Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ErikV
Verkenner
Verkenner

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor ErikV » 16 mar 2014 01:26

Jvslooten schreef:6. Ds. van Andel schrijft dat het geen toeval is dat Borst een on-natuurlijke dood stierf.
Dit klopt, de reformatorische belijdenis serieus nemende waar zij zegt 'dat alle dingen niet bij geval geschieden maar ons toekomen uit Zijn hand.' Zou er één musje van het dak vallen buiten de wil van de Vader?
8. Ds. van Andel heeft gezegd dat Borst haar Rechter heeft moeten ontmoeten.
Dit klopt.

Natuurlijk als je als je al je punten los gaat knippen en ze leest alsof ze allemaal apart zijn gezegd zijn ze misschien juist, maar woorden staan in context, in dit geval in context van elkaar. Een deel van de letterlijke tekst is:

"Alles wat ze gedaan heeft aan kwetsende wetten en woorden, daarvoor heeft ze nu haar rechter ontmoet . God zei: 'deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven.'"

Dan zeg je dus dat ze vanwege haar daden geen natuurlijke dood mocht sterven en dan is de vraag van ds van Kooten zeer op z'n plaats: heeft van Andel een hotline met God dat hij weet dat dit de reden is van haar onnatuurlijke dood?

Let goed op, zoals ik eerder zei, we hoeven van Andel niet te (ver)oordelen, sterker dat mogen we niet, net als dat hij dat bij een ander niet mag. Maar iemands daden mag je wel (ver)oordelen. En in dit geval hoef je ze niet goed te praten omdat het iemand uit je eigen hoekje van de kerk betreft. Een stommiteit blijft een stommiteit.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 mar 2014 09:25

ErikV schreef:Een deel van de letterlijke tekst is:

"Alles wat ze gedaan heeft aan kwetsende wetten en woorden, daarvoor heeft ze nu haar rechter ontmoet . God zei: 'deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven.'"

Dat is GEEN deel van de letterlijke tekst.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2014 09:51

mealybug schreef:voor zover ik weet waarschuwt de Bijbel slechts voor engelen des lichts, waar de meesten door gefopt zullen worden!

Dus we moeten uitkijken voor de apostelen? :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2014 10:04

Jvslooten schreef:1. Ds. van Andel schrijft dat onlangs oud-minister Borst door een misdrijf is overleden.
Dit klopt.
2. Ds. van Andel schrijft dat Borst door velen na haar dood geprezen werd voor haar werk en inzet.
Dit klopt.
3. Ds. van Andel schrijft dat door de inbreng van Borst vele goddeloze wetten zijn aangenomen.
Dit klopt.
4. Ds. van Andel schrijft dat destijds, na het aannemen van de euternastiewet, Borst heeft geroepen: 'het is volbracht'.
Dit klopt.
5. Ds. van Andel schrijft dat God niet met Zich laat spotten.
Dit klopt.
6. Ds. van Andel schrijft dat het geen toeval is dat Borst een on-natuurlijke dood stierf.
Dit klopt, de reformatorische belijdenis serieus nemende waar zij zegt 'dat alle dingen niet bij geval geschieden maar ons toekomen uit Zijn hand.' Zou er één musje van het dak vallen buiten de wil van de Vader?
7. Ds. van Andel noemt Borst een 'engel des doods'.
Dit is een vrij subjectief begrip, ook omdat het nergens in de bijbel voorkomt. Beter had ds. van Andel kunnen zeggen: een kind des doods. Want dat zijn wij immers, zolang wij niet door God Zélf van zonde en schuld zijn bevrijd (ps. 102:21). Kinderen des doods, de verdoemenis waardig.
8. Ds. van Andel heeft gezegd dat Borst haar Rechter heeft moeten ontmoeten.
Dit klopt.
9. Ds. van Andel zegt dat het Borst dragelijker zal zijn dan kerkgangers, die onbekeerd voor hun Rechter zullen verschijnen.
Dit klopt.

Kortom, de moord op Els Borst was een straf van God en wij moeten ons verheugen om zijn oordelen (Ps 48,12) dus moord is gerechtvaardigd.... ](*,)
Jvslooten schreef:Ik heb al heel veel emotionele blablabla voorbij zien komen...

Zeker in de trend van 'wie zonder zonde is werpt de eerste steen' en meer van dat 'emotionele geneuzel'.....En dat op een christelijk forum, wow.

Els Borst is gedood door een misdadiger, haar politieke opvattingen staan hier los van want het mens was al met pensioen. Dominees die in dergelijke praktijken de oordelende hand van God zien horen niet op de kansel thuis, zo simpel ligt het en dan ga jij hem een beetje zitten verdedigen. Eerst dacht ik dat je jong wijs was, maar steeds meer wek je de indruk dat je jong oud bent geworden. Erg jammer, want de oude leren zakken gaan er uit.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 mar 2014 14:02

mohamed schreef:Kortom, de moord op Els Borst was een straf van God en wij moeten ons verheugen om zijn oordelen (Ps 48,12) dus moord is gerechtvaardigd....
Niemand zegt dat moord gerechtvaardigd is, ook dominee van Andel niet. Je reactie slaat als een tang op een varken.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 mar 2014 14:25

Het is wel weer duidelijk dat we Gods Soevereiniteit verachten.
Weten we wat er gebeurd is met mw. Borst vlak voor ze stierf?
We oordelen ergens over waar we totaal geen kennis van hebben.
We denken te handelen naar Gods wil maar we gaan recht tegen Hem in.
Is Hij het niet die weet en bepaald wat er met haar gebeurd?
Ja, die ds. had het ietsje anders moeten formuleren, zegt men dan, nee hij ging gruwelijk in de fout en dit forum gaat gewoon mee, net zo makkelijk. We verachten God op de meest mogelijke manieren op dit forum.

Hoe waren de reacties geweest, op dit forum, als het een evangelische voorganger betrof of een straatevangelist?

Weet je, mensen van buiten af lezen dit ook, zei hebben een bepaalde verwachting van een christelijk forum.

We hadden het elders op dit forum over onze nickname weet je nog? Ik denk dat ik er nu ook maar eens een moet nemen want ik schaam me onderhand kapot hier.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 mar 2014 20:33

Met 'we' spreek je enkel namens jezelf neem ik aan? Je spreekt niet namens mij in ieder geval.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 mar 2014 20:38

Faramir schreef:Met 'we' spreek je enkel namens jezelf neem ik aan? Je spreekt niet namens mij in ieder geval.

Dit is in de algemeenheid, wie de schoen past, zet de pet op.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2014 07:03

mohamed schreef:Dus we moeten uitkijken voor de apostelen? :roll:

Ach ik zie nu dat ik het wat onzorgvuldig geformuleerd had, het moest natuurlijk zijn, hij die verschijnt ALS een engel des lichts.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2014 07:13

ErikV schreef: Een deel van de letterlijke tekst is:

Is ds van Andel een medium?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 mar 2014 09:01

ErikV schreef:"Alles wat ze gedaan heeft aan kwetsende wetten en woorden, daarvoor heeft ze nu haar rechter ontmoet . God zei: 'deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven.'"
Nogmaals, dit is niet de letterlijke tekst, dus jouw reactie Mealybug :
mealybug schreef:Is ds van Andel een medium?
is dan ook niet correct.
misschien eerst even gewoon lezen wat de ds echt gezegd heeft?
Zo wordt het uit zijn verband gerukt, en het nog erger gemaakt dan het al is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 09:13

mohamed schreef:Dus we moeten uitkijken voor de apostelen? :roll:

mealybug schreef:Ach ik zie nu dat ik het wat onzorgvuldig geformuleerd had, het moest natuurlijk zijn, hij die verschijnt ALS een engel des lichts.

Het is nogal een wereld van verschil en ik dacht al dat bedoelt ie vast niet, laat ik hem maar scherp houden. ;)

Interessant is dat Hebreeën 3,1 ons leert dat Jezus de apostel is, oftewel een engel van het licht. Vergelijk dat eens met 1 Joh 2,18.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 mar 2014 09:15

Wat dominee Van Andel heeft gezegd had Van Andel niet mogen zeggen, dat kan slechts God zeggen.
En dat is de grote fout; hij ging op de stoel van God zitten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mar 2014 09:24

JeeWee schreef:Wat dominee Van Andel heeft gezegd had Van Andel niet mogen zeggen, dat kan slechts God zeggen.
En dat is de grote fout; hij ging op de stoel van God zitten.

Moet hij dan ook uit zijn ambt worden ontheven volgens jou?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 09:25

Onze jaren en maanden zijn bij God bekend; Hij heeft ze geteld, en niet één dag kan de mens daar van afwijken (Job. 14:5). Er sterft dus NIEMAND buiten de wil van de Vader (Mat. 10:29). De gang van de mens wordt door de HEERE bestiert (Spr. 16:9). De weg van een mens is van de HEERE (spr. 20:24), zijn lot wordt vóór dat hij geboren wordt geworpen (Spr. 16:33). Ja, zelfs voordat de ongevormde klomp zich in de baarmoeder vormt, is alles in Zijn boek geschreven (Ps. 139:16). En God is het ook, Die mensen laat opstaan of bijeen verzameld, om te doen naar wat de raad des HEEREN van te voren bepaald heeft, wat geschieden moest (Hand. 4:26-28). Hij bepaald de tijdstippen; Hij stelt koningen af en stelt koningen aan (Dan. 2:21).

Als ds. van Andel zegt dat haar dood geen toeval was, dan heeft hij gelijk. Toeval bestaat niet.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”