Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:19

Bambi schreef:Volgens mij ben je er mee begonnen, toen iemand anders dat ook deed, om op dezelfde manier te converseren.
Terwijl het sarcasme er bij alle vier van af druipt.
Is niet nodig dus. :wink:

O.K. Bambi -ik beloof het ; ik zal voortaan "jij" tegen u zeggen :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 13:22

Lekker inhoudelijk allemaal, maar dat is "bambieigen" gewoon over persoonlijk gemekker beginnen.

Weer mijn vraag aan iedereen, zijn babietjes die gedoopt zijn ook wedergeboren?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:24

ineke-kitty schreef:"De eeuwenoude leer"

Tja.... daar beriepen de farizeeen en de Schriftgeleerden zich eveneens op.

man wat ben je agressief in je postings ik hoop niet dat dat inherent is aan je plaats in de maatschappij en binnen of buiten kerkverband want je komt heel fanatiek over.

@Wilsophie
Is dit nu de agressiviteit en het fanatische wat mij wordt verweten?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 13:25

Wilsophie schreef:Lekker inhoudelijk allemaal, maar dat is "bambieigen" gewoon over persoonlijk gemekker beginnen.

Weer mijn vraag aan iedereen, zijn babietjes die gedoopt zijn ook wedergeboren?

Had ik er ook nog bij verteld dat hij jou nadoet, omdat jij tegen meneer/mevrouw "Vragen" met het spottende "U" begon?
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 nov 2013 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 13:25

Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat men uitsluitend " ingelijfd" kan worden als men gelooft en wedergeboren is, dus niet uit een zogenaamd "doopfont" behouden wordt.

Een baby is niet in staat om te geloven, laat staan wedergeboren te worden.
De Bijbel leert dat wie GELOOFT en zich laat dopen, behouden zal worden.

Geen enkele ouder kan de plaats innemen van een baby, door besprenkeling.
De Bijbel leert doop door onderdompeling, waar de Here Jezus notabene Zelf een voorbeeld in is geweest.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:27

1a2b3c schreef:Nee, ik heb het over tradities. Je ziet waar het allemaal toe kan leiden, dus ik hecht er niet zo'n waarde aan.

De kinderdoop is geen traditie - het is de leer van de kerk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 13:27

Wilsophie schreef:Ik kan die pb niet vinden, en ik kan me ook niets herinneren hierover, maar laat maar zitten dan. Ben ik wel benieuwd op je vraag over die ingewikkelde zin die ik probeerde te ontleden of babietjes die gedoopt zijn ook wedergeboren zijn?

Vooruit dan, dan stuur ik het gewoon nog een keertje :wink:

Almachtige, eeuwige God, Gij hebt door Uw streng oordeel de ongelovige en onboetvaardige wereld met de zondvloed gestraft, en de gelovige Noach met de zijnen door Uw grote barmhartigheid behouden en bewaard. Gij hebt de verharde Farao met heel zijn leger in de Rode Zee doen verdrinken en Uw volk Israël droogvoets daardoorheen geleid. Gij hebt ons hierin voorafbeeldingen van de Doop gegeven. Wij bidden U bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij dit Uw kind genadig wilt aanzien en door Uw Heilige Geest in Uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven, opdat het met Hem begraven worde in Zijn dood en met Hem moge opstaan in een nieuw leven. Laat het zijn kruis, Hem dagelijks navolgende, blijmoedig dragen en Hem aanhangen met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde, opdat het dit leven — dat toch niet anders is dan een gestadige dood — om Uwentwil getroost zal verlaten en op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, Uw Zoon. zonder vrees moge verschijnen — door Hem, onze Here Jezus Christus, Uw Zoon, Die met U en de Heilige Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

En om op je vraag in te gaan.. ik denk de meeste baby's niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 13:30

Nou kijk, ik stelde de vraag omdat een mens eerst wedergeboren moet zijn om daarna te kunnen geloven, ik vind het zo een onbijbelse stelling dat ik niet eens weet hoe ik het moet formuleren.
En als men dan afgewassen wordt van zonden zoals eerder aan de orde was dan is dat babietje dus zondenvrij? En dus wedergeboren?
Ik weet echt niet hoe ik dat moet zien. Misschien omdat ik niets heb met ingelijfd zijn in een bepaald verbond. Ik ben ingelijfd in Christus onder het nieuwe verbond. Ik was geen Jood, ik was een heiden, ik was Kaleb en geen Jozua, maar ik mocht wel het beloofde land binnen als een Kaleb.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 13:30

Ineke-Kitty schreef:De Bijbel leert doop door onderdompeling, waar de Here Jezus notabene Zelf een voorbeeld in is geweest.

De Here Jezus werd gedoopt voor de opstanding.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 13:30

Jvslooten schreef:Vooruit dan, dan stuur ik het gewoon nog een keertje :wink:

Almachtige, eeuwige God, Gij hebt door Uw streng oordeel de ongelovige en onboetvaardige wereld met de zondvloed gestraft, en de gelovige Noach met de zijnen door Uw grote barmhartigheid behouden en bewaard. Gij hebt de verharde Farao met heel zijn leger in de Rode Zee doen verdrinken en Uw volk Israël droogvoets daardoorheen geleid. Gij hebt ons hierin voorafbeeldingen van de Doop gegeven. Wij bidden U bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij dit Uw kind genadig wilt aanzien en door Uw Heilige Geest in Uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven, opdat het met Hem begraven worde in Zijn dood en met Hem moge opstaan in een nieuw leven. Laat het zijn kruis, Hem dagelijks navolgende, blijmoedig dragen en Hem aanhangen met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde, opdat het dit leven — dat toch niet anders is dan een gestadige dood — om Uwentwil getroost zal verlaten en op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, Uw Zoon. zonder vrees moge verschijnen — door Hem, onze Here Jezus Christus, Uw Zoon, Die met U en de Heilige Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

En om op je vraag in te gaan.. ik denk de meeste baby's niet.

Dat is tof van je dat je het nog even stuurt.
Even je antwoord, welke babies wel dan?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 nov 2013 13:32

rotterdam schreef:De kinderdoop is geen traditie - het is de leer van de kerk.
Ja, van de kerk als instituut.
En nee als je bedoelt De kerk - de Gemeente - lichaam van Christus.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 13:33

ineke-kitty schreef:Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat men uitsluitend " ingelijfd" kan worden als men gelooft en wedergeboren is, dus niet uit een zogenaamd "doopfont" behouden wordt.

Dat beweerd toch ook niemand?

ineke-kitty schreef:Een baby is niet in staat om te geloven
Nee? En Johannes dan? Of Jezus, of Samuel? Johannes en Jezus kwamen beide gelovig ter wereld, en ook Samuel was op drie of vier jarige leeftijd al bekeerd en gelovig.

ineke-kitty schreef:Geen enkele ouder kan de plaats innemen van een baby, door besprenkeling.
Dat beweerd toch ook niemand?

ineke-kitty schreef:De Bijbel leert doop door onderdompeling, waar de Here Jezus notabene Zelf een voorbeeld in is geweest.
Serieus.. wat is het verschil? De bijbel leert ons ook dat we niet in uiterlijke tekenen moeten blijven hangen maar dat ons HART besneden moet worden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 13:35

Wilsophie schreef:En....Psalm 78 gaat niet over de vaderen van een kerk, maar over de vaderen van het volk Israël. De oudvaders in de Bijbel dus, maar ik begreep al uit het desbetreffende topic dat de Reformatorische kerk met oudvaders een andere groep bedoelt. Ik kreeg geen antwoord dus ik weet het niet.
Er wordt notabene in die Psalm een aartsvader genoemd, namelijk Jacob.
Zij hielden Gods verbond niet en weigerden te wandelen in de wet.

Nee hoor- mis - helemaal mis.
Het is net zo goed een richtlijn hoe te denken over het geloof van onze vaderen.
Het niet trouweloos worden aan het geloof van je voorgeslacht is nog steeds actueel

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2013 13:36

Wilsophie schreef: welke babies wel dan?

Dat is voor ons een vraag en voor God een weet.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 13:37

Bambi: " De Here Jezus werd gedoopt voor de opstanding"

Ja, EN?

Iemand heeft ergens gezegd, ik weet niet meer wie, dat wij in "Zijn voetstappen" zouden moeten wandelen, m.a.w. precies zo zouden moeten zijn zoals Hij is geweest.

Ik begrijp dus niet goed wat Zijn opstanding met de doop te maken heeft.
Nergens in de Schrift wordt de kinderdoop geleerd.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”