Hallo Ben,
De Schriftgeleerden zie ik juist als de bouwvakkers-geleerden en meetkundigen: zij wegen en meten alles af en menen daarmee de Schriften te verstaan, maar dat begrip is idd voorbehouden aan de nederigen van hart, die zoeken naar wat de Geest hen leert, zodat God aanbeden wordt naar zijn recht. Deze 'kinderen' wonen reeds nu in de Stad van God en aanbidden Hem, die de Tempel is, en het Lam.
Mijn lezing van de zaken hier aan de orde is zo anders. Ik ga niet Euraneo's (=onderzoeker) uitleg verdedigen, maar geef hieronder een inkijk in hoe je anders kan lezen.
Hand.1:6,7
Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden:
Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israel?
Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.
Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israel?
Deze vraag krijgt een beetje een vreemd antwoord, alsof Jezus geen antwoord op de vraag geeft, alsof hij erom heen draait. Maar Jezus geeft wel degelijk antwoord op de vraag. Jezus geeft te kennen dat wij de tijden en gelegenheden niet weten. Wij weten niet wanneer en niet wat de beslissende momenten van de geschiedenis zullen zijn. "Niet in deze tijd" in elk geval: denk niet dat het meteen in jouw eigen tijd is. Er is nl. nog een opdracht te vervullen.
Dan zegt Jezus wel wat ons aandeel in dat herstel van het Koninkrijk voor Israel is, wat Hij van ons verwacht om dat herstel mogelijk te maken nl. door getuigen te zijn te Jeruzalem, Judea en tot het uiterste van de aarde. Wat Jezus hier zegt is te vergelijken met zijn zendingswoorden in Mt.28:19:
Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Getuig, maak alle volkeren tot mijn volgelingen, doop hen en onderwijs hen in mijn geboden: verkondig het evangelie aan alle volkeren. Dit is hoe het herstel van het koninkrijk voor Israel (en dat koninkrijk betreft de gehele aarde) tot stand zal komen. Jezus heeft van Godswege ('Mij is gegeven alle macht/autoriteit in hemel en aarde', Mt.28:18) recht op het Koningsschap over de gehele aarde, de gehele kosmos. En dat is het koningsschap voor Israel:
alle volkeren, te beginnen met het volk van Israel, onder de hoede van zijn Naam. En zijn koningschap is een eeuwig koningschap.
Dit getuigen en dit onderwijs in de geboden van de Heer gaat over het onder de Naam brengen van alle volkeren d.w.z. over het heiligen van de Naam in, en het verbeteren van de wereld. Het is onderwijs in hoe te leven, hoe een nieuw mens te zijn door geloof en liefde. Daar gaat het onderwijs van Jezus in de evangelieen over (bijv. in de Bergrede, Mt.5-7) en het onderwijs van de overige schrijvers van het nieuwe testament.
De Openbaring beschrijft de dood en opstanding van Jeruzalem (en de wereld, want Jeruzalem staat voor de gehele wereld).
De bazuinen, weeen, en de schalen wijzen op een intensivering van het stervensproces: de 'oordelen' worden zwaarder en volgen elkaar sneller op, totdat het einde gekomen is: de totale ondergang van de grote stad.
Tegelijkertijd bouwt God aan zijn Stad, het Nieuwe Jeruzalem. Gods Stad daalt af uit de hemel: dit is niet iets van de verre toekomst maar dit is een gelijktijdig proces, naast dat van Gods rechtvaardige oordelen. Terwijl de oordelen van God over de aarde/kosmos gaan bouwt God aan de openbaring van zijn Nieuwe Stad. Want Gods oordelen zijn nooit het laatste woord, maar de genade van God is altijd groter en zijn barmhartigheid overwint het oordeel.
Bijvoorbeeld:
In Op.8:11 wordt de derde bazuin geblazen waardoor een ster op een derde deel van het water en de bronnen valt en dit water bitter wordt en de mensen eraan sterven. Gods oordeel treft het water waardoor mensen leven. De mensen zijn vergeten te drinken uit de bron van levend water (God zelf en het Lam), waardoor zij onder het oordeel vallen en het water en de bronnen waaruit zij leven dodelijk bitter wordt.
Heel praktisch en historisch gesproken kun je zeggen:
ons drinkwater wordt onder Gods oordeel 'bitter', vervuild, giftig en dodelijk. Maar tegelijkertijd is zijn genade groter en overwint zijn barmhartigheid zijn oordelen. De mens heeft de geest, de wijsheid en het verstand ontvangen om het drinkwater, de bronnen en de rivieren schoon te maken. Overal ziet men 'Gods oordelen', en OOK Gods barmhartigheden (=de oplossingen) in de geschiedenis openbaar worden.
Het Nieuwe Jeruzalem, de Opgestane Stad van God, komt eraan, daalt af uit de hemel.
Ander voorbeeld:
De rijdommen der volkeren worden binnen gebracht, ge-oogst: Opb.21:24-26. De vekondiging van het evangelie aan alle volkeren, het brengen van de volkeren onder de hoede van zijn Naam: DAT IS de oogst en binnenvoering van de rijkdom der volkeren in Gods Koninkrijk. De volkeren wandelen bij het licht van het nieuwe Jeruzalem, de stad van God: en dat is hetzelfde licht als het licht van het evangelie. Dit is gebeurd en gebeurt en zal gebeuren tot aan de voleinding der wereld.
Het duizenjarig rijk als toekomstscenario is een vorm van politiek messianisme, dat gevaarlijk is, en de glorie van de Kerk van de Heer, zijn lichaam, kleineert. Er is 1 Heer, 1 Kerk, 1 Koninkrijk, 1 eeuwige Koning op de troon in de hemelse gewesten. Dacht je nu werkelijk dat de Glorie van de opgestane Heer zich verdraagt met een aardse troon in een aards Jeruzalem? Die Glorie kan pas volledig openbaar worden bij de voleinding der wereld, wanneer alles geheiligd en vernieuwd is.
Speculatie:
Het is volgende is ook mogelijk als toekomstscenario:
dat de mens de kosmos zelf zal gaan bewonen/veroveren, naar het woord van Genesis: vervult de aarde ('aarde' als kosmos uit Gen.1:1). Want Christus is de erfgenaam van alle dingen, en de mens 'moet' in zijn Naam alle dingen onder zijn gehoorzaamheid brengen.
Herstelt u "in deze tijd" het koningschap voor Israel?
Wij weten de tijden niet, maar EERST moet de gehele aarde, de gehele kosmos, onder Zijn Naam gebracht worden en dan zien we wel weer verder.
Of was jij, zijn wij, daar al mee klaar? Ik denk van niet.
groet
Aad