Ben zegt:
De bedoeling van dit topic is voor mij om aan te (laten) tonen dat Gods Woord geen verdraaiing van de betekenis nodig heeft, want dan had de Almachtige dat Zelf uiteraard wel gelijk gedaan kunnen hebben; t.w. zeggen wat Hij bedoelde. ………………………………………
Als zodanig heb ik Theologische interpretatie eigenlijk nooit kunnen herkennen als waardevolle Waarheid, tenminste indien men met de Bijbelse betekenis aan de haal ging. En hier nu nog niet!.................
Als de theologie (samen met de Joodse orthodoxie) het zichtbaar in herstelling zijnde Israël ziet als een valse indruk, spreekt daar ook voor mij door vervangingstheologie ingegeven (en voor die Joden gewoon) ongeloof in.
Ben, jij zegt “zichtbaar in herstelling zijnde Israel”.
Ten eerste:
ons/het geloof ziet juist het onzichtbare (Hebr.11:1, ‘bewijs der dingen die men niet ziet’). Jij wodt in mijn ogen juist ‘bedrogen’ door wat je voor ogen ziet (een staat genaamd Israel), en daarin zie jij dan ons komende heil.
Maar wat zie je dan? Een staat genaamd Israel, die een joodse staat wil zijn, met geweld tot stand gebracht, met gedeeltelijk een muur/schot erom heen. Er wonen meer joden buiten dan binnen Israel. Israel lijkt veel op een getto van weleer. Jeruzalem is nog steeds onder druk van de heidenen, naar het woord van onze Heer.
Ten tweede:
In de geschiedschrijving van Israel komt Jezus niet voor. Zie bijv.
http://synagogeenschede.nl/s/b/tijdlijn.asp en
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_geschiedenis .
Op zichzelf heb ik daar geen enkel probleem mee, ieder mens is vrij om te geloven wat hij wil. Maar dit gegeven zet wel een rem op mijn gevoel van verbondenheid met ‘Israel’ (er is ook altijd verwarring over ‘Israel’: de staat, het huidige joodse volk, het oude volk van God uit de bijbel).
Er zijn christenen die lyrisch worden van ‘Israel’, en de Kerk van Jezus Christus maar min vinden. Terwijl Jezus in de geschiedenisschrijving van Israel minder dan een voetnoot is, helemaal niet voor komt en mag voorkomen! Ten dele vanwege het joodse gegeven dat een afgod (in dit geval Jezus) niet genoemd mag worden, en ten dele omdat ‘Jezus Christus’ gelijk staat voor kerkelijk antisemitisme( en ten dele w.s. om andere redenen).
Vele christenen hebben de kerk als bron van heil vervangen door een staat Israel (waarin Jezus i.p. taboe is). Zij verlangen naar een armageddon, antichrist, massale moordpartijen. Dat is toch walgelijk. Laten wij als christenen de wereld zegenen, want Gods toekomst is open, en de barmhartigheid overwint de oordelen Gods. Ja, God strijd a.h.w. tegen zichzelf: zijn oordelen gaan het verliezen van zijn Barmhartigheid. En dat door de Naam van Jezus, die het opneemt voor de mensen bij God en die het opneemt voor God bij de mensen, want Hij is de vereniging van God en mens, (daar gaat het m.i. in De Openbaring over).
Aad zegt:
Het Nieuwe Jeruzalem is de bruid van God en van het Lam (Opb.21:2,9), dat is de gemeente van Christus, de Kerk.
Ben zegt:
Als deze erkenning …………………………. heel de verdere beelduitwerking aldaar in Gods heilig Woord ontkent; weigert om voor waar aan te nemen, 'vergeestelijkt', is die theologie ook voor mij daar vreselijk fout en eigengereid bezig!
Wij leven in het tijdperk van de Geest (het grote Pinksteren van God, Hand.2).
Jezus is de geestelijke mens, de goddelijke mens (Mt.1:20).
De woorden van de Heer zijn geest en zijn leven, Joh.6:63.
Wij spreken woorden die door de geest geleerd zijn, 1Cor.2:13.
Wij wandelen door de Geest, Gal.5:16.
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid,2Cor.3:17.
Alles in de Bijbel draait, met de komst van de Heer, om de nieuwe werkelijkheid die van Christus is door de heilige Geest. Met minachting spreken over ‘vergeestelijken’ geeft geen pas. Door de geest onderzoeken en verstaan van de dingen van God is een goed werk.
En wie dat doet
verandert en vernieuwt de aarde, brengt gerechtigheid, opent de toekomst in de richting van Gods nieuwe wereld, en dat zal het herstel van het koninkrijk van Israel zijn, wat wereldomspannend is, en niet een paar vierkante kilometers in het land van Israel. Het volk van Israel, dat uitsluitend de Tora volgt, en de (Geest van het) evangelie afwijst, kan die erfenis niet ontvangen. Die belofte en erfenis is voor Jezus Christus, de Zachtmoedige, die het Land en de Aarde zal be-erven, Mt.5:5.
De Bijbel is geen politiek pamflet waarin opgeroepen wordt om de volgende en de beste verlosser te volgen omdat hij ons een heilsstaat van 1000 jaar zal binnenloodsen. Vals messianisme is het, een gevaarlijke politieke ideologie.
Nogmaals over Opb.20:1-10
1.
Het betreft hier een visioen, een oerbeeld, een basisprofetie die door heel de Schrift loopt.
Het moet niet gelezen worden als een journaalverslag van een toekomstige gebeurtenis, maar als een samenvatting/recapitulatie van wereldgebeuren, dat kenmerkend is voor alle tijden. Bijvoorbeeld vers 6,7,8 waarin de duivel de volkeren verleidt en verzamelt tot de strijd tegen de Heer en zijn gezalfde en zijn geliefde stad. Dit is een gegeven wat telkens terugkomt in de Schrift.
Ps.2:2De koningen der aarde scharen zich in slagorde en de machthebbers spannen samen tegen de HERE en zijn gezalfde:…..
Ook rondom de kruisiging van Jezus zijn alle volken verzameld tegen de Heer en zijn gezalfde, Israel's leiders en de leiders der heidenen (Rome).
Mrc .10:33; Matth.20: 19‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen en hem zullen uitleveren aan de heidenen. Ze zullen de spot met hem drijven en hem bespuwen en hem geselen en doden, maar na drie dagen zal hij opstaan.’
En in
Hand. 4:25-28 uit Petrus zich in een gebed en spreekt zijn zorgen uit over de toestand in de wereld. Daarbij haalt hij de gedachte van Ps.2:2 aan:
“U hebt door de heilige Geest, bij monde van onze voorvader David, uw dienaar, gezegd:
‘Waarom snoeven de volken en beramen de volksstammen zinloze plannen? De koningen van de aarde zijn aangetreden en de heersers spannen samen tegen de Heer en zijn gezalfde.’
Want inderdaad, in deze stad hebben allen samengespannen tegen Jezus, uw heilige dienaar, die door u is gezalfd: Herodes, Pontius Pilatus, alle volken en ook de stammen van Israël,
om datgene te doen waarvan u had bepaald en voorbestemd dat het moest gebeuren.”
Alle volken, inclusief Israël, verzetten zich tegen de Heer en zijn gezalfde.
Dit eeuwig kenmerk van de aard der volkeren en mensheid wordt ook in Opb.20 beschreven. Dat visioen, die diagnose van het menselijk bestaan, is de grond van Gods rechtvaardige oordelen.
2.
Getallensymboliek: 1000 staat voor een heel, heel lange tijd. Duizend jaar is bij de Heer als de dag van gisteren (Ps.90:4). Dat wil toch niet zeggen dat je voor 1 dag letterlijk 1000 jaar moet tellen? Als je dat doet dan doe je de schrijver onrecht. En God is trouw tot in het duizendste geslacht (Deut.7:9). Dan ga je toch niet het aantal geslachten tellen?
Zo bijvoorbeeld ook voor het getal 42 (42 maanden, Opb.11:2). ‘Twee-en-veertig’ is het getal van de volle maat van menselijke ongerechtigeheid, het is 3x14 (Mt.1, geslachtsregister). Letterlijk lezen is hier funest en sluit de ogen voor de bedoeling van de schrijver. Je maakt er een journaal-verslag van terwijl de Geest hier een groots eeuwig perspectief wil geven. De schrijvers van de bijbeltekst kende het fenomeen ‘journaal’ niet. Zij wilden de Naam van God verkondigen.
3.
Eerste opstanding: waarom zo moeilijk doen? Je wil toch ‘gewoon lezen’?
Joh.5:25
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.
Wie gelooft in Jezus, en naar zijn stem luistert en doet wat Hij zegt, is opgestaan tot nieuw leven, en ‘heerst’ als een koning en priester samen met de Heer. Zo’n gelovige is zout der aarde, brengt verzoening, dient de mensen en volkeren, onderwijst, getuigt, doet goede werken, zegent wie vervloekt, brengt barmhartigheid waar het oordeel huist. Het is ‘heersen’ van onderop, zoals Jezus ‘heerste’ door te dienen en zijn leven te geven. Dat is de ware opstanding: zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding (Opb.20:6).
voorlopig is dit het wel weer,
vrede en alle goeds
Aad