Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 19:26

1a2b3c: Wat ik stel is dat dat mijn overtuiging is: ... dat vond ik al voordat ik zelf tot de overtuiging gekomen ben dat de geloofsdoop de Bijbelse is.
Jvslooten schreef:ik vind de ongenuanceerde manier waarop je dit stelt behoorlijk kwetsend.
Dat vind ik vreemd! Natuurlijk denk ik dat mijn overtuiging klopt, anders zou ik hem wel aanpassen.
Ik neem aan dat jij ook denkt dat jouw overtuiging Bijbels is.

Even goeie vrienden hoor! (wat mij betreft)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 19:28

Wilsophie.

Helemaal met je eens.
=D>

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 19:35

rotterdam schreef:Ik heb in dit verband een serieuze vraag aan mealybug en aan anderen ;

Wat is de verklaring van Marcus 2 vers 5 ; Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’ ( En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.)

Bij het zien van het geloof van zijn vrienden vergeeft Christus de zonden van de verlamde man.
? ? ? ? ?

Wat is de serieuze vraag hier dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 19:37

Boerin schreef:'Wij zijn het geestelijk Israel' hoor ik ook heel vaak. Op een Amerikaans forum geloven heel veel dat.
Als dàt de vervangingstheologie is, dan was Paulus ook vervangingstheoloog:

"Niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. (...) Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend."

"Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom (...) En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob."

"Let op het Israël naar het vlees: hebben niet zij die de offers eten, gemeenschap met het altaar?"

"...dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld."

Zijn er geen boeken van vervangingstheologen over dit onderwerp? Ben toch wel benieuwd wat die nu eigenlijk inhoud.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 19:51

Jvslooten schreef:"...dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld."

Over manipulatief gesproken.
En context

Ik lees even verder:
13
Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.

1.Dichtbij is nog steeds niet IN een verbond !
2.Niet een of ander verbond, maar IN CHRISTUS zijn wij dichterbij gekomen.
nergens staat dat er met de heodenen een verbond is.
Wij delen wel in de beloften die het resultaat waren van Hem die heeft overwonnen, alleen IN HEM zijn wij mede-efgenamen.
Dat verbond/testament is na Zijn sterven geldig geworden en wordt nu uitgewerkt aan een ieder die gelooft.
Dan pas wordt je deelgenoot/mede-erfgenaam van dat testament.
Niet een lichamelijke geboorte in een bepaalde familie, maar geloof en geestelijke wedergeboorte maakt de gelovige tot geestelijk zaad van Abraham.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 19:53

mealybug schreef:Ik heb in dit verband een serieuze vraag aan mealybug en aan anderen ;

Wat is de verklaring van Marcus 2 vers 5 ; Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’ ( En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.)

Bij het zien van het geloof van zijn vrienden vergeeft Christus de zonden van de verlamde man.
? ? ? ? ?

Wat is de serieuze vraag hier dan?

Hun geloof ziende - hun dat zijn de vrienden
uw zonde zijn u vergeven - dat is de verlamde man

Zonden vergeven op basis van het geloof van anderen ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 20:02

rotterdam schreef:Hun geloof ziende - hun dat zijn de vrienden
uw zonde zijn u vergeven - dat is de verlamde man

Zonden vergeven op basis van het geloof van anderen ?

Nou, de verlamde man zal zelf wellicht ook geloof gehad hebben?

En als het niet zo is, blijft nog altijd staan dat Jezus wonderen deed, puur en alleen om de joden te laten zien Wie Hij was.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 20:05

Jvslooten schreef:Als dàt de vervangingstheologie is, dan was Paulus ook vervangingstheoloog:

"Niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. (...) Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend."

Maar hier heeft hij het over Israel dat ook geestelijk Israel is.

Jvslooten schreef:"Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom (...) En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob."

"Let op het Israël naar het vlees: hebben niet zij die de offers eten, gemeenschap met het altaar?"

"...dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld."

Zijn er geen boeken van vervangingstheologen over dit onderwerp? Ben toch wel benieuwd wat die nu eigenlijk inhoud.

http://www.missiontoisrael.org/Spirit13.php:
Tenzij je bij de verloren stammen hoort ben je volgens hem geen geestelijk Israel. :wink:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 22:12

Boerin schreef:Maar hier heeft hij het over Israel dat ook geestelijk Israel is.
Inderdaad, dat is ook helemaal waar. De gelovigen worden bij dat Israël ingeënt en sommige Israëlieten worden er door ongeloof uitgerukt. Maar heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Er is ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 22:35

Jvslooten schreef: Er is ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.[/i]

En laat er nu in die groep christenen geen enkele zijn, die de kinderdoop erkend.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 23:04

Jvslooten schreef: De gelovigen worden bij dat Israël ingeënt en sommige Israëlieten worden er door ongeloof uitgerukt. Maar heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Er is ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
De gelovigen uit de heidenen worden niet bij Israël ingeënt. De Israëlieten worden vergeleken met de natuurlijke takken en de gelovige heidenen met de takken van de wilde olijf.
De takken van de wilde olijf worden niet in de natuurlijke takken geënt, maar in de stam. Vergelijk Joh.15:5.

Efz.2:19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God.
Geen medeburgers en huisgenoten van Israël, maar van het huisgezin van God.
Het huisgezin/lichaam van Christus bestaat uit Messias-gelovige Joden en Messias-gelovigen uit de volken. (dus de ongelovige Joden vallen daar niet onder).
Gelovigen uit de heidenen worden ook wel geestelijke kinderen van Abraham genoemd (o.a.) en voor ongelovigen uit Israël geldt: want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.

Dat gelovigen uit de heidenen geestelijke kinderen van Abraham genoemd worden houdt niet in dat ze nu bij het fysieke Israël horen, en dus ook niet bij de verbonden die met hen zijn opgericht. (het onderscheid tussen Jood en gelovige heidenen blijft gewoon bestaan Hand. 15 en 21)
Wij mogen delen in de zegen van het verbond: in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.
Gal.3:14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen.
En in vers 15: Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe.
Als je gelovige heidenen in het verbond toevoegt, dan voeg je er iets aan toe. En helemaal als je daar ook de (nog) niet-gelovige kinderen bij betrekt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2013 23:07

Paulus schreef 'in deze tegenwoordige tijd' en als hij daar onze tijd mee bedoelde dan mag iemand mij Hebreeën 9 wel eens uitleggen.

6 Dit alles was dus zo ingericht. In het eerste deel van de tabernakel gingen de priesters voortdurend binnen om de diensten te volbrengen.
7 In het tweede deel echter ging alleen de hogepriester eenmaal per jaar binnen, niet zonder bloed, dat hij voor zichzelf offerde en voor de afdwalingen van het volk.
8 Daarmee maakte de Heilige Geest dit duidelijk dat de weg naar het heiligdom nog niet openbaar gemaakt was, zolang de eerste tabernakel nog in gebruik was.
9 Deze was een zinnebeeld voor de tegenwoordige tijd. In overeenstemming daarmee werden er gaven en slachtoffers geofferd die niet in staat waren om hem die de dienst verrichtte, wat zijn geweten betreft tot volmaaktheid te brengen.
10 Het betrof hier alleen voedsel en dranken en verscheidene wassingen, vleselijke verordeningen, die opgelegd waren tot op de tijd van de betere orde.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:11

mealybug schreef:En laat er nu in die groep christenen geen enkele zijn, die de kinderdoop erkend.
bedoel je Mesiasbelijdende joden? Je weet wel, die nog steeds hun jongetjes besnijden op de achtste dag? Hmm.. eens even kijken wat daarover in Galaten staat.

Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn. En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden. U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen. (...) Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg.
En dan zou ik bij hun ten rade moeten gaan om te vragen hoe gedoopt moet worden?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:18

1a2b3c schreef:De gelovigen uit de heidenen worden niet bij Israël ingeënt. De Israëlieten worden vergeleken met de natuurlijke takken en de gelovige heidenen met de takken van de wilde olijf. De takken van de wilde olijf worden niet in de natuurlijke takken geënt, maar in de stam. Vergelijk Joh.15:5.
Natuurlijk worden ze in de stam geënt. Dat staat er toch duidelijk? De stam=Israël. Maar niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. Deze worden dus afgerukt, en de takken van een wilde olijfboom worden in hun plaats geënt en hebben mede deel gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 23:23

mohamed schreef:Paulus schreef 'in deze tegenwoordige tijd' en als hij daar onze tijd mee bedoelde dan mag iemand mij Hebreeën 9 wel eens uitleggen.
volgens mij bedoeld hij in Hebreeën 9 de tijd vanaf de kruisdood van Christus (v. 16) tot de Wederkomst (v. 28). Maar goed, als er andere meningen zijn dan hoor ik het graag hoor.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”