Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jvslooten schreef:Je grijpt ook daadwerkelijk álles aan om tegen de doop aan te schoppen hè? Ongelofelijk hoe je zo'n mooi inititief weer loopt af te kraken omdat je het zelf nog steeds niet snapt of niet wil snappen. Is je pleidooi over 'machttermen' je sterkste argument? Als je echt zoveel problemen met macht hebt kun je namelijk beter je geloof afzweren en hippie worden.. straks kom je nog eens ècht in de knoop. Maar goed, dat laatste is maar een tip natuurlijk.
Jvslooten schreef:Je grijpt ook daadwerkelijk álles aan om tegen de doop aan te schoppen hè? Ongelofelijk hoe je zo'n mooi inititief weer loopt af te kraken omdat je het zelf nog steeds niet snapt of niet wil snappen. Is je pleidooi over 'machttermen' je sterkste argument? Als je echt zoveel problemen met macht hebt kun je namelijk beter je geloof afzweren en hippie worden.. straks kom je nog eens ècht in de knoop. Maar goed, dat laatste is maar een tip natuurlijk.
mealybug schreef: In plaats van het altijd weer persoonlijk worden van de ''verbondsdoper'' zou ik willen vragen waar de pracht van dat mooie initiatief dan wel beschreven staat als toegang tot het verbond.
geef daar nu eens antwoord op.
mealybug schreef:Doop gaf ook onder de OT joden al een verandering van status aan tussen onrein, zondig en nog niet behorend tot het volk Israel etc.
mealybug schreef:Ik probeer uiteen te zetten dat de gebruikte woorden op die Synode hetzelfde uitstralen als het toenmalige Sanhedrin en niets met een levend geloof te maken hebben, maar allerlei gewis en gekissebis over de vermeende kracht van rituelen en symbolen, die in de Bijbel gedenktekenen genoemd worden.
mealybug schreef:Het oude verbond was met de joden en op geheel andere leest geschoeid.
Jezus Zelf zegt: het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.
mealybug schreef:Verder ''schop'' ik helemaal niet (altijd maar weer die zelfde lege beschuldigingen).
mealybug schreef:Zie je nu werkelijk niet dat refo kerken leeglopen omdat steeds meer mensen de rammelende theologie die zichzelf tegenspreekt niet begrijpen wanneer ze erover gaan nadenken, en welke er een is van de letter en niet de Geest ?
Jvslooten schreef:In de evangelische gemeente waar ik afgelopen zondag was werd de belofte aan Abraham gereduceerd tot ´´dat Hij van God een kindje zou krijgen´´. Als dat je visie op het verbond is is het inderdaad niet vreemd dat je de waarde van het verbond nu niet meer inziet. Gods verbond gáát niet om een kindje, en evenmin om een stuk land. ´´Ik zal voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.´´, zo zegt de HEERE, en dát is de kern van Zijn verbond.
mealybug schreef:Daar staat wel degelijk bij dat er een landsbelofte was, maar dat laat je dus ''selectief gereformeerd'' weer even weg.
Jvslooten schreef:In de evangelische gemeente waar ik afgelopen zondag was werd de belofte aan Abraham gereduceerd tot ´´dat Hij van God een kindje zou krijgen´´. Als dat je visie op het verbond is is het inderdaad niet vreemd dat je de waarde van het verbond nu niet meer inziet. Gods verbond gáát niet om een kindje, en evenmin om een stuk land. ´´Ik zal voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.´´, zo zegt de HEERE, en dát is de kern van Zijn verbond.
mealybug schreef:Wat zeg je van galaten 4:21 etc ?
Izak of Ismael?
Doe Gal 5;3 en 4 (!) er ook gelijk even bijpakken.
Had dit ook al aan Schelp gevraagd, maar het blijft oorverdovend stil ......
Galaten 4 schreef:Want er staat geschreven dat Abraham twee zonen had, een van de slavin, en een van de vrije... hij die van de slavin was, is naar het vlees geboren, hij echter die van de vrije was, door de belofte... Daarom, broeders, wij zijn geen kinderen van de slavin, maar van de vrije.
Galaten 5:3-4 schreef:En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen.
mealybug schreef:Daar staat wel degelijk bij dat er een landsbelofte was, maar dat laat je dus ''selectief gereformeerd'' weer even weg.
Toen Abraham uiteindelijk in het land van zijn bestemming was aangekomen, verscheen God voor de tweede keer aan Abraham om zijn eerder gedane beloften te onderstrepen:
"Maar de HEERE verscheen aan Abram en zei: 'Ik zal DIT LAND aan jouw nakomelingen geven.' Toen bouwde Abram op die plaats een altaar voor de HEER, die aan hem verschenen was."
"Verder zei God tegen Abraham: En wat u betreft, u moet Mijn verbond in acht nemen, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door. Dit is Mijn verbond dat u moet houden tussen Mij en u en uw nageslacht na u: al wie mannelijk is bij u moet besneden worden. U moet het vlees van uw voorhuid laten besnijden en DAT zal een teken zijn van het verbond tussen Mij en u."
Daar hebben bepaalde kerken de doop voor ingevuld zonder enige bijbelse authorisatie.
Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.
Antiblob schreef:Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.
Dat claimen ze, maar ten onrechte.mealybug schreef:Maar een abrahamitisch geloof volstaat niet meer.
Een zelfde geloof claimen islamieten ook, nl.
Dat klopt, maar heb je de consequentie hiervan overdacht? Als aan Abraham de Messias beloofd werd, dan betekent dat dat hij dus ook in Hem geloofde!mealybug schreef:Aan Abraham is de belofte gedaan dat middels een verbond uit zijn lendenen eens de Messias zou geboren worden, IN WELKE (alleen) de mens behouden kan worden.
Waarom denk je dat Paulus nog eens het enkelvoud van ''Nageslacht'' benadrukt ??
Zie je dat in ‘Door uw Zaad zullen alle naties van de aarde gezegend worden’, hij dan spreekt over: door Christus zullen alle naties van de aarde gezegend worden ?
mealybug schreef:Zie je nu werkelijk niet dat refo kerken leeglopen omdat steeds meer mensen de rammelende theologie die zichzelf tegenspreekt niet begrijpen wanneer ze erover gaan nadenken, en welke er een is van de letter en niet de Geest ?
mealybug schreef:Maar een abrahamitisch geloof volstaat niet meer.
Een zelfde geloof claimen islamieten ook, nl.
Aan Abraham is de belofte gedaan dat middels een verbond uit zijn lendenen eens de Messias zou geboren worden, IN WELKE (alleen) de mens behouden kan worden.
Waarom denk je dat Paulus nog eens het enkelvoud van ''Nageslacht'' benadrukt ??
Zie je dat in ‘Door uw Zaad zullen alle naties van de aarde gezegend worden’, hij dan spreekt over: door Christus zullen alle naties van de aarde gezegend worden ?
elbert schreef:]Dat klopt, maar heb je de consequentie hiervan overdacht? Als aan Abraham de Messias beloofd werd, dan betekent dat dat hij dus ook in Hem geloofde!
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten