naamloos schreef:We kunnen denk ik geen van beide voor een grote groep (jonge) refo's spreken.
Gezien de vragen en levenstijl van refo's lijkt het me erg optimistisch om van een paar procent uit te gaan.
Ik ken er heel veel, weet er ook veel van, omdat ik me regelmatig in die kringen begeef.
Lees ook de krant en de bladen, uit de gezindte.
naamloos schreef:Bovendien spits jij het nu toe op een kleur jurk, maar ik noemde meer: muziekinstrumenten (waar jij inhoudeljjk ook een en ander aan vastknoopt: de inhoud verandert met de vorm) plus lezen, luisteren en kijken.
Omdat jij schamperde over de kleur van de trouwjurk. Alsof een dominee dat opeens oplegt tijdens het huwelijksgesprek.
Maar dat echtpaar weet waar ze zich aan te houden hebben!
En nee, ik zei het (al vaker) genuanceerder. Als er behoefte komt aan sterke veranderingen, verandert er altijd iets aan de inhoud. Want als de inhoud voldoet, is die behoefte er nl. totaal niet.
Als er een bandje op het podium staat, weet ik al wat ik verwachten kan. Dan hoor ik geen bevindelijke of separerende prediking. Waarom niet?
Omdat die ontdaan is van alle menselijke opfluffingen. Daar hebben de mensen die deze prediking behoeven, totaal geen behoefte aan.
Sterker nog, de meeste keren wordt het eerder irritant gevonden.
Een enkele keer is het op een bepaalde manier ontroerend. Maar zeg nu zelf, een goedbedoelde maar slecht gelukte vioolsolo is toch verschrikkelijk.
En een piano in een gemiddeld kerkgebouw klinkt zo iel, dat het de achterste banken niet bereikt.
naamloos schreef:Ik vind dat je met dergelijke vragen een karikatuur van het christendom maakt.
En kijk, die dingen bedenk ik niet dus geef mij daar de schuld niet van. Ik benoem ze alleen.
Karikaturen zijn moeilijk uit te roeien, omdat ze in stand gehouden worden.
Als ik tegen iemand zeg dat ik ook een refomeisje ben, zie ik dit

tegenover me.
Omdat ze geen knot, C.S. jurkje en donkere kousen zien.
Ik ben in eigen kring vaak gewogen en te licht bevonden, omdat ik net niet voldoe aan die ongeschreven regels.
Ik heb er nog nooit mee gezeten. Ik pas me altijd naadloos aan, doe en laat dingen als die gevraagd worden, maar blijf mezelf.
Gtn schreef:Inderdaad veranderd de jeugd, wordt mondiger en slikt niet meer zomaar alles. En terecht lijkt me. Maar de kerkenraden, waar je met je kritische vragen terecht kunt, verandert die mee?
Dat ligt aan hun leeftijd.
Mijn zwager was k.r. lid en hij was behoorlijk vooruitstrevend, voor GG begrippen. Hij was toen begin 40.
En heeft echt wel dingen veranderd, die de 70 plussers maar wat mokkend accepteerden.
In de vriendengroepen van mijn kinderen zitten ook refo's, maar ik zie wel dat ze elkaar accepteren zoals ze zijn.
Dus het niet hoeddragende meisje zet een hoed op als ze meegaat met haar GG vriendin.
Ze accepteren van elkaar dat er enkele wel een lange broek dragen als ze een dagje uit gaan.
En dat zouden veel ouderen eens moeten doen! Want op de lange broek staat nog steeds stroom, zo angstig en afkeurend wordt er gekeken.