DeDwaler schreef:Door de zonde is er scheiding gekomen tussen God en mens. Adam en Eva werden uit de hof van Eden verdreven, zodat ze niet in hun zondige staat ook nog van de boom des levens zouden eten (Genesis 3:22-24). Als ik jouw verhaal moet geloven dan is er in het geheel geen scheiding tussen God en mens en dan kan de mens gewoon nog van de boom des levens nemen. Waarvoor moest de Heere Jezus dan nog komen?
Reageer hier maar op:
"En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven."
(Genesis 2:16)
"In het zweet van uw gezicht zult u brood eten, totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent; want stof bent u en u zult tot stof terugkeren."
(Genesis 3:19)
"Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven! Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken."
(Genesis 3:22-24)
"Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort.
Want uw handen zijn met bloed besmet, en uw vingers met ongerechtigheid. Uw lippen spreken leugen, uw tong brengt onrecht tot uiting. Er is niemand die bijeenroept in gerechtigheid er is niemand die in trouw een rechtszaak voert. Zij vertrouwen op holle woorden en spreken valse dingen. Zij zijn zwanger van onheil, zij baren ongerechtigheid."
(Jesaja 59:1-4 etc.)
"Want ook Zijn broers geloofden niet in Hem. Jezus dan zei tegen hen: Mijn tijd is nog niet aangebroken, maar uw tijd is er altijd. De wereld kan u niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig dat haar werken slecht zijn."
(Johannes 7:5-7)
Kijk zo gaat het bij jou nu steeds. Als ik iets zeg dan zeg jij dat ik wat anders zeg en dan kom je met een hele lap Bijbelteksten aan die in gewoon onderschrijf. Ik heb gezegt dat God de mens nooit verworpen heeft. Verwerpen is weggooien en er niet meer naar omkijken.
God heeft door de hele heilsgeschiedenis die kloof tussen de mens en God kleiner gemaakt en helemaal opgelost, door die kloof die er was met Christus te vullen zodat wij door Hem, de deur, in kunnen gaan en weer met God kunnen wandelen.
Nergens heb ik gezegt dat er geen scheiding gekomen is tussen de mens en God, dat maak jij er steeds van dat ik dat gezegt zou hebben.
DeDwaler schreef:De mens is niet willoos, maar onwillig en aan God ongehoorzaam. De mens kan doen en laten wat hij wil, maar wat de mens wil en doet is onderworpen aan de zonde.
Ten eerste: Als God niemand gewillig en gehoorzaam maakt dan wordt niemand behouden, want er zijn geen gewillige en gehoorzame mensen:
"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen."
(Efeziërs 2:1-3)
De mens is niet willoos, maar onwillig en aan God ongehoorzaam tot die mens de liefde van God leert kennen, en dan is de reaktie van die mens op de liefde van Christus berouw en bekering en daardoor wordt de mens gewillig om te doen wat God zegt en kan de mens ook doen wat God zegt.
God toonde eerst in alles Zijn liefde voor de mens, en door die liefde te zien en ervaren wenden mensen zich tot God. En als de mens naar God toe komt dan komt God verder naar de mens toe. Er staat toch ook geschreven: Nader tot God en Hij zal tot u naderen !
DeDwaler schreef:Ten tweede: God ontfermt Zich over wie Hij Zich ontfermt en is barmhartig voor wie Hij barmhartig is:
"Wee hem die het tegen zijn Formeerder opneemt – een potscherf tussen aarden scherven. Zal het leem soms tegen zijn formeerder zeggen: Wat maakt u? Of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen? Wee hem die tegen zijn vader zegt: Wat verwekt u? Of tegen diens vrouw: Wat baart u?
Zo zegt de HEERE, de Heilige van Israël, zijn Formeerder: Zij hebben Mij naar de toekomstige dingen gevraagd, aangaande Mijn kinderen – zou u Mij bevel geven aangaande het werk van Mijn handen?"
(Jesaja 45:9-11)
"Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt."
(Romeinen 9:15-16)
"Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil. U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?"
(Romeinen 9:18-20, zie Romeinen 9:6-29)
Ja God ontfermt zich over wie Hij wil, dus de Joden kunnen niet zeggen van dat Heil is alleen voor ons, maar God ontfermde zich ook over de heidenen omdat ook de heidenen Zijn Schepping zijn. Is het Heil dat helemaal niet meer voor de Joden en zouden de gelovigen uit de heidenen nu negatief moeten spreken over het volk van de Joden ? Nee, natuurlijk niet omdat God Zich nog steeds ook over de Joden ontfermd.
Maar God verhard wie Hij wil dat staat inderdaad in de Bijbel, maar er staat nergens in de Bijbel dat God daadwerkelijk nu mensen wil verharden.
Nee God wil dat ieder tot Hem komt en dat er NIEMAND verloren gaat. Daarom kan je dus zeggen dat God Zich ontfermt over wie Hij wil, dat is dus over ieder mens en dat God geen enkel mens wil verharden. Daarom kan en mag je ook zeggen dat Jezus voor ALLE mensen gestorven is.
Dan is het aan de mensen om dat aanbod van genade voor hun eigen leven te aanvaarden.
Niemand kan dus in de hemel een leugen gaan ophangen zo van God heeft mijn hart zo verhard, dus ik kan er niks aan doen dat ik niet tot het geloof kwam. Dat kan dus nooit omdat God niemand meer verhard na de kruisdood en opstanding van Jezus.
DeDwaler schreef:Als ik jouw visie op de waarheid in ogenschouw neem dan kan ik me voorstellen waarom je dat denkt, Veendam. Mensen gaan steigeren wanneer God met het Zijne doet wat Hem welgevallig is. Waarom bidden ze dan eigenlijk: 'Uw wil geschiede'? Dat is dan zeker (vanwege de veronderstelde vrije wil van mensen) onder voorbehoud? Mensen houden zichzelf maar wat graag voor dat ze rechtvaardiger zijn dan God. Het is niet meer dan hoogmoedigheid en blindheid voor de eigen ongerechtigheid.
Uw Wil geschiede is niet zielig achterover liggen of gebogen en bedrukt roepen van ach Uw Wil geschiede Heer.
Ne het is opstaan voor de eer van God en hier op aarde leven en handelen zoals in de Hemel het toegaat.
Geef ons heden ons dagelijks brood is ook niet vragend van Heer geef alstublieft, nee het is GEEF.
Alles hier op aarde moet in lijn komen met zoals het nu al in de Hemel is.
Mijn blindheid en ongerechtigheid is niet meer, dan was de oude ik maar die is dood, maar toch leef ik en dat is niet meer voor mijn oude ik, maar Christus leeft in mij, Zijn gerechtigheid is dus mijn gerechtigheid.
Als mijn gerechtigheid dus is op grond van Zijn gerechtigheid hoe kan je dan veronderstellen dat iemand rechtvaardiger zou zijn dan Jezus ?
DeDwaler schreef:Nou, laat dat diepe inzicht dan maar gerust achterwege. Ik vrees ook dat het er allemaal niet fraaier op wordt. Van alle onheilige taal krimpt mijn maag nu al ineen.
Sommige dingen zijn vor een maag inderdaad niet makkelijk te verteren. Net zoals melk wel makkelijk te verteren is en vlees moeilijk te verteren is.
DeDwaler schreef:Ja, dat klopt. Daar komt dat word-of-faith-verzinsel namelijk op neer. Je zegt bovendien zelf dat de mens (na de wedergeboorte) als Christus of een god is. Als de mens een god is, dan is hij ook almachtig, want anders is hij geen god.
Christus is in God, wij zijn in Christus als gelovigen, niet meer ik maar Christus leeft in mij.
Daarom zijn de wedergeborenen, NIEUWE MENS, nieuwe schepping.
Wij zijn dus aan het beeld van Christus gelijk geworden.
Daarom zijn wij In Christus geboren in God.
De gelovigen zijn dus eigenlijk allemaal kleine Christussen.
Jezus is de Zoon van God maar de gelovigen moeten opstaan en het zoonschap opnemen, en dat is waar de hele schepping op wacht.
Dan kan je dus ook zeggen dat wij broers van Jezus zijn, Jezus onze oudste broer.
En tegen God zeg je pappa.
Van welk geslacht ben je dan ?
Ja van hetzelfde geslacht dus.
En als je dat niet wilt zien ben je nog steeds slaaf en geen zoon, en de erfenis is alleen voor de zonen van God en niet voor de slaven.
DeDwaler schreef:Henoch heeft de Heere Jezus net zo hard nodig als ieder ander mens en zonder Jezus wordt geen mens behouden. Er is vrijheid van kiezen en de natuurlijke mens kiest altijd voor zichzelf en nooit voor God. Aangezien de mens van nature geestelijk dood en alleen maar vlees is, kan hij God niet behagen. De mens kan Gods wil onmogelijk doen:
"Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest. Want het denken van het vlees is de dood, maar het denken van de Geest is leven en vrede. Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet. En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen."
(Romeinen 8:5-8)
Er is dus zoals je zegt wel vrijheid van kiezen, maar JIJ zegt dat de mens dus altijd kiest tegen God.
Maar als God met zijn Liefde naar de mens komt, met Zijn genade dan kan de mens dus wel anders keizen en dan kiezen de meesten dus gewoon gelijk voor God.
