Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Antiblob in "Kinderdoop: graag jullie hulp"

Berichtdoor Speedy » 28 sep 2013 18:51

coby schreef:Het gevaar vind ik dat je dan denkt dat een baby wedergeboren is en dus niet zelf een bewuste keuze voor de Heer hoeft te maken later. Ik vraag me af of dat überhaupt kan.

Dat hebben de voorvaderen ook niet geleerd. Dit is pas in de 19e eeuw een punt geworden en dan met name in de Gereformeerde kerken door Abraham Kuyper.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 sep 2013 19:04

mealybug schreef:Kun je je voorstellen, dat de meeste mensen tot de conclusie komen dat een ''afleggen van het oude lichaam des vleses'', niet iets is wat een baby al kan doen, omdat het nog zonder zonde is, geen onderscheid kent tussen goed en kwaad, eigenlijk nog niet eens een bewustzijn heeft ontwikkeld?

Als buitenstaander denk ik eigenlijk slechts dat je een stukje protestantse theologie gaat beoordelen op basis van jouw evangelicale theologie. Dat gaat niet lukken en heeft geen zin. Daarnaast vergeet je de erfzonde in je betoog.

Andersom beredeneerd kan een traditioneel protestants persoon vanuit zijn geloof tot de conclusie komen dat volgens zijn kaders de evangelicale doop volledig inhoudsloos is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 sep 2013 19:37

Faramir schreef:Als buitenstaander denk ik eigenlijk slechts dat je een stukje protestantse theologie gaat beoordelen op basis van jouw evangelicale theologie. Dat gaat niet lukken en heeft geen zin. Daarnaast vergeet je de erfzonde in je betoog.

Theologische vondsten als erfzonde laat ik met opzet buiten mijn betoog.
De aansprakelijkheid blijft wel staan.
Zie het Lam Gods, dat de zonde van de aarde wegneemt.
Zoals in de eerste Adam de zonde in de wereld kwam, en en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben

Faramir

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Faramir » 28 sep 2013 19:41

Ik vind het allemaal best hoor. Ik doe slechts een observatie. Doe ermee wat je wil, en zo te zien leg je het naast je neer want je gaat gewoon verder vanuit je eigen kaders.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 sep 2013 19:44

Faramir schreef:Ik vind het allemaal best hoor. Ik doe slechts een observatie. Doe ermee wat je wil, en zo te zien leg je het naast je neer want je gaat gewoon verder vanuit je eigen kaders.

Bijbelteksten zijn geen ''eigen kaders'' hoor.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 sep 2013 19:47

mealybug schreef:Bijbelteksten zijn geen ''eigen kaders'' hoor.

Je hebt toch niet de illusie dat jouw interpretatie van de bijbel de enig mogelijke interpretatie is? De bijbel is een zeer complexe verzameling boeken en mensen kunnen de meest tegenstrijdige dingen eruit halen als ze hun best doen.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 29 sep 2013 11:07

mealybug schreef:Kun je je voorstellen, dat de meeste mensen tot de conclusie komen dat een ''afleggen van het oude lichaam des vleses'', niet iets is wat een baby al kan doen, omdat het nog zonder zonde is, geen onderscheid kent tussen goed en kwaad, eigenlijk nog niet eens een bewustzijn heeft ontwikkeld?

Ik ben het helemaal met je eens dat een baby dat niet kan doen. Ik denk dan ook niet dat een baby dat moet doen. God moet dat doen. Dat blijkt uit de hele context van dit vers, zou ik zeggen. Ook het levend gemaakt worden met Christus kan de baby niet doen (en volwassenen ook niet). Dat doet God zoals bijvoorbeeld vers 13 zegt: "U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 11:10

Antiblob schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat een baby dat niet kan doen. Ik denk dan ook niet dat een baby dat moet doen. God moet dat doen. Dat blijkt uit de hele context van dit vers, zou ik zeggen. Ook het levend gemaakt worden met Christus kan de baby niet doen (en volwassenen ook niet). Dat doet God zoals bijvoorbeeld vers 13 zegt: "U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold."

Dus je bent het met me eens dat de ''erfzonde'' al is kwijtgescholden ?

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 29 sep 2013 11:49

mealybug schreef:Dus je bent het met me eens dat de ''erfzonde'' al is kwijtgescholden ?

In de doop ben je daar van bevrijd. Niet langer een kind van Adam, maar van Christus.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 29 sep 2013 13:14

mealybug schreef:Dus je bent het met me eens dat de ''erfzonde'' al is kwijtgescholden ?

Antiblob schreef:In de doop ben je daar van bevrijd. Niet langer een kind van Adam, maar van Christus.

Denk je dat dat ook voor de kinderdoop geldt? Alleen omdat je ouders gelovig zijn, zijn bij jou je zonden vergeven en ben je een kind van Christus? Dàt is nog al wat!!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 14:00

Boaz schreef:

Denk je dat dat ook voor de kinderdoop geldt? Alleen omdat je ouders gelovig zijn, zijn bij jou je zonden vergeven en ben je een kind van Christus? Dàt is nog al wat!!

Daar komt dus het gat wat de verbonds theologie opvult .
Helaas staat er ook dat we geestlijk zaad zijn, en pas vanaf wanneer we geloven, en niet lichamelijk zaad..
Daarom is het nieuwe verbond beter dan het oude.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 29 sep 2013 14:38

Mealybug schreef:
Daar komt dus het gat wat de verbonds theologie opvult .
Helaas staat er ook dat we geestlijk zaad zijn, en pas vanaf wanneer we geloven, en niet lichamelijk zaad..
Daarom is het nieuwe verbond beter dan het oude.

Precies!! We zijn kinderen van Abraham wanneer we geloven. Dit geldt niet voor een baby, die dus (nog) geen kind van Abraham is.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 29 sep 2013 17:58

Boaz schreef:

Dat is inderdaad nog al wat. Dat is groot nieuws! Dat is de blijde boodschap! :D

Iets genuanceerder modus: Wat is precies het probleem? Ik stel toch niet dat die baby later niet zal moeten groeien in geloof? Ik stel toch niet dat het kind later niet z'n zonden zal moeten belijden? Ik weet inderdaad niet of de baby een geloof zal hebben dat tot z'n dood zal blijven bestaan. Maar dat weet je ook niet bij iemand die zich als volwassene laat dopen. Dus ik ben benieuwd wat concreet je probleem is dat Gods genade al tot babies wil komen.

Edit: belangrijke typo :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 23:16

Antiblob schreef:Dat is inderdaad nog al wat. Dat is groot nieuws! Dat is de blijde boodschap! :D

Iets genuanceerder modus: Wat is precies het probleem? Ik stel toch niet dat die baby later niet zal moeten groeien in geloof? Ik stel toch niet dat het kind later niet z'n zonden zal moeten belijden? Ik weet inderdaad niet of de baby een geloof zal hebben dat tot z'n dood zal blijven bestaan. Maar dat weet je ook niet bij iemand die zich als volwassene laat dopen. Dus ik ben benieuwd wat concreet je probleem is dat Gods genade al tot babies wil komen.

Edit: belangrijke typo :)

Bij een volwassene weet je dat wel, want die wordt verteld voor de doop: Alleen indien gij van ganser harte geloofd, is het geoorloofd
hand 8:37.
ook Petrus zegt dat de doop een bede is van een GOED GEWETEN.
Er wordt dus een aanspraak gedaan op de conscientie van de persoon.
1 pet 3:21.

Zou je verdere theologische aanames ook willen onderbouwen met bijbelteksten, desnoods uit 3FvE, anders komen we er nooit uit en blijft het een herhalen van zetten.
;-)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 23:31

JeeWee schreef:Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11).

Vertel eens, wat deed de besnijdenis aan het joodse volk?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”