" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 30 apr 2020 11:50

Zou ook kunnen. Dat "juichend christendom" gebruikt word om zekerheid van het geloof af te keuren, en "gestolen Jezus" wordt gebruikt om alverzoening af te keuren?

Op zich ontkennen ze de zekerheid niet, maar dat is dan slechts voor enkelen, en dat is dan de hoogste"stand" of zo iets.

Ik weet het niet precies, misschien moeten we er ook maar gewoon over ophouden. Ik ben namelijk niet van plan om in deze "theologie" mee te doen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 12:11

naamloos schreef:Hmm, volgens mij is het meer een schrikreactie op de zekerheid van het geloof. Dat kan 'zomaar' niet.
Alverzoening of algemene verzoening maakt volgens mij niet zo heel veel uit.
Hopelijk niet (helemaal) terecht, maar ik vraag me regelmatig af hoeveel dat met macht en controle te maken heeft.
Als je "echt" geloofd dan doe je dit en dat niet of juist wel, ingevuld naar eigen inzichten en ervaringen.
Ik denk altijd maar "goede leraren maken zichzelf overbodig."
En joh, als je als christen nog aan een dominee (al dan niet van het eigen kerkverband) moet vragen welk kleurtje een christelijke bruidsjurk moet zijn, welke muziekinstrumenten een christen mag gebruiken, wat ze mogen lezen luisteren kjjken blablabla.... dan voedt je je leerlingen niet op tot zelfstandigheid.
Leer ze de principes en laat ze dan vrij om zichzelf te kunnen zijn binnen morele kaders ipv ze in het eigen keurslijf te dwingen.
Gtn schreef:Ik weet het niet precies, misschien moeten we er ook maar gewoon over ophouden. Ik ben namelijk niet van plan om in deze "theologie" mee te doen.

Ik ben oprecht blij dat jij daar niet aan mee doet, maar om het dan niet meer te benoemen?
Ik ben er voor om alle mogelijke opties te benoemen zodat mensen niet in een bepaalde gedachtengang gemanipuleerd worden maar zelf gaan nadenken en kiezen. Maar dan moet er wel gepraat worden, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2020 13:07

naamloos schreef:En joh, als je als christen nog aan een dominee (al dan niet van het eigen kerkverband) moet vragen welk kleurtje een christelijke bruidsjurk moet zijn, welke muziekinstrumenten een christen mag gebruiken, wat ze mogen lezen luisteren kjjken blablabla.... dan voedt je je leerlingen niet op tot zelfstandigheid.
Leer ze de principes en laat ze dan vrij om zichzelf te kunnen zijn binnen morele kaders ipv ze in het eigen keurslijf te dwingen.

Daar zijn we weer hoor. :roll:
Gelukkig heb je weer een karikatuur gevonden om belachelijk te maken.
Mensen die lid zijn of worden van dit kerkgenootschap, kennen de regels dus hoeven niks te vragen!!
De wereld trouwt in rode, zwarte en paarse trouwjurken, dus wat is je probleem hiermee?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 30 apr 2020 13:39

Chaya schreef:Daar zijn we weer hoor. :roll:
Mensen die lid zijn of worden van dit kerkgenootschap, kennen de regels dus hoeven niks te vragen!!
De wereld trouwt in rode, zwarte en paarse trouwjurken, dus wat is je probleem hiermee?

Beste Chaya, ik interpreteer dit niet als het belachelijk maken van een karikatuur. Zie het gewoon als een gedachte wisseling tussen Naamloos en mij, waarin ze wat voorbeelden noemt.

Ikzelf ben trouwens begonnen met "kritiek" leveren op "dit kerkverband".

Overigens was dit wat er nu gebeurt wel de reden waarom ik voorstelde om te stoppen. Ik wil niet dat we als Christenen onderling gaan vechten, en zo Zijn Naam tot schande maken.

Ik ben overigens wel voor de openheid die Naamloos noemt, maar soms is zwijgen beter.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 13:51

Chaya schreef:Daar zijn we weer hoor.
Ik dacht aan de vragenrubriek, wat ik daar allemaal lees.
Dat verzin ik niet zelf, ik zou er niet eens opkomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2020 13:52

Gtn schreef:Beste Chaya, ik interpreteer dit niet als het belachelijk maken van een karikatuur. Zie het gewoon als een gedachte wisseling tussen Naamloos en mij, waarin ze wat voorbeelden noemt.

Het gaat om de wijze waarop Gtn. Natuurlijk mag iemand kanttekeningen plaatsen, het er niet mee eens zijn, maar waarom zo? Alsof er in de rechterflank dociele jaknikkers zitten, die dingen aan de dominee moeten vragen.
Ook in de OGG en GGiNed zitten hoogopgeleiden, mensen die zelf hun keuzes bepalen.
Gtn schreef:maar soms is zwijgen beter.

Inderdaad. Maar dat is lastig op een forum. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2020 13:54

naamloos schreef:Ik dacht aan de vragenrubriek, wat ik daar allemaal lees.
Dat verzin ik niet zelf, ik zou er niet eens opkomen.

Hoeveel procent is dat schat jij zo in?
Er worden inderdaad vragen gesteld waarvan je denkt: dat kan niet waar zijn.
Als een vraag begint met: mag een christen dit, of: onze dominee vond niet goed dat..... haak ik af.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 30 apr 2020 14:07

Chaya schreef:Hoeveel procent is dat schat jij zo in?
Er worden inderdaad vragen gesteld waarvan je denkt: dat kan niet waar zijn.
Als een vraag begint met: mag een christen dit, of: onze dominee vond niet goed dat..... haak ik af.

Ik dacht idd ook aan de vragenrubriek. Chaya, wees blij dat je zelfstandig na kunt denken en voor je mening uit durft te komen.

Ik denk dat dit "dociele gedrag" voortkomt uit forse onzekerheid, als gevolg van al die dogma's.

En ik denk ook niet dat we ons als christen zo dociel hoeven te gedragen. Maar laten we eerlijk zijn, al die dogma's en leerstellingen en vermeende waarheden zorgen ook bij intelligente, hoogopgeleide mensen voor verwarring en onzekerheid.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 14:27

Chaya schreef:Hoeveel procent is dat schat jij zo in?
Over het algemeen vrij weinig denk ik, maar op r.w. relatief gezien een stuk meer.
En aangezien we hier op r.w. zitten noem ik het gewoon zonder op allerlei ins en outs in te gaan.
Chaya schreef:Er worden inderdaad vragen gesteld waarvan je denkt: dat kan niet waar zijn.
Dat mag, ik kies er voor (soms, als het te pas komt) om er op te reageren en dat mag ook.
We reageren allebei zoals we denken dat het goed is, laten we elkaar daar dan ook in respecteren.
Jij zegt wel eens dingen die ik niet leuk vind en andersom gebeurt dat ook, het zij zo.
Chaya schreef:Alsof er in de rechterflank dociele jaknikkers zitten, die dingen aan de dominee moeten vragen.
Die zitten er inderdaad, net als in E.G. en Pinkstergemeenten e.a.
Kjjk maar eens naar dat idiote charismatische gedoe.
Dat benoem ik ook gewoon, en jij trouwens ook. Ik zie niet in waarom ik bij het 1 op eieren zou moeten lopen en bij het andere niet. (tenzij, eventueel, bij een persoonlijk gesprek, dan kies ik m'n woorden zorgvuldig omdat ik zo'n beetje weet hoe de ander in elkaar zit. Op een forum kies ik voor de recht-voor-de-raap-duidelijkheid)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2020 15:07

naamloos schreef:Over het algemeen vrij weinig denk ik, maar op r.w. relatief gezien een stuk meer.

Helder maar het gaat er mij om dat slechts een paar procent jaknikkers of bangeriken zulke vragen zullen stellen.
In de hoop dat er eens een antwoord komt in de trant van: welja, ik snap het ook niet meid, koop gewoon een witte trouwjurk.
En op een forum wordt zo het karikatuur in stand gehouden van een grote groep mensen die niet zelf kan denken maar gedicteerd wordt.
Ik kan je melden, zo is het echt niet (meer). Al helemaal niet bij de groep jongvolwassenen.
Gtn schreef:k denk dat dit "dociele gedrag" voortkomt uit forse onzekerheid, als gevolg van al die dogma's.

