krid schreef:Je begrijpt het niet, Yoshi. Ben je het met me eens dat we tot de slotsom kunnen komen dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet? Ofwel, het gedrag doet niet ter zake!? Mee eens? Dat leert de Bijbel ons immers! Als je het niet met me eens bent, ben je het dus feitelijk niet met de Bijbel eens. Dat mag, maar, dan ben je geen Christen.
Je mag mij op mijn gedrag aanspreken, prima. Je mag het onrechtvaardig noemen, ook prima. Het verandert niks aan het FEIT dat ik 100% rechtvaardig ben. Als jij een wedergeboren Christen bent (ben je dat, Yoshi?), dus Jezus als Verlosser en God aangenomen hebt, dan ben je eveneens 100% rechtvaardig. Geen werk van jou kan dat veranderen!
Je lijkt wel een denkfout te maken krid.
Dat je zonden door Jezus gedragen zijn en dat je daarom schoon voor God mag staan, dat is inderdaad niet dankzij jouw daden maar ondanks. Dus voor je rechtvaardiging verkrijgen zijn je daden niet relevant.
Maar het leven voor God gaat verder dan het cadeau dat jij van Hem krijgt. Hij geeft je het cadeau met een doel; dat je door je rechtvaardiging Hem kunt gaan navolgen. En Jezus navolgen in gedrag, dat doe je niet op het moment dat je zondigt. Zijn voorbeeld is het voorbeeld hoe je kunt leven op een manier die God blij maakt, die herstel brengt in een wereld die kapot gaat aan zonde, hoe je een licht in de duisternis kunt zijn. Wij zijn hier op aarde persoonlijke getuigen van Christus (Handelingen 1:8). Wij zijn een kanaal van Gods verzoening in Christus (2 Korinthiërs 5:19). We mogen God liefde doorgeven aan de mensen om ons heen. Jezus is opgenomen, wij zijn nu Zijn getuigen hier op aarde waardoor anderen Hem kunnen leren kennen. Jezus zegt in Johannes 15 niet voor niks dat we in Hem moeten blijven! Dat gaat niet alleen over dat we in Hem moeten blijven om ons hartje gered te krijgen. Wij zijn op aarde gezet met een doel! Je bent bekeerd met een doel! Namelijk zodat je de liefde die je hebt ontvangen kunt verspreiden! We moeten in Jezus blijven omdat Hij ons niet alleen wil rechtvaardigen, maar ook wil veranderen naar Zijn evenbeeld. De rechtvaardiging is het beginpunt, hetgeen dat het voor een mens mogelijk maakt om vérder te denken dan zijn eigen huid redden. Dénk dan ook verder, ga de wereld in om Jezus liefde te verspreiden. De rechtvaardiging is fijn en nodig omdat je bij dat verspreiden van Jezus liefde heus door je oude natuur zwakke momenten hebt die vergeven moeten worden. Maar de Heilige Geest wil na de reiniging ook werken aan onze heiliging. Je ageert tegen mensen die heiliging vóór reiniging plaatsen (dus daden voor redding), maar dat los je niet op door de heiliging er dan maar helemaal uit te knikkeren. Nee, de heiliging is een groot geluk, een grote troost voor ons die nog steeds gebukt gaan onder zonden, namelijk dat we met Gods hulp al bepaalde persoonlijke zonden kunnen overwinnen en mee kunnen werken aan herstel, al is het maar een heel klein beetje, in een wereld vergeven van ellende. Dat is niet om toch nog je plekje in de hemel te verdienen, maar om Jezus liefde te kunnen laten zien aan de mensen om ons heen, om al wat te laten zien van het koninkrijk van God dat met de wederkomst áfgebouwd zal zijn. Ja, áfgebouwd, dat betekent dat God er nu al aan werkt, ook in jou en mij, daartoe woont de Heilige Geest in je hart. Het evangelie gaat niet egocentrisch om: nou ik heb m’n redding binnen, nou kan ik lekker m’n gang gaan, op m’n handjes zitten en doen waar ik zin in heb. Nee, het begínt pas met je bekering, laat de Heilige Geest in je hart werken, laat Hem je