1a2b3c schreef:Toch heus een dominees van een (?) gereformeerde kerk.
In de vragenrubriek heeft ook wel eens een antwoord gestaan waarin de gereformeerde dominee duidelijk zei dat de doop niet in de plaats van de besnijdenis gekomen was.
Helaas ben ik vergeten wie het was, misschien weet iemand anders het nog?
Dat laatste hoop ik, ben namelijk benieuwd.
1a2b3c schreef:En de refo-baptisten zijn dan wel niet helemaal gereformeerd, maar ze geloven wel in de verbondtheologie. Dus schijn je toch heel goed een geloofsdoper te kunnen zijn en tegelijk de verbondenleer aan te hangen.
Daar heb je gelijk in.. de volwassendoop van de baptisten is dan ook niet zozeer een theologische kwestie, maar een tegenreactie op a.) de misstanden die destijds op grote schaal bij de kinderdoop plaats vonden en b.) mis
verstanden over de inhoud en aard van diezelfde kinderdoop. Dat heb ik niet verzonnen hoor, dat kun je gewoon teruglezen in de boeken en artikelen van bijv. J. Elias Feisser, de grondlegger van het Baptisme in Nederland.
1a2b3c schreef:Daar is de beker het teken van.
Het zijn beide tekenen van het lijden en sterven van de Heere Jezus.. zowel de beker met wijn -bloed- (lijden) als de doop (dood).
´´Maar Jezus zei tegen hen: De drinkbeker die Ik drink, zult u wel drinken, en met de doop waarmee Ik gedoopt word, zult u gedoopt worden,´´
´´Opnieuw, voor de tweede keer, ging Hij heen en bad: Mijn Vader, als deze drinkbeker aan Mij niet voorbij kan gaan zonder dat Ik hem drink, laat Uw wil dan geschieden.´´
´´Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.´´