Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Atro

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Atro » 03 jan 2015 22:27

mealybug schreef:Iemand die christen is (geworden), is dat stadium al voorbij, lijkt me.
Is bovendien totaal iets anders dan Jeremia's tekst tegen het ongehoorzame volk der israelieten.
(Maar goed die tekst schijnt wel vaker misbruikt te worden voor dat doeleinde)

Iemand mag zich alleen christen noemen, als er genade verheerlijkt is aan het zondaarshart.
Zolang dat niet gebeurd is, is men een vijand van God en van Goddelijke zaken.

Maar ...
Dat is meer dan alleen een zondaarsgebed bidden en dan menen dat het goed zit tussen God en je ziel. Dat is meer dan alleen beamen met de lippen, dat we midden in de dood liggen.
Dat is meer dan alleen belijden Christus aangenomen te hebben.
Want wij hebben van nature geen voeten om te gaan en geen handen om aan te nemen.
Het is een volledig eenzijdig en soeverein Godswerk!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 22:29

Atro schreef:
En wie zijn die dorstigen dan, Samanthi? Ben ik en ben jij dorstig naar het Levende Water van nature? En waarom ben je dan dorstig? Omdat het leven hier op aarde je dorst niet meer stillen kan? En waarom dan niet? Zijn de banden afgesneden? Is de waterbron van de zonde voor je gedempt?

Maar waarom heeft een mens Jezus bloed nodig? Het reinigt van alle zonden, maar waarom zouden wij van zonden gereinigd moeten worden? Wat zijn zonden? Heb ik die dan?
Als er geen kennis aan de ellende is, is er ook geen plaats voor de verlossing, en al helemaal niet voor de dankbaarheid! God is een God van recht en gerechtigheid. Zijn eer moet vervuld worden, de schuld moet voldaan worden. Niet dat wij dat kunnen voortbrengen, maar zijn we er verlegen onder? Dan zal er een roepen geboren worden om de Christus! Dat Hij tussen mag en zal treden ...

Het evangelie is niet voor rechthebbende of doe-het-zelvers, maar voor arme verloren zondaren die nergens meer op kunnen pleiten. Die zichzelf alleen nog maar kunnen aanklagen. Daar krijgt de Christus waarde! Daar komt God aan Zijn eer!
Dan wil ik het niet uit elkaar trekken, want in Christus is er alleen leven en redding. De ellendekennis is niet zaligmakend. Maar laten we zalig worden toch een Godswonder blijven. Onmogelijk, maar mogelijk bij en door God!

De mensen die ten tijde van de rondwandeling op aarde, in de Heere Jezus gingen geloven als zijnde God's Zoon, wisten nog niets van Zijn bloed dat voor hen zou gaan vloeien.
Het ging toen dus om het geloof in de Heere Jezus als zijnde God's zoon.
En daar gaat het nog steeds om.
En dat dat vaak gepaard gaat met zondebesef en dankbaarheid voor de verlossing door het bloed, dat is geen voorwaarde voor de genade, maar een gevolg van de genade.

Atro

Berichtdoor Atro » 03 jan 2015 22:37

Bambi schreef:De mensen die ten tijde van de rondwandeling op aarde, in de Heere Jezus gingen geloven als zijnde God's Zoon, wisten nog niets van Zijn bloed dat voor hen zou gaan vloeien.
Het ging toen dus om het geloof in de Heere Jezus als zijnde God's zoon.
En daar gaat het nog steeds om.
En dat dat vaak gepaard gaat met zondebesef en dankbaarheid voor de verlossing door het bloed, dat is geen voorwaarde voor de genade, maar een gevolg van de genade.

Beamen dat de Heere Jezus Gods Zoon is, is niet genoeg voor de eeuwigheid! Dat mag ik hopen dat wij daar over eens zijn.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 22:47

Atro schreef:Beamen dat de Heere Jezus Gods Zoon is, is niet genoeg voor de eeuwigheid! Dat mag ik hopen dat wij daar over eens zijn.

Ik geloof wat God in de Bijbel heeft gezegd, niet wat anderen daar van gemaakt hebben.
Hier enkele teksten, die jouw woorden toch echt tegenspreken:

Johannes 3:15
Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Johannes 3:18
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Johannes 16
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

Het geloof in de Heere Jezus als zijnde God's zoon is het enige wat nodig is voor het behoud.

