Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 15:41

1a2b3c schreef:Waar ik nog nog nooit een antwoord heb gekregen is: wat heeft iemand dat als baby gedoopt is nou concreet voor op iemand die ouders heeft die voor de geloofsdoop zijn.
Niks, volgens mij. Het enige punt is dat wij geen enkel recht hebben om de kinderen van gelovige ouders van de doop te onthouden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 15:56

Jvslooten schreef:Niks, volgens mij. Het enige punt is dat wij geen enkel recht hebben om de kinderen van gelovige ouders van de doop te onthouden.
Kijk, daar hebben we allebei onze overtuiging over met de Bijbel in de hand. En voor geloofsdopers is het enige punt dat er geen recht is om aan niet-gelovigen de doop toe te passen. Vind je het eigenlijk niet vreemd dat het zo'n enorm strijdpunt is?

Nog even over de baby-gelovigen. Volgens mij staat er niet dat Jeremia, Johannes de doper als baby geloofden.
Er staat wel: voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd. Ze zijn door God gekend en reeds als baby afgezonderd.
Zelfs van Jezus staat dat Hij gehoorzaamheid geleerd heeft. Heb.5:8.
En verder staat er niet dat alleen gelovigen behouden worden. Over babys en mensen die het evangelie nooit gehoord hebben staat niet dat zij verloren zijn.
Wie gelooft is behouden. Wie niet gelooft -ongelovig is- die is verloren. Maar baby's en mensen die het evangelie niet kennen vallen niet onder die groep.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 16:03

Jvslooten schreef:Niks, volgens mij. Het enige punt is dat wij geen enkel recht hebben om de kinderen van gelovige ouders van de doop te onthouden.
1a2b3c schreef:Kijk, daar hebben we allebei onze overtuiging over met de Bijbel in de hand. En voor geloofsdopers is het enige punt dat er geen recht is om aan niet-gelovigen de doop toe te passen. Vind je het eigenlijk niet vreemd dat het zo'n enorm strijdpunt is?
Nee, ik vind het niet vreemd, ik begrijp het wel. De hele doopdiscussie steekt namelijk veel dieper dan alleen maar de vraag kind/volwassene. Het raakt de kern van het verbond.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 16:09

Jvslooten schreef:Nee, ik vind het niet vreemd, ik begrijp het wel. De hele doopdiscussie steekt namelijk veel dieper dan alleen maar de vraag kind/volwassene. Het raakt de kern van het verbond.
Dat is zeker een punt, maar toch zijn er ook gereformeerde dominees die voor de verbondsleer zijn maar daar de babydoop niet aan verbinden. Zij dopen wel baby's maar niet op die grond.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 16:26

Jvslooten schreef:Nee, ik vind het niet vreemd, ik begrijp het wel. De hele doopdiscussie steekt namelijk veel dieper dan alleen maar de vraag kind/volwassene. Het raakt de kern van het verbond.

iemands bekering en geloof telt voor zijn behoud, niet een verbond.
Welk verbond heb je het over eigenlijk?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 16:29

andre1980 schreef:(van 20 september)
Beste mensen,

Sinds een paar jaar ga ik naar een gereformeerde kerk (daarvoor naar pinkstergemeente en evangelische gemeente). Nu hebben mijn vrouw en ik een paar weken geleden een dochtertje mogen ontvangen van de Heer. De vraag die we natuurlijk krijgen is: laat je je baby dopen en wanneer?

Zouden jullie mij willen helpen met deze vragen? Ik zou hier erg mee geholpen zijn.

