Samanthi schreef:
Dat staat er: niemand zoekt God,(...) tenzij dat de Vader hem trekke staat er eveneens.
Maar alle gij dorstigen komt tot de wateren staat er ook, wie worden er genodigd? allen die geld uitgeven voor wat gen brood is en voor wat niet verzadigen kan.
Dus niet mensen met enige overtuiging of weet ik het wat.
Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, zondenkennis is geen voorwaarden ook geen teken van geestelijk leven, denk maar aan Kaïn of Achab, Judas. Nee alleen het bloed van Jezus Christus reinigd van alle zonden.
Zondenkennig is geen station die je moet passeren, ellende verlossing en dankbaarheid ook niet, ze zijn er alle drie of er is er niet een.
Je mag deze niet uitelkaar trekken.
Lydia, haar hart werd geopend, de stokbewaarder werd wakkergeschud.
Levi werd geroepen toen hij in het tolhuis zat.
atro schreef
En wie zijn die dorstigen dan, Samanthi? Ben ik en ben jij dorstig naar het Levende Water van nature? En waarom ben je dan dorstig? Omdat het leven hier op aarde je dorst niet meer stillen kan? En waarom dan niet? Zijn de banden afgesneden? Is de waterbron van de zonde voor je gedempt?
Maar waarom heeft een mens Jezus bloed nodig? Het reinigt van alle zonden, maar waarom zouden wij van zonden gereinigd moeten worden? Wat zijn zonden? Heb ik die dan?
Als er geen kennis aan de ellende is, is er ook geen plaats voor de verlossing, en al helemaal niet voor de dankbaarheid! God is een God van recht en gerechtigheid. Zijn eer moet vervuld worden, de schuld moet voldaan worden. Niet dat wij dat kunnen voortbrengen, maar zijn we er verlegen onder? Dan zal er een roepen geboren worden om de Christus! Dat Hij tussen mag en zal treden ...
Het evangelie is niet voor rechthebbende of doe-het-zelvers, maar voor arme verloren zondaren die nergens meer op kunnen pleiten. Die zichzelf alleen nog maar kunnen aanklagen. Daar krijgt de Christus waarde! Daar komt God aan Zijn eer!
Dan wil ik het niet uit elkaar trekken, want in Christus is er alleen leven en redding. De ellendekennis is niet zaligmakend. Maar laten we zalig worden toch een Godswonder blijven. Onmogelijk, maar mogelijk bij en door God!
Lees zelf maar
1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Deze mensen dorsten naar de wereld en worden toch geroepen.
Doden zullen horen de stem van de zoon van God, je hoeft niet te gaan graven in jezelf, ben ik wel een dode in de beleving, het is een Godswonder als we zalig worden, maar het gaat hier om de nodiging.
Je wordt in de Bijbel niet uitgenodigd om een dorstige te worden, maar om naar de wateren te komen en je ziet in vers twee de beschrijving, degene die alles geven voor iets wat niet verzadigen kan, is dat de wereld, je eigen ik, je leven voor het hier en nu? geef je daar alles aan? Kom dan naar Mij toe en je krijgt gratis wijn en melk.
Het evangelie is niet voor rechthebbende of doe-het-zelvers, maar voor arme verloren zondaren die nergens meer op kunnen pleiten. Die zichzelf alleen nog maar kunnen aanklagen. Daar krijgt de Christus waarde! Daar komt God aan Zijn eer!
Dit heb ik er nog uit geplukt, ik weet niet waar dit in de Bijbel staat, ben je meteen rechthebbend als je gelooft dat allen en een ieder geroepen wordt?
Het gaat over het nodigen, je zal niet gaan als je niets in Hem ziet.
Maar als je predikt dat het voor arme verloren zondaren is (...) dan ga je in jezelf zoeken, dan kun je de lat heel hoog leggen en nooit je toevlucht tot Jezus nemen of je legt de lat laag en je komt bedrogen uit want dan wordt het een rekensommetje.
Om niet gerechtvaardigd, door het geloof, uit Zijn genade de drie kernzinnetjes uit Romeinen 3: 23 en 24
Het lijkt misschien dat ik je wil aanvallen ofzo, maar ik heb vele jaren geworsteld, ik moet zondekennis hebben ik moet er helemaal doorheen zitten ik moet... ik moet... ik moet... en nooit kwam ik een stap verder, toen kwam ik erachter dat ook ik genodigd werd. Het gaat echt niet om het zomaar even aan te nemen, maar om die barricades op te heffen. Je zal niet gaan als je Hem niet nodig krijg, maar je wordt wel ernstig en welmenend geroepen.