En dan komt de Heilige Geest in de mens wonen en die gaat de mens leiden en zorgen dat de mens van zijn zondige natuur afstand neemt en steeds meer wordt hoe God het wil.
Maar dat is niet de voorwaarde, maar het gevolg.
Laatst gewijzigd door Bambi op 03 jan 2015 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jan 2015 22:52

In mijn Bijbel staat anders dat niemand kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de heilige Geest, maar in Bambi haar Bijbel staat dat de heilige Geest in je komt wonen nadat je dat belijdt. Wat is nou waar? :)

Atro

Berichtdoor Atro » 03 jan 2015 23:06

Ik geloof wat God in de Bijbel heeft gezegd, niet wat anderen daar van gemaakt hebben.

Tsja .. dan sla je eigenlijk het gesprek al 'dood'.
Jij weet dat God in de Bijbel 'precies' gezegd heeft en de anderen dus niet.
Toch lees ik niet de Bambi-Bijbel, maar Gods Woord zelf.

Maar wat ik niet snap ... Ik geloof dat de Heere bestaat. Ik geloof dat de Heere Jezus bestaan heeft en dat Hij de Zoon van God is. En ik geloof dat de Heilige Geest ook onderdeel is van de Drie-eenheid.
Maar ondanks dat ik geloof dat Christus de Zoon van God, weet ik dat dat niet genoeg is.
Waarom niet? Omdat ik gewassen moet zijn in het allesreinigende Bloed van Christus.
Belijden dat de Jezus de Zoon van God is, is niet genoeg.
Althans niet in de letterlijke zin van het woord.
Geloof ik dat de Heere Jezus ook voor mij betaald heeft? Heeft Hij ook mij vrijgekocht?
Alleen door dat geloof, dat geschonken is door God, kan een mens bestaan.

Atro

Berichtdoor Atro » 03 jan 2015 23:07

mohamed schreef:In mijn Bijbel staat anders dat niemand kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de heilige Geest, maar in Bambi haar Bijbel staat dat de heilige Geest in je komt wonen nadat je dat belijdt. Wat is nou waar? :)

Ik denk dat wat er in jouw Bijbel staat, Mohamed. Klinkt mij Bijbelser!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 jan 2015 23:09

Samanthi schreef:
Dat staat er: niemand zoekt God,(...) tenzij dat de Vader hem trekke staat er eveneens.
Maar alle gij dorstigen komt tot de wateren staat er ook, wie worden er genodigd? allen die geld uitgeven voor wat gen brood is en voor wat niet verzadigen kan.
Dus niet mensen met enige overtuiging of weet ik het wat.

Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, zondenkennis is geen voorwaarden ook geen teken van geestelijk leven, denk maar aan Kaïn of Achab, Judas. Nee alleen het bloed van Jezus Christus reinigd van alle zonden.

Zondenkennig is geen station die je moet passeren, ellende verlossing en dankbaarheid ook niet, ze zijn er alle drie of er is er niet een.
Je mag deze niet uitelkaar trekken.
Lydia, haar hart werd geopend, de stokbewaarder werd wakkergeschud.
Levi werd geroepen toen hij in het tolhuis zat.

atro schreef
En wie zijn die dorstigen dan, Samanthi? Ben ik en ben jij dorstig naar het Levende Water van nature? En waarom ben je dan dorstig? Omdat het leven hier op aarde je dorst niet meer stillen kan? En waarom dan niet? Zijn de banden afgesneden? Is de waterbron van de zonde voor je gedempt?

Maar waarom heeft een mens Jezus bloed nodig? Het reinigt van alle zonden, maar waarom zouden wij van zonden gereinigd moeten worden? Wat zijn zonden? Heb ik die dan?
Als er geen kennis aan de ellende is, is er ook geen plaats voor de verlossing, en al helemaal niet voor de dankbaarheid! God is een God van recht en gerechtigheid. Zijn eer moet vervuld worden, de schuld moet voldaan worden. Niet dat wij dat kunnen voortbrengen, maar zijn we er verlegen onder? Dan zal er een roepen geboren worden om de Christus! Dat Hij tussen mag en zal treden ...

Het evangelie is niet voor rechthebbende of doe-het-zelvers, maar voor arme verloren zondaren die nergens meer op kunnen pleiten. Die zichzelf alleen nog maar kunnen aanklagen. Daar krijgt de Christus waarde! Daar komt God aan Zijn eer!
Dan wil ik het niet uit elkaar trekken, want in Christus is er alleen leven en redding. De ellendekennis is niet zaligmakend. Maar laten we zalig worden toch een Godswonder blijven. Onmogelijk, maar mogelijk bij en door God!

Lees zelf maar
1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

Deze mensen dorsten naar de wereld en worden toch geroepen.

Doden zullen horen de stem van de zoon van God, je hoeft niet te gaan graven in jezelf, ben ik wel een dode in de beleving, het is een Godswonder als we zalig worden, maar het gaat hier om de nodiging.
Je wordt in de Bijbel niet uitgenodigd om een dorstige te worden, maar om naar de wateren te komen en je ziet in vers twee de beschrijving, degene die alles geven voor iets wat niet verzadigen kan, is dat de wereld, je eigen ik, je leven voor het hier en nu? geef je daar alles aan? Kom dan naar Mij toe en je krijgt gratis wijn en melk.

Dit heb ik er nog uit geplukt, ik weet niet waar dit in de Bijbel staat, ben je meteen rechthebbend als je gelooft dat allen en een ieder geroepen wordt?
Het gaat over het nodigen, je zal niet gaan als je niets in Hem ziet.
Maar als je predikt dat het voor arme verloren zondaren is (...) dan ga je in jezelf zoeken, dan kun je de lat heel hoog leggen en nooit je toevlucht tot Jezus nemen of je legt de lat laag en je komt bedrogen uit want dan wordt het een rekensommetje.

Om niet gerechtvaardigd, door het geloof, uit Zijn genade de drie kernzinnetjes uit Romeinen 3: 23 en 24

Het lijkt misschien dat ik je wil aanvallen ofzo, maar ik heb vele jaren geworsteld, ik moet zondekennis hebben ik moet er helemaal doorheen zitten ik moet... ik moet... ik moet... en nooit kwam ik een stap verder, toen kwam ik erachter dat ook ik genodigd werd. Het gaat echt niet om het zomaar even aan te nemen, maar om die barricades op te heffen. Je zal niet gaan als je Hem niet nodig krijg, maar je wordt wel ernstig en welmenend geroepen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 23:25

mohamed schreef:In mijn Bijbel staat anders dat niemand kan zeggen dat Jezus Heer is dan door de heilige Geest, maar in Bambi haar Bijbel staat dat de heilige Geest in je komt wonen nadat je dat belijdt. Wat is nou waar? :)

De mensen die tot geloof kwamen, werden gedoopt en daarna vervuld met de Heilige Geest, staat er in mijn Bijbel.

Bambi schreef:Ik geloof wat God in de Bijbel heeft gezegd, niet wat anderen daar van gemaakt hebben.
Johannes 3:15
Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Johannes 3:18
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Johannes 16
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

Atro schreef:Tsja .. dan sla je eigenlijk het gesprek al 'dood'.
Jij weet dat God in de Bijbel 'precies' gezegd heeft en de anderen dus niet.
Toch lees ik niet de Bambi-Bijbel, maar Gods Woord zelf.

Staan deze teksten niet in jouw Bijbel dan?

En staat er niet in jouw Bijbel dat het geloof in de Heere Jezus door het trekken van de Vader komt?
Als iemand gelooft dat de Heere Jezus God's zoon is, heeft hij dat al niet van zichzelf.
Want de natuurlijke mens kan dat met zijn simpele verstand al niet bevatten, laat staan geloven.
En als de Heilige Geest je daarna tot zondebesef brengt, is dat dus een gevolg van geloof en wedergeboorte en geen voorwaarde voor wedergeboorte.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jan 2015 23:32

Dus de volgende tekst is niet waar Bambi?

Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest. (1 Kor 12,3)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 23:37

mohamed schreef:Dus de volgende tekst is niet waar Bambi?

Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest. (1 Kor 12,3)

Misschien een betere vertaling gebruiken, het gaat hierom dat alleen de Heere Jezus door de Heilige Geest zegt dat Hij de Heere Jezus is.

De SV
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jan 2015 23:52

Ja dat weet ik, wat jij dus eerder schreef klopt niet. Geef niks, vergissen is menselijk. Begrijp ik hieruit dat je het terugneemt? Prima, zand er over. :)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jan 2015 23:56

mohamed schreef:Ja dat weet ik, wat jij dus eerder schreef klopt niet. Geef niks, vergissen is menselijk. Begrijp ik hieruit dat je het terugneemt? Prima, zand er over. :)

Nee, wat jij zei klopt niet, maar heeft wel over iemand anders veel aan het licht gebracht die de 'ware leer' dacht te brengen.
Hij vond jouw opmerking Bijbelser, terwijl het niet eens in zijn Bijbel staat.

Maar gelukkig heeft hij wel genoeg zondebesef, dat scheelt weer.....................
Hoewel?
Tegen mij spotten dat ik de 'Bambi-Bijbel' lees, terwijl het gewoon teksten uit de SV zijn, die de Heere Jezus Zelf gezegd heeft.
Oftewel spotten met God's Woord.
Nog geen zondebesef genoeg dus......

Atro

Berichtdoor Atro » 04 jan 2015 00:21

Beste vriend Bambi.
Porbeer a.u.b. je gram niet te halen op een slinkse wijze, daar hou ik niet van.
Sorry als ik je beledigd heb met de Bambi-Bijbel. Dat neem ik terug.

In ieder geval blijf ik er bij dat ik jouw theologie achter de genoemde teksten niet echt Bijbels vind.
Natuurlijk gaat het om het geloof in de Heere Jezus. Dat geloof is een gave van God en kan nooit uit de mens zelf voortkomen. Ik denk dat wij daar elkaar kunnen vinen. De oproep tot geloof en de eis tot bekering liggen onomstotelijk vast. Alleen tot geen van beide zijn wij van nature bekwaam. Het is in beide gevallen Gods Werk.

Maar het zondebesef wordt verdiept na de rechtvaardigmaking, in het stuk der heiligmaking.
Alleen aan het geloof, wat samenvalt met de wedergeboorte, gaat het zien van de zondige staat vooraf.
De wet is de tuchtmeester tot Christus. Door de wet leren wij dat wij zondaren zijn, eerst ten dele! Dit drijft ons als het goed is uit tot Christus. Dit besef zal in de heiligmaking zijn verdiepingsslag krijgen, opdat Hij zal wassen en ik minder zal worden.

Maar wat ik fout vind aan jouw visie achter deze teksten is, dat het overkomt als een soort van algmeen godsgeloof. Als je gelooft dat Christus de Zoon van God is, dan is het goed. Wellicht bedoel je het niet zo, dan is het een ongelukkig misverstand. Maar het gaat in de door jouw aangehaalde Bijbelverzen om het geloof in de Heere Jezus Christus als de Enige Borg en Middelaar. Die plaatsvervangend voor mij het Kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht. En in de Christus die de satan, dood en hel heeft overwonnen, opdat de Zijnen in Hem zouden opstaan in een nieuw Godzalig leven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 jan 2015 00:35

Atro schreef:Beste vriend Bambi.
Porbeer a.u.b. je gram niet te halen op een slinkse wijze, daar hou ik niet van.
Sorry als ik je beledigd heb met de Bambi-Bijbel. Dat neem ik terug.

Ik probeer mijn gram niet te halen en ik ben niet persoonlijk beledigd.
Maar je hebt God en de Heere Jezus beledigd, door zo laagdunkend over de Bijbelteksten te praten.
Atro schreef: In ieder geval blijf ik er bij dat ik jouw theologie achter de genoemde teksten niet echt Bijbels vind.
Natuurlijk gaat het om het geloof in de Heere Jezus. Dat geloof is een gave van God en kan nooit uit de mens zelf voortkomen. Ik denk dat wij daar elkaar kunnen vinen. De oproep tot geloof en de eis tot bekering liggen onomstotelijk vast. Alleen tot geen van beide zijn wij van nature bekwaam. Het is in beide gevallen Gods Werk.

Maar het zondebesef wordt verdiept na de rechtvaardigmaking, in het stuk der heiligmaking.
Alleen aan het geloof, wat samenvalt met de wedergeboorte, gaat het zien van de zondige staat vooraf.
De wet is de tuchtmeester tot Christus. Door de wet leren wij dat wij zondaren zijn, eerst ten dele! Dit drijft ons als het goed is uit tot Christus. Dit besef zal in de heiligmaking zijn verdiepingsslag krijgen, opdat Hij zal wassen en ik minder zal worden.

Maar wat ik fout vind aan jouw visie achter deze teksten is, dat het overkomt als een soort van algmeen godsgeloof. Als je gelooft dat Christus de Zoon van God is, dan is het goed. Wellicht bedoel je het niet zo, dan is het een ongelukkig misverstand. Maar het gaat in de door jouw aangehaalde Bijbelverzen om het geloof in de Heere Jezus Christus als de Enige Borg en Middelaar. Die plaatsvervangend voor mij het Kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht. En in de Christus die de satan, dood en hel heeft overwonnen, opdat de Zijnen in Hem zouden opstaan in een nieuw Godzalig leven.

God gaat met ieder mens zijn eigen weg.
Bij de een komt alles in een keer, zoals bij Paulus, die al een gelovige Jood was die zich prima aan de regels en de wet hield en de thora van haver tot gort kende.
Maar bij de meesten gaat dat zondebesef langzaam en als je als eis gaat stellen dat mensen eerst moeten weten dat ze de Heere Jezus voor hun zonde nodig hebben, dan voeg je iets toe aan de Bijbel wat er niet in staat.
Want tijdens de rondwandeling hadden mensen de Heere Jezus nodig voor hun lichamelijke gebreken en door hun geloof wisten ze dat de Heere Jezus hen kon genezen en zonder zondekennis werden ook nog hun zonden vergeven.
Noem dat maar een algemeen Godsgeloof, moet je zelf weten, de Heere Jezus zag dat anders en daar gaat het om.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”