vertellen welke troep je nog in de hoekjes van je hart verstopt hebt en geef die óók over aan God. Je leeft door in een aards lichaam en je oude natuur moet actief gekruisigd worden elke dag. Dat moet je wél doen. Niet om je rechtvaardiging te verdienen, maar om in Hem te blijven, om een relatie aan te gaan waarin niet jouw wil, maar Zijn wil geschiedt! Je hoort je hart op God te richten als je bij Hem hoort, op Zijn plan, Zijn wil, Zijn koninkrijk, en wie Hij is. Hij is geen sinterklaas die jou je cadeautje geeft en de rest van het jaar ga je gewoon je gangetje, Hij is God, een Persoon die een relatie wil met ons. Hij heeft ons geschapen, wij zijn schepselen en leven dankzij Hem. Denk je dan: Wow, IK moet wel heel goed zijn omdat Hij het de moeite waard vond mij te scheppen? Of denk je: Wow, HIJ moet wel heel goed zijn dat Hij mij zoveel geeft..? Als je jezelf goed kunt vinden als Zijn schepsel, dan is dat alleen maar te danken aan Zijn goedheid. Want ja, jij, en de hele schepping, zit fantastisch in elkaar. Maar waarom? Omdat Hij ons dat alles schenkt! Omdat Hij goed is kon Hij ons goed maken, en Zijn goedheid leggen in heel zijn schepping. Omdat Hij geeft is Hij goed, als jij merkt dat er veel goed aan jou is, is dat omdat Hij het je geeft dat er goede dingen aan jou zijn! Die dingen verwijzen dus naar Zijn goedheid. Mensen zijn nogal geneigd zichzelf in het centrum te zetten van hun denken. Maar daartoe zijn wij niet geschapen. God hoort in ons denken de eerste plaats te hebben. Dat is de enige manier waarop we tot ons doel komen en de enige remidie tegen zonden. Ons ego, dat is het grootste waartegen we te strijden hebben in onze oude natuur, wat je ook wel ziet aan dat het de kern was van de eerste zonde; Adam en Eva wouden zelf op plek 1 staan.
Als je gerechtvaardigd bent is dat een geschenk van God dat het je mogelijk maakt God in het centrum van je leven te zetten in plaats van zelfbehoud. Dat betekent: ‘Wat wil God’ bóven ‘wat wil ik’. Dat betekent ‘Gods eer’ boven ‘mijn eer’. Dat betekent ‘Hoe kan ik Hem plezier doen’ boven ‘waar heb ik zelf plezier aan’.
God is een goede God die ons hart verandert, zodat de dingen die Hem plezier doen vaak dingen worden die wij ook mooi vinden doordat de Geest in ons hart, onze nieuwe natuur, van die dingen geniet. Het is dus absoluut niet zo dat we geen plezier mogen hebben. Maar je eigen plezier wordt dus niet meer de graadmeter. Gods wil wordt de graadmeter. Soms zal Hij dingen willen die je op korte termijn veel kosten, maar op lange termijn plezier geven. Soms zal Hij je dingen laten zaaien die anderen oogsten. Soms zal Hij dingen willen die jij ook meteen fijn vindt om te doen. God geeft ons dankbaarheid in ons hart zodat wij gaan willen wat God wil.
In een betoog van ‘ik ben gerechtvaardigd’ past dat je die in het perspectief hebt van waaróm je gerechtvaardigd bent. Dat gaat twee kanten op: 1. Omdat je verloren was heeft God je in Zijn liefde gered. 2. Omdat God de hele wereld wil redden uit verlorenheid wil Hij jou inzetten om het goede nieuw te verspreiden door woorden én daden! Woorden en daden moeten bij elkaar passen, waarom denk je dat Jezus zo boos werd om de schijnheiligheid van de farizeeërs? Het laat de mensen een verkeerd beeld van God krijgen. Je moet gerechtvaardigd worden omdat God rechtvaardig is. Als jij met je mond belijdt dat Jezus je Heer is maar met je daden jezelf op plaats één zet, krijgen de mensen die God niet kennen het beeld van God dat Hij een leugenaar is! Dat Hij arrogant is, al die dingen die de satan juist is. Dat wil je toch niet?
