alexander91 schreef:
@ Ghaya: Wees eens eerlijk over je gevoel: hoeveel hoop is er als er van de 1000 mensen welke wekelijks gehoorzaam de samenkomst bezoeken, slechts een handjevol bekeerd zijn? Elke bekeerde is er een, maar zou God van de 1000 mensen die op de deur kloppen, er meer dan 90% wegsturen? Als ik de evangelien lees, dan leer ik niet zo'n God kennen, maar een God die Zijn genade overvloedig schenkt. In sommige kerken worden de uitzonderingsgevallen tot de algemeen geldende regel verheven.
Chaya schreef:@Alexander: mijn gevoel kan me bedriegen, dus daar moeten we niet op afgaan. Ook weet ik niet of er een handjevol bekeerd zijn.
Tuurlijk kan je gevoel je bedriegen. Maar moet je het dan maar wegstoppen, en alleen maar ingeprente spreuken uiten? Nee, absoluut niet. Net als de profeten in het OT hun grootste zorgen en twijfels uiten richting God (en God beantwoorde hen; lees eens het boek Jeremia en zie wat hij tegen God durft te zeggen), moeten/mogen we dat vandaag ook nog doen. We kunnen ons gevoel niet voor Hem verbergen, dus waarom voor de naaste? Het gevoel volgt het geloof; dus zeg me nu eens eerlijk wat jouw gevoel ingeeft bij mijn vraag. Er is geen "goed" of "fout" antwoord hierop.
En of er een handjevol bekeerd zijn of niet kun je heus lokaal wel duidelijk krijgen. Ik weet niet in welke kerk je zit, maar je zult vast wel eens een Avondmaal hebben bijgewoond. Hoeveel op hoeveel is dan de kwestie. Wat maak jij typisch mee? In mijn ervaring binnen mijn kerkgenootschap gaat typisch zo'n 90% aan aan het Avondmaal. Laten we dat als maat voor de bekering nemen even, want niet aangaan is volgens mij een zonde (en vreemd genoeg is deze extreem onderbelicht tov de uitzondering van hij/zij die onwaardiglijk aangaat). Er zijn andere topics op dit forum waarin wat cijfers zijn te vinden over de orthodoxere kerken. Het interessante is dat in plaatsen waar veel christenen wonen/kerken groot zijn, de percentages zakken, en ik denk dat een gedragspsycholoog deze trends heel makkelijk kan verklaren. Zet een grotere groep mensen bij elkaar, en je krijgt meer conflicten en groepsvorming (verschillende kerkjes) gebasseerd op kleinere overeenkomsten van de leden. Orthodoxie is een luxe-probleem wat de oorzaak vindt in het vlees van ons mensen, en geen Bijbelse richtlijn. Als het groepje uitdunt, blijken veel principes vaak minder belangrijk te worden. Het is dus heel logisch dat de GG en GGiN in sommige gebieden weer toenadering zoeken (daar waar de kerken kleiner zijn/geen predikanten zijn), terwijl in andere gebieden (waar de kerken uitpuilen) de oeroude vetes nog steeds worden uitgevochten.
Chaya schreef:God stuurt niemand weg, dat wordt niet beweer in de GGiN, wel dat er een bekering moet plaatsvinden, de wereld met al zijn begeerlijkheden vaarwel gezegd wordt en er alleen plaats voor de Heere is.
Deze algemene woorden betwist niemand lijkt me, en kan ieder uitspreken. De interpretatie ervan kan echter een wereld van verschil betekenen. Is de legging een begeerlijkheid van de wereld die vaarwel gezegd moet worden? Aangezien het soms zelfs onderwerp is in een preek, is het er wel een binnen de GGiN...(wat overigens raar is, want de legging bedekt meer dan geen legging...)
En daarnaast betekent het vaarwel zeggen tegen de zonde, niet het afsluiten van de wereld. De eerste christenen gingen de wereld in, het gevaar en de tegenslag tegemoet. Christenen van nu hebben de neiging samen te klompen, verdedigingswerken op te bouwen...ja zelfs niet-christenen
hun christelijke wetten op te leggen.
Gaf Christus ook toe aan de wereldse begeerlijkheden toen hij wijn dronk op het bruiloftsfeest?
Bekeren betekent niet meer zondigen. Als iets zonde is, dan is het wel het goede nalaten. Bekeren betekent dus niet alleen maar minder doen, maar juist andere dingen doen. Dus tegen de menselijke drang in om iedereen je eigen cultuur op te leggen.
Chaya schreef:En bij deze mensen gaat dat tezamen met een nauw leven.
En soms angst om zich bij dat volk te rekenen. Dat is eigen schuld en wordt niet ingegeven door dominee hoor.
Je beweert dus dat bv het doorstaan van een indringend gesprek (ter toelating aan de Avondmaalstafel) met de ambtsbroeders geen enkele drempel vormt voor de simpele gelovige die zich niet goed in woorden weet uit te drukken?
