rotterdam schreef:De kinderdoop is geen traditie - het is de leer van de kerk.
1a2b3c schreef:Ja, van de kerk als instituut.
En nee als je bedoelt De kerk - de Gemeente - lichaam van Christus.
De 'kerk als instituut' bestaat niet.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rotterdam schreef:De kinderdoop is geen traditie - het is de leer van de kerk.
1a2b3c schreef:Ja, van de kerk als instituut.
En nee als je bedoelt De kerk - de Gemeente - lichaam van Christus.
ineke-kitty schreef:Rotterdam:
Ten eerste zegt de term " christenheid" me helemaal niets, want het merendeel van die "christenheid" is niet eens wedergeboren.
Ten tweede begrijp ik niet wat je bedoelt met " meer bescheidenheid" .
Waar zou ik dan "bescheiden" in moeten zijn?
Dat ik zeg dat de kinderdoop niet Bijbels is?
Iedere gelovige van Adam tot nu toe is wedergeboren, niet eentje uitgezonderd.ineke-kitty schreef:Ten eerste zegt de term " christenheid" me helemaal niets, want het merendeel van die "christenheid" is niet eens wedergeboren.
Ineke-Kitty schreef:en nogmaals: een baby is niet in staat te geloven, laat staan zelfstandig te denken.
Dat heb ik dan ook nooit als argument gebruikt om de kinderdoop te verdedigen. Ik heb uit goodwill alleen voorbeelden gegeven, waaruit blijkt dat zuigelingen en baby's wel degelijk kunnen geloven. Of kunnen soms verstandelijk beperkte mensen ook niet geloven? Die krijgen dus automatische een enkeltje hel, als ik je goed begrijp?ineke-kitty schreef:...dus dat is geen enkel argument om de kinderdoop te verdedigen.
Wilsophie schreef:
Weer mijn vraag aan iedereen, zijn babietjes die gedoopt zijn ook wedergeboren?
ineke-kitty schreef:Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat men uitsluitend " ingelijfd" kan worden als men gelooft en wedergeboren is, dus niet uit een zogenaamd "doopfont" behouden wordt.
Een baby is niet in staat om te geloven, laat staan wedergeboren te worden.
De Bijbel leert dat wie GELOOFT en zich laat dopen, behouden zal worden.
Geen enkele ouder kan de plaats innemen van een baby, door besprenkeling.
De Bijbel leert doop door onderdompeling, waar de Here Jezus notabene Zelf een voorbeeld in is geweest.
Lekker simpel ; de standpunten en argumenten zijn bekend - er zijn boekenkasten vol over geschreven.
Wil je dat nog even "overdoen" op deze site ?
Wilsophie schreef:Er is geen sprake van een hel, dat heeft ook jullie kerk bedacht, een eeuwige straf die ingaat zodra je sterft als ongelovige. Onzin.
ineke-kitty schreef:Rotterdam: " hoe weet u dit?"
Meen je nu serieus dat een ieder die zich "christen" noemt dat ook werkelijk is?
Met iedere zondag naar de kerk gaan, betekent nog niet dat je dan automatisch ook een christen BENT.
Ja, je bent eventueel lid van die kerk, maar dat zegt helemaal niets.
Je weet toch hopelijk zelf wel dat er door de eeuwen heen heel wat slechte dingen zijn gebeurd in naam van het zogenaamde "christendom"?
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten