Die derde Tempel hou ik vooralsnog voor een vrome fantasie; en mocht die er komen, dan hou ik mijn hart vast, want zal men dan ook de Tora (lees die maar eens goed) gaan invoeren? Naast allerlei wetten voor de mensen, staan er ook veel verplichte offers van dieren in, die moeten vervuld worden zodra de Tempel er staat, dan worden die wetten weer van kracht.
Zal men dan ook op het Loofhuttenfeest gedurende 7 dagen 7x14 gave 1-jarige lammeren offeren in de tempel (in 1 week 98 lammetjes), en 14 rammen (7x2) en 70 stieren (13+12+11+10+9+8+7)?
Zie jij dat gebeuren, en zie jij dat voor je,en ga jij je daarover verheugen?
Lees Num.29.
Ik geloof beslist dat die er gaat komen, en óók dat de tempeldienst zal worden hervat.
Sterker nog, ik geloof dat zelfs de heidenen naar de Tempel zullen komen:
Markus 11:17 '... Mijn huis (= tempel) zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken...'
Jesaja 56:7 'En de vreemdelingen die zich bij de Here voegen om Hem te dienen en om de Naam van de HERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vast houden: hen zal Ik ook brengen naar Mijn heilige berg,
en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed..'
Jesaja 66:18-23 , vooral vers 21: '... Ook zal Ik uit hen (heidenen) tot priesters en Levieten aanstellen.'
Jesaja 2:2 ' Het zal in het laatst der dagen geschieden dat de berg van het huis des Here zal vaststaan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaar toe zullen stromen....'
Overige verzen over de Tempel:
Jesaja 60:7 'Alle schapen van Kedar zullen voor u bijeengebracht worden, de rammen van Nebajoth staan u ten dienste; ze zullen als een welgevallig offer komen op Mijn altaar en Ik zal aan Mijn luisterrijk huis aanzien geven'
Jesaja 60:13 ' De luister van de Libanon zal naar u toe komen, cipres, plataan en dennenboom tezamen, om de plaats van Mijn heiligdom aanzien te geven...'
Zach 1:16 ' Daarom, zo zegt de Here, Ik ben naar Jeruzalem teruggekeerd met barmhartigheid; Mijn huis zal er in herbouwd worden...'
Zach 6:13-15 ' Ja, Hij zal de tempel van de Here bouwen, Hij zal met majesteit bekleed zijn, Hij zal zitten en heersen op Zijn troon. Hij zal Priester zijn op Zijn troon; tussen die Beiden zal vredesberaad plaatsvinden. En de kronen zullen voor Chelem, Tobia, Jedaja en Chen, de zoon van Zefanja, tot een gedachtenis in de tempel van de Here zijn. Men zal van verre komen en bouwen aan de tempel van de Here...'
Zach 14:16-21 'Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.'
(Bij de grote feesten ging men/zal men gaan naar de tempel in Jeruzalem)
Daniel 9:27 'Hij zal voor velen het verbond versterken, éen week lang. Halverwege de week zal hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden' (Offers werden/worden gegeven in de tempel)
Daniel 11:31 'Dan zullen er uit hem krachtige armen voortkomen. Die zullen het heiligdom (= de tempel) en de vesting ontheiligen en het steeds terugkerende offer wegnemen en de verwoestende gruwel opstellen.'
Matt.24:15 ' Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarvan gesproken is door de profeet Daniel, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten - laten zij dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.'
(Hetzelfde staat in Marcus 13:14)
2 Thess. 2:4 '.... de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.'
Ezechiel 37:26 ' Ik zal met hen een verbond van vrede sluiten. Het zal een eeuwig verbond met hen zijn, Ik zal hun een plaats geven en hen talrijk maken, en Ik zal Mijn heiligdom in hun midden zetten tot in eeuwigheid. Mijn tabernakel zal bij hen zijn, Ik zal een God voor hen zijn, en zij zullen een volk voor Mij zijn.'
Ezechiel hoofdstukken 40-48
Hagg 2:7-10 ' Want zo zegt de HERE van de legermachten: Nog een ogenblik, en dat is een korte tijd, dan zal Ik de hemel, de aarde, de zee en het droge doen beven. Ik zal alle heidenvolken doen beven. Zij zullen komen naar het verlangen van alle heidenvolken en Ik zal dit huis vullen met heerlijkheid, zo zegt de HERE van de legermachten. Van Mij is het zilver en van Mij is het goud, spreekt de HERE van de legermachten. De heerlijkheid van dit toekomstige huis zal groter zijn dan die van de eerste, zegt de Here van de legermachten. In deze plaats zal Ik vrede geven, spreekt de Here van de legermachten.'