkgeschiedenis. En dat stoort mij. Neem een voorbeeld aan Nina die -hoewel ik het met haar oneens ben- in ieder geval leest wat er staat en zich heeft verdiept in de materie rond de geloofsdoop. Als ze zich evenzo in de kinderdoop had ingelezen, dan zou ze m.i. niet tot overdoop zijn overgegaan.
Je zegt:
In Korinthe 7 gaat het in tgeheel niet over dopen.
Nee, maar wel over het gezinsverband. Een man is geheiligd door zijn (tot het christendom bekeerde) vrouw en andersom. Dat geldt dus ook voor moslimmannen en -vrouwen, ongeacht de consequenties die familieleden daar aan verbinden.
Prachtig verzonnen verhaal natuurlijk maar je vindt het nergens in de Bijbel zelfs nog geen aanleiding daartoe.
Help! Heb je nu echt zo weinig kennis, dat je niet weet dat verbonden en eedsluitingen voluit bijbels zijn en wat de betekenis daarvan is? Ik weet dat in jouw kringen het OT weinig meer gebruikt wordt, maar dit is toch echt een stukje basiskennis dat op iedere christelijke school geleerd wordt.
Dopen (onderdompelen) is een handeling en een afbeelding van het 'met Jezus gestorven, begraven en opgestaan zijn' en levensvernieuwing (Romeinen 6:2-4).
1. Het woord onderdompelen komt in de hele Bijbel niet voor.
2. Nu een stukje studie vanuit de Grondtekst, ter verrijking van je afwezige kennis op dit terrein, m.b.t. het woord dat in het NT meestijds voor doop of dopen wordt gebruikt: baptizo. Om maar een paar betekenissen te noemen: onderdompelen, indopen, verven (door onderdompeling), kleuren, uitpersen, uitgieten, overgieten, bevloeien, afkoelen (met water, b.v. gloeiend ijzer), besproeien, besprengen, verdrinken, indrinken, beinvloeden, veranderen, bont en blauw slaan, enz. Baptisten en evangelische groeperingen redeneren simpel: onze leer hanteert de geloofsdoop door onderdompeling, dus betekent baptizo onderdompelen. De maan is geel, kaas is geel, dus de maan is van kaas. Tja, simplisme pur sang. En nog een interessant weetje, Paulus gebruikt het woord baptizo of baptisma vrijwel nooit in combinatie met water, maar vrijwel altijd "in Christus Jezus te zijn gedoopt." Zo ook in de door jou aangehaalde tekst uit Rom. 6.
3. En weet je, als je meer teksten in het NT leest waarmee de doop wordt vergeleken, dan kom je de Ark (van Noach) en de doorgang door de Rode Zee tegen. Geen van de voorbeelden kun je relateren aan de onderdompeling. En zoals je weet, is Christus in een rotsgraf gelegd.
Ik kan geen respect lezen en die eenvoudige controle blijkt toch erg moeilijk voor jou want de staat Israël bestaat weer sinds 1948 daarvan wisten ze in 1618-1619 nog niets van laat staan Groen van Prinsteren of da Costa.
1. Vind je dat ik respect moet opbrengen voor roddel en achterklap van mensen die de reformatorische kerken in kwaad daglicht proberen te zetten? Respect voor klinklare leugens? Welnu, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.
2. Wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil? Je leest niet wat er staat. Ik heb het nergens over de staat Israël, of weet je echt niet wat er bedoeld wordt met het Tweede Israëldenken? Waarom verdiep je je niet gewoon in de materie waarover we het hier hebben? Dan hoef je dit soort zinloze opmerkingen niet te maken, maar kunnen we hierover serieus van gedachten wisselen. Als je mee wilt praten, prima, maar doe dan eerst even wat onderzoek s.v.p.
Naamloos schreef:
Men neme een paar verbonden, goed roeren, wat niet past vergeestelijken, het teken van het ene verbond leg je op het andere. En voor de klanktheologie hier en daar een losse tekst, en hoppa.... Daar is ie dan: verbondenleer.
Kijk, de Bijbel is niet de Donald Duck met veel plaatjes en grote letters. Maar met een piepklein beetje studie kom je toch al snel tot de ontdekking dat er over meerdere verbonden wordt gesproken in het Woord. En als je die niet op elkaar legt zoals in evangelische kringen gebruikelijk is, maar naast elkaar, dan zie je dat het in het OT over één verbond van God met Zijn volk gaat, maar met steeds vernieuwde verbondssluitingen en aanvullingen. Het probleem is echter: het past niet in de leer van de geloofsdoop, dus wordt het simpelweg ontkend. Weggegoogeld, zeg maar
Omega heeft nog steeds niet aangetoond dat de vroege kerk die ook zo leerde, dat zal nog lastig worden.
Pardon? Ik ben deze discussie niet gestart. Jullie beweren dat de kinderdoop niet bijbels is. Ik lees in de Bijbel nergens een verbod op de kinderdoop. En ik meen me te herinneren dat Augustinus en Origenes (voorstanders van de kinderdoop) ook tot de vroege kerk behoren. En als je vindt dat kinderen niet gedoopt mogen worden omdat de Bijbel hier niet over spreekt, moet je ook geen vrouwen aan het avondmaal laten. Wel consequent blijven dan.
Wordt vervolgd...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...