En wat is er fout aan een dogma?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2020 15:11

Niks natuurlijk. Een dogma is uitstekend mits het Bijbels is. En dat was in de genoemde voorbeelden dan weer niet zo, dan gaat het vooral om gewoonten, menselijke regels die niet bijbels zijn. Dus inderdaad, een christen kan gewoon in het wit, crème, beige of wat voor kleur dan ook trouwen. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar of dat ook altijd de praktijk is vraag ik me wel af. Ik denk wel (wat jij ook al zegt) dat dit wel verandert ten opzichte van vroeger!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 16:22

Chaya schreef:Helder maar het gaat er mij om dat slechts een paar procent jaknikkers of bangeriken zulke vragen zullen stellen.
In de hoop dat er eens een antwoord komt in de trant van: welja, ik snap het ook niet meid, koop gewoon een witte trouwjurk.
En op een forum wordt zo het karikatuur in stand gehouden van een grote groep mensen die niet zelf kan denken maar gedicteerd wordt.
Ik kan je melden, zo is het echt niet (meer). Al helemaal niet bij de groep jongvolwassenen.
We kunnen denk ik geen van beide voor een grote groep (jonge) refo's spreken.
Gezien de vragen en levenstijl van refo's lijkt het me erg optimistisch om van een paar procent uit te gaan.
Bovendien spits jij het nu toe op een kleur jurk, maar ik noemde meer: muziekinstrumenten (waar jij inhoudeljjk ook een en ander aan vastknoopt: de inhoud verandert met de vorm) plus lezen, luisteren en kijken.
Ik had meer kunnen noemen: vandaag weer YouTube o.a. maar de strekking lijkt me duidelijk.
Ik vind dat je met dergelijke vragen een karikatuur van het christendom maakt.
En kijk, die dingen bedenk ik niet dus geef mij daar de schuld niet van. Ik benoem ze alleen.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 30 apr 2020 16:31

Inderdaad veranderd de jeugd, wordt mondiger en slikt niet meer zomaar alles. En terecht lijkt me. Maar de kerkenraden, waar je met je kritische vragen terecht kunt, verandert die mee?

In onze gemeente niet. Wat ik daar zie gebeuren, ook onder de dertigers, dat er positief kritisch wordt gekeken naar de prediking, biddend mee omgegaan wordt, maar de kritische vragen kun je niet mee terecht bij de kerkenraad. Er is best wel verloop naar de HHK. Wat ik heel goed begrijp. En dan zijn onze kerkenraadsleden hele gewone mensen die bij wijze van spreken naast je staan en niet boven je staan. En het ongetwijfeld goed bedoelen. Maar toch, het lijkt haast een generatiekloof. Er wordt zo star mee omgegaan. Tradities worden tot regel verheven.

En als het hele milieu waarin je verkeert dezelfde manier van spreken en omgang heeft, dan kun je nog zo mondig wezen maar dan blijft het lastig. Thuis, kerk, school is dan toch één blok. En dat zie je toch terug in de vragen. Ook als je inmiddels wat ouder bent kan dit een grote rol spelen. Denk daar niet te makkelijk over.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2020 11:25

naamloos schreef:We kunnen denk ik geen van beide voor een grote groep (jonge) refo's spreken.
Gezien de vragen en levenstijl van refo's lijkt het me erg optimistisch om van een paar procent uit te gaan.

Ik ken er heel veel, weet er ook veel van, omdat ik me regelmatig in die kringen begeef.
Lees ook de krant en de bladen, uit de gezindte.
naamloos schreef:Bovendien spits jij het nu toe op een kleur jurk, maar ik noemde meer: muziekinstrumenten (waar jij inhoudeljjk ook een en ander aan vastknoopt: de inhoud verandert met de vorm) plus lezen, luisteren en kijken.

Omdat jij schamperde over de kleur van de trouwjurk. Alsof een dominee dat opeens oplegt tijdens het huwelijksgesprek.
Maar dat echtpaar weet waar ze zich aan te houden hebben!

En nee, ik zei het (al vaker) genuanceerder. Als er behoefte komt aan sterke veranderingen, verandert er altijd iets aan de inhoud. Want als de inhoud voldoet, is die behoefte er nl. totaal niet.
Als er een bandje op het podium staat, weet ik al wat ik verwachten kan. Dan hoor ik geen bevindelijke of separerende prediking. Waarom niet?
Omdat die ontdaan is van alle menselijke opfluffingen. Daar hebben de mensen die deze prediking behoeven, totaal geen behoefte aan.
Sterker nog, de meeste keren wordt het eerder irritant gevonden.
Een enkele keer is het op een bepaalde manier ontroerend. Maar zeg nu zelf, een goedbedoelde maar slecht gelukte vioolsolo is toch verschrikkelijk.
En een piano in een gemiddeld kerkgebouw klinkt zo iel, dat het de achterste banken niet bereikt.
naamloos schreef:Ik vind dat je met dergelijke vragen een karikatuur van het christendom maakt.
En kijk, die dingen bedenk ik niet dus geef mij daar de schuld niet van. Ik benoem ze alleen.

