Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 13:40

rotterdam schreef:De kinderdoop is geen traditie - het is de leer van de kerk.
1a2b3c schreef:Ja, van de kerk als instituut.
En nee als je bedoelt De kerk - de Gemeente - lichaam van Christus.

De 'kerk als instituut' bestaat niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:42

ineke-kitty schreef:Rotterdam:

Ten eerste zegt de term " christenheid" me helemaal niets, want het merendeel van die "christenheid" is niet eens wedergeboren.

Ten tweede begrijp ik niet wat je bedoelt met " meer bescheidenheid" .
Waar zou ik dan "bescheiden" in moeten zijn?
Dat ik zeg dat de kinderdoop niet Bijbels is?

Het merendeel van de christenheid is niet eens wedergeboren : hoe weet u dit ?
U en ik overigens ook :D moeten altijd bescheiden zijn. Dat is een kenmerk van een christen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 13:43

Jvslooten: "Johannes en Jezus kwamen beide gelovig ter wereld, en Samuel was op drie of vierjarige leeftijd al bekeerd en gelovig"

Wel, mijn jongste zoon kwam eveneens op die leeftijd tot bekering/geloof, dus dat is geen enkel argument om de kinderdoop te verdedigen.

Wij zouden gehoorzamen aan het Woord van God dat leert dat wij door GELOOF behouden zijn, en nogmaals: een baby is niet in staat te geloven, laat staan zelfstandig te denken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 13:45

ineke-kitty schreef:Ten eerste zegt de term " christenheid" me helemaal niets, want het merendeel van die "christenheid" is niet eens wedergeboren.
Iedere gelovige van Adam tot nu toe is wedergeboren, niet eentje uitgezonderd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 13:47

Ineke-Kitty schreef:en nogmaals: een baby is niet in staat te geloven, laat staan zelfstandig te denken.

Geloven is volledige overgave en vertrouwen, dat kan een baby toch echt beter dan een volwassene.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 13:48

ineke-kitty schreef:...dus dat is geen enkel argument om de kinderdoop te verdedigen.
Dat heb ik dan ook nooit als argument gebruikt om de kinderdoop te verdedigen. Ik heb uit goodwill alleen voorbeelden gegeven, waaruit blijkt dat zuigelingen en baby's wel degelijk kunnen geloven. Of kunnen soms verstandelijk beperkte mensen ook niet geloven? Die krijgen dus automatische een enkeltje hel, als ik je goed begrijp?

Ik wordt iedere keer meer verdrietig als ik je reacties lees.. begrijp je het nu echt niet?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:50

Wilsophie schreef:
Weer mijn vraag aan iedereen, zijn babietjes die gedoopt zijn ook wedergeboren?

Lekker simpel ; de standpunten en argumenten zijn bekend - er zijn boekenkasten vol over geschreven.
Wil je dat nog even "overdoen" op deze site ?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 13:52

Rotterdam: " hoe weet u dit?"

Meen je nu serieus dat een ieder die zich "christen" noemt dat ook werkelijk is?
Met iedere zondag naar de kerk gaan, betekent nog niet dat je dan automatisch ook een christen BENT.
Ja, je bent eventueel lid van die kerk, maar dat zegt helemaal niets.

Je weet toch hopelijk zelf wel dat er door de eeuwen heen heel wat slechte dingen zijn gebeurd in naam van het zogenaamde "christendom"?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 13:54

In heel het oude testament wordt de gelovige een rechtvaardige genoemd en nooit een wedergeborene.
Nooit wordt iemand onder het oude verbond omschreven als iemand die de Heilige Geest had ontvangen want dat ìs wedergeboorte.
En kom nu niet aan met de Heilige Geest in de wolk o.i.d. want men kon pas de Heilige Geest ontvangen na de opstanding, hoe vaak is dat nu al niet aangetoond.
Een babietje is niet wedergeboren en ook niet gelovig, het is hooguit geheiligd in de ouders, maar ja als je dat zegt dat een kindje heilig is is het ook niet goed.
Je mag van jezelf als gelovige niet eens zeggen dat je geheiligd bent in Christus.
Zie je hoe ingewikkeld het wordt gemaakt terwijl de Bijbel zo duidelijk is.

