Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Hoe harder je het roept, hoe meer je er zelf in gaat geloven en hoe makkelijker je het voor jezelf kunt af doen tegen beter weten inBoaz schreef:Het is wel degelijk een stukje dat overgebleven is van de vervangingstheologie, om Israël en de gelovigen uit de heidenen op één hoop te gooien. Je vaagt hiermee meteen alle beloften weg die er nog liggen en waar de profeten van spreken: een herstel van de natie van Israël (alle 12 stammen) en de komst van de Messias die als Koning zal heersen vanuit Jeruzalem.
k vraag me af: hoe kijk jij naar Duitsers van tegenwoordig? Het feit dat ze zich nog Duitser durven te noemen is een stukje dat ook overgebleven is van nazi-Duitsland...
Boaz schreef:Het is wel degelijk een stukje dat overgebleven is van de vervangingstheologie, om Israël en de gelovigen uit de heidenen op één hoop te gooien. Je vaagt hiermee meteen alle beloften weg die er nog liggen en waar de profeten van spreken: een herstel van de natie van Israël (alle 12 stammen) en de komst van de Messias die als Koning zal heersen vanuit Jeruzalem.
Hoe harder je het roept, hoe meer je er zelf in gaat geloven en hoe makkelijker je het voor jezelf kunt af doen tegen beter weten in. Ga vooral zo door als je nog een respectvolle discussie wilt behouden...
Door alles waar jij rillingen van krijgt onder het kopje vervangingstheologie te plaatsen raak je elke nuance kwijt en gooi je het kind met het badwater weg.
Ik vraag me af: hoe kijk jij naar Duitsers van tegenwoordig? Het feit dat ze zich nog Duitser durven te noemen is een stukje dat ook overgebleven is van nazi-Duitsland...
Daarbij worden helemaal geen beloften weggevaagd. Ze worden misschien wat anders opgevat.
En tenslotte is de schrijver van de Galatenbrief voor jouw gevoel dan vast en zeker ook een aanhanger van de "vervangingsleer" als hij schrijft: "gij allen zijt één in Christus Jezus."
Waarom gebash? Het is gewoon een eerlijke discussie.alexander91 schreef:Om even het gezamenlijke gebash op JvSlooten af te wisselen:
Als je er zo over denkt dan geldt dat (hoe harder je roept ...) voor het tegenovergestelde standpunt natuurlijk ook.alexander91 schreef:Hoe harder je het roept, hoe meer je er zelf in gaat geloven en hoe makkelijker je het voor jezelf kunt af doen tegen beter weten in . Ga vooral zo door als je nog een respectvolle discussie wilt behouden...
In Christus is er idd geen onderscheid, maar let op de context. Het gaat hier wel over behouden worden door geloof zonder de wet. 26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. Dat geldt voor Jood, Griek, slaaf, vrije, man vrouw ... kortom voor iedereen.alexander91 schreef:En tenslotte is de schrijver van de Galatenbrief voor jouw gevoel dan vast en zeker ook een aanhanger van de "vervangingsleer" als hij schrijft: "gij allen zijt één in Christus Jezus."
Nouja, het ging er niet zo vriendelijk aan toe gisteren, maar waarschijnlijk is dat ook voor een deel mijn eigen schuld. Maar even weer on-topic, laten we niet in de negatieve sfeer blijven hangen. Zoals je kunt zien ben ik verder gegaan in het -bestaande- topic over de olijfboom.1a2b3c schreef:Waarom gebash? Het is gewoon een eerlijke discussie.
Als één en ander van wat ik gisteren gezegd heb onvriendelijk op je is over gekomen: excuus!Jvslooten schreef:Nouja, het ging er niet zo vriendelijk aan toe gisteren, maar waarschijnlijk is dat ook voor een deel mijn eigen schuld. Maar even weer on-topic, laten we niet in de negatieve sfeer blijven hangen. Zoals je kunt zien ben ik verder gegaan in het -bestaande- topic over de olijfboom.
alexander91 schreef:En tenslotte is de schrijver van de Galatenbrief voor jouw gevoel dan vast en zeker ook een aanhanger van de "vervangingsleer" als hij schrijft: "gij allen zijt één in Christus Jezus."
Niet zomaar zonder de wet. Voor in elk geval de Joden is de wet de leermeester geweest tot Christus. Zonder de leermeester hadden ze niet tot Christus kunnen komen.1a2b3c schreef:In Christus is er idd geen onderscheid, maar let op de context. Het gaat hier wel over behouden worden door geloof zonder de wet. 26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. Dat geldt voor Jood, Griek, slaaf, vrije, man vrouw ... kortom voor iedereen.
Maar daarmee is zeker niet gezegd dat nu alle verschil tussen Israël en de rest van de volken is opgeheven. Hand. 15 en 21.
Jedidja1971 schreef: wij hebben in de gereformeerde leer de geloofsbelijdenis gescheiden van de doop, waar ze in feite bij elkaar horen!! Wauw, wat een getuigenis... Hij deed er alleen niets mee...
In de gereformeerde leer zijn geloofsbelijdenis en doop niet van elkaar gescheiden. Hooguit is er een verschil in de tijd, maar in de leer niet.Jedidja1971 schreef: wij hebben in de gereformeerde leer de geloofsbelijdenis gescheiden van de doop, [u]waar ze in feite bij elkaar horen!!
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten