theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2015 09:03

rotterdam schreef:Je denkt toch niet dat je niet-kerkelijken binnenhaalt op basis van een theologische uitleg hoop ik.
Zeg ik dat? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
rotterdam schreef:Teveel macht ? "En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen".
Je hangt de roomse dwaalleer aan zie ik.
Christus bouwt zijn gemeente niet op Petrus, die tekst wijst terug naar de belijdenis van Petrus waar Jezus op reageerde. (petra = rots)
Christus is de hoeksteen van de Gemeente waar het hele gebouw op rust, de leer van de apostelen vormt het fundament.
Gelovigen zijn levende stenen (waar Petrus er één van is) die de geestelijke tempel vormen. Dat heeft totaal niks met een instituut te maken.
Trouwens je kunt uit de bijbel zelf al opmaken dat Petrus niet DE leider was, het was Paulus die instructies gaf hoe een gemeente moest functioneren en hij zegt niets over één leider. Petrus zelf kreeg ook nog een reprimande van hem toen hij zich misdroeg.
rotterdam schreef:Daar schieten we dus niets mee op, theoretische acceptatie, je accepteert of je accepteert niet, het is niet los verkrijgbaar.
Tja, zo werkt dat nou eenmaal zolang het volmaakte nog niet gekomen is.
De persoon accepteren, verschillen respecteren, en fouten verdragen wanneer blijkt dat je er samen niet uitkomt.
rotterdam schreef:Dat heeft er dus niets mee te maken, uiteraard mag je over bepaalde zaken anders denken, dat is onvermijdbaar.
Maar het woord wat jezelf gebruikt spreekt boekdelen "huisgezin".
Vreemde familie. Ga dat maar eens uitleggen aan niet-kerkelijken.
Nogmaals psalm 133 - "als broeders samenwonen"
Dat huisgezin haal ik uit Efeze 2. en nogmaals: alle levende stenen vormen de geestelijke tempel 1 Petrus 2.
Dat heeft geen knal te maken met een instituut. Samenwonen hoort bij de geestelijke gemeenschap van de heiligen.
En zo zijn we langs een omweg weer terug bij geestelijk of letterlijk interpreteren. Hier wordt één en ander nou juist niet letterlijk bedoelt maar geestelijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 11:49

naamloos schreef:
alle levende stenen vormen de geestelijke tempel 1 Petrus 2.
Samenwonen hoort bij de geestelijke gemeenschap van de heiligen.
Hier wordt één en ander nou juist niet letterlijk bedoelt maar geestelijk.

Zelfs naamloos wordt theoloog. :mrgreen:
Prettig weekend en een goede zondag.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 14:39

naamloos schreef:je hangt de roomse dwaalleer aan zie ik.
Christus bouwt zijn gemeente niet op Petrus, die tekst wijst terug naar de belijdenis van Petrus waar Jezus op reageerde. (petra = rots)
Christus is de hoeksteen van de Gemeente waar het hele gebouw op rust, de leer van de apostelen vormt het fundament.
Gelovigen zijn levende stenen (waar Petrus er één van is) die de geestelijke tempel vormen.

Ik wil toch even reageren.
Het is op deze site, en ook bij jou, soms wonderlijk welke theologische duikelingen mensen maken om hun verhaal kloppend te houden.

Er staat geschreven ;

En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Het is het getuigenis van Petrus, ook Petrus wordt aangesproken in het enkelvoud.
Hij krijgt de sleutels en het recht te binden en ontbinden.
Ik (dat is Christus) zal u (dat is Petrus) geven.

GEWOON LEZEN en niet interpreteren ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2015 17:06

rotterdam schreef:Zelfs naamloos wordt theoloog.
Prettig weekend en een goede zondag.
Noudankiewelhoor. Jij ook een prettig weekeind, en de groeten.kzal nog eens de moeite nemen om serieus op je in te gaan. Wees ook vooral niet bang dat ik je heilig instituut zal bezoedelen met mijn aanwezigheid, kun jij tenminste in alle oprechtheid Ps. 133 blijven zingen.
rotterdam schreef:Ik wil toch even reageren.
Het is op deze site, en ook bij jou, soms wonderlijk welke theologische duikelingen mensen maken om hun verhaal kloppend te houden.

Er staat geschreven ;

En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Het is het getuigenis van Petrus, ook Petrus wordt aangesproken in het enkelvoud.
Hij krijgt de sleutels en het recht te binden en ontbinden.
Ik (dat is Christus) zal u (dat is Petrus) geven.

GEWOON LEZEN en niet interpreteren ?
De topic-titel is niet van mij. Ik ben tegen onterecht vergeestelijken, niet tegen interpreten.
Ik zou niet eens weten hoe ik lezen moet zonder te interpreteren, en verder heb ik ook niets tegen theologie. Nooit gezegd ook!
Ik probeer zo goed ik kan rekening te houden met de hele bijbel, dus niet alléén de directe context.

Als je het over dit onderwerp wilt hebben dan moet je maar een nieuw topic openen.
Ik ben wel benieuwd welke theologische buitelingen jullie maken om niet met Paulus in aanvaring te komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 18:35

naamloos schreef:Ik ben wel benieuwd welke theologische buitelingen jullie maken om niet met Paulus in aanvaring te komen.

Bij welk "jullie" hokje heb je me ingedeeld ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2015 18:58

rotterdam schreef:Bij welk "jullie" hokje heb je me ingedeeld ?
O grut, op de één of andere manier heb ik scheel gekeken want ik dacht dat de laatste reactie van iemand anders kwam, vandaar "jullie".
Komt waarschijnlijk mede omdat ik geen reactie meer van je verwachte vanwege je ''prettig weekeind en een goede zondag''.
Van mij mag je dat eventuele nieuwe topic ook wel laten zitten want ik heb geen zin meer om serieus op je in te gaan.
Je leest maar half, legt me regelmatig de meest idiote dingen in de mond om dan te roepen hoe verschrikkelijk stom dat wel niet is, geïllustreerd door: ](*,) .En anders komt er wel een inhoudsloze kreet zoals: smoesjes, theologische gymnastiek, slimmigheidjes enz. =;

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 11 jun 2015 13:12

naamloos schreef:De topic-titel is niet van mij. Ik ben tegen onterecht vergeestelijken, niet tegen interpreten.

interpreteren bedoelde ooit volgens het woordenboek te staan voor 'verklaren', 'uitleggen'. Dat is een normale taalkundige bezigheid, niks op tegen.
vraag: 'Wat is een tempel?'
antwoord: Dat is een plaats waar God bij mensen woont en waar Hem lof, dank een eer wordt gebracht. (zo iets zou ik dat tenminste uitleggen)

In dit waarneembaar andere tijdperk dan in het OT is er geen tempel in Jeruzalem. (dat zie ik persoonlijk wel als een straf voor Gods volk Israël)
Maar omdat Gods Geest uitgestort is, Welke in ons wonen wil (dat willen duivelse geesten ook), spreken we van ons lichaam is een tempel.
Dat versta ik nog steeds onder gewoon uitleggen op grond van het gewoon lezen van Gods heilig Woord.
Natuurlijk is dat verduidelijkende beeldspraak, zoals waar Gods prachtig Woord vol van is. Niks mis mee!

Waar begint voor mij nou theologisch interpreteren?: ik zal zeker al verteld hebben dat onze jonge dominee met opleiding theologische universiteit Utrecht en verdere conditionering Hydepark Doorn, aan de tempel in Openbaring 11 genoemd, die opgemeten moest worden, de theologische interpretatie 'de Kerk' gaf. Dan klopt er natuurlijk niks meer van die hele tempelmeting zoals die in Openbaring 11 is opgedragen. (hij deed daar dus ook verder niks mee in de preek. We noemen dat kapstokfunctie, toch?) Maar ja, op de theologische faculteiten schijnt er van de gevolgen der valse achterhaalde vervangingstheologie nog niet berouwvol puin geruimd te zijn.
Immers los van dit toekomstbeeld is de opmerking dat de Gemeente in de huidige aion de tempel Gods is verdedigbaar, zoals gezegd. Maar deze aion eindigt straks met (of na) de opname van de Gemeente en dan wonen zij (wij) daarna in het nieuwe Jeruzalem waar geen tempel meer is. Zie Op.21:22.
Voor wie gewoon leest, is Gods Woord meer logisch dan voor wie theologisch interpreteert hoor!

Bij de hier voorliggende discussie aangaande het getuigenis van Petrus kom ik zo te veel m.i. moeilijkdoeningen tegen. Dat getuigenis raakt gewoon de kern van het christelijk geloof. Dat getuigenis wordt een basis! Moet dat dan theologisch helemaal los van Petrus gemaakt worden? En moeten we een bepaald gezag dat de Heere Jezus daar aan Petrus verleent, nou zo nodig theologisch ontkrachten, vanwege de RK doorgeslagen heiligverklaring?
Hoewel ik hier recht voor mij nog 'de Rotterodamum' van Joannes de Vou (1694) heb hangen 'wegens indrukwekkend dienstverband aldaar' ;-) word ik ook niet steeds blij van de bijdragen van Rotterdam hier op het forum, edoch het is voor mij wel bar jammer als een dispuut moet eindigen met:
Je leest maar half, legt me regelmatig de meest idiote dingen in de mond om dan te roepen hoe verschrikkelijk stom dat wel niet is, geïllustreerd door: ](*,) .En anders komt er wel een inhoudsloze kreet zoals: smoesjes, theologische gymnastiek, slimmigheidjes enz. =;

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2015 15:29

ben db bd schreef:interpreteren bedoelde ooit volgens het woordenboek te staan voor 'verklaren', 'uitleggen'. Dat is een normale taalkundige bezigheid, niks op tegen.
vraag: 'Wat is een tempel?'
antwoord: Dat is een plaats waar God bij mensen woont en waar Hem lof, dank een eer wordt gebracht. (zo iets zou ik dat tenminste uitleggen)
Uhm, niks op tegen zeg je. Dat zijn we dan eens, want ik zei ook dat ik niets tegen interpreten heb.
ben db bd schreef:Hoewel ik hier recht voor mij nog 'de Rotterodamum' van Joannes de Vou (1694) heb hangen 'wegens indrukwekkend dienstverband aldaar' ;-) word ik ook niet steeds blij van de bijdragen van Rotterdam hier op het forum, edoch het is voor mij wel bar jammer als een dispuut moet eindigen met: Je leest maar half, legt me regelmatig de meest idiote dingen in de mond om dan te roepen hoe verschrikkelijk stom dat wel niet is, geïllustreerd door: ](*,) .En anders komt er wel een inhoudsloze kreet zoals: smoesjes, theologische gymnastiek, slimmigheidjes enz. =;
Het zou nog bardedder jammerder zijn als dit dispuut voort gaat met steeds meer negatieve woorden en gevoelens.
Het gaat niet alleen over dit topic, over het algemeen mag ik me 'verheugen' in het soort reacties zoals ik hierboven beschreef.
Dus denk ik bij mezelf: "naamloos, wees wijs. Als je niet in staat bent je geduld te bewaren hou dan afstand".

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 11 jun 2015 22:51

Uhm, niks op tegen zeg je. Dat zijn we dan eens, want ik zei ook dat ik niets tegen interpreten heb.

mocht u deze draad een beetje gevolgd hebben, dan zult u moeten weten dat zoals 'respecteren' al lang niet meer hoogachting voor hebben betekent, doch nog slechts ongemoeid laten, zoals een prijswijziging steeds een verhoging inhoudt, zo wordt onder 'theologisch interpreteren' meestal een draai aan de taalkundige betekenis van een BijbelWoord gegeven.

Als ik in m'n ouwe concordantie van Abraham Trommius kijk hoe vaak het woord 'waarheid' in de Bijbel voorkomt, dan komen we ruim over de 200 keer.
Als nou de Heere Zelf zo vaak laat zeggen dat Zijn Woord waarheid is, waarom meet de theologie zich dan zo vaak de arrogantie aan om dat woord te verdraaien, tot somwijlen verkrachtens toe?
De Heere Jezus zegt het in Zijn gebed in Joh.17:17 zo eenvoudig en zo duidelijk: "Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de Waarheid."
Zullen we eindelijk eens leren buigen voor dat Goddelijke Woord, zoals de Heere het gaf? Inzonderheid de profetieën, Openbaring voorop?
Dan zullen we automatisch ook weer oog voor en zicht op Gods toesnellende Bijbelse toekomst krijgen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 jun 2015 07:18

Ja ik heb deze draad gevolgd. Helemaal exact weet ik het niet meer want hij loopt al een tijdje.
Ik weet echter nog wel dat ik met veel instemming uw post' gelezen heb, dus mij hoeft u niet te overtuigen van de waarheid over de profetien.
Op wat kleine details na verschil ik met u van mening, maar dat heeft verder geen consequenties dus vond ik het niet nodig daar op in te gaan.
Ik ben alleen niet helemaal gelukkg met de topic titel, die is mij te absoluut.
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.Zo helpt bij. het boek Daniel om Openbaring beter te begrijpen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 14 jun 2015 16:26

Ik ben alleen niet helemaal gelukkg met de topic titel, die is mij te absoluut.
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.Zo helpt bij. het boek Daniel om Openbaring beter te begrijpen.

@ naamloos, ik begrijp, denk ik, uiteraard wat u bedoelt te zeggen. Maar binnen mijn gereformeerde denominaties is men zo verslaafd en echt doorgeslagen, dat het m.i. beter is geheel het theologisch interpreteren te verbieden.
Voor mensen die echt verslaafd zijn aan alcohol helpt het ook niet als je het advies geeft: 'doe een slokje minder'. Die moeten eerst totaal breken met het gebruik.

Wij hadden vanmorgen kandidaat Arjan Baan in de 'houten broek' (nog een mooie ouderwetse, waar onze kerk ook al > 400 jaar oud is.)
Arjan is inmiddels een bekend man in onze gezindte vanwege zijn grote geestelijke bevlogenheid. Hij 'rammelde' dan ook flink aan de gemeente!
Hij had als tekst Joh.7:37e.v.: ".......stond Jezus daar en riep: Als iemand dorst heeft, laat hij komen en drinken.
Wie in mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
(En dit zei Hij over de Geest, Die zij die in Hem geloven, ontvangen zouden; want de Heilige Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.)"

Nou, dat is natuurlijk een pracht tekst voor de vraag: 'zijn wij geheel vervuld met Gods Geest, of zijn er om met Henk Binnendijk te spreken, nog kamertjes in ons geestelijk leven, waar de Heilige Geest nog steeds niet toegelaten wordt om ook daarover de leiding te nemen?'
Niemand zal deze oproep van de Heer anders dan geestelijk opvatten, toch? Of bedoelde ik met 'gewoon lezen' dat de mensen welke naar de Heere Jezus kwamen en Zijn Woord aannamen echt water zouden gaan staan vomeren of plassen? (zie: 'water uit hun binnenste vloeien').

Maar nu: als OT lezing had br.Baan Ezechiël 47 gekozen. Oei, denk ik dan. 'Het heilige water uit de nieuwe tempel' staat daar boven, in de HSV. En er staan ook twee verwijzingen onder, naar Openb. 22:2. Oei, denk ik dan, dat is toch 'een brug te ver' ? In het nieuwe Jeruzalem is toch helemaal geen tempel meer? (Op.21:22) Wie daarop let is een kniesoor, soms? In Openbaring komt de zuivere rivier, van water des levens, helder als kristal, uit de troon van God en van het Lam. In Ezechiël stroomt er water van onder de drempel van de nieuwe tempel als een wassende beek naar het oosten. "Het water stroomde naar beneden van onder de rechterzijde van het huis, ten zuiden van het altaar."
Er komt blijkbaar buiten ook steeds meer water bij, getuigende de groei van de stroom. Dat schijnt nu reeds geologisch verklaarbaar te zijn aan de hand van diep weg onder de grond liggende grote waterbekkens, las ik eens.

Heel voorzichtig zag ik broeder Baan naar de ouderlingenbank rechts van hem kijken, toen hij opmerkte dat er wel mensen zijn die geloven dat die tempel met die stroom in Ez.47 in het Vrederijk hun plaats zullen hebben. 'Maar dat laten we even zo, dat laten we zo', zei hij er snel overheen toen hij de volkomen bewegingloze gezichten der mannen-broeders schouwde. (hij wil uiteraard ook graag nog eens terug mogen komen). Hij stapte dus direct over op de 'vergeestelijking' van dat hoofdstuk. Wat een dictatuur van de theologie over Gods Heilig Woord, denk ik dan met spijt!

En dan moet je weten,- als de eerste 3 verzen van Op.20 ook waar mogen zijn, zeg ik er altijd bij,- dat het zo'n verrukkelijk heerlijke boodschap voor de wereld is, welke Ez.47 uitdraagt, daar wordt je echt zielsgelukkig van!: die beek stroomt naar de Dode Zee en brengt die weer tot leven. Het zoutgehalte zakt weer terug naar normaal zeepercentage, de visvangst wordt ook geweldig, van allerlei soort. En dan die bomen langs de beek, het lijkt zeker de nieuwe hemel wel, het Nieuw Jeruzalem ! Het blad zal niet verwelken, de vrucht zal niet opraken, elke maand zullen ze nieuwe vruchten voortbrengen, "want het water ervoor stroomt uit het heiligdom". "De vrucht ervan zal tot voedsel dienen en het blad ervan tot genezing."

Lieve meneer naamloos (ooit garandeert de Heere u een nieuwe naam hoor !! ;-) hoe vreselijk alom moet het worden genoemd, dat mannen Gods dit niet in mijn kerk mogen uitdragen. Erger nog; dat ze zich zo hebben moeten laten manipuleren, dat ze nog denken dat het niet waar is ook, wat Gods Woord ons hier in Ez.47 leert !, zelfs Arjan Baan niet hardop. ....... is dit te absoluut?! Zou deze waarheid van Gods Woord zoals het er staat niet wel eens heel kort voor de deur kunnen staan, zoals vele miljoenen christenen geloven?

Tot slot, als u wilt vertellen wat dit hst. ons geestelijk te zeggen heeft, wil ik graag luisteren hoor, maar wordt dit Woord Gods dan niet slechts een kapstok waar u uw boodschap aan ophangt, zoals ik honderden (duizenden?) keren reeds aanhoorde?
En als u op interessante aanvullingen vanuit Daniël voor Openbaring wilt wijzen, sleur ze aan !! U heeft hier redelijk veel lezers hoor. vr. gr., ben

p.s.: terzijde viel het mij op dat Ez. eindigt met de afmetingen van de kern van de stad Jeruzalem (voor ons in het Vrederijk dus) te benoemen als 2,25 km. (4500 el) aan de noordkant. en 9 km. omtrek, zegt de BGT.
We hebben inmiddels wel als parate kennis dat het nieuwe hemelse Jeruzalem zijden heeft van zo'n 2220 km. hè? (een1000voud dus!!)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 14 jun 2015 17:49

ben db bd schreef:(...) Maar binnen mijn gereformeerde denominaties is men zo verslaafd en echt doorgeslagen, dat het m.i. beter is geheel het theologisch interpreteren te verbieden. (...)

Een redelijk agressief zinnetje.

Wanneer je overweegt jouw visie op zo'n wijze te moeten doordrukken, dat het anderen verboden wordt hun manier van Bijbel lezen te hanteren, dan is het wellicht wijzer en verstandiger om jouw gereformeerde denominatie maar te verlaten.
In het kader van de goede vrede, het in stand houden van goede verhoudingen, het hooghouden van een christelijke levenswandel, om het gebod 'vrede te houden met alle mensen' of voor mijn part Om Sions Wil.
Maar hou op met dit soort wanklanken, collectieve beschuldigingen en overdreven opgeklopte, vermeende tegenstellingen binnen de christenheid.
Trek dan liever de deur achter je dicht en zing je lied voortaan alleen met gelijkgestemden.

Heel veel van je kritiek en aanvallen wordt door mij en vele anderen (ik vertegenwoordig nogal veel doorsnee christenen) totaal niet begrepen. Het wordt als achterhaald, te eenzijdig of zelfs gevaarlijk beschouwd.
Het is toch een soort christelijk salafisme, waar je je mee bezig houdt. Voor je het weet, wordt het agressief, omdat deze visie eenvoudigweg niet met (de visie van) anderen kan leven.
En dan worden de bordjes daadwerkelijk verhangen, de verbodsbordjes wel te verstaan.
Als het echt zo ver zou komen, dat jouw smaldeel in staat zou zijn om kerken, theologen en predikanten in hun geheel de mond te snoeren door verboden (uiterst onwaarschijnlijk) ten gunste van jouw opvattingen, nou, dan zou ik echt gaan terugmeppen hoor, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Want dan wordt het christelijk geloof zelf ten grave gedragen.
Maar gelukkig zijn dat alleen maar gedachtespinsels.

Maar het komt er wel op neer, dat als jouw visie echt de overhand zou krijgen in mijn kerk, dat ik dan resoluut afscheid zou nemen. Voor mij zou dat de dood in de pot zijn.

Als ik uit jouw bijdrage begrijp hoe je een op zich geestelijke en Bijbelse prediking (van Arjan Baan) te gronde laat richten door je eigen frustratie op een detail van die prediking, dan wordt mij in één klap de vruchteloosheid van je visie duidelijk.
Hier is de Heilige Geest niet blij mee, mensen. Man, wat word jij afgeleid door je obsessie, zeg.

Persoonlijk verbied ik niemand iets en ik laat me ook door geen menselijk verbod beperken, als het gaat om het lezen van de Bijbel.

Maar de steeds weerkerende agressie en minachting in je postings, alles gebaseerd op een ondeugdelijk en suggestief gebruik van het doodnormale woord "interpreteren" voor de doodnormale bezigheid "interpreteren", die doen mij wel hoofdschudden.

De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt

Het mocht ons nog eens tot ware ootmoedigheid brengen. :wink:

Goede zomer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 15 jun 2015 11:35

broeder gravo, heb dank voor uw bijdrage.
Waarom dank ik u voor uw scheldkanonnade? Het is een eerlijke bijdrage aan de discussie en retorisch benadert u weer het hoogst mogelijke niveau.
Inhoudelijk kan ik er natuurlijk weinig mee; u verbiedt mij in feite gewoon het spreken met dreiging tot excommunicatie uit de gereformeerde bond van de protestantse kerk, waarvan ik lid ben. Maar u verleent mij wel een gesprekshandvat bij uw en mijn verdediging van kandidaat Arjan Baan:
De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt

Dat is een goed uitgangspunt voor discussie, toch? (voel je hem al aankomen? :)
Waar u aan memoreert is zo ook in Gods heilig Woord uitgesproken en wijst op de oneindig hogere status van onze God en Schepper ten opzichte van ons kleine mensjes.
(even tussen haakjes gravo, ook theologen behoren binnen mijn denken gewoon tot de kleine mensjes voor God, de Eeuwige, mag dat?)
Desalniettemin heeft die Allerhoogste ooit aan David beloofd dat zijn zoon een tempel mag bouwen, wat Salomo ook gedaan heeft !
In die tempel heeft de Heilige ook wel intrede gedaan, toch?
Prachtig vind ik dan hoe bij die gelegenheid het uitgebreide gebed van koning Salomo eindigt. Vergun mij gewoon de BGT, eind Kron.6:
"Mijn God, let goed op en luister naar mijn gebed, hier bij deze tempel. Heer mijn God, kom wonen in Uw tempel! Woon hier bij Uw heilige kist (ark), het teken van Uw macht. Ik vraag U: Zegen al uw priesters (zo bidden wij ook voor onze voorgangers!), en maak uw volk blij en gelukkig!
Heer mijn God, U hebt mij als koning uitgekozen. Daarom vraag ik U: Bescherm mij. Vergeet niet wat U aan Uw dienaar David beloofd hebt!"

Dan vervolgt Gods heilig Woord in Kronieken 7:1 met:
Toen Salomo klaar was met bidden, kwam er vuur uit de hemel. Dat vuur verbrandde de offerdieren die de Israëlieten naar de tempel gebracht hadden. En het stralende licht van de Heer vulde de tempel als een wolk. De priesters konden niet naar binnen, omdat de tempel vol was met het stralende licht van de Heer. Alle Israëlieten zagen het vuur, en ze zagen het stralende licht van de Heer. Toen knielden ze en ze bogen diep voorover met hun gezicht naar de stenen vloer. Ze dankten de Heer en zongen: 'De Heer is goed. Zijn liefde blijft altijd bestaan'.

Mijnheer theoloog gravo, voelt u reeds aan hoe ondeugend het door u misbruikte Bijbelwoord is in deze discussie, waar het gaat of Gods Woord gelezen mag worden zoals het er staat?
Het gebruik van de in Ezechiël zo duidelijk beschreven tempel, in volgorde waarschijnlijk de vierde, omdat de nu te herbouwen derde tempel naar verwachting de vernietiging van het rijk van de antichrist, welke zich daarin zetten zal om te tonen dat hij een god is, niet zal overleven, komen we zoals u kunt weten, als Gods Woord waar mag zijn zoals het er staat, ook in het einde van de profetie van Zacharia (14) tegen, als Israël weer volkomen zal zijn hersteld in functie aan 'de kop van de volkeren, niet meer aan de staart' (waar staat dat ook alweer?).

Boven dat laatste hoofdstuk staat: 'Alle volken zullen de Heer vereren'. Dan lezen we: 'Het laatste gevecht om Jeruzalem'. Voorts: 'De Heer wordt Koning van de hele aarde'. Daarna: 'Jeruzalem wordt nooit meer verwoest'. Dan: 'De Heer straft de vijanden van Jeruzalem'. En dan komt het: 'Alle volken zullen de Heer vereren'. En bij 'Alles wordt heilig', vs.20 e.v. lezen we: "In die tijd worden alle dingen heilig, ook de gewone dingen. Zelfs op de belletjes van de paarden zal staan dat ze van de Heer zijn. De kookpotten in de tempel worden gebruikt als schalen voor het bloed van de offerdieren. Alle kookpotten in Jeruzalem en Juda mogen gebruikt worden bij het offeren aan de machtige Heer. Iedereen die een offer wil brengen, kan zijn eigen kookpot gebruiken om het offervlees in te koken. In die tijd zullen er geen handelaars meer zijn in de tempel van de machtige Heer."

