Beste mensen,
De laatste reacties (o.a. van Ben en ook Ereunao) gingen al richting ‘de vervangingsleer’ in welks kamp ik geplaatst wordt. Vreemd want we hebben het daar niet over gehad (of het moet lang geleden zijn). Over de vervangingsleer/vervullingsleer wil kort zijn:
Iedere leer die haat predikt is uit den boze. Of dat nu door de Kerk, de Islam of andere extreme leer gebeurt maakt niet uit. Wie leert:’ leve ik en mijn leer, dood aan de ander’, dat is duidelijk in strijd met de leer van Christus.
Toch zijn de begrippen ‘vervanging’ en ‘vervulling’ voor mij als christen van grote betekenis:
Christus’ offer van zijn leven is plaatsvervangend; Hij neemt mij mee in zijn dood en opstanding.
De hemelse liturgie van Christus’ lijden en dood vervangt volledig de aardse liturgie/cultus van de Tempel met al zijn eindeloos herhaalde offers (Hebr.). Wij als christenen hebben een nieuw en beter verbond, een betere hogepriester, een beter eeuwig offer enz.
En Hij is de vervulling van al Gods beloften aan Israel. Die vervulling is nu, maar ook toekomstig. Het koninkrijk is nu, maar ook toekomstig. Bijv.:
Coll.1:13,14
Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.
Er is totaal geen 1000-jarig rijk nodig om een vevulling van de belofte aan Abraham/Israel te hebben.
Dat die toekomstige vervulling ook aards is, is duidelijk. De nieuwe hemel en nieuwe aarde, die verenigd zijn in Christus, betreffen zeker een ‘tastbare’ (op welke wijze weet niemand) werkelijkheid. Ik geloof niet alleen in een zweverige ‘hemelse’ en ‘vergeestelijkte’ werkelijkheid. Wie door de geest leeft, leeft heel aards, en werkt aan de heiliging van Gods Naam in de wereld (Uw Naam worde geheiligd), met handen en voeten, om gerechtigheid te bewerkstelligen.
Ik geloof zeker in een ‘heerlijke, glorierijke kerk ’, waar Ereunao zo schamper over spreekt. De Kerk is de bron van mijn heil, het Lichaam van Christus, de Geliefde van God. Hoe kun je daar zo met weerzin over spreken? Maar vergeet niet dat wij die ‘glorie’ in aarden vaten hebben ontvangen (2Cor.4:7). De Kerk heeft, net als Israel, de roeping om tot het uiterste der aarde te gaan en de volkeren te dienen met het woord van God in woord en vooral daden van recht en gerechtigheid. Waar de Kerk haar roeping verkwanselt en haat predikt, wat gelovigen vaak genoeg gedaan hebben, dan is zij het spoor bijster en heeft zij haar Voorganger en Voorbeeld verlaten.
De anti-vervangingsleer-christenen kleineren de Kerk ten voordele van Israel; zij zeggen ‘Leve Israel, dood aan de Kerk’. Zij hebben de boel omgedraaid. Ineens is Israel alles en de Kerk niets. Dat lijkt mij ook niet de weg.
De opvatting, die chiliasten ook hebben als ik het goed heb, is dat Israel hersteld is, dat God in de vorige eeuw zijn volk weer aan het verzamelen is in het land van Israel/Palestina en dat de komst van de Messias aanstaande is (voorafgegaan aan een valse messias) is volgens mij volkomen ‘uit de lucht gegrepen’, zeker nier niet uit de Heilige Schrift.
Het herstel van het koninkrijk, ik schreef het in een eerder bericht, verloopt doormiddel van het getuigenis, de doop, het onderwijs van zijn geboden, aan alle volkeren te beginnen bij Jeruzalem en tot het uiterste der aarde. Daar zijn wij m.i. nog lang niet mee klaar. Wij weten de tijden niet maar wel hoe: door Hem na te volgen en Zijn opdracht te gehoorzamen. (Gemakkelijker gezegd, dan gedaan!)
Ook veel (orthodoxe) Joden zien geen enkel heil in de staat Israel. Integendeel, zij zeggen dat de stichting van een staat Israel, met geweld, in strijd is met de Tora en met de overlevering van de rabbijnen. Israel heeft als grootse roeping om de ballingschap te dragen en de volkeren,waaronder zij leven, te dienen.
Lees bijvoorbeeld eens wat de Joden van Neturei Karta hierover te zeggen hebben (deze website:
http://www.nkusa.org/index.cfm ). Het is een extreme positie, waar ik het niet altijd mee eens ben, maar hun opvatting, die in mindere of meerdere mate vrij breed gedeeld wordt onder Joden over de wereld, geeft wel te denken. Er wonen meer Joden buiten Israel onder de volkeren, dan in het land Israel zelf. En dat is niet voor niets, maar heeft zeker met deze visie op hun eigen roeping te maken.
Dan nog dit:
Wat in kringen van chiliasme en millennium-visie voortdurend gedaan wordt is scheidingen en onderscheidingen aanbrenge:
-Eerste opstanding, tweede opstanding
-Bedeling zus en bedeling zo
-opname voor en/of opname na
Men komt er niet uit.
Ik geloof in Christus die de samenvatting is van alle dingen, van hemel en aarde, die jood en heiden verenigd enz. Zijn koninkrijk is gekomen, komt nu en zal komen want:
Eer aan God de Vader, die was, die is en die komt, nu en alle dagen en in alle eeuwigheden.
Wat ik nog erg boeiend vind is de beschrijving van Johannes van het Nieuwe Jeruzalem: dat gebouwd is op het fundament van de apostelen en dus het evangelie, en dat gebouwd is met het edelgesteente van Gods gerechtigheid, en dat poorten heeft met de 12 namen van de stammen van Israel. Dit is alles zo betekenisvol. Gewoon lezen gaat hier de plank wel mis slaan denk ik.
Daar kom ik misschien nog op terug.
Groet
Aad