DeDwaler schreef:Ik bedoelde: waar baseer je dat op in de Bijbel? Ik lees namelijk dit:
"Maar de Heere zei tegen hem: Ga, want deze is voor Mij een uitverkoren instrument om Mijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten. Want Ik zal hem laten zien hoeveel hij moet lijden voor Mijn Naam."
(Handelingen 9:15-16)
Doordat Saulus het aanbod van de genade heeft aanvaard is hij inderdaad een instrument geworden. Dat wil niet zeggen dat Paulus al daartoe uitverkoren was voordat hij bijvoorbeeld geboren was.
DeDwaler schreef:"En hij zei: De God van onze vaderen heeft u voorbestemd om Zijn wil te kennen en de Rechtvaardige te zien en de stem uit Zijn mond te horen, want u moet voor Hem bij alle mensen getuige zijn van wat u hebt gezien en gehoord."
(Handelingen 22:14)
Alle gelovigen zijn voorbestemd om Zijn Wil te kennen en de Rechtvaardige te zien en de stem uit Zijn Mond te horen want wij moeten voor Hem bij alle mensen getuigen zijn van wat wij gezien en gehoord hebben.
DeDwaler schreef:"Maar toen het God, Die mij vanaf de buik van mijn moeder heeft afgezonderd en geroepen door Zijn genade, behaagde Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, ging ik meteen niet te rade bij vlees en bloed,"
(Galaten 1:15-16)
Er staat niet dat God hem vanaf de buik van zijn moeder heeft afgezonderd. Dat is de interpretatie van Paulus zelf.
Deze interpretatie heeft hij omdat hij van kindsbeen af grootgebracht is met alle grote dingen die God gedaan heeft in het verleden en alle preofetieën dagelijks bestudeerd heeft aangaande de verlossing die door Christus zou komen. Daarom is het voor Paulus ook niet moeilijk om tot de conclusie te komen dat Jezus inderdaad DE Christus is.
DeDwaler schreef:Oké, maar welk dogma bedoel je precies en wat begrijp ik daar inhoudelijk niet van? Waar draai ik om dat nog overeind te houden?
PS; Excuses voor de lap tekst, maar ik wilde niet weer helemaal nergens mee komen.
Als je er van uit gaat dat God Souverein is en dat alles door God komt en dus alles wat de mens doet komt doordat God het wil dan heb je een probleem, omdat de mens dan ook de zonde zou doen omdat God het zo bewerkt dat de mens dat zou doen.
Je kunt dus niet zeggen dat God alles in Zijn hand heeft en alles bepaald tot in het kleinste detail en zeggen dat er zelfs geen haar van ons hoofd ter aarde zal vallen zonder de wil van de Hemelse Vader (Dat staat ook niet in de Bijbel namelijk, er staat dat zelfs een mus niet ter aarde zal vallen maar dat onze haren geteld zijn.) Er moet dus een vrije wil zijn van de mens en de mens heeft dus ook de keuze vrijheid voor het goede of het kwade. Door te zeggen dat de mens alleen het kwade kan kiezen zou de mens nooit kunnen kiezen voor God en dat klopt niet met het feit dat we Jezus moeten aannemen. Daarom is het zo dat de mens dus wel de liefde en genade van God door Christus kunnen beantwoorden en dus ook tot geloof kunnen komen. Dat is voor alle mensen hetzelfde omdat God geen aanziens des persoons kent en dus alle mensen op de gelijke wijze behandelde door de hele Heilsgeschiedenis heen.
Dan kom je met de leer van de uitverkiezing en daarvan zeg je dan dat God bepaalde van te voren wie er wel en wie er niet tot geloof zouden komen. Dus een deel van de mensen kan dan wel tot geloof komen en de rest kan dat dus daarom niet. Maar dan zou God dus wel een deel van de mensen anders hebandelen dan de rest en dat is dus niet zo. Het is namelijk zo dat die mens die niet wil door zijn eigen beslissing in de dood blijft liggen en niet doordat God hem niet uitverkoren zou hebben.
Wanneer je dus zegt dat Gods souverein is en daarmee bedoeld dat God alles zo stuurt dat al het handelen van de mens direct een uitvloeisel is van Gods Wil, en je zegt dat God geen aanziens des persoons kent en dan toch een deel van de mens verloren laat gaan dan spreek je jezelf dus op alle vlakken tegen.
Daarom is het zo dat de daad van Gods Liefde, door Jezus ALLES te laten volbrengen het punt is van liefde wat door de mens beantwoord kan worden. Ook zijn er tekenen en wonderen en genezingen die ook liefdedaden zijn van Jezus in het heden die de verloren mens kunnen brengen tot diep berouw en kunnen bijdragen aan het aannemen van Jezus Christus als Verlosser en Heer.