De schuld ligt bij alle mensen, bij elk individu zelf, maar een herder mag zich niet ontrekken van zijn verantwoordelijkheid. Dat schept blinde vlekken, en leidt uiteindelijk tot zeer onwenselijke uitwassen.
Chaya schreef:Er blijven hardnekkige misverstanden, waarschijnlijk gedeponeerd door diegenen die ernstig zijn teleurgesteld of gefrustreerd.
Er zitten niet alleen mensen die vanwege hun geboorte en doop erin zijn gekomen.
En ik weet zeker dat de Heere daar werkzaam is en dat velen geroepen worden, net zoals uit allerlei andere kerken.
Cijfers liegen er niet om. In ultra-orthodoxe kerken is het percentage mensen dat zich "officieel" gered weet (i.e. aan het Avondmaal deelneemt) significant lager dan in andere kerken. Als je dit eerlijk onder ogen durft te zien, dan moet je in een van beide kampen mensen teleurstellen: ofwel 90% van alle mensen die aangaan doen dit valselijk, ofwel veel mensen in de ultra-orthodoxe kerken zijn wel bekeerd, maar worden tegengehouden door de keuring. Bedenk je dat het niet (alleen) de kracht van ons mensen is dat we op zondag ons begeven naar de gemeentelijke samenkomst. Daar zit al zoveel werk van God in.
Chaya schreef:En is het nu zo vreemd om zo te denken? Wie zich bekeerd weet, wat heeft de wereld dan nog te bieden?
De blijdschap die alle verstand te boven gaat, stijgt ver uit boven elke kick die uit aardse genoegens wordt gehaald.
Als ik de Bijbel zo doorlees, dan zie ik nauwelijks gelovigen die na de bekering geen fout meer maken (bv (en het zijn niet de minsten): Mozes, David, Salomo, Petrus, Paulus). Zoals Paulus al aangeeft blijft het kwade ons bij, ook al proberen we het goede te doen. Het vlees blijft prikkelen. Als we dat niet eerlijk erkennen, is dat een glijbaan de zonde in. Een christen leeft in voortdurende afhankelijkheid, juist omdat hij te maken blijft houden met zijn vlees. Onze biologische basisbehoeften blijven bestaan, omdat we met een bekering niet ineens een ander zenuwstelsel krijgen en geen last meer hebben van hormonen.
Chaya schreef:Misschien ken je dat oude gedicht wel:
Weg wereld, weg schatten, gij kunt niet bevatten, hoe rijk ik ben.
En dan wordt er door velen met een bepaald medelijden of dedain naar de kerkgangers gekeken, och, treurig toch. Maar wie kan meten hoe deze mensen zich van binnen voelen?
Er is medelijden omdat deze mensen hun binnenste gevoelens niet meer durven te uiten. Zoals ik al zei: men durft alleen nog maar cliche-matige termen/zinnen te bezigen. Het geloof in eigen woorden beschrijven wordt al heel snel als eigengereide godsdienst gezien, en in die weg wordt je van de Avondmaalstafel weggebonjourd.
Chaya schreef:Ik heb nieuwjaarsdag nog met een oude man gesproken, hij bleek ook uit dit kerkverband te komen, maar dacht je dat dat belangrijk is? Welnee, ik hoorde dit pas later van zijn dochter.
Als je een fijn geestelijk gesprek met iemand mag hebben, aan wie dit ten deel gevallen is, daar kan geen preek tegenop. Dat ligt zo teer.
Hoezo ligt dat teer? De bekering is toch iets krachtigs? Wat bedoel je hiermee?
Chaya schreef:Waren de discipelen altijd "rijk" en vrolijk?
Zelfs in de nabijheid van de Heere Jezus was er soms twijfel, geloofsaanvechting, angst, ongeloof.
Nee, bij de discipelen kwamen alle emoties aan bod (droevigheid, maar ook(!) vrolijkheid). Goed dat je het aankaart. Neem nu eens een Petrus. Eerst was hij de vrome. Hij zou Christus beschermen en Diens eer verdedigen met zijn leven. Allemaal mooie vrome woorden... maar wat speelde er van binnen? Hoe stond het met zijn woorden toen Christus gevangengenomen was? Toen kwam de werkelijke Petrus aan het licht (en bedenk dat Christus hem al een plek had toegezegd in de hemel ("ik ga heen om uw plaats te bereiden...")). Geloof en bekering wordt niet duidelijk uit de woorden die wij spreken of welke ervaringen wij weten te verhalen. Dat is een verhulde vorm van heil zoeken in je (aangeleerde) verstand en (ervaren) gevoelens. Christus en Zijn Offer zijn voldoende. Wij kunnen en mogen daar niets aan toedoen, hoe graag we dat ook van nature willen. Wij zijn mensen gewend: als iets gratis is, dan zit daar een luchtje aan. Bij mensen wel, maar bij God niet. Hij schenkt werkelijk uit vrije genade.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin