theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ereunao » 28 okt 2015 12:18

Aad:
Er is geen duizendjarig rijk meer nodig.

Of jij dat nu nodig vindt of niet doet niet terzake .God heeft gezworen dat zijn Messias koning zal zijn en zijn koninkrijk een rijk van vrede en gerechtigheid . Van de zee tot aan de zee, van de rivier tot het uiterste der aarde ( ps. 72 ) En alle verdraaide .( ook gereformeerde ) theologie kan daar niets aan veranderen. . Want die Koning vervult in Zijn regering een middelaarsfunctie. En als het doel bereikt is en al de volken uit de Tora de kennis des Heeren geleerd hebben ( Jes.2 ; Micha 4 ) geeft Hij het koninkrijk aan de Vader over en is God weer alles in allen. 1Kor.15;24.Dan gaat ,na een laatste zuivering Openb.20:7-10 ) de christocratie over in de eeuwige theocratie en bereikt het Koninkrijk Gods zijn laatste en definitieve gestalte. Want God werkt gefaseerd, trapsgewijs; vandaar ook de schepping in zes dagen! Maar jij probeert hardnekkig op de kerk en deze bedeling toe te passen wat de Schrift aan Israël en de volken in het messiaanse rijk verbindt. En of je dat nu wilt weten of niet; dat is de verv.theorie!
ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 28 okt 2015 12:28, 5 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 28 okt 2015 12:20

gewist

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor onesimoes » 28 okt 2015 13:29

ereunao schreef:Maar jij probeert hardnekkig op de kerk en deze bedeling toe te passen wat de Schrift aan Israël en de volken in het messiaanse rijk verbindt. En of je dat nu wilt weten of niet; dat is de verv.theorie!

Ik denk dat veel dingen niet zo makkelijk in elkaar steekt als jij hier doet voorkomen. Bijvoorbeeld, Hosea 11 gaat het duidelijk over het volk Israel, hoe je de tekst ook wendt of keert, Hosea 11:1 gaat over het volk Israel.
Maar Mattheus 2:15 werpt hier een totaal ander licht op. Hij citeert hier Hosea 11:1 en zegt dat het in vervulling is gegaan: Jezus verbleef in Egypte en kwam terug.

Dit is maar één voorbeeld. Een tekst uit het oude testament die, hoe je het wendt of keert, gaat over het ras/volk van Israel, heeft een andere ware betekenis: Christus.
Zo zijn de slachtoffers in de tempel slechts een schaduw van de ware offer: Christus.

Het is dan de vraag in hoeverre wij moeten vast houden aan de eerste indruk die wij krijgen bij het lezen van beloftes in het oude testament. En in hoeverre wij het evangelie moeten inlezen tijdens het lezen van het oude testament, iets wat Jezus en de apostelen constant deden.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 28 okt 2015 16:25

onesimoes:
Ik denk dat veel dingen niet zo makkelijk in elkaar steekt als jij hier doet voorkomen. Bijvoorbeeld, Hosea 11 gaat het duidelijk over het volk Israel, hoe je de tekst ook wendt of keert, Hosea 11:1 gaat over het volk Israel.
Maar Mattheus 2:15 werpt hier een totaal ander licht op. Hij citeert hier Hosea 11:1 en zegt dat het in vervulling is gegaan: Jezus verbleef in Egypte en kwam terug.

De Merssias is het zelfzijn van Israël, die twee zijn niet van elkaar te scheiden. Dat Hos.11 uiteindelijk op Hem toegepast wordt doet dus niets af aan de primaire betekenis van Hos.11:1. In Jes. is zowel Israël als de Messias de knecht des Heeren. Alleen als de persoon tegenover het volk gesteld wordt zoals in hst.53 is het duidelijk wie hier bedoeld wordt. ereunao.

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor onesimoes » 29 okt 2015 11:44

ereunao schreef:De Merssias is het zelfzijn van Israël, die twee zijn niet van elkaar te scheiden.

Wat bedoel je daarmee? Jezus = natie Israël? Niet van elkaar te onderscheiden?

ereunao schreef:Dat Hos.11 uiteindelijk op Hem toegepast wordt doet dus niets af aan de primaire betekenis van Hos.11:1. In Jes. is zowel Israël als de Messias de knecht des Heeren. Alleen als de persoon tegenover het volk gesteld wordt zoals in hst.53 is het duidelijk wie hier bedoeld wordt. ereunao.

Dat is het verschil denk ik. Als wij oude testament lezen, dan zie jij de "eerste indrukken" als de primaire betekenis. Hosea 11:1 is natie Israël naar jouw mening de primaire betekenis, Jezus Christus dus secundair.

Maar wat ik denk, is dat de primaire betekenis Jezus Christus is en natie Israël secundair. En waarom vraag je dan, wel hierom:
Even twee voorbeelden, 1. De primaire betekenis van het offer op het altaar is Jezus Christus als offer voor de zonden, het werkelijk slachten van een dier en verbranden is slechts een schaduw van de werkelijke substantie.
2. Ark van Noach. De primaire betekenis is de redding in Jezus Christus van de toorn van God, het draait niet om Noach, ook niet om een ark door mensenhanden gebouwd.