Natuurlijk houdt het doel van God niet op bij je persoonlijke rechtvaardiging, Zijn plan is véél groter dan dat! Je wordt ingelijfd in Zijn koninkrijk als God kind én medewerker. We mogen werken in de wijngaard van onze Vader. En helaas maken we af en toe nog fouten die Hij ons gelukkig liefdevol vergeeft, maar Hem alsnog wél pijn doen! Ze zijn niet opeens góed ondat ze ons niet meer aangerekend worden. We worden vergeven, ten koste van iets. Met elke zonde doen we onze Heer, die voor ons leed aan het kruis, pijn. Daarom gaan we niet vrolijk doorzondigen. Gods redding draait om herstél. Het is daarom de bedoeling dat we van onze fouten leren en niet tegenover de anderen arrogant zeggen: ‘zie, ik ben onkwetsbaar en rechtvaardig, maakt niet uit wat ik doe.’ Je hoort nederig te zijn richting de God die je pijn deed, en eveneens richting je broers en zussen die te dealen hebben met de schade die je toegebracht hebt in de wijngaard van hun dierbare Vader die jij zojuist gekwetst hebt. Het is ook hun Vader en het doet hun pijn om Hem gekwetst te zien worden. Zijn doel is ook hun doel. Ze zullen je niet veroordelen op het feit dat het kan gebeuren dat je een fout maakt omdat ze zelf ook wel fouten maken, maar het is wel een verschil of je fouten maakt en oprecht berouw hebt en je best doet te herstellen waar jij dat zelf kunt en ervan te leert, of dat het je eigenlijk niet boeit of het nog een keer gebeurt en geen gedachte wijdt aan of jij ook iets kan bijdragen aan dat het hersteld wordt, en er niet van wilt leren want ‘wat maakt het uit, ik heb toch een vrijbrief’. Met die laatste houding kun je rekenen dat het je broers en zussen in de Heer verontwaardigt! Het zal je 7x70 maal vergeven worden, maar de waarheid dat dat niet de juiste houding is moet zéker benoemd worden, wij zijn ook geroepen om elkaar te vermanen in liefde. En als je oprecht God wilt navolgen en je hebt niet door dat je dingen doet die Hem juist erg pijn doen, dan is het misschien moeilijk maar ook goed dat je dat wel hoort. Ik zou het erg moeilijk vinden, maar als ik dat verwerkt had blij zijn dat ik het geleerd had en de kans had gekregen me te bekeren in plaats van op de verkeerde weg door te gaan en dat niemand het me vertelde terwijl ze het wel zagen.
Genade is geen récht, het is een gíft! Als je iets krijgt wat je niet verdient past dankbaarheid. Die houding maakt dat je gaat dienen, liefhebben, allemaal wérkwoorden. Werken vanuit dankbaarheid. Niet om het toch te verdienen, maar omdat je het onverdiend kreeg. Niet om wat terug te doen, maar om het doel waarom je het kreeg te vervullen.
Als je een fiets krijgt voor je verjaardag en je bent blij en dankbaar, dan ga je hem gebruiken. Niet alsnog lopen uit valse bescheidenheid, niet expres over glasscherven rijden zodat de banden lek gaan omdat je de fiets niet verdiend had, niet inrijden op mensen, niet mensen uitlachen die nog lopen, niet ruzieën met mensen die ook een fiets hebben en er netjes mee rijden en ze uitmaken voor heilige boontjes. Nee, je gaat ermee doen waarvoor je hem kreeg: ermee fietsen. Om naar vrienden te gaan en naar school/werk, om lekker een ommetje te maken over het platteland of door het bos, om booschappen te doen en naar je eenzame oma te gaan.
Sommige dingen deed je al voor de fiets maar doe je nu anders, andere dingen doe je omdat je de fiets hebt. Bepaalde dingen geef je op, zoals overal met de auto heengaan en dat kost je wel wat moeite om conditie op te bouwen en je komt wat vermoeider aan bij je bestemming, zeker in het begin. Maar dat ‘offer’ valt in het begin misschien zwaar, je merkt op lange termijn dat het je steeds minder kost en je meer oplevert, namelijk dat je je fitter voelt, en onderweg geniet van het weer en zelfs de regen wel lekker vindt omdat je voelt dat je leeft. Waar eerst de auto nemen voor korte afstanden nog wel eens door je hoofd speelde, doet hij dat steeds minder, hoogstens als er een keer een hevige hagelbui of storm is.
Zo gaat het ook een beetje met hoe je leeft uit genade, als je mijn metafoor kunt volgen. Je neemt het geschenk aan en gebruikt het voor het doel waarmee je het kreeg. Je laat je leven heiligen, dat betekent dat je soms ook bewust dingen moet opgeven die wel makkelijk en prettig voelen op korte termijn maar niet goed voor je zijn, zeker op lange termijn. In het begin kost dat moeite en training, later is het je zo gewoon geworden dat de verleiding tot die zonde nog maar zelden tot nooit opspeelt. Dat werkt de Heilige Geest in mensen. In dit leven zullen niet alle zonden zo verdwijnen, maar er kunnen zeker wel veel zonden verminderen door je keuzes die je kunt maken doordat je inzicht krijgt van God, en doordat je weet dat de fouten die je nog wel maakt niet betekenen dat God je opgeeft. De rechtvaardiging geeft je die ruimte, gebruik hem voor het doel waartoe hij gegeven is, waartoe jij geschapen bent.