Ik ben alleen niet helemaal gelukkg met de topic titel, die is mij te absoluut.
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.Zo helpt bij. het boek Daniel om Openbaring beter te begrijpen.
@ naamloos, ik begrijp, denk ik, uiteraard wat u bedoelt te zeggen. Maar binnen mijn gereformeerde denominaties is men zo verslaafd en echt doorgeslagen, dat het m.i. beter is geheel het theologisch interpreteren te verbieden.
Voor mensen die echt verslaafd zijn aan alcohol helpt het ook niet als je het advies geeft: 'doe een slokje minder'. Die moeten eerst totaal breken met het gebruik.
Wij hadden vanmorgen kandidaat Arjan Baan in de 'houten broek' (nog een mooie ouderwetse, waar onze kerk ook al > 400 jaar oud is.)
Arjan is inmiddels een bekend man in onze gezindte vanwege zijn grote geestelijke bevlogenheid. Hij 'rammelde' dan ook flink aan de gemeente!
Hij had als tekst Joh.7:37e.v.: ".......stond Jezus daar en riep: Als iemand dorst heeft, laat hij komen en drinken.
Wie in mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
(En dit zei Hij over de Geest, Die zij die in Hem geloven, ontvangen zouden; want de Heilige Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.)"
Nou, dat is natuurlijk een pracht tekst voor de vraag: 'zijn wij geheel vervuld met Gods Geest, of zijn er om met Henk Binnendijk te spreken, nog kamertjes in ons geestelijk leven, waar de Heilige Geest nog steeds niet toegelaten wordt om ook daarover de leiding te nemen?'
Niemand zal deze oproep van de Heer anders dan geestelijk opvatten, toch? Of bedoelde ik met 'gewoon lezen' dat de mensen welke naar de Heere Jezus kwamen en Zijn Woord aannamen echt water zouden gaan staan vomeren of plassen? (zie: 'water uit hun binnenste vloeien').
Maar nu: als OT lezing had br.Baan Ezechiël 47 gekozen. Oei, denk ik dan. 'Het heilige water uit de nieuwe tempel' staat daar boven, in de HSV. En er staan ook twee verwijzingen onder, naar Openb. 22:2. Oei, denk ik dan, dat is toch 'een brug te ver' ? In het nieuwe Jeruzalem is toch helemaal geen tempel meer? (Op.21:22) Wie daarop let is een kniesoor, soms? In Openbaring komt de zuivere rivier, van water des levens, helder als kristal, uit de troon van God en van het Lam. In Ezechiël stroomt er water van onder de drempel van de nieuwe tempel als een wassende beek naar het oosten. "Het water stroomde naar beneden van onder de rechterzijde van het huis, ten zuiden van het altaar."
Er komt blijkbaar buiten ook steeds meer water bij, getuigende de groei van de stroom. Dat schijnt nu reeds geologisch verklaarbaar te zijn aan de hand van diep weg onder de grond liggende grote waterbekkens, las ik eens.
Heel voorzichtig zag ik broeder Baan naar de ouderlingenbank rechts van hem kijken, toen hij opmerkte dat er wel mensen zijn die geloven dat die tempel met die stroom in Ez.47 in het Vrederijk hun plaats zullen hebben. 'Maar dat laten we even zo, dat laten we zo', zei hij er snel overheen toen hij de volkomen bewegingloze gezichten der mannen-broeders schouwde. (hij wil uiteraard ook graag nog eens terug mogen komen). Hij stapte dus direct over op de 'vergeestelijking' van dat hoofdstuk. Wat een dictatuur van de theologie over Gods Heilig Woord, denk ik dan met spijt!
En dan moet je weten,- als de eerste 3 verzen van Op.20 ook waar mogen zijn, zeg ik er altijd bij,- dat het zo'n verrukkelijk heerlijke boodschap voor de wereld is, welke Ez.47 uitdraagt, daar wordt je echt zielsgelukkig van!: die beek stroomt naar de Dode Zee en brengt die weer tot leven. Het zoutgehalte zakt weer terug naar normaal zeepercentage, de visvangst wordt ook geweldig, van allerlei soort. En dan die bomen langs de beek, het lijkt zeker de nieuwe hemel wel, het Nieuw Jeruzalem ! Het blad zal niet verwelken, de vrucht zal niet opraken, elke maand zullen ze nieuwe vruchten voortbrengen, "want het water ervoor stroomt uit het heiligdom". "De vrucht ervan zal tot voedsel dienen en het blad ervan tot genezing."
Lieve meneer naamloos (ooit garandeert de Heere u een nieuwe naam hoor !!

hoe vreselijk alom moet het worden genoemd, dat mannen Gods dit niet in mijn kerk mogen uitdragen. Erger nog; dat ze zich zo hebben moeten laten manipuleren, dat ze nog denken dat het niet waar is ook, wat Gods Woord ons hier in Ez.47 leert !, zelfs Arjan Baan niet hardop. ....... is dit te absoluut?! Zou deze waarheid van Gods Woord zoals het er staat niet wel eens heel kort voor de deur kunnen staan, zoals vele miljoenen christenen geloven?
Tot slot, als u wilt vertellen wat dit hst. ons geestelijk te zeggen heeft, wil ik graag luisteren hoor, maar wordt dit Woord Gods dan niet slechts een kapstok waar u uw boodschap aan ophangt, zoals ik honderden (duizenden?) keren reeds aanhoorde?
En als u op interessante aanvullingen vanuit Daniël voor Openbaring wilt wijzen, sleur ze aan !! U heeft hier redelijk veel lezers hoor. vr. gr., ben
p.s.: terzijde viel het mij op dat Ez. eindigt met de afmetingen van de kern van de stad Jeruzalem (voor ons in het Vrederijk dus) te benoemen als 2,25 km. (4500 el) aan de noordkant. en 9 km. omtrek, zegt de BGT.
We hebben inmiddels wel als parate kennis dat het nieuwe hemelse Jeruzalem zijden heeft van zo'n 2220 km. hè? (een1000voud dus!!)