Wij kunnen Noach vergeten, de slachtschapen vergeten; maar Jezus Christus gekruisigd en weer opgestaan kan niet vergeten worden, want het draaide immers altijd om Hem.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 29 okt 2015 13:39

onesimoes:
Dat is het verschil denk ik. Als wij oude testament lezen, dan zie jij de "eerste indrukken" als de primaire betekenis. Hosea 11:1 is natie Israël naar jouw mening de primaire betekenis, Jezus Christus dus secundair.

Historisch gesproken zie ik die ‘eerste indrukken’ zoals jij ze noemt idd. als de primaire betekenis, maar dat doet natuurlijk niets af aan de diepere laag van de profetie die vooruitwijst naar de Messias. Want de profetie is gelaagd, eerst de primaire toepassing in de context en tegelijk wijst het ver boven zichzelf uit naar de verdere vervulling in de Messias. De profeten hebben vaak zelf geen zicht gehad op deze diepere betekenis van hun profetieën. ( zie 1 Petr. 1:11 ) David heeft echt niet gedacht aan de kruisiging van de Messias ( een straf die toen bij Israël onbekend was en pas veel later door de Romeinen is uitgevonden ) toen hij ps 22 schreef. Maar wij zien achteraf dat die woorden hem door de Geest der profetie zijn ingegeven en er heel goed bij passen. Een ander voorbeeld: Zacharia zal wel nooit gedroomd hebben dat hij ( ook ) profeteerde van het verraad van Judas. ( Zach.11 ). En zo zou ik nog veel meer kunnen noemen.

Maar wat ik denk, is dat de primaire betekenis Jezus Christus is en natie Israël secundair. En waarom vraag je dan, wel hierom:
Even twee voorbeelden, 1. De primaire betekenis van het offer op het altaar is Jezus Christus als offer voor de zonden, het werkelijk slachten van een dier en verbranden is slechts een schaduw van de werkelijke substantie.
2. Ark van Noach. De primaire betekenis is de redding in Jezus Christus van de toorn van God, het draait niet om Noach, ook niet om een ark door mensenhanden gebouwd.
. Wij kunnen Noach vergeten, de slachtschapen vergeten; maar Jezus Christus gekruisigd en weer opgestaan kan niet vergeten worden, want het draaide immers altijd om Hem.

Dat het allemaal vooruit wijst naar het offer van Christus neemt toch de historische werkelijkheid niet weg? Of denk jij ook dat het allemaal wel waar, maar niet echt gebeurd is? Hier ligt nu juist het verschil tussen de geestelijke toepassing en het vergeestelijken van de profetie. Juist omdat de Messias door Zijn dood en bloedstorting van een beter verbond Borg geworden is moet, behalve de toepassing op de joodse christenen in de Hebreeënbrief, de beloften van het N.V. ook nog letterlijk vervuld worden in de context waarin deze in Jer.31 en bij al de profeten staan. Want vervulling is nog altijd iets anders dan vervanging mvr gr: ereunao

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 29 okt 2015 13:56

in de Visie van de EO komen we het 'Klein ABC van de eindtijd' tegen. Mag ik i.v.m. dit topic daar nog wat opmerkingen over maken?
We komen daar zo gemakkelijk op terecht, omdat destijds de toekomst voor Israël door de kerk voor eeuwig werd verworpen en door de kerk vervangen, (op de vervloekingen na uiteraard) wat op geen eerlijke Bijbelse grond is te verdedigen zonder verdraaiing en door de praktijk van Gods profetisch handelen nu wordt weerlegd.
De vervangingstheologie dus, waar slechts zo moeizaam op terug wordt gekomen, waarbij vooral geen gezichtsverlies geleden mag worden.
Zoals eerder wel eens gezegd, de theologie is de wetenschap welke m.i. het moeilijkst de inzichten bijstelt zonder weer nieuwe scheurvorming. Vergelijk ik dat met bijv. de medische wetenschap, waar constant beweging in de leer zit, dan vind ik mijn kerk zeer halsstarrig.
En het ergste vind ik nog wel dat áls er nieuwe inzichten worden gepubliceerd, deze vrijwel steeds verder van Gods onversneden Woord afdwalen, alsof er met de Allerhoogste Majesteit een koehandeltje van zou kunnen worden gemaakt.

Het klein ABC van de eindtijd begint met de Antichrist. Is dat nou een persoon of een door de satan geïnspireerd systeem of beginsel dat zich steeds weer in de geschiedenis openbaart? In mijn Bijbel kom ik het beiden tegen en dat is uiteraard niet in strijd met elkaar. Mijn eigen mening is dat het een beginsel is (tegen de Christus), wat zal culmineren in een persoon van vlees en bloed. Die persoon is toch niet meer te 'vergeestelijken' ? Lees wat er gewoon staat !!

Armageddon, de grote strijd in de vlakte van Jizreël, gericht op de totale vernietiging van het Joodse volk. Hierbij heb ik de neiging om te zeggen: klap uw Bijbeltje maar dicht, vergeet de vergeestelijking en kijk naar het Midden Oosten wat daar nu al aan het groeien is. (na alle mislukte oefeningen)
Hoe vaak moeten de machthebbers van de Palestijnen, van Irak, van Turkije en zo meer nog roepen dat ze Israël van de kaart gaan vegen, zoals ze op de landkaarten en in de schoolboeken reeds hebben gedaan, voordat we hen serieus gaan nemen en stoppen met dat symbolisch, allegorisch of geestelijk te duiden?