In het vervolg praten we nog even over het klem zitten van kand. Arjan Baan c.s. binnen de ontkenning van dit Woord Gods binnen de geref. kerk.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 15 jun 2015 14:18

gravo schreef:Als het echt zo ver zou komen, dat jouw smaldeel in staat zou zijn om kerken, theologen en predikanten in hun geheel de mond te snoeren door verboden (uiterst onwaarschijnlijk) ten gunste van jouw opvattingen, nou, dan zou ik echt gaan terugmeppen hoor, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Want dan wordt het christelijk geloof zelf ten grave gedragen.

Ja, het staat er. En het is echt niet slechts een gedachtespinsel hoor. En het is weer een volkomen eerlijke ontboezeming. En gravo heeft ook volkomen gelijk dat hij nogal veel doorsnee christenen vertegenwoordigt. Vandaar is dit topic mijns inziens dan ook uiteraard best als een interessant dispuut bedoeld, tussen in algemene zin de gereformeerde theologie, ten opzichte van een meer evangelische Bijbelgetrouwheid, met uiteraard ook miljoenen aanhangers.

Nu moet ik eerst weer een ondeugd van gravo noemen: het evangelische 'smaldeel' bestaat natuurlijk niet. Het is belachelijk om bijv. te veronderstellen dat het Evangelisch Werkverband binnen de PKN ooit de mond zou kunnen gaan snoeren van de heersende elite binnen ons kerkgenootschap. Dat zag u zelf ook in zie ik aan uw eigen ( uiterst onwaarschijnlijk). Andersom is heel de kerkgeschiedenis uiteraard vol van ketterverbrandingen, profetenstenigingen tot De Waarheid Zelf kruisigen toe ! En ja gravo, dat was méér dan slechts meppen en altijd in de naam van de drie-eenheid, net als bij u.

Maar het gaat op dit topic gelukkig niet over wie de grootste oorlogsvloot heeft, maar om de vraag of het de Allerhoogste Majesteit echt niet gelukt is om op te laten schrijven wat Hij bedoelde tegen ons te laten zeggen, zodat wij de theologie nodig hebben om ons te leren dat Ezechiël 47 met in het kielzog Zacharia 14 en vele andere profetieën toch anders moet worden gelezen als gewoon wat er wel staat.

Kandidaat Arjan Baan mocht zichtbaar voor mij op een paar meter afstand kennelijk niet Ez.47 in de werkelijke toekomst plaatsen.
Gravo gaat ons als theoloog uitleggen waarom Ez.47 en Zach.14 voorbije tijd zijn?? Begin maar bij de laatste, dat wordt de grootste giller ...!

Eerder memoreerde ik aan onze (GB) oud secretaris-'generaal', gravo kent hem zeker, zijn vader was procuratiehouder bij ons, zijn zoon zag ik op CIP, ook dominee, welke zich 'voor de klas' beklaagde dat hij het de Joden maar niet aan hun verstand gebracht kon krijgen, dat we NU in het Messiaanse Vrederijk leven !! Wie van ons welke >3 weken het wereldnieuws bij heeft gehouden, snapt dat ook niet ..........?

En weer zeg ik: ook de kerken welke met hun mond belijden dat ze niet meer de vervangingstheologie aanhangen, hebben van het theologisch gevolg van die achterhaalde dwaling nog 'geen stukje puin geruimd', ook de mijne niet.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 26 jun 2015 09:01