O ja en de kerk is een organisatie of een instituut en het lichaam van Christus is een organisme.
Als er iets over georganiseerd is dan zijn dat de kerken wel met hun kerkenraad en statuten en rangen en standen. Kom op mensen wees eens eerlijk over je eigen club of vereniging of stichting.
Dat weet toch iedereen.
Om maar te zwijgen van de chr. gymvereniging of chr.korfbalclub enz... Geloof je nu echt dat zo een club uit wedergeborene christenen bestaat?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:54

ineke-kitty schreef:Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat men uitsluitend " ingelijfd" kan worden als men gelooft en wedergeboren is, dus niet uit een zogenaamd "doopfont" behouden wordt.

Een baby is niet in staat om te geloven, laat staan wedergeboren te worden.
De Bijbel leert dat wie GELOOFT en zich laat dopen, behouden zal worden.

Geen enkele ouder kan de plaats innemen van een baby, door besprenkeling.
De Bijbel leert doop door onderdompeling, waar de Here Jezus notabene Zelf een voorbeeld in is geweest.

Dit zijn twee zaken in een opmerking.
Je kunt ook een baby dopen door onderdompeling.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 13:58

v.Slooten droog je tranen maar. Vals sentiment is niet nodig. Denk je nu echt dat Ineke en ik, kindertjes en geestelijk beperkte mensen naar de hel verwijzen. Kom op zeg.
Doe normaal a.u.b.
Er is geen sprake van een hel, dat heeft ook jullie kerk bedacht, een eeuwige straf die ingaat zodra je sterft als ongelovige. Onzin.

Zalig zijn de armen van geest , want zij zullen het Koninkrijk beërven.
Babietjes zoals gezegd zijn geheiligd in hun ouders en dan heb ik het over gelovige ouders en voor alle andere babies en mensen die niet zelf kunnen kiezen of denken heeft God echt wel een plan.
Daar zegt de Bijbel niets over. Maar geen enkeltje hel. Dat zegt iets over het "dogmatische" denken.
Nee ik word niet verdrietig ik ben verbaasd hoe men conclusies trekt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 13:58

Jvslooten.

De vergelijking met "verstandelijk beperkte mensen" gaat dus niet op, want zij zijn niet in staat, net zoals een baby, zelfstandig te geloven.
Het ging hier over de kinderdoop, en of een baby daardoor behouden wordt.

Ik ben van mening, dat, zelfs als een baby sterft Voordat het gedoopt is, naar de Heer gaat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 14:01

Lekker simpel ; de standpunten en argumenten zijn bekend - er zijn boekenkasten vol over geschreven.
Wil je dat nog even "overdoen" op deze site ?

???? geen idee wat je bedoelt. Ik ken die boeken niet en ik gaf eenvoudig antwoord op iemand die daar aanleiding toe gaf in zijn post.
Lees even goed terug.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 14:01

Wilsophie schreef:Er is geen sprake van een hel, dat heeft ook jullie kerk bedacht, een eeuwige straf die ingaat zodra je sterft als ongelovige. Onzin.

Die stukken in de Bijbel maar geschrapt?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 14:02

ineke-kitty schreef:Rotterdam: " hoe weet u dit?"

Meen je nu serieus dat een ieder die zich "christen" noemt dat ook werkelijk is?
Met iedere zondag naar de kerk gaan, betekent nog niet dat je dan automatisch ook een christen BENT.
Ja, je bent eventueel lid van die kerk, maar dat zegt helemaal niets.

Je weet toch hopelijk zelf wel dat er door de eeuwen heen heel wat slechte dingen zijn gebeurd in naam van het zogenaamde "christendom"?

En iedereen die zich wedergeboren noemt is dat ?
Iedereen die als volwassene gedoopt is blijft trouw aan de leer ?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”