Chiliasme, betreffende het 1000 jarig vrederijk. O, wat vertel ik graag over die dominee op CIP - (je staat daar wel met naam en plaats hè) - welke na een paar meter discussie (herinneringen schijnen wel te groeien ;-) het nog steeds niet over z'n hart getrokken kon krijgen om samen met mij de eerste 4 verzen van Op.20 te lezen voor wat daar gewoon staat. Daar wordt dat namelijk 6x verdedigd. Wordt daar het woord Vrederijk genoemd? Nee hoor, maar ik zou geen betere naam voor de dan ontstane situatie kunnen verzinnen, u wel? Begin gewoon te lezen in hst.19 en lees door tot einde hst.20 en accepteer gewoon wat de Heere daar op liet schrijven in Zijn almacht. Overigens is het niet de Openbaring van Johannes, maar van Jezus Christus, dat weten we nog wel hè? (1e vers, 1e hst.)

Millennialisme; wat een vreselijk dom verzinsel vind ik dat toch! Wie bedenkt die discussie? Heeft niks beters te doen? Ik kom in heel mijn Bijbeltje geen bloeitijd van Christus' kerk tegen. (wel verdrukking). Als de Christus wederkomt, (gewoon chronologisch Op.19 lezen,) gaat heel het geloof over in aanschouwen en eindigt de Kerk die uit Geloof leeft. Die Kerk is dan ook al lang in de hemel, want kijk maar, vóór de wederkomst is de bruiloft van het Lam. Daar wil ik niet langer over praten hoor.

Het einde der tijden. Zegt Jan van Barneveld niet altijd dat we in het einde van de eindtijd leven of zo? Ja, als die nu al tweeduizend jaar duurt, kun je daarin ook nog wel wat onderscheid maken. Ja, knoop je die aan de Kerk of aan Israël? Nou voor mij mag iedereen het zelf kiezen.
Bij de Middernachtsroep is het nu reeds 60 jaar vijf voor twaalf. (goede houding, mij dunkt!)
Zelf schaar ik mij bij hen die dit tijdperk van uit genade leven vinden eindigen als de grote verdrukking begint. Hoewel dan nog een schare die niemand tellen kan afgeslacht wordt en hun zielen in de hemel ontvangen worden. Doch die zien we later ook weer levend worden op aarde en met Christus mee regeren in wat we Vrederijk noemen. Bij het begin van de grote verdrukking vangt namelijk ook de laatste jaarweek uit de profetie van Daniël aan, Gods vervolg met Zijn volk, zeggen we dan. Na die 'benauwdheid van Jacob' (?) zien wij in het vrederijk wel het 7e millennium als een ander tijdperk. Slechts zij welke als gevolg van de VT niet in het Vrederijk geloven, of denken dat we nu reeds leven in die heerlijke tijd (voor mij niet te bevatten!) trekken de eindtijd dan door naar einde Op.20. Niet Bijbels dus, volgens ons.

Eschatologie, de leer van wat er nog moet gaan gebeuren, is volgens mij slechts mogelijk als we eerlijk onderscheid maken tussen vervulde en onvervulde profetieën. Bij 'vergeestelijking' zien we m.i. wel kans om een verhaal te verzinnen dat we nu al in de geest in de hemel vertoeven en dat dit nieuw is na de opstanding van Christus. Paulus geeft daar wel wat 'handvatten' voor aan, toch?
Maar m.i. moeten we beide benen op de grond houden en eerlijk afvragen: zagen we Christus al op de wolken? Nee? Is er reeds een wereldheerser met valse profeet met wereldgodsdienst geweest? Nee? Die lijkt voor vele miljoenen mensen met mij er wel aan te zitten komen, waarvoor alle benodigde ingrediënten gereed of onderweg zijn. Is de satan geheel buiten spel gezet; gebonden en verzegeld opgesloten? Zichtbaar nee? Regeert de Messias vanuit het Joodse Jeruzalem in Israël, samen met de weer levend geworden martelaren over heel de wereld? Enz. enz. Zo niet waar te nemen, dan is dat nog toekomst en zal dan academisch wel onder eschatologie vallen en behoort dat zo op de theologische faculteit gewoon onderwezen te worden.

Grote verdrukking is voor mij vooral een Joodse voorzegging, waar de christenheid eventueel gedeeltelijk mede slachtoffer van kan worden bij onvoldoende gereed zijn voor de opname. De Apocalyps behandelt die, zoals we gewoon behoren te lezen zoals het in de Bijbel staat. Daar zit veel beeldspraak bij, maar geen 'vergeestelijking' zoals de kerk ervan gemaakt heeft. Maar weer zeg ik het heeft m.i. geen nut om gehoorzame schapen mee te straffen als die verwachtend gereed zijn voor de wegrukking. (Op3:10) Kan wie er niet in gelooft, wel gereed zijn?
Iemand die gelooft dat de grote verdrukking reeds is geweest, omdat hem/haar dat zo overgeleverd is, moet nog maar eens heel serieus het boek Openbaring doorlezen, heel houdend wat er staat, alle vooroordelen van zich afwerpend, biddend lezend, blij met wat wíj verwachten mogen .....

Preterisme is de opvatting dat de profetieën geen profetieën zijn, doch geschiedschrijvingen. Sorry hoor, maar zouden het niet veeleer Nederland bakt voorschriften zijn? Daar zou ik ook niet over mee kunnen praten ....... Leer gewoon lezen !!

ereunao

Berichtdoor ereunao » 29 okt 2015 15:44

Ik bemerk dat ik het 1e punt overgeslagen heb:
Wat bedoel je daarmee? Jezus = natie Israël? Niet van elkaar te onderscheiden?

Ik zeg niet dat ze niet te onderscheiden, maar dat ze niet te scheiden zijn. Ze zijn elkaars spiegelbeeld; Israël vertoont in heel zijn lijdengeschiedenis vanaf Egypte tot de huidige dag het beeld van zijn lijdende Messias ereunao

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad de Bruijn » 30 okt 2015 11:40

Ereunao zegt:
God heeft gezworen dat zijn Messias koning zal zijn en zijn koninkrijk een rijk van vrede en gerechtigheid . Van de zee tot aan de zee, van de rivier tot het uiterste der aarde ( ps. 72 ) En alle verdraaide .( ook gereformeerde ) theologie kan daar niets aan veranderen. . Want die Koning vervult in Zijn regering een middelaarsfunctie. En als het doel bereikt is en al de volken uit de Tora de kennis des Heeren geleerd hebben ( Jes.2 ; Micha 4 ) geeft Hij het koninkrijk aan de Vader over en is God weer alles in allen. 1Kor.15;24.Dan gaat ,na een laatste zuivering Openb.20:7-10 ) de christocratie over in de eeuwige theocratie en bereikt het Koninkrijk Gods zijn laatste en definitieve gestalte. Want God werkt gefaseerd, trapsgewijs; vandaar ook de schepping in zes dagen! Maar jij probeert hardnekkig op de kerk en deze bedeling toe te passen wat de Schrift aan Israël en de volken in het messiaanse rijk verbindt. En of je dat nu wilt weten of niet; dat is de verv.theorie!

Beste Ereunao,
Wat jij schrijft (vet) kan ik be-amen, alleen op de vraag hoe krijgt de wereld ‘tot het uiterste van de aarde’ haar kennis van het Woord zeg ik: door het Getuigenis, door het Onderwijs, door doop en evangelisatie (Hand.1 en Mt. 28). Op die manier herstelt God het koninkrijk voor Israel.
De uitleg van Opb.20 gaat er bij mij niet in, ik heb nog geen overtuigende redeneringen gezien, integendeel er is veel tegenin te brengen.
Nog een bezwaar (of had ik die al genoemd?) is dat Christus in zijn Verheelijkt staat (als vereniging van God en mens in al zijn glorie) hoe kan Hij zichtbaar zitten op een aardse troon en regeren over een aards en dus zondig volk Israel en een aardse en zondige volkerenwereld? Het is een vermenging van Licht en duisternis die juist in heel de heilige schrift afgewezen wordt, te beginnen met Gen.1: ‘God scheidde het licht van de duisternis. Die twee verdragen elkaar niet. Wie God ziet sterft, tenzij hij zelf geheiligd is. Een heilige Christus op een onheilige aardse troon: ik denk dat dat een ‘gruwel’ is.

De Heer is Koning, nu en tot in alle eeuwigheden.

Groet
Aad

ereunao

Berichtdoor ereunao » 30 okt 2015 15:16

Aad:
Nog een bezwaar (of had ik die al genoemd?) is dat Christus in zijn Verheelijkt staat (als vereniging van God en mens in al zijn glorie) hoe kan Hij zichtbaar zitten op een aardse troon en regeren over een aards en dus zondig volk Israel en een aardse en zondige volkerenwereld? Het is een vermenging van Licht en duisternis die juist in heel de heilige schrift afgewezen wordt, te beginnen met Gen.1: ‘God scheidde het licht van de duisternis. Die twee verdragen elkaar niet. Wie God ziet sterft, tenzij hij zelf geheiligd is. Een heilige Christus op een onheilige aardse troon: ik denk dat dat een ‘gruwel’ is.

Hier kan ik volstaan met het citaat van Da Costa dat ik reeds eerder op deze topic geplaatst heb:
“Ik zou niet weten, waarom het niet mogelijk ware voor Christus, zowel op aarde te regeren, als er op geleden te hebben. Men zegt: "Het kan niet." Doch waarom kan het niet? Wat zijn dat toch voor regels, die wij onszelf gesteld hebben? Denkt u welk ene plaats gij wilt, altijd zal er toch ene zetelplaats voor Christus moeten zijn, en waarom kan de aarde deze zetelplaats niet zijn? Neemt het koninkrijk en de regering van Christus op aarde weg, en gij verscheurt dertig, veertig hoofdstukken van de Schrift. Vergeestelijkt gij ze, dan strooit gij ze in de wind: maar volgt gij de Schrift, dan komt gij met haar aan het doel, waar zich het einde verbind met het begin. Als gij met Columbus de wereld omzeilt, keert gij nooit rugwaarts, maar zeilt gij altijd door, en keert op deze wijze terug naar het punt, vanwaar gij zijt uitgegaan. Hoe weerspannig is toch het menselijk verstand en hart tegen God! Er is een hijgen naar uitkomst, er zijn kreten van verlangen, er zijn barensweeën van een nieuwe geboorte, en nu God aan de wereld ene toekomst geeft zo heerlijk als er ooit gewenst kan worden, nu wil de mens haar niet hebben, maar vernietigt hij haar, door haar oneigenlijk gemeend, zinnebeeldig bedoeld, van enkel geestelijke strekking te verklaren.”
Ook schreef ik reeds eerder in dit verband:
Hoewel de dan manifest wedergekomen Christus door alle volken als koning erkend zal worden (Ps.2), zal Hij geen volkomen aards bestaan aannemen, zoals bij Zijn eerste komst. Want de Schrift leert duidelijk dat Zijn regering menselijk bemiddeld zal worden Jes.1:26 En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden.
In Ezech.45 en 46 lezen wij van de vorst die als één der groten in Israël regeren zal, waarschijnlijk uit het geslacht van David Jer.33:17 Want zo zegt de HEERE: Aan David zal niet worden afgesneden een Man, Die op den troon van het huis Israels zitte ereunao

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad de Bruijn » 31 okt 2015 16:13

Ben zegt:
De bedoeling van dit topic is voor mij om aan te (laten) tonen dat Gods Woord geen verdraaiing van de betekenis nodig heeft, want dan had de Almachtige dat Zelf uiteraard wel gelijk gedaan kunnen hebben; t.w. zeggen wat Hij bedoelde. ………………………………………
Als zodanig heb ik Theologische interpretatie eigenlijk nooit kunnen herkennen als waardevolle Waarheid, tenminste indien men met de Bijbelse betekenis aan de haal ging. En hier nu nog niet!.................
Als de theologie (samen met de Joodse orthodoxie) het zichtbaar in herstelling zijnde Israël ziet als een valse indruk, spreekt daar ook voor mij door vervangingstheologie ingegeven (en voor die Joden gewoon) ongeloof in.

Ben, jij zegt “zichtbaar in herstelling zijnde Israel”.

Ten eerste:
ons/het geloof ziet juist het onzichtbare (Hebr.11:1, ‘bewijs der dingen die men niet ziet’). Jij wodt in mijn ogen juist ‘bedrogen’ door wat je voor ogen ziet (een staat genaamd Israel), en daarin zie jij dan ons komende heil.
Maar wat zie je dan? Een staat genaamd Israel, die een joodse staat wil zijn, met geweld tot stand gebracht, met gedeeltelijk een muur/schot erom heen. Er wonen meer joden buiten dan binnen Israel. Israel lijkt veel op een getto van weleer. Jeruzalem is nog steeds onder druk van de heidenen, naar het woord van onze Heer.

Ten tweede:
In de geschiedschrijving van Israel komt Jezus niet voor. Zie bijv.
http://synagogeenschede.nl/s/b/tijdlijn.asp
en
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_geschiedenis .

Op zichzelf heb ik daar geen enkel probleem mee, ieder mens is vrij om te geloven wat hij wil. Maar dit gegeven zet wel een rem op mijn gevoel van verbondenheid met ‘Israel’ (er is ook altijd verwarring over ‘Israel’: de staat, het huidige joodse volk, het oude volk van God uit de bijbel).

Er zijn christenen die lyrisch worden van ‘Israel’, en de Kerk van Jezus Christus maar min vinden. Terwijl Jezus in de geschiedenisschrijving van Israel minder dan een voetnoot is, helemaal niet voor komt en mag voorkomen! Ten dele vanwege het joodse gegeven dat een afgod (in dit geval Jezus) niet genoemd mag worden, en ten dele omdat ‘Jezus Christus’ gelijk staat voor kerkelijk antisemitisme( en ten dele w.s. om andere redenen).

Vele christenen hebben de kerk als bron van heil vervangen door een staat Israel (waarin Jezus i.p. taboe is). Zij verlangen naar een armageddon, antichrist, massale moordpartijen. Dat is toch walgelijk. Laten wij als christenen de wereld zegenen, want Gods toekomst is open, en de barmhartigheid overwint de oordelen Gods. Ja, God strijd a.h.w. tegen zichzelf: zijn oordelen gaan het verliezen van zijn Barmhartigheid. En dat door de Naam van Jezus, die het opneemt voor de mensen bij God en die het opneemt voor God bij de mensen, want Hij is de vereniging van God en mens, (daar gaat het m.i. in De Openbaring over).

Aad zegt:
Het Nieuwe Jeruzalem is de bruid van God en van het Lam (Opb.21:2,9), dat is de gemeente van Christus, de Kerk.
Ben zegt:
Als deze erkenning …………………………. heel de verdere beelduitwerking aldaar in Gods heilig Woord ontkent; weigert om voor waar aan te nemen, 'vergeestelijkt', is die theologie ook voor mij daar vreselijk fout en eigengereid bezig!

Wij leven in het tijdperk van de Geest (het grote Pinksteren van God, Hand.2).
Jezus is de geestelijke mens, de goddelijke mens (Mt.1:20).
De woorden van de Heer zijn geest en zijn leven, Joh.6:63.
Wij spreken woorden die door de geest geleerd zijn, 1Cor.2:13.
Wij wandelen door de Geest, Gal.5:16.
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid,2Cor.3:17.

Alles in de Bijbel draait, met de komst van de Heer, om de nieuwe werkelijkheid die van Christus is door de heilige Geest. Met minachting spreken over ‘vergeestelijken’ geeft geen pas. Door de geest onderzoeken en verstaan van de dingen van God is een goed werk.
En wie dat doet verandert en vernieuwt de aarde, brengt gerechtigheid, opent de toekomst in de richting van Gods nieuwe wereld, en dat zal het herstel van het koninkrijk van Israel zijn, wat wereldomspannend is, en niet een paar vierkante kilometers in het land van Israel. Het volk van Israel, dat uitsluitend de Tora volgt, en de (Geest van het) evangelie afwijst, kan die erfenis niet ontvangen. Die belofte en erfenis is voor Jezus Christus, de Zachtmoedige, die het Land en de Aarde zal be-erven, Mt.5:5.
De Bijbel is geen politiek pamflet waarin opgeroepen wordt om de volgende en de beste verlosser te volgen omdat hij ons een heilsstaat van 1000 jaar zal binnenloodsen. Vals messianisme is het, een gevaarlijke politieke ideologie.

Nogmaals over Opb.20:1-10

1.
Het betreft hier een visioen, een oerbeeld, een basisprofetie die door heel de Schrift loopt.
Het moet niet gelezen worden als een journaalverslag van een toekomstige gebeurtenis, maar als een samenvatting/recapitulatie van wereldgebeuren, dat kenmerkend is voor alle tijden. Bijvoorbeeld vers 6,7,8 waarin de duivel de volkeren verleidt en verzamelt tot de strijd tegen de Heer en zijn gezalfde en zijn geliefde stad. Dit is een gegeven wat telkens terugkomt in de Schrift.

Ps.2:2
De koningen der aarde scharen zich in slagorde en de machthebbers spannen samen tegen de HERE en zijn gezalfde:…..

Ook rondom de kruisiging van Jezus zijn alle volken verzameld tegen de Heer en zijn gezalfde, Israel's leiders en de leiders der heidenen (Rome).
Mrc .10:33; Matth.20: 19
‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen en hem zullen uitleveren aan de heidenen. Ze zullen de spot met hem drijven en hem bespuwen en hem geselen en doden, maar na drie dagen zal hij opstaan.’

En in Hand. 4:25-28 uit Petrus zich in een gebed en spreekt zijn zorgen uit over de toestand in de wereld. Daarbij haalt hij de gedachte van Ps.2:2 aan:
“U hebt door de heilige Geest, bij monde van onze voorvader David, uw dienaar, gezegd:
‘Waarom snoeven de volken en beramen de volksstammen zinloze plannen? De koningen van de aarde zijn aangetreden en de heersers spannen samen tegen de Heer en zijn gezalfde.’
Want inderdaad, in deze stad hebben allen samengespannen tegen Jezus, uw heilige dienaar, die door u is gezalfd: Herodes, Pontius Pilatus, alle volken en ook de stammen van Israël,
om datgene te doen waarvan u had bepaald en voorbestemd dat het moest gebeuren.”

Alle volken, inclusief Israël, verzetten zich tegen de Heer en zijn gezalfde.

Dit eeuwig kenmerk van de aard der volkeren en mensheid wordt ook in Opb.20 beschreven. Dat visioen, die diagnose van het menselijk bestaan, is de grond van Gods rechtvaardige oordelen.

2.
Getallensymboliek: 1000 staat voor een heel, heel lange tijd. Duizend jaar is bij de Heer als de dag van gisteren (Ps.90:4). Dat wil toch niet zeggen dat je voor 1 dag letterlijk 1000 jaar moet tellen? Als je dat doet dan doe je de schrijver onrecht. En God is trouw tot in het duizendste geslacht (Deut.7:9). Dan ga je toch niet het aantal geslachten tellen?
Zo bijvoorbeeld ook voor het getal 42 (42 maanden, Opb.11:2). ‘Twee-en-veertig’ is het getal van de volle maat van menselijke ongerechtigeheid, het is 3x14 (Mt.1, geslachtsregister). Letterlijk lezen is hier funest en sluit de ogen voor de bedoeling van de schrijver. Je maakt er een journaal-verslag van terwijl de Geest hier een groots eeuwig perspectief wil geven. De schrijvers van de bijbeltekst kende het fenomeen ‘journaal’ niet. Zij wilden de Naam van God verkondigen.

3.
Eerste opstanding: waarom zo moeilijk doen? Je wil toch ‘gewoon lezen’?
Joh.5:25
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.

Wie gelooft in Jezus, en naar zijn stem luistert en doet wat Hij zegt, is opgestaan tot nieuw leven, en ‘heerst’ als een koning en priester samen met de Heer. Zo’n gelovige is zout der aarde, brengt verzoening, dient de mensen en volkeren, onderwijst, getuigt, doet goede werken, zegent wie vervloekt, brengt barmhartigheid waar het oordeel huist. Het is ‘heersen’ van onderop, zoals Jezus ‘heerste’ door te dienen en zijn leven te geven. Dat is de ware opstanding: zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding (Opb.20:6).

voorlopig is dit het wel weer,
vrede en alle goeds
Aad

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 31 okt 2015 21:38

@ AdB:
Probeer in het kader van uwa betogen m.b.t. Israël het laatste vers van de profeet Amos eens uit te leggen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 02 nov 2015 23:30

broeder Aad, u gaat ook (net als steeds) weer niet in op het laatste vers van de profetie van Amos, zie ik.
Overigens mag u hier uw geloof vrij en blij uitdragen hoor. Maar exclamaties gelden natuurlijk niet als verdediging van 'benodigd' verdraaien van de grondtekst. Ook wacht ik persoonlijk niet op uw geloofsverklaring - dat bedoelt dit topic niet - maar op het eerste bewijs dat de Bijbel lezen zoals het er staat (uiteraard op duidelijk herkenbare beeldspraak na), tot foute conclusies zou leiden met foute geloofsvoorstelling tot gevolg.