Karikaturen zijn moeilijk uit te roeien, omdat ze in stand gehouden worden.
Als ik tegen iemand zeg dat ik ook een refomeisje ben, zie ik dit :shock: tegenover me.
Omdat ze geen knot, C.S. jurkje en donkere kousen zien.
Ik ben in eigen kring vaak gewogen en te licht bevonden, omdat ik net niet voldoe aan die ongeschreven regels.
Ik heb er nog nooit mee gezeten. Ik pas me altijd naadloos aan, doe en laat dingen als die gevraagd worden, maar blijf mezelf.
Gtn schreef:Inderdaad veranderd de jeugd, wordt mondiger en slikt niet meer zomaar alles. En terecht lijkt me. Maar de kerkenraden, waar je met je kritische vragen terecht kunt, verandert die mee?

Dat ligt aan hun leeftijd.
Mijn zwager was k.r. lid en hij was behoorlijk vooruitstrevend, voor GG begrippen. Hij was toen begin 40.
En heeft echt wel dingen veranderd, die de 70 plussers maar wat mokkend accepteerden.
In de vriendengroepen van mijn kinderen zitten ook refo's, maar ik zie wel dat ze elkaar accepteren zoals ze zijn.
Dus het niet hoeddragende meisje zet een hoed op als ze meegaat met haar GG vriendin.
Ze accepteren van elkaar dat er enkele wel een lange broek dragen als ze een dagje uit gaan.
En dat zouden veel ouderen eens moeten doen! Want op de lange broek staat nog steeds stroom, zo angstig en afkeurend wordt er gekeken.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2020 12:25

Chaya schreef:Ik ken er heel veel, weet er ook veel van, omdat ik me regelmatig in die kringen begeef.
Lees ook de krant en de bladen, uit de gezindte.
Je zult er vast meer kennen dan ik, maar nou ook weer niet zo veel dat jij als woordvoerster voor de hele groep kunt spreken lijkt mij.
Chaya schreef:Omdat jij schamperde over de kleur van de trouwjurk. Alsof een dominee dat opeens oplegt tijdens het huwelijksgesprek.
Maar dat echtpaar weet waar ze zich aan te houden hebben!
Ik zat helemaal niet te 'schamperen.' @Gtn dacht dat 'het juichend christendom' een schrikreactie was op de alverzoening.
Ik meen dat 'de zekerheid van het geloof' de reden daarvoor is waarbij ik me afvraag in hoeverre macht en controle daar een rol bij speelt.
Toen heb ik voor de vuist weg wat voorbeelden gegeven als reden waarom ik ik me dat afvraag.
Die voorbeelden waren zeker geen onderwerp maar dienden de door mij veronderstelde reden van het onderwerp.
Chaya schreef:En nee, ik zei het (al vaker) genuanceerder. Als er behoefte komt aan sterke veranderingen, verandert er altijd iets aan de inhoud. Want als de inhoud voldoet, is die behoefte er nl. totaal niet.
Ik neem aan dat jij die behoefte niet hebt, maar er zijn anderen die die behoefte wél hebben.
Je kunt nou eenmaal niet jezelf als maatstaf nemen, dat snap je toch ook wel?
Soms verandert er niets aan de inhoud, soms verandert er iets ten goede en soms is het negatief.
Chaya schreef:Karikaturen zijn moeilijk uit te roeien, omdat ze in stand gehouden worden.
Als ik tegen iemand zeg dat ik ook een refomeisje ben, zie ik dit tegenover me.
Omdat ze geen knot, C.S. jurkje en donkere kousen zien.
Ik ben in eigen kring vaak gewogen en te licht bevonden, omdat ik net niet voldoe aan die ongeschreven regels.
Ik heb er nog nooit mee gezeten. Ik pas me altijd naadloos aan, doe en laat dingen als die gevraagd worden, maar blijf mezelf.

Ik ben wat minder meegaand denk ik, want ik doe en laat niet alles omdat 'men' dat verwacht.
Ik ben wel eens in een hoedjes-refo-dienst geweest, maar ik heb er heel bewust voor gekozen om geen pet op te zetten omdat ik mordicus tegen de achterliggende gedachte ben.
Ik heb wel mijn spijkerbroek voor een rok verwisselt, en eigenlijk met tegenzin omdat ik dat een aantasting van mijn persoonlijke vrijheid vind.
Je hebt aanstoot geven maar óók aanstoot nemen, en dat laatste vind ik zeker zo kwalijk. Het gaat ook helemaal niet over zaken waardoor broeders en zusters ten val komen m.b.t. hun behoud, want dáár heeft Paulus het over nl.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”