rotterdam schreef:Voor mij is er maar een kerk "Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk".
De Kerk van Jezus Christus is altijd door levende profeten en apostelen geleid. Hoewel ze sterfelijk en onderhevig aan menselijke onvolkomenheid zijn, worden de dienstknechten van de Heer geïnspireerd om ons te helpen met het vermijden van hindernissen die geestelijk levensbedreigend zijn en veilig door het sterfelijk leven naar onze hemelse eindbestemming varen.
Laat er geen misverstand over bestaan: de Heer leidt zijn kerk door middel van levende profeten en apostelen. Zo heeft Hij zijn werk altijd gedaan. De Heiland heeft gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als iemand hem ontvangt die Ik zal zenden, ontvangt hij Mij.’3 We kunnen Christus niet van zijn dienstknechten scheiden. Zonder zijn eerste apostelen zouden we geen ooggetuigenverslag van veel van zijn leringen, zijn bediening, zijn lijden in de hof van Gethsémané en zijn dood aan het kruis hebben. Zonder hun getuigenis zouden we geen apostolisch getuigenis van het lege graf en de opstanding hebben.
Zonder het getuigenis, ook mondeling overgedragen van geslacht op geslacht zouden we als blinden de schriften lezen en ons laten lijden door eigen waan. En ja, niet alles is beschreven daar is de Bijbel zelf heel helder over. Paulus zegt regelmatig dat hij ook zaken mondeling heeft overgedragen (en niet alleen door de zendbrief)
Het blijft mij wat vaag, rotterdam. Zijn er nieuwe 'apostolische getuigenissen' mogelijk? Zoja, dan blijft mijn vraag of zulke 'getuigenissen' ook terug naar de Schrift zijn te herleiden en of ze ermee in tegenspraak kunnen zijn?
rotterdam schreef:Je verklaring is, althans voor mij, onlogisch.
de tekst zegt En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
Christus spreek Petrus aan, en................ Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen.
Sorry maar voor mij is dit zonneklaar. Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, : Weid Mijn lammeren -
Hoed Mijn schapen. - Weid Mijn schapen.
Vanuit het Grieks zijn petros en petra niet hetzelfde. Petros duidt meer op een kleinere steen of verplaatsbaar, rolbaar. Petra is solide en onwankelbaar. Dat geeft ook direct de hele betekenis van Mattheüs 16 weer, waar Jezus in vers 23 Petrus zelfs verwijt een aanstoot te zijn door de dingen van de mensen te bedenken en niet van God.
Petrus is uiteraard een apostel, maar in dezelfde bewoordingen als Mattheüs 16:19, spreekt Jezus ook de rest van zijn discipelen aan in Mattheüs 18:18. In Mattheüs 18 blijkt verder dat de discipelen niet zomaar op eigen houtje mogen handelen, maar geeft ze nadere instructies en blijkt dat de Heere op die manier door hen heen werkt. De Heere Jezus als de Hoeksteen, de apostelen en profeten als stenen en zo is na het heengaan van de apostelen het fundament van de gemeente gelegd. (Efeziërs 2:19-22).
rotterdam schreef:Evangeliseren onder andersdenkende christenen is arrogant, zinloos en contraproductief.
De wereld begrijpt er niets van. We staan gezamenlijk voor aap.
Er staat nog veel meer in de bijbel - waarom moet dit op 1 in de top 10 ?
Ik begin liever bij "omzien naar weduwen en wezen" - laat de wereld eens versteld staan "kijk eens zullen ze uitroepen -hoe lief ze elkander hebben".
We moeten inderdaad omzien naar onze naasten, in de eerste plaats door de verkondiging van het Woord. De wereld begrijpt er sowieso niets van, rotterdam, en dat zal ook nooit veranderen (Johannes 3:19). Dat we ook elkaar 'Evangeliseren' is gewoon een Bijbelse opdracht. (2 Timotheüs 3:16-17, Judas 1).
rotterdam schreef:Woorden - Elisabeth zegt "wie ben ik dat de moeder van mijn Heer tot mij komt".
Nu dan dat herhaal ik - niets meer en niets minder. De moeder van mijn Heer.
Precies, dus niet 'moeder van God'. Dat is volstrekt iets anders. Paulus zegt in Galaten 1:19 ook niet: Jakobus, de broer van God, maar Jakobus, de broer van de Heere, waaruit ook onder andere blijkt dat Maria geen maagd is gebleven.
rotterdam schreef:Nee liever niet, het is buiten het onderwerp en dan moet ik wellicht andere kerken gaan bekritiseren.
Kerken waar ik veel vrienden heb die mij lief zijn.
Dus laat je dat liever aan mij over? Je vraagt: "Is jouw de praktijk bekend m.b.t. avondmaalsgang in sommige traditionele gereformeerde kerken?" Welke praktijk bedoel je rotterdam? Ik kan wel gaan raden, maar je hebt meen ik een vooronderstelling en die zou ik graag willen horen, anders stel je me die vraag niet.
In algemene zin zou ik wel dit kunnen zeggen: ze hebben zelf binnen refoland ook kritiek op elkaar. Sla de vragen op deze site er maar op na. Heel christelijk Nederland barst uit zijn voegen van de wantoestanden, er is wat dat betreft geen haar veranderd sinds Paulus de gemeentes is gaan aanschrijven. In Korinthe zaten ze bezopen aan de maaltijd van de Heere. Het kan natuurlijk altijd erger.