Mag ik de vraag van dalethvav herhalen met voor de meelezers even de bedoelde tekst (in BGT) uitgeschreven?:
"Ik zal zorgen dat er een nieuwe tijd komt voor mijn volk Israël. Ze zullen nieuwe steden bouwen en daar gaan wonen. Ze zullen wijngaarden planten en zelf de wijn daarvan drinken. Ze zullen tuinen aanleggen en zelf de vruchten daaruit eten. Ik zal de Israëlieten een vaste plek geven in hun land. Dan worden ze nooit meer weggejaagd uit het land dat Ik hun gegeven heb."

Wat een heerlijk beloftevolle en duidelijke tekst, zoals het er staat hè? Niks aan willen veranderen hoor!
Zelfs mijn gereformeerde kanttekeningen zeggen dat het hier over Kanaän gaat. Hoewel die uiteraard hier wel denken aan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, omdat men nu eenmaal het 1000-jarig Vrederijk niet erkent, vanwege de rare vervanging.

Aad schrijft:
ons/het geloof ziet juist het onzichtbare (Hebr.11:1, ‘bewijs der dingen die men niet ziet’). Jij wordt in mijn ogen juist ‘bedrogen’ door wat je voor ogen ziet (een staat genaamd Israël), en daarin zie jij dan ons komende heil.

Slordig gezegd Aad. Ik zie uiteraard Gods heil, Zijn hemels Koninkrijk werkelijkheid worden op aarde, zoals het er staat. Raar ook dat jij het zichtbare als strijdig ziet met het onzichtbare. Dat is gewoon allebei aanwezig door heel de Bijbel en Gods Koninkrijk heen. De Heere is de God van de aarde en van de geestelijke dingen. En ja, dat Koninkrijk, nu nog verborgen, wordt straks tastbare zichtbare werkelijkheid, vertelt Gods onversneden Woord ons! Heerlijk voor wie dat aanneemt, gelooft, gewoon leest en daar nu al vergezichten van aanschouwt.
Maar wat zie je dan? Een staat genaamd Israël, die een joodse staat wil zijn, met geweld tot stand gebracht, met gedeeltelijk een muur/schot erom heen. Er wonen meer joden buiten dan binnen Israël. Israël lijkt veel op een getto van weleer. Jeruzalem is nog steeds onder druk van de heidenen, naar het woord van onze Heer.

Weer slordig gezegd Aad. Want Israël is onder volle beslissing van de Verenigde Naties tot stand gebracht. En ja, uiteraard met alle weerstand welke de satan zijn slaven uit kon laten oefenen; 4 à 6x tevergeefs, ondanks de buiten proportionele overmacht der Arabieren. En ja, straks wordt die duivel buiten spel gezet, lees die steeds overgeslagen eerste verzen van Openb.20 maar. En ja, de satan zal zijn slaven tot die tijd volop tegen Israël te weer stellen als zijnde een 'etterpuist' midden in zijn islamterritorium.
Overigens is dat islamterritorium in bloedvaart ook ons aan het overstromen onder welkom betuiging van domlinks hè?!

Nee Aad, in de geschiedschrijving van Israël zal de Heere Jezus zeker nog geen plaats worden gegund, want eerst moet de tijd der heidenen (de onze dus) vol worden. En veel Christusbelijdende Joden zijn er nog niet in Israël hoor. 10 000 misschien? Dominee Jonker van de Stichting steun Messias belijdende Joden schatte het op zoiets, herinner ik mij. Daarom juist is het zo belangrijk dat wij die heerlijke Bijbelse toekomst hoopvol verwachten en onze gebeden ook daarop richten en uh, een gift aan die stichting is zeer welkom hoor! Rek. NL90RABO0377853496 te Nijkerk.

Bij Bijbelgetrouwen is er overigens niet de minste verwarring aangaande Israël, land en volk hoor. Dat komt pas als je wilt gaan sjoemelen. Doe dat toch niet ! Schrijf het 'Joodse volk' a.u.b. ook met een hoofdletter, net als Duitse en Nederlandse. Alleen het joodse geloof behoort met een onderkastletter, net als het christelijke. Trouwens schijnt het Joodse volk nog steeds genetisch te kunnen worden onderscheiden van andere volken. Met de huidige - op tijd ontdekte - DNA-technieken weten ze hun volksgenoten tot uit de verste uithoeken van de wereld te halen.
En ja, de meesten zijn nog niet terug in het vaderland. Een moeilijk onderwerp voor mij, wetende dat straks bij de grote aanval van de volken op Gods land en Gods stad slechts 1/3 deel gelouterd zal overleven (Zach.13)

Vele christenen hebben de kerk als bron van heil vervangen door een staat Israël (waarin Jezus i.p. taboe is). Zij verlangen naar een armageddon, antichrist, massale moordpartijen. Dat is toch walgelijk?