op het geloofsforum bestond iemand het om o.a. onderstaande 'interpretatie' te geven tegenover de ook hier door Mark Hitchcock gegeven uitleg.
Hoe wordt de vijfde bazuin, of het eerste wee, ingeleid? Openbaring 9:1-31 En de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen, en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven.
2 En zij opende de put des afgronds en er steeg rook op uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put.
3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben.
Attila wordt symbolisch voorgesteld als de ster van de derde bazuin. (openbaring 8:10, 11) (?); Mohamed door de ster van deze bazuin. (?)
De put des afgronds doelt ongetwijfeld (?) op de woeste landstreek van de Arabische woestijn, van waar de Mohammedanen of Saracenen van Arabië, als zwermen sprinkhanen kwamen. De verduistering, veroorzaakt door de rook die opgaat uit deze put, stelt op passende wijze (?) het verspreiden van het Mohammedanisme en zijn leer over Azië, Afrika en van gedeelten van Europa voor. Hun macht als schorpioenen werd treffend gezien (?) in hun krachtige en snelle aanvallen op en overwinningen over hun vijanden.
Over een groot gedeelte van Spanje, over het Noorden van Spanje, Egypte, Syrië, Babylon, Perzië, het Noorden van Indië en gedeelten van Centraal Azië, werden de gebruiken, de taal en de godsdienst van de Arabische overwinnaars verspreid; met meerdere of mindere volkomen uitsluiting van de eigen gebruiken, taal en eredienst van de landen zelf.
Myers’s “General History,” blz 401.

daar heb ik de volgende bemerkingen bij geplaatst:
'De (?) en vervettingen zijn van mij.
Wat mij direct al opvalt is dat de ster die uit de hemel op de aarde gevallen was, vrouwelijk wordt geduid.
Feministische vertaling van Gods Woord?, vraag ik dan. Doch dit terzijde.
Maar dan die invulling, die 'interpretatie' van meneer Myers. Voor mij volkomen helemaal zoals ik bedoel onder dit topic.
Toch heet deze benadering theologisch filosofisch contextueel exegetisch hermeneutisch wetenschappelijk hoor. Erg he?
En het weten aan te halen, staat heel deskundig bestudeerd. Op >150 kantjes van dit soort kun je zelfs promoveren.'

Prof. dr. Mart-Jan Paul is hervormd predikant, seniordocent Oude Testament, hoogleraar OT en eindredacteur. Heel wetenschappelijk dus en met een zeer goede naam binnen onze geloofsgemeenschap, ook al jaren bij mij.
In de laatste 2 afleveringen van Het Zoeklicht staat - op de midden pagina's, zodat ze gemakkelijk uitgenomen kunnen worden, zie ik - een artikel van zijn hand getiteld: 'De vroegchristelijke kerk over de toekomst van Israël.'
Een gedegen stuk uiteraard, waarin hij de mening voor zover bekend geeft over dit onderwerp van respectievelijk (daar gaaan we:) Augustinus (416) en Justinus Martyr (ca. 135) en Irenaeus (ca. 185) en vervolgens Hippolytus (170- 235) en Origenes (ca. 185-253) en Chrysostomus (ca. 347-407) en Ambrosius (340-397) en Hiëronymus (347-420) en Cyrillus van Alexandrië (378-444).

Al die door de kerk in de loop der tijd heilig verklaarde mannen hebben in Gods Woord toen al dingen gelezen en hebben de één hier, de ander daar, profetieën en feiten erkend welke ....... (en daar komt waar het mij om gaat) ....... wij nu ook nog steeds in onze Bijbel gewoon kunnen lezen zoals het er dus staat.

naschrift (eigenlijk dus niet belangrijk): de heer Paul schrijft - vervetting van mij - in zijn conclusie: 'De vroege kerk meende dat het volk Israël door God verworpen was vanwege zijn ongehoorzaamheid en verwerping van Christus. Deze verwerping leek bevestigd te worden door de vernietigingen van Jeruzalem in 70 en 135 na Christus. De vroege kerk beschouwde zichzelf als het nieuwe Israël, zodat de Schriften, de verbonden en de beloften aan Israël (de vervloekingen uiteraard niet. b) nu in de eerste plaats voor de christelijke kerk uit Joden en heidenen zijn. Dat is de hoofdlijn geworden in de westerse kerk.'
Gewoon dus stoppen met die flauwe kul, zeg ik dan. (dat staat nergens in Gods Woord, dat we dat moeten doen).

de heer Paul vervolgt: 'Toch sloot deze vorm van vervangingstheologie blijkbaar de verwachting voor het volk Israël niet uit.'
Nee allicht niet, zeg ik dan. De Heere heeft de profetieën toch niet laten verwijderen?

Vergun mij hier maar weer te eindigen met de aandacht van de gelovigen voor de theologie af te buigen naar een eenvoudig kinderlijk geloof in Gods Woord zoals de Heere het liet opschrijven !!
(en laten wij maar stoppen met heiligenverering, zo ook heiligverklaring theologische wetenschap).

Terug naar “[Religie] - Algemeen”