Groet,
André

Ik ben benieuwd of ze nog gedoopt is en of hij wat heeft gehad aan deze discussie.
Voordat we eruit zijn is het kind een jaar of 20 ben ik bang.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 16:32

1a2b3c schreef:Dat is zeker een punt, maar toch zijn er ook gereformeerde dominees die voor de verbondsleer zijn maar daar de babydoop niet aan verbinden. Zij dopen wel baby's maar niet op die grond.
Dan zijn ze ook niet gereformeerd. Het klassieke doopformulier wind er geen doekjes om: ´´Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt God de Vader ons, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht´´

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 16:33

Boerin schreef:Voordat we eruit zijn is het kind een jaar of 20 ben ik bang.
Ik vind je prognose behoorlijk hoopvol en ambitieus :oops:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 16:35

mealybug schreef:iemands bekering en geloof telt voor zijn behoud, niet een verbond.
Waarom zo laagdunkend over het verbond? Het lijkt wel alsof het je te min is.. ik mag toch hopen van niet!

mealybug schreef:Welk verbond heb je het over eigenlijk?
Het verbond van Zijn bloed.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 16:45

Jvslooten schreef:Dan zijn ze ook niet gereformeerd. Het klassieke doopformulier wind er geen doekjes om: ´´Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt God de Vader ons, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht´´
Toch heus een dominees van een (?) gereformeerde kerk.
In de vragenrubriek heeft ook wel eens een antwoord gestaan waarin de gereformeerde dominee duidelijk zei dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis gekomen was.
Helaas ben ik vergeten wie het was, misschien weet iemand anders het nog?
En de refo-baptisten zijn dan wel niet helemaal gereformeerd, maar ze geloven wel in de verbondtheologie. Dus schijn je toch heel goed een geloofsdoper te kunnen zijn en tegelijk de verbondenleer aan te hangen.
Jvslooten schreef:Het verbond van Zijn bloed.
Daar is de beker het teken van.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 17:02

1a2b3c schreef:Toch heus een dominees van een (?) gereformeerde kerk.
In de vragenrubriek heeft ook wel eens een antwoord gestaan waarin de gereformeerde dominee duidelijk zei dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis gekomen was.
Helaas ben ik vergeten wie het was, misschien weet iemand anders het nog?
Dat laatste hoop ik, ben namelijk benieuwd.

1a2b3c schreef:En de refo-baptisten zijn dan wel niet helemaal gereformeerd, maar ze geloven wel in de verbondtheologie. Dus schijn je toch heel goed een geloofsdoper te kunnen zijn en tegelijk de verbondenleer aan te hangen.
Daar heb je gelijk in.. de volwassendoop van de baptisten is dan ook niet zozeer een theologische kwestie, maar een tegenreactie op a.) de misstanden die destijds op grote schaal bij de kinderdoop plaats vonden en b.) misverstanden over de inhoud en aard van diezelfde kinderdoop. Dat heb ik niet verzonnen hoor, dat kun je gewoon teruglezen in de boeken en artikelen van bijv. J. Elias Feisser, de grondlegger van het Baptisme in Nederland.

1a2b3c schreef:Daar is de beker het teken van.
Het zijn beide tekenen van het lijden en sterven van de Heere Jezus.. zowel de beker met wijn -bloed- (lijden) als de doop (dood).

´´Maar Jezus zei tegen hen: De drinkbeker die Ik drink, zult u wel drinken, en met de doop waarmee Ik gedoopt word, zult u gedoopt worden,´´

´´Opnieuw, voor de tweede keer, ging Hij heen en bad: Mijn Vader, als deze drinkbeker aan Mij niet voorbij kan gaan zonder dat Ik hem drink, laat Uw wil dan geschieden.´´

´´Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.´´

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 17:24

Jvslooten schreef:Toch heus een dominees van een (?) gereformeerde kerk.
Helaas ben ik vergeten wie het was, misschien weet iemand anders het nog?Dat laatste hoop ik, ben namelijk benieuwd.

U wordt op uw wenken bediend ; Dat is o.a. PKN dominee van Campen.

Citaat;
Het is voor mij helder als glas dat:
a. De zondag niet in de plaats van de sabbat is gekomen, de doop niet in de plaats van de besnijdenis is gekomen en de kerk niet in de plaats van Israel is gekomen.
b. De Jezusgelovige Joden en heidenen van meet af aan de zondag hebben gevierd als de dag van de overwinning van Christus over dood en graf en hel en duivel en zonde. De zondag is géén verplichte rustdag in het Nieuwe Testament voor de gelovigen uit de volken, trouwens ook de zaterdag (sabbat) niet. Maar de zondag is wel een heerlijke feestdag waarop dé twee grote heilsfeiten van het christelijk geloof hebben plaatsgevonden, namelijk dat Jezus is opgestaan uit het graf én dat de Geest is neergedaald uit de hemel. Men kwam bij elkaar om dat te vieren. Zondag= Zoondag!

Ds. M. M. van Campen - PKN (Hervormd) Rotterdam.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 17:25

Jvslooten schreef:de volwassendoop van de baptisten is dan ook niet zozeer een theologische kwestie, maar een tegenreactie op a.) de misstanden die destijds op grote schaal bij de kinderdoop plaats vonden en b.) misverstanden over de inhoud en aard van diezelfde kinderdoop. Dat heb ik niet verzonnen hoor, dat kun je gewoon teruglezen in de boeken en artikelen van bijv. J. Elias Feisser, de grondlegger van het Baptisme in Nederland.
Ik vind het verhaal van Spurgeon altijd mooi die als baby door zijn opa gedoopt was. Hij raakte eens met iemand in gesprek die voor de geloofsdoop was.
Spurgeon was het helemaal niet met die voorganger eens en zei dat hij even wat tijd nodig had, dan zou hij alle Bijbelse bewijzen leveren voor de kinderdoop.
Dus ging hij bij de Bijbel te rade, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de geloofsdoop de Bijbelse was waarop hij zich kort daarna heeft laten dopen.
Toen zijn moeder daarvan hoorde was ze helemaal van streek en zei 'ik heb God vaak gebeden dat je een christen zou worden, geen baptist'.
Spurgeon zei: 'och moeder, God heeft naar Zijn gebruikelijke gulheid gedaan boven bidden en denken'.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 17:27

rotterdam schreef:Citaat;
Het is voor mij helder als glas dat:
a. De zondag niet in de plaats van de sabbat is gekomen, de doop niet in de plaats van de besnijdenis is gekomen en de kerk niet in de plaats van Israel is gekomen.
b. De Jezusgelovige Joden en heidenen van meet af aan de zondag hebben gevierd als de dag van de overwinning van Christus over dood en graf en hel en duivel en zonde. De zondag is géén verplichte rustdag in het Nieuwe Testament voor de gelovigen uit de volken, trouwens ook de zaterdag (sabbat) niet. Maar de zondag is wel een heerlijke feestdag waarop dé twee grote heilsfeiten van het christelijk geloof hebben plaatsgevonden, namelijk dat Jezus is opgestaan uit het graf én dat de Geest is neergedaald uit de hemel. Men kwam bij elkaar om dat te vieren. Zondag= Zoondag!

Ds. M. M. van Campen - PKN (Hervormd) Rotterdam.
Ah, deze dus ook. Toch was hij niet degene die ik bedoelde (maar goed je zei ook o.a..). Er zijn er dus nog meer ... :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 nov 2013 17:33

Wilsophie schreef:Dat slaat echt nergens op deze opmerking.

Dat vind jij. Ik vond het net zo toevoegend aan dit topic als jouw christen dom opmerking.
Ik geloof niet in een holle aarde, ik geloof in een Bijbels Wereldbeeld en zoek dat maar eens op bij "Google" Het Christendom is niet hetzelfde als het "Lichaam van Christus" dat was de boodschap Faramir,

Vandaar je plaatje van die fantast en je bijdrage in het holle aarde topic. Voor jou staat 'bobbels wereldbeeld' (je hebt schijnbaar nog steeds niet door hoe multi-interpretabel de bijbel is) gelijk met de holle aarde theorie.
en wie heeft recht van spreken op een forum? Jij wel en ik niet?

Over domheid hoef ik holle aarde aanhangers in ieder geval echt niet serieus te nemen. Op dat stukje diskwalificeert zo'n persoon zichzelf.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”