Mag ik dit rare praat noemen? ik heb nooit van die merkwaardige vervanging gehoord, jij zelf m.i. ook niet. Kan je daar een geloofsrichting aan vastknopen? En dan wel nader expliceren s.v.p. !!
Voor iedere christen is God Zelf de bron van heil (psalm 68:10, zeer bekend!), in Christus geopenbaard. Voor Bijbelgetrouwe christenen ligt er een gedeeltelijke bedekking over Gods volk ten behoeve van onze zaligheid. (zo zegt Paulus.)
Niemand verlangt er naar een armageddon, de antichrist en massale moordpartijen. Dat is rare praat voor een ontwikkeld christen Aad.
Maar natuurlijk geloven wij wel in die hevige strijd en in die twee beesten, de antichrist en de valse profeet en in de vreselijke moordpartijen.
Zo, en niet anders zijn Gods voorzeggingen aan ons, welke in Zijn heilig Woord geloven zoals de Almachtige het liet brengen.
Zijn die moordpartijen trouwens niet reeds zichtbaar aangevangen met het door Turkije en nota bene Amerika gesteunde ISIS ca gebeuren??

Tot slot, jouw slotwoorden spreken ons zeker aan en bevatten m.i. veel Evangelie, maar Openbaring gaat over de grote afrekening met de onbekeerlijke wereld, de wederkomst van de Messias, de vestiging van Zijn Koninkrijk op aarde, zoals de engel reeds aan Maria voorzegde, wat een Vrederijk voortbrengt wat 1000 jaar duurt, dan de eindafrekening met alle ongelovigen en een blik op de nieuwe aarde met het nieuwe Jeruzalem.
Toe maar, lees het boek maar eens zonder vooringenomenheid, dus zoals het er gewoon staat. Met zegenbede en hartelijke groet, ben

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 02 nov 2015 23:59

opmerking van orde: ik zie nu dat ik niet op het complete stuk van de heer de Bruijn heb geantwoord, doch hier laat ik het wel weer even bij. Het reikt al weer naar middernacht en morgen roept de bouw mij weer. M.i. mogen we voor de behapbaarheid ook niet meer dan een A4-tje posten. Zelf probeer ik mij daar aan te houden, hoewel liever wat langer van stof in een cultuur van steeds meer luie lezers. (dikke boeken worden er nog wel gelezen :( )

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad de Bruijn » 04 nov 2015 12:36

Dalethvav zegt:
@ AdB:
Probeer in het kader van uwa betogen m.b.t. Israël het laatste vers van de profeet Amos eens uit te leggen?

Ben zegt:
broeder Aad, u gaat ook (net als steeds) weer niet in op het laatste vers van de profetie van Amos, zie ik.
Overigens mag u hier uw geloof vrij en blij uitdragen hoor. Maar exclamaties gelden natuurlijk niet als verdediging van 'benodigd' verdraaien van de grondtekst. Ook wacht ik persoonlijk niet op uw geloofsverklaring - dat bedoelt dit topic niet - maar op het eerste bewijs dat de Bijbel lezen zoals het er staat (uiteraard op duidelijk herkenbare beeldspraak na), tot foute conclusies zou leiden met foute geloofsvoorstelling tot gevolg.
Mag ik de vraag van dalethvav herhalen met voor de meelezers even de bedoelde tekst (in BGT) uitgeschreven?:
"Ik zal zorgen dat er een nieuwe tijd komt voor mijn volk Israël. Ze zullen nieuwe steden bouwen en daar gaan wonen. Ze zullen wijngaarden planten en zelf de wijn daarvan drinken. Ze zullen tuinen aanleggen en zelf de vruchten daaruit eten. Ik zal de Israëlieten een vaste plek geven in hun land. Dan worden ze nooit meer weggejaagd uit het land dat Ik hun gegeven heb."
Wat een heerlijk beloftevolle en duidelijke tekst, zoals het er staat hè? Niks aan willen veranderen hoor!
Zelfs mijn gereformeerde kanttekeningen zeggen dat het hier over Kanaän gaat. Hoewel die uiteraard hier wel denken aan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, omdat men nu eenmaal het 1000-jarig Vrederijk niet erkent, vanwege de rare vervanging.

Beste Dalethvav, en Ben,

De vraag naar Amos 9:15 is juist een boeiende en interessante vraag en is zeker niet genegeerd door mij; wel heb ik tijd nodig voor studie en mijn reguliere werk (ook niet onbelangrijk). Ook zal ik niet een tekst vermijden omdat deze mij eventueel zou kunnen brengen op andere gedachten, integendeel, ik hou van de wetenschappelijke benadering waarin je juist die teksten/gedachten/redeneringen opzoekt die je eigen visie ondermijnen (dat heet falsificeren). Want als je die teksten/gedachten/redeneringen kunt weerleggen dan ben je w.s. op de goede weg met je eigen visie, maar als je dat niet kunt dan moet je je eigen visie herzien (en dat is moeilijk te verteren, maar noodzakelijk). Dit is dezelfde soort gedachte als: in de oorlog wordt je sterk, en zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander.

Dus:
Amos 9:15
:)
wordt vevolgd
nog even geduld.

groet
Aad

Terug naar “[Religie] - Algemeen”